Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Nytt förbud mot ensamarbete på Skånetågen

Arbetsmiljöverket förbjuder ensamarbete på Öresunds- och Pågatågen på kvällar och nätter. Förbudet riktar sig mot Veolia och Arriva som kör trafiken men verket riktar också skarp kritik mot beställaren, Skånetrafiken.

5 oktober 2012 14:41

Veolia och Arriva har nu tre veckor på sig att yttra sig innan förbudet träder i kraft. Förbudet kommer att gälla till och med den 1 oktober 2013.

– Arbetsgivarna har presenterat ett antal åtgärder för att komma tillrätta med problemen, men de har ännu inte fått effekt. Därför lägger vi förbudet på ett år, så får vi utvärdera då. Det finns alltid en möjlighet att förbudet förlängs, säger Mats Ryderheim på Arbetsmiljöverket.

I skrivelsen riktas också skarp kritik mot trafikhuvudmännen, främst Skånetrafiken som är största ägaren i Öresundståg och beställare av Pågatågen. Man menar att beställaren redan vid upphandlingen ska ta hänsyn till arbetsmiljön för entreprenörernas personal.

– Tyvärr finns det inget arbetsmiljöansvar för beställare. Vi försökte få in det i lagen för några år sedan, men det var regeringen inte intresserad av. Så Veolia och Arriva har ju inte 100 procent kontroll över verksamheten, säger Ryderheim.

Lars Månsson, som är huvudskyddsombud på Pågatågen, instämmer i kritiken mot Skånetrafiken. Han går till och med ett steg längre.

– Jag anser att allt ansvar ligger på Skånetrafiken, men där försöker man bara tysta ner det hela. Arriva och Veolia har inte möjlighet att ordna det här med de resurser de får.

Skånetrafiken dras med dålig ekonomi och har försämrat avtalen med operatörerna.– Det är bra att Arbetsmiljöverket lägger förbudet och det är bra att man pekar på Skånetrafikens ansvar. Frågan är om den kommer reagera. Men som det är nu mår folk jättedåligt. Ska jag bli slagen eller spottad på i dag, eller blir det bara en utskällning, tänker många när de ska gå till jobbet.

På Veolia tar man allvarligt på förbudshotet men man vill inte säga om det finns några omedelbara åtgärder som skulle kunna förhindra förbudet.

– Vi jobbar med att skapa en tryggare arbetsplats men det tar tid. Det är för tidigt att säga hur vi ska svara Arbetsmiljöverket. Men det finns punkter där vi kommit längre än planerat, säger Mikael Danielsson, affärschef för Veolia Transports drift av Öresundståg.

Men enligt Jonas Pincini, klubbordförande på Öresundstågen, är inget så långt kommet att det kan förhindra ett förbud.

– Min åsikt är att det kommer ett förbud. De åtgärder som sätts in, som kameraövervakning och ny kommunikationsutrustning har inte kommit tillräckligt långt.

Nästa vecka ska skyddsombud och arbetsgivare på Veolia träffas för att diskutera följderna av ett eventuellt förbud.

– Det är inte omöjligt att det kommer fler skyddsombudsstopp från vår sida. Vi tänker inte backa i den här frågan, säger Jonas Pincini.

Hos Arriva är man liga ovillig som hos Veolia att uttala sig om vad som görs för att förhindra ett förbud.

– Vi ska göra vad vi kan för att förklara vad vi gör för att komma tillrätta med problemen. Vi har gjort det en gång, men då var vi tydligen inte tillräckligt tydliga, säger Thomas Hedenius, kommunikationsdirektör på Arriva.

Anser ni att ni gjort tillräckligt för att förbudet inte ska träda i kraft?

– Det kan jag inte uttala mig om nu. Vi ska läsa igenom Arbetsmiljöverkets skrivelse ordentligt och formulera ett svar.

Ett eventuellt förbud innebär för Öresundstågen att inga ensamma tågvärdar får visera biljetter, skriva ut böter eller avvisa passagerare mellan klockan 20:00 och 06:00. För Arriva handlar det om vissa sträckor och vissa tider, främst eftermiddagar och kvällar.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Linnea

    Gör ett repotage om kaoset på SJ, där SEKO sagt nej till egen förhandlingsorganisation för lokförarna. Medlemmarna strömmar ut ur Seko nu, medan Erik Johannsson kört huvet i sanden.

  2. Timmis-strejken 2014, del 1: Öresundståg, från DSB First till Veolia | Ja ja, bra bra...

    […] skyddsstoppet för ensamt viserande tågvärdar, bara för att sedan införa ett på nytt – denna gång för ett år framåt. Skarp kritik riktas mot trafikhuvudmännen, särskilt Skånetrafiken, som man anser borde ha tagit […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Prolongering

En förlängning av kollektivavtal. Kan ske antingen genom en automatisk förlängning om avtalet inte sägs upp i tid eller som en överenskommelse om att förlänga ett avtal fram tills dess att man kommit överens om ett nytt avtal.