Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Gunnar Alexandersson överlämnar järnvägsutredningen till infrastrukturminister Anna Johansson
Nyhet

Upphandlad konkurrens föreslås i järnvägsutredning

Regeringen bör ta sig en funderare på om man ska behålla det statliga ägandet i SJ, Green cargo, Infranord och Jernhusen. Det är ett av förslagen i järnvägsutredningen som presenterades i dag. Där föreslås också mer kommersiell och mindre upphandlad trafik på spåren.

16 december 2015 13:22

I drygt två år har Gunnar Alexandersson utrett järnvägens organisation. Idag överlämnades det 1100 sidor långa resultatet i form av slutbetänkandet En annan tågordning – bortom järnvägsknuten.

I sitt delbetänkande om järnvägsunderhållet, som presenterades i april, avfärdade Alexandersson förslaget om att förstatliga järnvägsunderhållet, något som Socialdemokraterna lovade i valrörelsen men sedan backat från.

Även slutbetänkandet andas mindre stat och mer avreglering – men med förnuft.

I dag kan järnvägsföretag fritt konkurrera om passagerarna på längre sträckor. Företagen meddelar Trafikverket vilka avgångstider de vill ha och Trafikverket fastställer en tidtabell.

Denna konkurrens på spåren vill Gunnar Alexandersson se över. Hans föreslår en utredning om att ersätta konkurrensen med upphandling, det vill säga med en modell liknande den i Storbritannien där, i stort sett,  ett företag ansvarar för en viss sträcka ett bestämt antal år.

Enligt utredningen är det den kommande utbyggnadens av höghastighetsjärnväg som ställer krav på nya modeller för tillträde till spåren – och därmed till passagerarna. Alexandersson är kort sagt tveksam till om den fria konkurrensen leder till att något företag törs satsa på höghastighetståg.

Han är dock noga med att påpeka att ordet upphandla inte ska tolkas som att staten ska trygga olönsam trafik utan att företagen ska kunna säkra trafiken för att få den lönsam.

Inom persontrafiken på järnväg finns idag kommersiell trafik som drivs av bland andra MTR och SJ och det finns skattefinansierad (utredningen använder ordet ”samhällsorganiserad”) trafik, framför allt gäller det länstrafiken.

Den skattefinansierade trafiken är normalt sett upphandlad.

SJ har vid flera tillfällen påtalat orättvisan i att företaget tvingas konkurrera med länstrafikbolag som till stor del finansieras med skattepengar. När länstrafikbolagen ökar samarbetet och presenterar allt större länsöverskridande trafikupplägg så växer utmaningen för SJ, och andra kommersiella bolag, som ska gå runt på egna intäkter.

Alexandersson lämnar flera förslag som är tänkta att stärka den kommersiella trafiken på bekostnad av den regionala. Bland annat handlar det om att inhämta – och lyssna på – synpunkter från de kommersiella bolagen.

Samtidigt anser Alexandersson att regeringen bör utreda lämpligheten i att behålla det statliga ägandet i SJ, Green Cargo, Infranord och Jernhusen. Detta för att renodla rollerna, där staten, genom Trafikverket och Transportstyrelsen, äger och kontrollerar infrastruktur, medan trafik och service bör skötas av privata aktörer.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Karl-Henry Martinsson

    Nu har jag inte läst utredningen, men det låter helt klart som vettiga förslag.
    Precis som staten sköter vägar och vägunderhåll, medan privata aktörer sköter transporterna där borde det även fungera på järnvägarna.
    Statens jobb är att underhålla infrastrukturen. Pengar kommer från skatter och avgifter. Ju viktigare infrastrukturen är för samhället, dessdå mer pengar från skatterna. Och vice versa, om infrastrukturen utnyttjas av företag mer för deras vinst så får företagen betala någon slags nyttjandeavgift.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Alltid redo till havs

Alltid redo till havs

Att hämta och lämna lotsar, bistå Sjöräddningen och att sprida de dödas aska. Det är huvuduppgifterna för båtmännen ombord på tjänstebåt 2013 i Malmö. Läs mer

Privat jobbförmedling
Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommenterar Arbetet och Sekotidningens avslöjande om att Arbetsförmedlingens externa jobbcoacher får vara hur dåliga som helst på 27 orter i landet – utan att slängas ut. Läs mer

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

En tre månader lång strejk har inte hindrat att passagerartrafiken öppnas för konkurrens. Men en ny lag ska stoppa privatisering av SNCF, det statliga franska järnvägsbolaget. Läs mer

Privat jobbförmedling
Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Arbetsförmedlingen slänger ut matchningsföretag som inte hittar jobb till arbetslösa deltagare. Men i 27 kommuner kan företagen ha hur dåliga resultat som helst – och ändå få vara kvar. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Drygt 40 städare på Solreneriet i Stockholm har under lång tid fått fel lön. Enligt Seko har städföretaget, som jobbat på uppdrag av MTR, varit skyldiga städarna en halv miljon. Efter förhandlingar har Seko nu lyckats få ut merparten av pengarna. Läs mer

”Vi sköter marken kring slottet”

”Vi sköter marken kring slottet”

Läs mer

Demokratins räddare

Demokratins räddare

Demokratin är hotad från två håll, menar Sverker Gustavsson som forskar om populismen och dess framväxt. Nu är han aktuell som medförfattare till boken ”Vad krävs för att rädda demokratin?”. Läs mer

Ta politikernas oro på allvar

Ta politikernas oro på allvar

Politiker som som har svårt att hantera sin oro innebär på sikt en fara för samhällsutvecklingen. Ett tips är att sluta lyssna på dem som skriker högst och istället satsa på en rättvis fördelning av välfärden. Läs mer

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

När de borgerliga partierna tillsammans med Sverigedemokraterna tar kampen mot anställningstrygghet, då måste vi visa att socialdemokraterna står för tryggare jobb och justa villkor. Det skriver tre riksdagskandidater och Seko-medlemmar i en debattartikel. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Det är trångt, mycket ensamarbete, trakasserier, hot och våld inom Kriminalvården. Det visar en medlemsundersökning som Seko gjort bland medlemmar på anstalter, häkten och i transportverksamheten. Läs mer

Privat jobbförmedling
Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Bemanningsbolag jobbcoachar arbetslösa på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Samtidigt anställer de själva sina deltagare och får bonus för varje fixat jobb. I en gemensam granskning har Sekotidningen och Arbetet tittat på hur det går till. Läs mer

Parterna lägger förslag om strejkrätten

Parterna lägger förslag om strejkrätten

De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco har gjort upp med de privata arbetsgivarna i Svenskt näringsliv om förändringar av strejkrätten. Förslaget innebär att stridsåtgärder ska endast få vidtas för att uppnå kollektivavtal med fredsplikt. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Seko Green Cargo har sagt upp arbetstidsavtalet som infördes 2017. Anledningen är att schemana för lokförarna blev sämre trots löften om motsatsen. Läs mer

Reallöneökning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallöneökning gör att man kan köpa fler varor och tjänster än tidigare.