Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: ARBETSPLATSEN
Drifttekniker Patrik Hansson vid Letsi kraftverk vid Luleälven.
Reportage

Med kraft längs Luleälven

På vattenkraftverken i Norrbotten trivs personalen – i alla fall med arbetet och kollegerna. När det kommer till bolagsledningen är de inte lika positiva. Bonusar och outsourcing ses med oblida ögon.

19 oktober 2016 09:00

Sekotidningen har varit på kraftverksturné. Tre stopp på en dag: Laxede, Porsi och Letsi kraftverk vid Luleälven.

Regnet om inte forsar så åtminstone strilar kraftigt ner när vi stannar vid den första anhalten, Laxede sex mil norr om Boden. Där är det lugnt med bara två personer på plats. En av dem är driftteknikern Simon Alakangas.

– Det var något fel på en givare så maskinen löste ut i morse. Jag fick åka hit och starta om den.

Han sitter i kontrollrummet där sprillans nya dataskärmar samsas med manuella kontroller som stått där sedan kraftverket byggdes i början av 60-talet. Det mesta sköts på distans från driftcentralen i Vuollerim. Men när den moderna tekniken fallerar kommer originalkontrollerna till pass.

arb2– Annars är det mest drift och underhåll jag håller på med. Som periodiska ronderingar då man kollar att allt är som det ska, xa sådant som inte funkar och byta lter, till exempel. Det är olika varje dag så arbetet är väldigt varierat och det gillar jag, säger Simon Alakangas.

Bodengruppen som han tillhör sköter driften på de tre sydligaste kraftverken i Luleälven: Boden, Vittjärv och Laxede.

– Jag har jobbat på Vattenfall i två år och under den tiden har vi blivit en färre i gruppen, så visst dras det ner. Men jag tycker att vi hinner med det vi ska i alla fall.

Regnet fortsätter att falla och vi fortsätter vår resa norrut. Nästa anhalt är Porsi kraftverk i Vuollerim. Vi åker över bron uppe på fördämningen, med Porsidammen på ena sidan och kraftverket på den andra. En stor vit byggnad med tre dammluckor och resterna av en gammal timmerränna bredvid. Nu går allt timmer på lastbilar, men förr flottades det nerför älven och då var man tvungen att släppa igenom timret.

I den stora turbinhallen är det högt i tak, med stora fönster ut mot älven. Hela kortsidan täcks av en gigantisk väggmålning med fjällmotiv.

– Ja, här är ljust och fint. Det är en ovanjordstation och här är arbetsmiljön mycket bättre än de som ligger under jord, säger Mats Wennberg, som är klubbordförande för kraftverken utmed Luleälven och huvudskyddsombud för Vattenfall vattenkraft.

Driftteknikern Bernt Sundqvist berättar att man gått igenom att stort generationsskifte sedan han började för två år sedan.

– Det är väldigt ungt nu. Vad som är bra är att de återtillsätter tjänsterna när folk går i pension, men vi har ju tappat enormt mycket erfarenhet.arb3_ny

 

Vattenfall har planer på att outsourca delar av sin verksamhet på den administrativa sidan. Något som skapat debatt, då företaget till exempel vill lägga ut 40 jobb i Jokkmokk på entreprenad. Något som skulle vara ett hårt slag mot kommunen.

– Men för vår del blir det nog inte aktuellt. Anläggningarna lär ju finnas kvar ett bra tag och oss driftare är nog de sista de tar, säger Bernt Sundqvist.

Sista stoppet på vår kraftverksturné är Letsi kraftverk. Från bron över den torrlagda älvfåran ser vi dammen torna upp sig, längst till vänster finns dammluckorna insprängda i berget med vad som ser ut som två Fantomengrottor längst ned. Älvfåran är klädd med stora stenblock så långt vi kan se. Det hela påminner om något från en sciencefictionfilm.

arb1
Mats Wennberg

Vi kommer lagom till eftermiddagskaffet. Mats Wennberg har med sig fikabröd som serveras med kokkaffe.

