Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Ny urspårning i Stockholm

Ett posttåg spårade ut i Huddinge utanför Stockholm natten till tisdagen. Det är den andra allvarliga urspårningen på en dryg månad i Stockholmsregionen. Bristande underhåll ligger bakom menar Johnny Naderus på Seko Stockholm.

7 januari 2014 16:07

Strax efter midnatt spårade ett posttåg ut mellan Huddinge och Stuvsta. En växel och 350 meter räls totalförstördes vid urspårningen och Trafikverket uppskattar att det kommer ta en vecka att återställa rälsen.

Under tiden kommer både pendel- och fjärrtåg drabbas av förseningar och omledningar.

Enligt Johnny Naderus, vice ordförande för Seko Stockholm och anställd på Infranord som sköter underhållet på den aktuella sträckan, är det bara tur att ingen kom till skada.

– Nu var det brev och paket på tåget men nästa gång är det människor som ligger på bangården. Det är skandal att tåg spårar ur på grund av bristande underhåll samtidigt som man sparkar 700 järnvägsarbetare i Sverige.

Den aktuella rälsen inspekterades vid Lucia och då rapporterades två lösa muttrar. Det i sig ska inte ha orsakat olyckan, enligt Johnny Naderus. Men uppgifter han fått och bilder på rälsen visar fanns det sprickbildning och rostangrepp i rälsen.

– Det kan man bara se med ultraljud och det är Trafikverkets uppgift att sköta det. Det ska göras ett par gånger per år. Antingen har man inte gjort det alls eller så har man ignorerat resultatet, säger Johnny Naderus.

Sekotidningen har sökt Trafikverket för en kommentar. 

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Ett under att ingen skadats”

”Ett under att ingen skadats”

Först efter att lokförare vid flera tillfällen rapporterat om allvarliga tillbud vid bygget av en planskild korsning i Karlskrona tillsatte Trafikverket en utredning av säkerheten på arbetsplatsen. Då hade arbetet pågått i flera månader. Läs mer

Ådalsbanan får extra underhållspengar

Den hårt slitna norra Ådalsbanan får del av regeringens extra 620 miljoner till underhåll. Och bandelen får dessutom 15 miljoner kronor extra från ordinarie budget för att förstärka banan. Jobben pågår just nu. Läs mer

Sprucken räls oroar lokförare

Mer än 120 mil räls på den svenska järnvägen spricker sönder. Fel som i värsta fall kan leda till urspårning. Den felaktiga rälsen finns såväl i norr som på västra och södra stambanan. Läs mer

”Strategiskt felslut av Trafikverket”

Satsa på förebyggande järnvägsunderhåll i stället för akututryckningar. På så sätt får vi mer underhåll för en betydligt mindre slant. Det menar järnvägexperten Per Corshammar. Läs mer

Ny urspårning i Stockholm

Ett posttåg spårade ut i Huddinge utanför Stockholm natten till tisdagen. Det är den andra allvarliga urspårningen på en dryg månad i Stockholmsregionen. Bristande underhåll ligger bakom menar Johnny Naderus på Seko Stockholm. Läs mer

Norsk-svensk samordning för arbete på väg

Snart kan det bli enklare för vägarbetare att arbeta över gränserna. Inom EU-projektet Skandinavisk Infrastruktur håller man på att ta fram ett kompetensbevis som ska gälla i både Norge och Sverige. Läs mer

Missbedömning orsak till olycka

Olyckan i Hestra i november förra året då ett godståg körde in i en traktorgrävare och föraren precis hann rädda sig berodde på brister i kommunikationen mellan de inblandade. Läs mer

Ingen utredning av urspårat tåg

Statens haverikommission utreder inte urspårningen utanför Sundsvall. Läs mer

Trafikverket får hård kritik

Statens haverikommission är kritisk till Trafikverkets sätt att hantera, leda och följa upp sina projekt. I utredningen av olyckan i Kimstad för två år sedan slår haverikommissionen fast att det är Trafikverket som har ansvar för riskbedömningen vid ett projekt. Läs mer