Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Nytt förbud mot ensamarbete på Skånetågen

Arbetsmiljöverket förbjuder ensamarbete på Öresunds- och Pågatågen på kvällar och nätter. Förbudet riktar sig mot Veolia och Arriva som kör trafiken men verket riktar också skarp kritik mot beställaren, Skånetrafiken.

5 oktober 2012 14:41

Veolia och Arriva har nu tre veckor på sig att yttra sig innan förbudet träder i kraft. Förbudet kommer att gälla till och med den 1 oktober 2013.

– Arbetsgivarna har presenterat ett antal åtgärder för att komma tillrätta med problemen, men de har ännu inte fått effekt. Därför lägger vi förbudet på ett år, så får vi utvärdera då. Det finns alltid en möjlighet att förbudet förlängs, säger Mats Ryderheim på Arbetsmiljöverket.

I skrivelsen riktas också skarp kritik mot trafikhuvudmännen, främst Skånetrafiken som är största ägaren i Öresundståg och beställare av Pågatågen. Man menar att beställaren redan vid upphandlingen ska ta hänsyn till arbetsmiljön för entreprenörernas personal.

– Tyvärr finns det inget arbetsmiljöansvar för beställare. Vi försökte få in det i lagen för några år sedan, men det var regeringen inte intresserad av. Så Veolia och Arriva har ju inte 100 procent kontroll över verksamheten, säger Ryderheim.

Lars Månsson, som är huvudskyddsombud på Pågatågen, instämmer i kritiken mot Skånetrafiken. Han går till och med ett steg längre.

– Jag anser att allt ansvar ligger på Skånetrafiken, men där försöker man bara tysta ner det hela. Arriva och Veolia har inte möjlighet att ordna det här med de resurser de får.

Skånetrafiken dras med dålig ekonomi och har försämrat avtalen med operatörerna.– Det är bra att Arbetsmiljöverket lägger förbudet och det är bra att man pekar på Skånetrafikens ansvar. Frågan är om den kommer reagera. Men som det är nu mår folk jättedåligt. Ska jag bli slagen eller spottad på i dag, eller blir det bara en utskällning, tänker många när de ska gå till jobbet.

På Veolia tar man allvarligt på förbudshotet men man vill inte säga om det finns några omedelbara åtgärder som skulle kunna förhindra förbudet.

– Vi jobbar med att skapa en tryggare arbetsplats men det tar tid. Det är för tidigt att säga hur vi ska svara Arbetsmiljöverket. Men det finns punkter där vi kommit längre än planerat, säger Mikael Danielsson, affärschef för Veolia Transports drift av Öresundståg.

Men enligt Jonas Pincini, klubbordförande på Öresundstågen, är inget så långt kommet att det kan förhindra ett förbud.

– Min åsikt är att det kommer ett förbud. De åtgärder som sätts in, som kameraövervakning och ny kommunikationsutrustning har inte kommit tillräckligt långt.

Nästa vecka ska skyddsombud och arbetsgivare på Veolia träffas för att diskutera följderna av ett eventuellt förbud.

– Det är inte omöjligt att det kommer fler skyddsombudsstopp från vår sida. Vi tänker inte backa i den här frågan, säger Jonas Pincini.

Hos Arriva är man liga ovillig som hos Veolia att uttala sig om vad som görs för att förhindra ett förbud.

– Vi ska göra vad vi kan för att förklara vad vi gör för att komma tillrätta med problemen. Vi har gjort det en gång, men då var vi tydligen inte tillräckligt tydliga, säger Thomas Hedenius, kommunikationsdirektör på Arriva.

Anser ni att ni gjort tillräckligt för att förbudet inte ska träda i kraft?

– Det kan jag inte uttala mig om nu. Vi ska läsa igenom Arbetsmiljöverkets skrivelse ordentligt och formulera ett svar.

Ett eventuellt förbud innebär för Öresundstågen att inga ensamma tågvärdar får visera biljetter, skriva ut böter eller avvisa passagerare mellan klockan 20:00 och 06:00. För Arriva handlar det om vissa sträckor och vissa tider, främst eftermiddagar och kvällar.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Linnea

    Gör ett repotage om kaoset på SJ, där SEKO sagt nej till egen förhandlingsorganisation för lokförarna. Medlemmarna strömmar ut ur Seko nu, medan Erik Johannsson kört huvet i sanden.

  2. Timmis-strejken 2014, del 1: Öresundståg, från DSB First till Veolia | Ja ja, bra bra...

    […] skyddsstoppet för ensamt viserande tågvärdar, bara för att sedan införa ett på nytt – denna gång för ett år framåt. Skarp kritik riktas mot trafikhuvudmännen, särskilt Skånetrafiken, som man anser borde ha tagit […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Retroaktivitet

Ett kollektivavtal som träffas i efterhand där man kommer överens om att betala ut löneökningar tillbaka i tiden.