Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Misslyckad yrksesutbildning

Det behövs allt fler maskinförare. Samtidigt läggs utbildningar ner och de som utbildas får inte körkortsutbildning. "Vi är besvikna över Skolverkets och Transportstyrelsens oförmåga att föra en saklig och konstruktiv diskussion i den här frågan" skriver representanter för branschen i ett öppet brev till utbildningsministern.

27 mars 2013 15:39

Den nya gymnasieskolan, GY-11, skulle ge elever på yrkesprogram en bättre utbildning och göra dem mer förberedda för yrkeslivet. Vi, Maskinentreprenörerna, Sveriges Byggindustrier, Byggnads och SEKO, är övertygade om att när det gäller en utbildning blev det tvärtom. De som utbildar sig till anläggningsmaskinförare får i många fall inte köra de maskiner de utbildar sig för på allmän väg. I den nya gymnasieskolan borde det vara en självklarhet att alla som utbildar sig till yrkesförare ska ha körkort på de fordon de yrkesmässigt ska framföra. Det gäller för de som utbildar sig till lastbils- och busschaufförer, men inte för de som utbildar sig till förare av anläggningsmaskiner.

Idag är t ex. de flesta hjullastarna registrerade för att köra 50 km/h vilket kräver B-körkort. Det är ganska enkelt att inse att det finns ett mycket stort värde i att de ungdomar som ska köra en hjullastare som väger 20 ton eller mer bland övriga trafikanter blir en säkrare förare om det i grundutbildning ingår körkortsutbildning. Det ger möjlighet att ge eleverna förmåga och rätt attityd till samspelet med andra trafikanter. Den anläggningsmaskinförare som inte har körkort kan i de allra flesta fall inte utöva sitt yrke.

Samhällsekonomiskt är det en felkalkyl att inte ge ungdomar, som utbildar sig i en tillväxtbransch, en fullständig yrkesutbildning. Satsningen på infrastrukturprojekt och de stora pensionsavgångarna gör att rekryteringsbehovet är mycket stort. Gymnasieutbildningarna, och speciellt yrkesutbildningarna är kostnadskrävande, men det är ännu dyrare med en hög ungdomsarbetslöshet.  Om regeringen är rädd för ökade utbildningskostnader motbevisas det av att ett flertal kommuner är beredda betala för körkortsutbildning. Kompetens, maskiner och resurser finns redan på skolorna.

Under utvecklingen av GY-11 har vi i flera remissvar till Skolverket argumenterat för vikten av att anläggningsförarna ges körkortsutbildning. Vi har vid ett flertal tillfällen fått besked om att våra krav skulle vara tillgodosedda och körkortsutbildningens kunskapskrav finns inskrivna i ämnes- och krusplanerna. Trots det, är det enda blivande anläggningsmaskinförare får göra är att övningsköra med de maskiner de utbildas för. Vi är besvikna över Skolverkets och Transportstyrelsens oförmåga att föra en saklig och konstruktiv diskussion i den här frågan. Våra representanter i Bygg- och anläggningsprogrammets nationella programråd, har inte vid något tillfälle getts möjlighet att diskutera nödvändigheten av att ge anläggningsförarna körkortsutbildning med representanter för Transportstyrelsen och Skolverket samtidigt.

Oppositionen har förstått vad som gäller och krävs. I flera motioner till riksdagen framför de krav som ligger helt i linje med vad branschen kräver, d.v.s. körkortsutbildning för både B och C-körkort. Skälet till branschens krav även på C-körkort är att om t.ex. en grävmaskinist ska kunna flytta sin grävmaskin på en lastbil krävs lägst CE-behörighet.

Med oro får vi rapporter om att flera kommuner har lagt ner eller planerar att lägga ner utbildningen av anläggningsmaskinförare. Det innebär att det är hög tid att göra något åt felaktigheter i den nyss genomförda gymnasiereformen. Se till att den här utbildningen har det utbildningsinnehåll företagen kräver. Det ger fler unga arbete.

I juni 2012 lämnade vi en skrivelse till Utbildnings-, Närings- och Arbetsmarknadsdepartementet i den här frågan. Ingenting har hänt. Det är oroväckande att ansvariga inte vill lyssna på en bransch som har ca 100 000 anställda.

Du har som utbildningsminister tillsatt en utredare som ska se över den arbetsplatsförlagda delen av gymnasial lärlingsutbildning och gymnasial yrkesutbildning. I pressmeddelandet skriver du:

”Om Sverige ska klara den globala konkurrensen måste vi ha bra yrkesutbildningar. Därför fortsätter vi arbetet med att utveckla det arbetsplatsförlagda lärandet”

En snabb och enkel åtgärd är att se till att alla yrkesförare som utbildas i gymnasieskolan får körkortsutbildning. Det ger förutsättningar för både arbetsplatsförlagt lärande och bidrar till att göra den här yrkesutbildningen mer attraktiv.

Ola Månsson, VD Sveriges Byggindustrier, Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads, Hampe Mobärg, VD Maskinentreprenörerna, Thomas Brännström ombudsman, SEKO, Nils-Gunnar Bergander, kanslichef BYN, Byggnadsindustrins yrkesnämnd
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Avtalskrav

Inför avtalsförhandlingarna gör facket en kravlista till arbetsgivarorganisationen på saker man vill ha i det nya avtalet. Det kan vara höjda reallöner, kortare arbetstid, regler om jour och beredskap med mera. Inget krav blir verkligt förrän bägge parter har kommit överens om att genomföra det.