Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Gunnar Alexandersson överlämnar järnvägsutredningen till infrastrukturminister Anna Johansson
Nyhet

Upphandlad konkurrens föreslås i järnvägsutredning

Regeringen bör ta sig en funderare på om man ska behålla det statliga ägandet i SJ, Green cargo, Infranord och Jernhusen. Det är ett av förslagen i järnvägsutredningen som presenterades i dag. Där föreslås också mer kommersiell och mindre upphandlad trafik på spåren.

16 december 2015 13:22

I drygt två år har Gunnar Alexandersson utrett järnvägens organisation. Idag överlämnades det 1100 sidor långa resultatet i form av slutbetänkandet En annan tågordning – bortom järnvägsknuten.

I sitt delbetänkande om järnvägsunderhållet, som presenterades i april, avfärdade Alexandersson förslaget om att förstatliga järnvägsunderhållet, något som Socialdemokraterna lovade i valrörelsen men sedan backat från.

Även slutbetänkandet andas mindre stat och mer avreglering – men med förnuft.

I dag kan järnvägsföretag fritt konkurrera om passagerarna på längre sträckor. Företagen meddelar Trafikverket vilka avgångstider de vill ha och Trafikverket fastställer en tidtabell.

Denna konkurrens på spåren vill Gunnar Alexandersson se över. Hans föreslår en utredning om att ersätta konkurrensen med upphandling, det vill säga med en modell liknande den i Storbritannien där, i stort sett,  ett företag ansvarar för en viss sträcka ett bestämt antal år.

Enligt utredningen är det den kommande utbyggnadens av höghastighetsjärnväg som ställer krav på nya modeller för tillträde till spåren – och därmed till passagerarna. Alexandersson är kort sagt tveksam till om den fria konkurrensen leder till att något företag törs satsa på höghastighetståg.

Han är dock noga med att påpeka att ordet upphandla inte ska tolkas som att staten ska trygga olönsam trafik utan att företagen ska kunna säkra trafiken för att få den lönsam.

Inom persontrafiken på järnväg finns idag kommersiell trafik som drivs av bland andra MTR och SJ och det finns skattefinansierad (utredningen använder ordet ”samhällsorganiserad”) trafik, framför allt gäller det länstrafiken.

Den skattefinansierade trafiken är normalt sett upphandlad.

SJ har vid flera tillfällen påtalat orättvisan i att företaget tvingas konkurrera med länstrafikbolag som till stor del finansieras med skattepengar. När länstrafikbolagen ökar samarbetet och presenterar allt större länsöverskridande trafikupplägg så växer utmaningen för SJ, och andra kommersiella bolag, som ska gå runt på egna intäkter.

Alexandersson lämnar flera förslag som är tänkta att stärka den kommersiella trafiken på bekostnad av den regionala. Bland annat handlar det om att inhämta – och lyssna på – synpunkter från de kommersiella bolagen.

Samtidigt anser Alexandersson att regeringen bör utreda lämpligheten i att behålla det statliga ägandet i SJ, Green Cargo, Infranord och Jernhusen. Detta för att renodla rollerna, där staten, genom Trafikverket och Transportstyrelsen, äger och kontrollerar infrastruktur, medan trafik och service bör skötas av privata aktörer.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Karl-Henry Martinsson

    Nu har jag inte läst utredningen, men det låter helt klart som vettiga förslag.
    Precis som staten sköter vägar och vägunderhåll, medan privata aktörer sköter transporterna där borde det även fungera på järnvägarna.
    Statens jobb är att underhålla infrastrukturen. Pengar kommer från skatter och avgifter. Ju viktigare infrastrukturen är för samhället, dessdå mer pengar från skatterna. Och vice versa, om infrastrukturen utnyttjas av företag mer för deras vinst så får företagen betala någon slags nyttjandeavgift.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Strejk

En stridsåtgärd där facket stoppar allt arbete på en arbetsplats eller inom ett företag.