Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Redaktionsblogg

Produktivt kaos på järnvägen

Kaos på järnvägen! Då kanske man skulle ta tillfället i akt och för en gångs skull tacka Trafikverket. Och även alla som jobbar med spårunderhåll i påsk.

2 april 2015 12:06

Visst finns det skäl att kritisera Trafikverket. Allt fler gör det i takt med att järnvägens problem blir allt mer uppenbara (och i takt med att allt fler upptäcker skillnaden mellan SJ och Trafikverket).

Men som alltid gäller det att hålla tungan rätt i mun och sortera tankarna en smula innan man kommer ut som förorättad resenär – eller som journalistiskt ombud för desamma.

Nu verkar det som om järnvägen drabbas av samma fenomen som gällt på vägsidan så länge som det funnits vägunderhåll. Bilisterna vill ha fina vägar utan gropar och andra förtretligheter.

Men gud nåde de vägarbetare som helst inte vill bli påkörda på sin arbetsplats och därför tvingar ner hastigheten när det ger bilisterna vad bilisterna vill ha, bra vägar.

I påsk genomförs omfattande banarbeten. Tåg ställs in, leds om eller ersätts med buss. Allt för att banarbetarna ska kunna arbeta ostört under en längre sammanhållen period. Självklart blir det besvärligt för alla som tänkt åka tåg, och det går att förstå de besvikna.

Samtidigt finns det en påtaglig underton i mycket av rapporteringen om påskens banarbeten: inte nog med att Trafikverket missköter underhållet så att växlar går sönder och ledningar faller ner, nu ska man dessutom stänga av spåren och förpesta tillvaron ännu mer för oss.

Tänk istället en smula på alla som arbetar under helgerna för att ge oss bättre järnvägstrafik. (Dessutom kan ni gärna tänka lite på alla politiker som genom åren bäddat för problemen)

Och när den tiden snart kommer, gläds då åt det vägarbete som tvingar dig sänka farten eller sitta still i en kö. Eller svär åtminstone inte efter vägarbetarna.

 

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Ulf Ek

    Helt rätt Mats! Framförallt att flytta perspektivet till din parentes, politikerna. Sätt tryck på de rödgröna, så det händer nåt!

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Tjänstemännens centralorganisation / TCO

Se Huvudorganisationer