Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Seko på Postnord kämpar för att få ihop till heltider. Foto: Linus meyer

Postnord vill hyvla tjänster

På Postnord har det blivit allt svårare att få ihop heltider. Det gäller för såväl brevbärare som terminalarbetare. Grundorsaken är den minskade brevvolymen. Trots att paketen ökar är det ofta deltidsjobb som erbjuds personalen på paketterminalerna.

14 mars 2017 07:00

I Umeå blev deltidsproblemet akut när ledningen i början av året meddelade att de ville skära ner, hyvla, arbetstiden för 33 av 54 anställda på brevterminalen. Från heltid till 80 procent.

Seko lokalt motsatte sig förslaget och under mars månad är det centrala förhandlingar. Seko ser hellre en minskning av antalet tjänster än att 33 personer ska förlora arbetstid och inkomst.

-Det är en smakfullare lösning. Det är arbetsbrist på drygt sex tjänster och vi vill att de äldre får en pensionslösning och de senast anställda får ett omställningspaket, säger Sune Blomqvist från Seko Postens förhandlingsorganisation.

Maria Mannberg

Maria Mannberg är lokal klubbordförande i Umeå. Hon är besviken över att Postnord lokalt inte släppt in facket och personalen i processen.

-Vi har en kille som är jätteduktig på schemaläggning och vi har erbjudit oss att sitta med och göra scheman för att få ihop arbetstid, men de har sagt nej.

När detta skrivs vet inte personalen vilka 33 som skulle beröras av hyvlingen.

-De berörda är inte vidtalade. Men folk är ju inte dumma, de kan räkna ut det själva, säger Maria Mannberg.

Det som händer i Umeå är dock bara början. Sex terminaler berörs på liknande sätt av att Postnord centraliserar och outsourcar den så kallade videokodningen av brev.

-Det försvårar möjligheten att få heltider, eftersom videokodningen sker när det inte finns så mycket annat att göra, säger Sune Blomqvist. Postnord räknar med att spara 20 miljoner på det här så det finns 20 miljoner anledningar att inte lyssna på våra motargument. Vi får se var vi landar.

Susanne Elfving är klubbordförande för brevbärarna i södra Gävle. Hon håller med om att svårigheten att få ihop heltider än den största frågan i Posten.

-Det är därför arbetstiden sänkts till 38 timmar och arbetstidsbanken försvunnit. Då blir det något lättare att samla ihop arbetstid till en heltid.

-På landsbygden kan det bli svårt att hitta andra arbetsuppgifter om inte utkörningen av post fyller arbetstiden, säger Susanne Elfving.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Ajournera

Att göra ett tillfälligt uppehåll i förhandlingar, till exempel för enskilda överläggningar.