Maskinisterna Mikael Holmgren och Linus Larsson kommer lite efter de andra. De har varit långt bort i kraftverket. Just nu håller de på med den årliga översynen.

– Det blir en hel del övertid, speciellt på hösten då vi går igenom maskinerna. 200–250 timmar per år brukar det bli, så det är klart att vi skulle kunna vara fler. Men samtidigt behövs det ju bara under vissa perioder, säger Mikael Holmgren.

Linus Larsson och Mikale Holmgren
Linus Larsson och Mikael Holmgren

Enligt Linus Larsson blir det också en hel del motion i jobbet.

– Speciellt när man ronderar i Messaure kraftverk. Det är så stort och har så många och så långa trappor. Jag hade en stegräknare en dag och den visade att jag gått 85 våningar och drygt 20 000 steg under ett arbetspass.

Han har jobbat ett år och vill nog aldrig sluta.

– Det är väldigt trevliga arbetskamrater och varierat arbete, så jag kan verkligen tänka mig att jobba här resten av livet.

Ännu färskare på jobbet är Patrik Hansson som började 1 juli.

– Än så länge trivs jag mycket bra. Det är ett väldigt varierat arbete, alla slags mekjobb och olika varenda dag.

Efter fikat tar vi hissen ner till turbinerna – en 130-metersresa som tar en dryg minut. Mats Wennberg berättar att han som nyanställd mekaniker lurades att springa upp för alla trapporna.

– De sa att det var tre fyra våningar så jag sprang upp. Hjärtat stod så här hela fikarasten, säger han och drar ut tröjan över bröstet.

Nu jobbar han fackligt på heltid men längtar lite tillbaka. I början försökte han kombinera, jobba både som mekaniker och klubbordförande, men det gick inte.

– Du vet, om jag var ute på ett jobb så ringer telefonen och jag blir upptagen med något fackligt i en timme. Robban här blev ju vansinnig på mig för att han fick göra allt jobb själv, säger han pekar på Robert Nordqvist som ligger nere i ett fack i tätningsboxen runt turbinaxeln.

Robert Nordqvist har arbetat på Vattenfall sedan 2003. Han trivs med jobbet och arbetskamraterna, men han är långt ifrån nöjd med hur det statligt ägda bolaget sköts.

Robert Nordqvist
Robert Nordqvist

– Det är ju mycket man tycker är konstigt. Känslan i bolaget har blivit sämre. Man gör stora förluster och sedan får alla chefer bonus i alla fall. Det tycker jag är ruttet.

Just bonusarna är ett återkommande samtalsämne i fikarummet på Letsi kraftverk vid Lilla Luleälven.

– Ja, det pratar vi mycket om. Det är ju ingen som tycker det är bra precis, säger Mikael Holmgren och får medhåll från kollegerna.

Bolagets minusresultat beror som bekant på dåliga affärer nere på kontinenten med Nuonaffären som den sämsta. Men även tysk kol- och kärnkraft har bidragit till förlusterna.

Den svenska vattenkraften går däremot med vinst, men de pengarna används för att täcka upp förlusterna på andra håll.

När det gäller företagets outsourcingplaner tycker Mats Wennberg att även de är fel, men på ett annat plan.

– Det är en samhällsfråga. Staten måste ta ansvar för landsbygden och ett statligt ägt bolag borde inte flytta jobb för att tjäna pengar. Dessutom borde vattenkraftskommuner få del av vinsterna vi levererar till staten. Då kan kommunerna skapa ett bättre företagsklimat som leder till fler jobb här.

Han berättar en historia som illustrerar problematiken. Som deltidsbrandman tog han sig en vinter för att spola den nedlagda kommunala skridskobanan i Vuollerim. Och så slog han på belysningen. Men efter några dagar kom kommunen och släckte igen.

– De hade inte råd med elen, och det handlar om några tusenlappar. Samtidigt kan man höra kraftverket producera ström nere vid älven, men det har vi inget för. Det visar hur det är här i inlandet.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Övertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt övertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.