Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Pension
Idris Kilic hör till dem vid Stockholms T-bana som har rätt att ansöka om särskild ålderspension från 61 år. Foto: Marc Femenia
Reportage

Redo för livet efter jobbet

– Jag går i pension för att jag vill leva ett eget liv, jag kan inte arbeta ända in i döden. Människan är skapad till att leva, men först är det perioder i livet då man ska jobba, säger Idris Kilic, som slutar arbeta i april.

29 mars 2018 14:17

Fakta

Avtalspension

Liten andel Sekomedlemmar har rätt att gå i avtalspension före 65 års ålder

  • Den stora majoriteten Sekomedlemmar har samma pensionsålder som gäller i det allmänna pensionssystemet.
  • På några avtalsområden och i vissa företag lever gamla regler kvar som gör det möjligt att gå i avtalspension före 65 års ålder förutsatt att vissa kriterier uppfylls. Relativt få kan ta del av detta.
  • För t-banan gäller att de som var anställda fram till december 2001 och fortsätter vara anställda på MTR och har arbetat som trafikpersonal i 10 av de senaste 15 åren, kan ansöka om särskild ålderspension från 61 år. Trafikpersonal är förare, stationsvärdar och kundservicevärdar.
  • Anställda på tidigare statliga affärsverk som Telia och Postnord kan också omfattas av lägre pensionsålder, om vissa villkor är uppfyllda.
  • För Vattenfall gäller att personen anställdes före 1 april 1991, har en oavbruten anställning, var minst 28 år 1991 och har kvar samma befattning. Cirka 150 personer berörs.
  • På det statliga området finns det kvar specialregler för of officerare och flygledare, födda före 1987, samt för enskilda anställda som haft lägre pensionsålder enligt avtal.

– Det börjar redan för barnen, på dagis och i skolan, och så fortsätter det med jobb och familj, säger Idris Kilic, som går i avtalspension i sommar, men som slutar jobba redan i april. Han har en hel del sparad semester.

Idris tycker att han gjort sitt. Jobbat hårt och bidragit. När Sekotidningen träffar honom har han 29 dagar kvar att jobba på MTR tunnelbanan i Stockholm, som sköter verksamheten på uppdrag av SL. När han slutar har han jobbat i samma verksamhet i 40 år och fyra månader. Han anställdes hos SL den 8 februari 1978 och har den mesta tiden arbetat som tunneltågförare. Han har fått utbildning för att köra all spårbunden trafik, jobbat extra som bussförare och kört taxi vid sidan av.

De senaste åren har han haft en tjänst inom lokalvården.

– Jag går i rättan tid och tycker synd om dem som är kvar. MTR:s personalpolitik är under all kritik, arbetsmiljöarbetet står inte högt i kurs, de bryr sig inte om de anställdas välbefinnande. Företagets mål är att tjäna pengar och det gör man genom att spara in på personalen. Inget konstigt med det, men väldigt annorlunda än när jag började på SL.

Samtidigt, säger Idris, har det hänt en del bra saker också.

– Jag är skyddsombud och har bidragit till att riskbedömningar numer görs i lokalvården, om jag ska skryta lite.

I sommar fyller Idris Kilic 61 år och utnyttjar möjligheten att ta ut avtalspension. Han kan det eftersom han tidigare arbetat som förare. Vissa yrkesgrupper i tunnelbanan som var anställda i april 2001 omfattas av avtalet. Men inte städarna.

Ekonomiskt är avtalet relativt förmånligt, tycker han. Han tappar ett par tusen kronor brutto jämfört med att arbeta kvar. Det går bra.

– Det är betydligt svårare för mina kolleger inom lokalvården som inte omfattas av avtalet – oavsett när de anställdes. De har ett fysiskt tungt arbete, arbetar ofta deltid och får en dålig ekonomi om de går före 65 år. Vilket många gör ändå, de orkar inte stanna.

Idris Kilic känner bara ett par kolleger i lokalvården som arbetat till 65. Många andra, tror han, har utnyttjat rätten att ta ut tidig ålderspension.

När han funderat över sin pensionering har alla möjliga tankar farit genom huvudet. Pengarna, hälsan, det sociala på jobbet, kamraterna, sammanhållningen och arbetet som sådant. Slutsatsen han dragit är att friheten att bestämma över sin tid väger över. ”Kollegerna vill ha mig kvar”, säger han och visst vill han träffa dem.

