Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Oviss framtid för personal på tågbolag

Framtiden är oviss för de anställda på två av landets tågbolag. Skandinaviska Jernbanor har fått sitt tillstånd återkallat efter en inspektion av Transportstyrelsen. Och Rush Rail är under rekonstruktion.

30 augusti 2016 15:14

På Rush Rail är ovissheten stor. Informationen om rekonstruktion kom för en vecka sedan och några dagar senare kom uppgiften att Transportstyrelsen anser att några av företagets lok inte anses trafikdugliga.

Seko har ett knappt 40-tal medlemmar på företaget, som i första hand kör godstrafik.

Martin Lago och Bruno Fransson är Sekos företrädare på Rush Rail. Båda väntar på mer information.

-Vi vet inte så mycket ännu. Vi får lönegaranti genom länsstyrelsen, men vet inget om tidplanen för rekonstruktionen, säger Martin Lago.

Sekos ombudsman Maud Kjellberg säger att det finns brister i styrning av bolaget. Men hon tror inte att företaget riskerar nedläggning. En rekonstruktion 2013 gjorde att företaget kom på fötter igen.

-Lokförarna är erfarna och kör på som vanligt, säger hon.

Rush Rails ekonomiska problem sägs beror på en affär i Norge som inte gått enligt planerna. Företaget har sökt tillstånd att köra det så kallade Moelventåget, men fått nej flera gånger av norska myndigheter. Det har gjort att trafiken lagts ut på ett norskt bolag. Och blivit dyrare än beräknat.

De lok som företaget inte får köra just nu är det inga tekniska fel på, men företaget har enligt en källa inte följt sin egen underhållsplan och därmed stämmer inte dokumentation och verklighet. Något som myndigheten slagit ner på.

Sekotidningen söker företagsledningen för en kommentar.

Samtidigt som Rush Rails personal går i ovisshet är läget snarlikt för Niclas Ylander och hans kolleger på Skandinaviska Jernbanor, mer känt under namnet Blå Tåget.

Hittills har Niclas Ylander, som är lokförare, fått lön från företaget, men han vet inte hur länge. Tågtrafiken är stoppad och han har inga andra arbetsuppgifter just nu.

-Jag går och väntar på vad som ska hända med min anställning. Värst är det väl för de timanställda, som inte får lön, säger Niclas Ylander.

Det var i samband med att Skandinaviska Jernbanor ansökte om förlängt tillstånd som Transportstyrelsen kom på besök. Det slutade med att det nuvarande tillståndet återkallades.

Orättvist tycker företaget som överklagat beslutet till Förvaltningsrätten i Falun.

-Vi är oense med Transportstyrelsen. De påstår att vi har brister i säkerhetssystemen, men det stämmer inte. Vår personal har all nödvändig utbildning, säger Skandinaviska Jernbanors vd Peter Schmidt.

Emma Bengtsson är sektionschef på Transportstyrelsen. Hon menar att företaget inte har kontroll på verksamheten och därmed inte kan identifiera olika risker.

-När vi var på plats kunde de inte redovisa vilken utbildning personalen har. Det fick vi veta senare, säger hon.

Samtidigt understryker hon att personalens kompetens och utbildning inte kritiserats på individnivå.

-De som arbetar i verksamheten gör ett bra jobb. Det är riskbedömningen från ledningens sida som brister.

Förvaltningsrätten fattar beslut under hösten. Samtidigt ska Transportstyrelsen behandla ansökan om förlängt tillstånd.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Sympatiåtgärder

Konfliktåtgärder som vidtas för att stödja någon annan som har vidtagit en lovlig konflikt. Statligt anställda får vidta sympatiåtgärder till förmån för andra offentligt anställda, men inte för övriga.