Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Nya förhandlingar med TT-Line

Seko och TT-Line inleder nya förhandlingar om den uppsagda besättningen på rederiet. Efter att Seko lämnat en stämning till AD har rederiet tagit initiativ till nya samtal.

26 mars 2014 12:51

Som Sekotidningen tidigare skrivit har rederiet TT-Line bytt rutt på sin färja Nils Dacke, från Sverige-Tyskland till Sverige-Polen. Samtidigt passade rederiet på att sparka den svenska besättningen och flagga om fartyget till polsk flagg.

Seko sjöfolk motsatte sig uppsägningarna.

– Det är inte fråga om arbetsbrist. Arbetet finns kvar och man kan inte byta besättning bara för att man går till en annan EU-hamn, säger Jonas Forslind, avdelningssekreterare på Seko sjöfolk.

Efter att såväl lokala som centrala förhandlingar avslutats i oenighet tog Seko ärendet till Arbetsdomstolen. Men nu har parterna alltså bokat in nya förhandlingar för att se om det går att komma fram till en lösning.

– Det var TT-Line som kontaktade oss och ville prata. Vi såg då att det kunde finnas anledning att förhandla på nytt, säger Mats Ekeklint, ombudsman på Seko.

Han ser att det kan finnas hopp om en förhandlingslösning, men att det är för tidigt att uttala sig om hur den skulle kunna se ut.

– Om vi hade sett det som hopplöst hade vi ju inte bokat in förhandlingarna. Det bästa vore ju om de tog tillbaka alla uppsägningar, då skulle ju tvisten vara löst.

Jonas Forslind ser också positivt på de nya förhandlingarna.

– Jag vet inte om det är för att vi stämt dem eller att det har uppmärksammats så mycket i media, men det är det är absolut en öppning. Tidigare har de ju inte velat förhandla alls.

Sofia Liljekrantz var en av dem som blev av med jobbet i samband med utflaggningen. Hon jobbade på systerfartyget Peter Pan, men hennes nio år ombord räckte inte för fortsatt arbete. Med uppsägningarna började en flyttkarusell där de med kortast anställningstid på rederiets tre svenska fartyg fick sluta.

– Jag hörde att de börjat prata igen. Men jag vet inte om jag skulle vilja ha jobbet tillbaka. Dels har jag pajat ryggen på jobbet så det är svårt fysiskt. Dessutom ser jag ganska mörkt på TT-Lines framtid.

Hon ser det här som spiken i kistan för hennes liv till sjöss.

– Ända sedan jag började för nio år sedan har det varit omorganisationer varje höst. Och nu börjar man med utflaggning. Det finns inte ord för hur horribelt det är, säger Sofia Liljekrantz.

Nu söker hon jobb i land, men kommer ändå sakna tiden ombord.

– Det är väldigt sorgligt. Det är en epok som går i graven. Jag har trivts väldigt bra om ombord men nu känner jag att det är dags att göra något annat.

Sekotidningen har sökt TT-Line för en kommentar.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skyddsombud stoppades av Strömma

Skyddsombud stoppades av Strömma

Strömma hindrade Sekos skyddsombud att komma ombord. Lagbrott säger Seko och Transportstyrelsen Läs mer

Seko sjöfolk 100 år

Ett sekel med facket till sjöss

I 100 år har svenska sjömän varit fackligt organiserade. Det har varit en händelserik tid med strejker, världskrig och utflaggningar. Senast i raden av ordföranden för Seko sjöfolk står Kenny Reinhold. Här blickar han ett sekel bakåt i tiden – och lite framåt. Läs mer

Förlikning mellan Seko och TT-line

TT-line backar och tar tillbaka hälften av uppsägningarna, förlänger uppsägningstiden och ger avgångsvederlag till dem som slutar självmant. I gengäld drar Seko tillbaka stämningen från Arbetsdomstolen. Läs mer

Nya förhandlingar med TT-Line

Seko och TT-Line inleder nya förhandlingar om den uppsagda besättningen på rederiet. Efter att Seko lämnat en stämning till AD har rederiet tagit initiativ till nya samtal. Läs mer

Till storms mot utflaggning

Utflaggning av svenska fartyg fortsätter i ökande takt. Nu börjar fenomenet sprida sig från handelsflottan till färjetrafiken. – Men vi kommer att vinna kriget om Östersjön, säger Kenny Reinhold, Seko sjöfolks ordförande. Läs mer

Strid om uppsägningar på TT-line

TT-lines färja Nils Dacke sätts in på en ny rutt. Något arbetsgivaren tagit till intäkt för att säga upp den svenska besättningen och sätta in en polsk i stället. Seko tar strid mot uppsägningarna. I dag slutade de lokala förhandlingarna i oenighet. Läs mer

”Almega förlorade”

När krutröken lagt sig efter den laddade konflikten i skärgårdstrafiken kan Seko utropa sig till vinnare. Almega fick en ny mening inskriven i avtalet men tarifflönerna blir kvar. Läs mer

Strejken avblåst

Strejken inom skärgårdstrafiken är över sedan Seko och Almega i dag sagt ja till medlarnas bud. Det nya avtalet ger 6,8 procent på 36 månader. Läs mer

Så räddar vi svensk sjöfart

Det går dåligt för svensk sjöfart, fartyg flaggas ut och jobb försvinner i snabb takt. På plats i Almedalen presenterade Seko sjöfolk en handlingsplan med krav på snabba beslut och på en långsiktig vision. Läs mer

40 jobb försvinner när Ånedinlinjen läggs ner

Ett 40-tal anställda på Sekos avtalsområde får gå när Ånedinlinjen lägger ner sin verksamhet första juli. Antalet bokningar på fartyget Birger Jarl har minskat så mycket att det inte längre finns pengar att driva verksamheten med. Läs mer