– Ni kan höra av er till mig sen också, har jag sagt. Det vill jag gärna.

Nej, jobba vill han inte. Istället planerar han att fortsätta bygga på sina hus i Turkiet, landet han föddes i, och lämnade som 12-åring för att följa med familjen till Sverige.

 

Idris Kilic vill engagera sig mot den turkiska regimen som pensionär.

Först ska han ha två veckor helt för sig själv där nere, senare i sommar bär det av med hustrun och husbilen. När Idris fru går i pension om tre år stannar de kvar i Turkiet. Han vill engagera sig mot den turkiska regimen och hjälpa till att krossa diktaturen, som han säger.

– Jag kan inte vara stilla. Och inte tyst.

Idris Kilic har alltid ifrågasatt saker och varit obekväm för chefer och arbetsgivare. Det har varit angeläget, och det har kostat på. 2011 blev han från en dag till en annan av med sin säkerhetstjänst och fick inte köra tåg längre.

Varför vet han inte än idag. Fack och arbetsgivare förhandlade, men det som sades stannade dem emellan.

– Företaget försökte bli av med mig, säger Idris.

Det ledde till att Seko gick till arbetsdomstolen. MTR medgav fel och parterna gjorde upp, förlikades. Idris erbjöds att få tillbaka sin tidigare förartjänst, men sa nej.

– Nä, jag trivs i lokalvården och valde att stanna.

När vi pratat en stund kryper det fram att det som hände fick stor betydelse.

– Innan de började bråka med mig hade jag inte en tanke på att gå vid 61 år, men allt som hände gjorde att jag tappade lusten att stanna. Jag har mycket att ge, men är inte tillräckligt brun på tungan för att de ska lyssna. Det vill säga jag slickar inte nån där bak.

Förutom att jobba mycket har Idris varit politiskt aktiv och, inte minst, arbetat fackligt. Under senare år nästan på heltid som huvudskyddsombud på lokalvården, och vice ordförande på sin sektion. Det beror delvis på att tjänsten i lokalvården som han skulle få, aldrig dök upp ”på riktigt”.

– Jag bor i Tensta och fick min placering i Norsborg. Observera att det är en väldigt lång resväg. Alla som kan Stockholms geografi vet att det är i motsatta ändar av tunnelbanenätet.

– Jag sa att det inte går. Till sist skulle jag plocka tidningar i Alvik. Något sånt jobb har dock aldrig funnits.

Efter övertalning blev det fackligt arbete på heltid istället.

Idris återkommer till hur stor skillnad det är att arbeta i tunnelbanan idag jämfört med på 1970-talet. Det är som natt och dag. SL skötte trafiken i egen regi och hade inget vinstkrav, det skulle bara gå runt.

– Vi kolleger stannade kvar efter jobbet på den tiden, fikade och hade hur kul som helst. Med åren har det där försvunnit, tyvärr.

Lite finns nog kvar ändå. När Sekotidningen och Idris besöker Gullmarsplans t-banestation för att ta bilder kommer flera personer fram och hälsar och kramar Idris. Han skiner upp och slänger lite käft.

– Mina kolleger, säger han och ler.

I skrivande stund är det i början av mars. Om några dagar, den 10 mars, har tunnelbaneklubben en demonstration mot den planerade höjningen av pensionsåldern. Idris Kilic ska dit.

– Man kan inte tvinga människor att arbeta till 64, det går inte. Byggnadsarbetare, förare, lokalvårdare. De kan inte klara alla arbetsuppgifter, hur mycket man än anpassar arbetet. Det måste vara frivilligt.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

AD avgör tågvärdars rätt till ob

AD avgör tågvärdars rätt till ob

Den 20 juni avgör Arbetsdomstolen om två tågvärdar på Öresundståg har rätt till ob-ersättning för så kallad uppehållstid, tid då tågvärden inte utför sina normala uppgifter, men har betald arbetstid. Seko stämde Transdev, som kör Öresundståg, till AD hösten 2016. Läs mer

Avskedade kontrollanter till AD

Avskedade kontrollanter till AD

Seko stämmer ISS i Arbetsdomstolen för avskedandet av biljettkontrollanter i Stockholm. De centrala förhandlingarna med Almega ledde inte till att biljettkontrollanterna fick tillbaka sina jobb. Läs mer

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Bonus

Ett särskilt tillägg som brukar vara kopplat till prestation.