Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Gunnar Alexandersson överlämnar järnvägsutredningen till infrastrukturminister Anna Johansson
Nyhet

Upphandlad konkurrens föreslås i järnvägsutredning

Regeringen bör ta sig en funderare på om man ska behålla det statliga ägandet i SJ, Green cargo, Infranord och Jernhusen. Det är ett av förslagen i järnvägsutredningen som presenterades i dag. Där föreslås också mer kommersiell och mindre upphandlad trafik på spåren.

16 december 2015 13:22

I drygt två år har Gunnar Alexandersson utrett järnvägens organisation. Idag överlämnades det 1100 sidor långa resultatet i form av slutbetänkandet En annan tågordning – bortom järnvägsknuten.

I sitt delbetänkande om järnvägsunderhållet, som presenterades i april, avfärdade Alexandersson förslaget om att förstatliga järnvägsunderhållet, något som Socialdemokraterna lovade i valrörelsen men sedan backat från.

Även slutbetänkandet andas mindre stat och mer avreglering – men med förnuft.

I dag kan järnvägsföretag fritt konkurrera om passagerarna på längre sträckor. Företagen meddelar Trafikverket vilka avgångstider de vill ha och Trafikverket fastställer en tidtabell.

Denna konkurrens på spåren vill Gunnar Alexandersson se över. Hans föreslår en utredning om att ersätta konkurrensen med upphandling, det vill säga med en modell liknande den i Storbritannien där, i stort sett,  ett företag ansvarar för en viss sträcka ett bestämt antal år.

Enligt utredningen är det den kommande utbyggnadens av höghastighetsjärnväg som ställer krav på nya modeller för tillträde till spåren – och därmed till passagerarna. Alexandersson är kort sagt tveksam till om den fria konkurrensen leder till att något företag törs satsa på höghastighetståg.

Han är dock noga med att påpeka att ordet upphandla inte ska tolkas som att staten ska trygga olönsam trafik utan att företagen ska kunna säkra trafiken för att få den lönsam.

Inom persontrafiken på järnväg finns idag kommersiell trafik som drivs av bland andra MTR och SJ och det finns skattefinansierad (utredningen använder ordet ”samhällsorganiserad”) trafik, framför allt gäller det länstrafiken.

Den skattefinansierade trafiken är normalt sett upphandlad.

SJ har vid flera tillfällen påtalat orättvisan i att företaget tvingas konkurrera med länstrafikbolag som till stor del finansieras med skattepengar. När länstrafikbolagen ökar samarbetet och presenterar allt större länsöverskridande trafikupplägg så växer utmaningen för SJ, och andra kommersiella bolag, som ska gå runt på egna intäkter.

Alexandersson lämnar flera förslag som är tänkta att stärka den kommersiella trafiken på bekostnad av den regionala. Bland annat handlar det om att inhämta – och lyssna på – synpunkter från de kommersiella bolagen.

Samtidigt anser Alexandersson att regeringen bör utreda lämpligheten i att behålla det statliga ägandet i SJ, Green Cargo, Infranord och Jernhusen. Detta för att renodla rollerna, där staten, genom Trafikverket och Transportstyrelsen, äger och kontrollerar infrastruktur, medan trafik och service bör skötas av privata aktörer.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Karl-Henry Martinsson

    Nu har jag inte läst utredningen, men det låter helt klart som vettiga förslag.
    Precis som staten sköter vägar och vägunderhåll, medan privata aktörer sköter transporterna där borde det även fungera på järnvägarna.
    Statens jobb är att underhålla infrastrukturen. Pengar kommer från skatter och avgifter. Ju viktigare infrastrukturen är för samhället, dessdå mer pengar från skatterna. Och vice versa, om infrastrukturen utnyttjas av företag mer för deras vinst så får företagen betala någon slags nyttjandeavgift.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

12 miljoner kronor till Sekomedlemmar

Medlemmar i Seko fick förra året ut 12,6 miljoner kronor i olika ersättningar tack vare LO-TCO Rättsskydd. Till största del gällde det sjuk- och arbetsskadeanmälningar. Läs mer

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Nyanställningsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar arbetsgivarens möjlighet att nyanställa personal på en arbetsplats eller inom ett företag.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer