Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Åsikter

Priset för rättvisa

Seko Sjöfolk kräver rättvisa villkor till sjöss. Det finns inte några schysta bananer om inte sjömännen som transporterar dem har drägliga arbetsvillkor.

13 juni 2012 13:24

Vad är egentligen priset för ett par billiga byxor?

Det låga priset på kläder, på mat och på hemelektronik beror delvis på slavliknande arbetsförhållanden. De låga priserna leder i sin tur till en överkonsumtion som inte är ekologisk hållbar. Det finns alltså dubbla skäl att fundera över sina val som konsument.

Allt fler funderar på, och allt fler producenter och butiker inser att både ”ekologisk” och ”fair trade” är viktiga i marknadsföringen. Med det följer krav på sociala villkor och på miljöhänsyn. Men när vi köper bananer eller kaffe som är rättvisemärkta är det inte alls säkert att de är så ”rättvisa”.

Det finns ett led i kedjan som glöms bort – transporterna. Nästan alla kläder vi bär och nästan all importerad mat kommer till Sverige med fartyg. 90 procent av Sveriges export och import passerar våra hamnar.

Samtidigt är sjöfarten det minst reglerade transportslaget. Mer än hälften av fartygen seglar under bekvämlighetsflagg. Det innebär att kollektivavtal saknas, att lönerna är låga och osäkra, att arbetsförhållandena och säkerheten ofta är usel.

Facklig organisering saknas och den som klagar riskerar att bli av med jobbet. Eftersom de flesta som arbetar på dessa fartyg kommer från fattiga länder med hög arbetslöshet tiger de om förhållandena hellre än att ta risken att svartlistas. De här villkoren gäller inte bara på haven så långt borta att vi kan blunda. Även på fartyg som trafikerar svenska hamnar hittar ITF-inspektörerna besättningar som inte fått lön, som saknar tillräckligt med mat ombord, etc.

Seko sjöfolk har nu dragit igång en stor kampanj med målet att Sverige ska vara ett föregångsland i det internationella arbetet för säkerhet, miljö och arbetsrätt även till sjöss. Det vill säga att schysta bananer ska vara schysta rakt igenom.

För att nå målet vill man införa Fair freight, en certifiering av rederier som hjälper ansvarstagande företag att välja rätt.

Regeringen har nu möjlighet att ta initiativ som främjar schysta villkor för alla som arbetar till sjöss genom att stärka ställningen för den internationella Sjöarbetskonventionen som Sverige anslutit sig till.

Även transportköparna har ett stort ansvar. I dagsläget är det bara Volvo som ställer sociala krav på transportörerna. Vill H & M, Ikea och alla andra visa att de menar allvar med sina tal om socialt ansvar bör de utnyttja tillfället som Seko sjöfolk nu erbjuder. För inte är det väl så att de skiter i allt förutom vinsten?

Även vi konsumenter måste ta vårt ansvar. Hur många kronor och ören är det värt att låta en stor del världens sjömän riskera liv och hälsa för vår konsumtion?

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skyddsombud stoppades av Strömma

Skyddsombud stoppades av Strömma

Strömma hindrade Sekos skyddsombud att komma ombord. Lagbrott säger Seko och Transportstyrelsen Läs mer

Seko sjöfolk 100 år

Ett sekel med facket till sjöss

I 100 år har svenska sjömän varit fackligt organiserade. Det har varit en händelserik tid med strejker, världskrig och utflaggningar. Senast i raden av ordföranden för Seko sjöfolk står Kenny Reinhold. Här blickar han ett sekel bakåt i tiden – och lite framåt. Läs mer

Förlikning mellan Seko och TT-line

TT-line backar och tar tillbaka hälften av uppsägningarna, förlänger uppsägningstiden och ger avgångsvederlag till dem som slutar självmant. I gengäld drar Seko tillbaka stämningen från Arbetsdomstolen. Läs mer

Nya förhandlingar med TT-Line

Seko och TT-Line inleder nya förhandlingar om den uppsagda besättningen på rederiet. Efter att Seko lämnat en stämning till AD har rederiet tagit initiativ till nya samtal. Läs mer

Till storms mot utflaggning

Utflaggning av svenska fartyg fortsätter i ökande takt. Nu börjar fenomenet sprida sig från handelsflottan till färjetrafiken. – Men vi kommer att vinna kriget om Östersjön, säger Kenny Reinhold, Seko sjöfolks ordförande. Läs mer

Strid om uppsägningar på TT-line

TT-lines färja Nils Dacke sätts in på en ny rutt. Något arbetsgivaren tagit till intäkt för att säga upp den svenska besättningen och sätta in en polsk i stället. Seko tar strid mot uppsägningarna. I dag slutade de lokala förhandlingarna i oenighet. Läs mer

”Almega förlorade”

När krutröken lagt sig efter den laddade konflikten i skärgårdstrafiken kan Seko utropa sig till vinnare. Almega fick en ny mening inskriven i avtalet men tarifflönerna blir kvar. Läs mer

Strejken avblåst

Strejken inom skärgårdstrafiken är över sedan Seko och Almega i dag sagt ja till medlarnas bud. Det nya avtalet ger 6,8 procent på 36 månader. Läs mer

Så räddar vi svensk sjöfart

Det går dåligt för svensk sjöfart, fartyg flaggas ut och jobb försvinner i snabb takt. På plats i Almedalen presenterade Seko sjöfolk en handlingsplan med krav på snabba beslut och på en långsiktig vision. Läs mer

40 jobb försvinner när Ånedinlinjen läggs ner

Ett 40-tal anställda på Sekos avtalsområde får gå när Ånedinlinjen lägger ner sin verksamhet första juli. Antalet bokningar på fartyget Birger Jarl har minskat så mycket att det inte längre finns pengar att driva verksamheten med. Läs mer