Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Nytt tågbolag saknar anställda

27 september 2011 07:07

–För mig är det en självklarhet att vi ska ha avtal, säger han. Så har jag alltid arbetat.
Skandinaviska Jernbanor har, som ett av två privata bolag, fått tillstånd att köra tågtrafik mellan Göteborg och Uppsala, via Stockholm, från den 11 december.
Det andra företaget är Veolia Transport, som i dag bland annat kör sträckan Malmö-Stockholm.
Skandinaviska Jernbanor ska börja provköra ett av sina tåg i slutet av oktober. Det finns tillstånd för två avgångar varje dag men till att börja med blir det bara en. Ett tåg kommer att bestå av tre sittvagnar och en restaurangvagn. Restaurangen drivs av en entreprenör.
Företaget har en handfull vagnar och lok, tidigare förstaklassvagnar från SJ, men ännu saknas såväl tågpersonal som underhållsverkstad.
– Vi hade ett kontrakt på gång med Euromaint, men det blev inget av. Jag hoppas kunna lösa det på annat sätt, säger han.
Företaget ska bedriva verksamheten i egen regi, med egen personal, lokförare, ombordpersonal och administratörer. Men än så länge finns bara en anställd som förbereder biljettförsäljningen. Johan Masgård, som själv är kontrakterad som konsult, har tillfrågat folk han känner om de kan tänka sig att arbeta första tiden. Bland annat en pensionerad lokförare.
– Vi ska inte bemanna med pensionärer, säger han. De ska fasas ut. Vi har väntat med att rekrytera eftersom min erfarenhet är att det är lättare att få folk att söka till en verksamhet som är igång.
På frågan om företaget gjort någon marknadsundersökning av intresset för konceptet, att åka långsammare och äta mat i fin restaurang, svarar Johan Masgård att han inte har en aning.
–Marknadsbiten vet jag inget om. Jag är järnvägare. Det är andra som har koll på marknaden. Det finns några privata finansiärer som tror på det här, säger han.
En av dem heter Eva Kjernulf och bor i Oslo.
Johan Masgård är lokförare i botten och har länge arbetat i branschen, bland annat på Inlandsbanan och som trafikchef för ett av de första privata godstågsföretagen, BSM Järnväg.
Skandinaviska Jernbanor har sitt huvudkontor i Östersund där Johan Masgård bor. Personal och vagnar får Göteborg som stationeringsort.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

Löneutrymme

Det utrymme som finns för löneökningar; det som arbetsgivarsidan nästan aldrig har när man börjar förhandla.