Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Oviss framtid för personal på tågbolag

Framtiden är oviss för de anställda på två av landets tågbolag. Skandinaviska Jernbanor har fått sitt tillstånd återkallat efter en inspektion av Transportstyrelsen. Och Rush Rail är under rekonstruktion.

30 augusti 2016 15:14

På Rush Rail är ovissheten stor. Informationen om rekonstruktion kom för en vecka sedan och några dagar senare kom uppgiften att Transportstyrelsen anser att några av företagets lok inte anses trafikdugliga.

Seko har ett knappt 40-tal medlemmar på företaget, som i första hand kör godstrafik.

Martin Lago och Bruno Fransson är Sekos företrädare på Rush Rail. Båda väntar på mer information.

-Vi vet inte så mycket ännu. Vi får lönegaranti genom länsstyrelsen, men vet inget om tidplanen för rekonstruktionen, säger Martin Lago.

Sekos ombudsman Maud Kjellberg säger att det finns brister i styrning av bolaget. Men hon tror inte att företaget riskerar nedläggning. En rekonstruktion 2013 gjorde att företaget kom på fötter igen.

-Lokförarna är erfarna och kör på som vanligt, säger hon.

Rush Rails ekonomiska problem sägs beror på en affär i Norge som inte gått enligt planerna. Företaget har sökt tillstånd att köra det så kallade Moelventåget, men fått nej flera gånger av norska myndigheter. Det har gjort att trafiken lagts ut på ett norskt bolag. Och blivit dyrare än beräknat.

De lok som företaget inte får köra just nu är det inga tekniska fel på, men företaget har enligt en källa inte följt sin egen underhållsplan och därmed stämmer inte dokumentation och verklighet. Något som myndigheten slagit ner på.

Sekotidningen söker företagsledningen för en kommentar.

Samtidigt som Rush Rails personal går i ovisshet är läget snarlikt för Niclas Ylander och hans kolleger på Skandinaviska Jernbanor, mer känt under namnet Blå Tåget.

Hittills har Niclas Ylander, som är lokförare, fått lön från företaget, men han vet inte hur länge. Tågtrafiken är stoppad och han har inga andra arbetsuppgifter just nu.

-Jag går och väntar på vad som ska hända med min anställning. Värst är det väl för de timanställda, som inte får lön, säger Niclas Ylander.

Det var i samband med att Skandinaviska Jernbanor ansökte om förlängt tillstånd som Transportstyrelsen kom på besök. Det slutade med att det nuvarande tillståndet återkallades.

Orättvist tycker företaget som överklagat beslutet till Förvaltningsrätten i Falun.

-Vi är oense med Transportstyrelsen. De påstår att vi har brister i säkerhetssystemen, men det stämmer inte. Vår personal har all nödvändig utbildning, säger Skandinaviska Jernbanors vd Peter Schmidt.

Emma Bengtsson är sektionschef på Transportstyrelsen. Hon menar att företaget inte har kontroll på verksamheten och därmed inte kan identifiera olika risker.

-När vi var på plats kunde de inte redovisa vilken utbildning personalen har. Det fick vi veta senare, säger hon.

Samtidigt understryker hon att personalens kompetens och utbildning inte kritiserats på individnivå.

-De som arbetar i verksamheten gör ett bra jobb. Det är riskbedömningen från ledningens sida som brister.

Förvaltningsrätten fattar beslut under hösten. Samtidigt ska Transportstyrelsen behandla ansökan om förlängt tillstånd.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Lönesättning

Att fastställa lönenivåerna för en grupp eller i ett företag.