Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Nytt förbud mot ensamarbete på Skånetågen

Arbetsmiljöverket förbjuder ensamarbete på Öresunds- och Pågatågen på kvällar och nätter. Förbudet riktar sig mot Veolia och Arriva som kör trafiken men verket riktar också skarp kritik mot beställaren, Skånetrafiken.

5 oktober 2012 14:41

Veolia och Arriva har nu tre veckor på sig att yttra sig innan förbudet träder i kraft. Förbudet kommer att gälla till och med den 1 oktober 2013.

– Arbetsgivarna har presenterat ett antal åtgärder för att komma tillrätta med problemen, men de har ännu inte fått effekt. Därför lägger vi förbudet på ett år, så får vi utvärdera då. Det finns alltid en möjlighet att förbudet förlängs, säger Mats Ryderheim på Arbetsmiljöverket.

I skrivelsen riktas också skarp kritik mot trafikhuvudmännen, främst Skånetrafiken som är största ägaren i Öresundståg och beställare av Pågatågen. Man menar att beställaren redan vid upphandlingen ska ta hänsyn till arbetsmiljön för entreprenörernas personal.

– Tyvärr finns det inget arbetsmiljöansvar för beställare. Vi försökte få in det i lagen för några år sedan, men det var regeringen inte intresserad av. Så Veolia och Arriva har ju inte 100 procent kontroll över verksamheten, säger Ryderheim.

Lars Månsson, som är huvudskyddsombud på Pågatågen, instämmer i kritiken mot Skånetrafiken. Han går till och med ett steg längre.

– Jag anser att allt ansvar ligger på Skånetrafiken, men där försöker man bara tysta ner det hela. Arriva och Veolia har inte möjlighet att ordna det här med de resurser de får.

Skånetrafiken dras med dålig ekonomi och har försämrat avtalen med operatörerna.– Det är bra att Arbetsmiljöverket lägger förbudet och det är bra att man pekar på Skånetrafikens ansvar. Frågan är om den kommer reagera. Men som det är nu mår folk jättedåligt. Ska jag bli slagen eller spottad på i dag, eller blir det bara en utskällning, tänker många när de ska gå till jobbet.

På Veolia tar man allvarligt på förbudshotet men man vill inte säga om det finns några omedelbara åtgärder som skulle kunna förhindra förbudet.

– Vi jobbar med att skapa en tryggare arbetsplats men det tar tid. Det är för tidigt att säga hur vi ska svara Arbetsmiljöverket. Men det finns punkter där vi kommit längre än planerat, säger Mikael Danielsson, affärschef för Veolia Transports drift av Öresundståg.

Men enligt Jonas Pincini, klubbordförande på Öresundstågen, är inget så långt kommet att det kan förhindra ett förbud.

– Min åsikt är att det kommer ett förbud. De åtgärder som sätts in, som kameraövervakning och ny kommunikationsutrustning har inte kommit tillräckligt långt.

Nästa vecka ska skyddsombud och arbetsgivare på Veolia träffas för att diskutera följderna av ett eventuellt förbud.

– Det är inte omöjligt att det kommer fler skyddsombudsstopp från vår sida. Vi tänker inte backa i den här frågan, säger Jonas Pincini.

Hos Arriva är man liga ovillig som hos Veolia att uttala sig om vad som görs för att förhindra ett förbud.

– Vi ska göra vad vi kan för att förklara vad vi gör för att komma tillrätta med problemen. Vi har gjort det en gång, men då var vi tydligen inte tillräckligt tydliga, säger Thomas Hedenius, kommunikationsdirektör på Arriva.

Anser ni att ni gjort tillräckligt för att förbudet inte ska träda i kraft?

– Det kan jag inte uttala mig om nu. Vi ska läsa igenom Arbetsmiljöverkets skrivelse ordentligt och formulera ett svar.

Ett eventuellt förbud innebär för Öresundstågen att inga ensamma tågvärdar får visera biljetter, skriva ut böter eller avvisa passagerare mellan klockan 20:00 och 06:00. För Arriva handlar det om vissa sträckor och vissa tider, främst eftermiddagar och kvällar.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Linnea

    Gör ett repotage om kaoset på SJ, där SEKO sagt nej till egen förhandlingsorganisation för lokförarna. Medlemmarna strömmar ut ur Seko nu, medan Erik Johannsson kört huvet i sanden.

  2. Timmis-strejken 2014, del 1: Öresundståg, från DSB First till Veolia | Ja ja, bra bra...

    […] skyddsstoppet för ensamt viserande tågvärdar, bara för att sedan införa ett på nytt – denna gång för ett år framåt. Skarp kritik riktas mot trafikhuvudmännen, särskilt Skånetrafiken, som man anser borde ha tagit […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Primärkonflikt

En konflikt mellan de två parter som förhandlar om kollektivavtal. En lovlig primärkonflikt kan få stöd av sympatiåtgärder från andra fackföreningar eller arbetsgivarorganisationer. De kallas då sekundärkonflikt.