Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Pendeltågen en stor affär

15 juni 2005 10:32

Upphandlingen av pendeltågen är en miljardaffär, och många företag har gått samman för att lämna anbud. På den obekräftade listan över vilka anbud som är mest intressanta finns svenska SJ, som lämnar sitt anbud tillsammans med Tågkompaniet.
Den nuvarande entreprenören, franska Keolis deltar i samarbete med engelska Go Ahead Group. Engelsmännen var med på Citypendeln från första början, men hoppade av när de tyckte verksamheten gick på för lösa boliner.

PÅ LISTAN FINNS också danska DSB i samarbete med Alstom. Där återfinns franska Connex, engelska Arriva, tyska DB, engelska GNER och slutligen Hongkong-företaget MTR som dagligen fraktar 2,5 miljoner passagerare. 2004 betalade SL drygt en miljard kronor för trafiken.
Tågvärden Rainer Andersson är ordförande i pendelklubben, och han hade hoppats att SL skulle driva trafiken i egen regi. Nu blev det inte så, och han har inte någon synpunkt på vem som skulle vara den bästa arbetsgivaren.
– Vi kramar ingen. Vi säger: ”respekterar ni våra avtal så javisst, kom hit och kör”.
Rainer Andersson säger att man generellt sett förlorat något vid varje upphandling.
– Men det är inte någon naturlag. Det är upp till oss att försvara villkoren.
Sekos mål är att ingen av dem som vill driva trafiken ska undgå att veta vilka avtal som gäller, för att undvika kaoset från förra upphandlingen.

GENOM SL:S FÖRSORG får hugade anbudsgivare en pärm från Seko med aktuella avtal och även information om hur Seko ser på problemen med hot och våld.
Med pärmen skickas också ett brev där man pekar på den viktigaste orsaken till alla problem Citypendeln hade – och skapade – nämligen företagets underbud. Förhoppningen är att budskapet går fram.
Från Seko Stockholm och pendelklubbarnas sida föreslår man att den nya entreprenören ska ta över verksamheten ”i befintligt skick”. Det innebär att alla förändringar sker efter övertagandet och efter normala förhandlingar – och inte från dag ett, utan förhandlingar.
Ett brev med krav inför upphandlingen har också skickats till SL. Bland annat ville Seko ha en gemensam upphandling av trafik och stationstjänst.
Men Rainer Andersson säger att anbudet utformades så att företagen inte får lämna anbud som täcker både trafik och stationstjänst.
– Det vill säga att de måste räkna på två chefer, två administrationer.
Han är också orolig för vad som ska hända med tågvärdarna efter upphandlingen, de nämns knappt i anbudsunderlaget.
– Där finns mer detaljerade föreskrifter för kundtoaletterna än om personalen.
mats.andersson@seko.se

Tillrättaläggande
DSB Sverige dementerar att de har något samarbete med Alstom. Däremot har de kontakter med underleverantörer inom olika områden.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Fredsplikt

När ett kollektivavtal är undertecknat råder fredsplikt, då får varken arbetstagar- eller arbetsgivarorganisationer vidta stridsåtgärder.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer