Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

På väg mot en järnväg i världsklass

Med tåg i tid, schysta villkor i transportbranschen och nya miljarder till järnvägsunderhåll ska både gods- och persontrafik tryggas och arbetstillfällen säkras. Det skriver infrastrukturminister Anna Johansson(S).

17 juni 2015 11:02

I dagarna röstades regeringens vårbudget igenom i riksdagen. Det innebär att vi på allvar kan börja resan mot målet om EU:s lägsta arbetslöshet år 2020. Efter åtta år med moderatledd regering är arbetslösheten på en hög nivå. Det beror både på otillräckliga framtidsinvesteringar, inte minst på infrastrukturområdet, fallande konkurrenskraft och problem med utbildning och matchning.

För att nå målet om EU:s lägsta arbetslöshet krävs både en aktiv näringspolitik, satsningar på kompetens och matchning samt investeringar i infrastruktur. Detta är därför avgörande delar i regeringens nya jobbagenda.

En av mina högsta prioriteringar är att tågtrafiken ska fungera bättre för pendlare och gods. Så ökar vi jobben och främjar exporten. Ett första steg är regeringens satsning på 620 miljoner extra på järnvägsunderhåll 2015, följt av 1,24 miljarder extra varje år till och med 2018.

En fungerande järnväg har stor betydelse för en positiv utveckling i Sverige. Precis som Janne Rudén, Seko och Anders Ferbe, IF Metall skriver i sitt inlägg i Sekotidningen behöver inte minst industrin i Sverige en infrastruktur i världsklass.

Det handlar om att svenska exportföretag ska kunna lita på järnvägen. Godset måste komma fram i tid till destinationer ute i Europa eller de stora hamnarna i Sverige. Går tågen i tid kan också fler våga ta ett nytt intressant jobb några mil bort, eller börja pendla till universitet och högskolestudier.

Ett annat av mina prioriterade områden är schysta villkor i åkeribranschen. Idag sker där en oroväckande utveckling med lönedumping och osund konkurrens. Det skadar både de anställda personligen, och de seriösa företagens chanser på en konkurrensutsatt marknad. Men det skadar också samhället, eftersom gods flyttas från järnväg till väg.

Regeringen har infört en hög sanktionsavgift för brott mot EU:s regler för gränsöverskridande lastbilstrafik. Polis och tull har nu även rätt att låsa fast en lastbil då sanktionsavgiften inte betalas. Om dessa nya verktyg inte visar sig vara tillräckliga tvekar vi inte att lägga fram ytterligare förslag för att skapa ordning och reda och ökad konkurrensneutralitet mellan gods på väg och gods på järnväg.

De kommande åren startar byggnationen av Sveriges första höghastighetsjärnvägar. När höghastighetsbanorna är färdigställda skapas helt nya förutsättningar för snabba persontransporter mellan våra tre storstäder. Därtill avlastas det befintliga järnvägsnätet vilket underlättar för godstrafiken. I norra Sverige är det 2018 byggstart för Norrbotniabanans första etapp, med start i Umeå.

Att få ordning på den svenska järnvägen är viktigt både för jobben och för klimatet. Det är ett tufft arbete som kräver stort engagemang från alla järnvägens aktörer. Men regeringen är fast besluten att nå dit. Det kommer att ta tid men med rätt prioriteringar och hårt arbete kan vi steg för steg få en bättre järnväg och punktligare tågtrafik.

Anna Johansson (S), infrastrukturminister
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

Lönestruktur

Visar hur lönerna är uppbyggda och hur olika löner förhåller sig till varandra.