Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Nytt förbud mot ensamarbete på Skånetågen

Arbetsmiljöverket förbjuder ensamarbete på Öresunds- och Pågatågen på kvällar och nätter. Förbudet riktar sig mot Veolia och Arriva som kör trafiken men verket riktar också skarp kritik mot beställaren, Skånetrafiken.

5 oktober 2012 14:41

Veolia och Arriva har nu tre veckor på sig att yttra sig innan förbudet träder i kraft. Förbudet kommer att gälla till och med den 1 oktober 2013.

– Arbetsgivarna har presenterat ett antal åtgärder för att komma tillrätta med problemen, men de har ännu inte fått effekt. Därför lägger vi förbudet på ett år, så får vi utvärdera då. Det finns alltid en möjlighet att förbudet förlängs, säger Mats Ryderheim på Arbetsmiljöverket.

I skrivelsen riktas också skarp kritik mot trafikhuvudmännen, främst Skånetrafiken som är största ägaren i Öresundståg och beställare av Pågatågen. Man menar att beställaren redan vid upphandlingen ska ta hänsyn till arbetsmiljön för entreprenörernas personal.

– Tyvärr finns det inget arbetsmiljöansvar för beställare. Vi försökte få in det i lagen för några år sedan, men det var regeringen inte intresserad av. Så Veolia och Arriva har ju inte 100 procent kontroll över verksamheten, säger Ryderheim.

Lars Månsson, som är huvudskyddsombud på Pågatågen, instämmer i kritiken mot Skånetrafiken. Han går till och med ett steg längre.

– Jag anser att allt ansvar ligger på Skånetrafiken, men där försöker man bara tysta ner det hela. Arriva och Veolia har inte möjlighet att ordna det här med de resurser de får.

Skånetrafiken dras med dålig ekonomi och har försämrat avtalen med operatörerna.– Det är bra att Arbetsmiljöverket lägger förbudet och det är bra att man pekar på Skånetrafikens ansvar. Frågan är om den kommer reagera. Men som det är nu mår folk jättedåligt. Ska jag bli slagen eller spottad på i dag, eller blir det bara en utskällning, tänker många när de ska gå till jobbet.

På Veolia tar man allvarligt på förbudshotet men man vill inte säga om det finns några omedelbara åtgärder som skulle kunna förhindra förbudet.

– Vi jobbar med att skapa en tryggare arbetsplats men det tar tid. Det är för tidigt att säga hur vi ska svara Arbetsmiljöverket. Men det finns punkter där vi kommit längre än planerat, säger Mikael Danielsson, affärschef för Veolia Transports drift av Öresundståg.

Men enligt Jonas Pincini, klubbordförande på Öresundstågen, är inget så långt kommet att det kan förhindra ett förbud.

– Min åsikt är att det kommer ett förbud. De åtgärder som sätts in, som kameraövervakning och ny kommunikationsutrustning har inte kommit tillräckligt långt.

Nästa vecka ska skyddsombud och arbetsgivare på Veolia träffas för att diskutera följderna av ett eventuellt förbud.

– Det är inte omöjligt att det kommer fler skyddsombudsstopp från vår sida. Vi tänker inte backa i den här frågan, säger Jonas Pincini.

Hos Arriva är man liga ovillig som hos Veolia att uttala sig om vad som görs för att förhindra ett förbud.

– Vi ska göra vad vi kan för att förklara vad vi gör för att komma tillrätta med problemen. Vi har gjort det en gång, men då var vi tydligen inte tillräckligt tydliga, säger Thomas Hedenius, kommunikationsdirektör på Arriva.

Anser ni att ni gjort tillräckligt för att förbudet inte ska träda i kraft?

– Det kan jag inte uttala mig om nu. Vi ska läsa igenom Arbetsmiljöverkets skrivelse ordentligt och formulera ett svar.

Ett eventuellt förbud innebär för Öresundstågen att inga ensamma tågvärdar får visera biljetter, skriva ut böter eller avvisa passagerare mellan klockan 20:00 och 06:00. För Arriva handlar det om vissa sträckor och vissa tider, främst eftermiddagar och kvällar.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Linnea

    Gör ett repotage om kaoset på SJ, där SEKO sagt nej till egen förhandlingsorganisation för lokförarna. Medlemmarna strömmar ut ur Seko nu, medan Erik Johannsson kört huvet i sanden.

  2. Timmis-strejken 2014, del 1: Öresundståg, från DSB First till Veolia | Ja ja, bra bra...

    […] skyddsstoppet för ensamt viserande tågvärdar, bara för att sedan införa ett på nytt – denna gång för ett år framåt. Skarp kritik riktas mot trafikhuvudmännen, särskilt Skånetrafiken, som man anser borde ha tagit […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Tarifflön

Ett lönesystem som bygger på anställningstid och yrkesgrupp.