Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Många frågor obesvarade om tågolyckan

14 september 2010 10:15

Seko väntar på besked om traktorgrävarens utbildning och behörighet, om bemanningen på plats och Strukton Rails säkerhetsplanering.
Strukton Rail var ansvarig för arbetet, som utfördes av inhyrda underentreprenörer.
Olyckan skedde när en traktorgrävare spårade ur och krockade med ett X 2000-tåg på väg från Stockholm. Den senaste uppgiften är att traktorn spårade ur några sekunder innan tågmötet. Alltså fanns ingen möjlighet att stoppa trafiken.
– För mig är det naturligt att en traktorförare har en tillsyningsman med sig som talar om att ett tåg är på väg och då uppmanar föraren att stå still, säger Jörgen Lundström med 30 års erfarenhet av banarbete. Han är också ordförande för Seko på Infranord, tidigare Banverket Produktion.
Jan Halvarsson är ombudsman för de privata bolagen inom järnvägsunderhållet och den som ställt frågor till bland annat Strukton Rail. I dag tisdag har han inte fått några besked.
– Frågan är om det exempelvis fanns tillsyningsman på plats, säger han. Det ska finnas vid den här typen av arbete.
Strukton Rail kan inte se att företaget gjort något fel. Det handlar om en ren olyckshändelse, enligt Sven Kristiansen, kommunikationschef och den som utsetts till Struktons talesperson.
– Olyckor kan hända och ett mötande tåg kan spåra ur, likaväl som ett arbetsfordon, säger han.
På frågan om gällande skydds- och säkerhetsregler följts under det aktuella arbetet svarar Sven Kristiansen att arbetet var tillåtet och att olyckor inte går att undvika.
– Vi som entreprenörer måste få mer inflytande över hur arbetet med spårunderhåll ska gå till, säger han. Vi har varit tvungna att utföra arbetet med hög risk och kan inte själva påverka om hela spårområdet ska vara avstängt eller vilken hastighets förbipasserande tåg ska ha.
Vintern 2009/2010 var extra hårt drabbad av tillbud och olyckor. Infranord hade 27 tillbud mot fyra 2007/2008. Tre banarbetare omkom, varav en i snöröjning på banan mellan Linköping och Norrköping. Även den gången var det Strukton Rail som ansvarade för arbetet. Arbetsmiljöverket kritiserade företaget för bristande säkerhetsplanering den gången.
– Det är olyckligt, det får bara inte hända, säger Sven Kristiansen.
För arbete i spårområde gäller en rad olika föreskrifter. Bland annat Banverkets (numer Trafikverkets) regler för arbetsmiljö och säkerhet vid aktiviteter i spårområde.
Där slås det bland annat fast att när ett stort arbetsfordon är i ett spårområde ska arbetsredskapet inte i någon stund riskera att komma in i den säkerhetszon som ska omge till exempel ett tåg i trafik. Arbetsledningen ansvarar för att föraren blir instruerad om detta.
Jörgen Nicklasson är säkerhetsansvarig på Trafikverket. Han gör klart att verkets uppfattning är att avtalen med entreprenörerna, som Strukton Rail och Infranord, innebär att företagen ska följa de säkerhetsregler som gäller.
– Det är helt okej att ha arbetsfordon på ett avstängt spår, säger han. Så länge man informerar och utbildar personalen om hur de ska agera.
Jörgen Lundström är för sin del övertygade om att det går att förhindra fortsatta olyckor. Dels genom stoppa minskade anslag till underhåll – regeringen har minskat Trafikverkets budget med 700 miljoner. Dels genom att staten återtar verksamheten. Något som också Seko anser.
– Nation efter nation, som Nya Zeeland, har visat att det blir säkrare om en sammanhållen myndighet får samhällsansvaret. I dag tror Trafikverket att det går att köpa ansvaret på en marknad.
Olyckan i söndags utreds av Statens Haverikommission Arbetsmiljöverket, Polisen och Strukton Rail.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Medlingsinstitutet

Medlingsinstitutet, MI, är en statlig myndighet som har ansvar för medling i arbetstvister. De har också ansvar för den officiella lönestatistiken i Sverige och ska se till att lönerna inte ökar för mycket. MI ska medverka till avtal som ska ge ökad reallön och jämställda löner mellan kvinnor och män. Samtidigt ska de motverka lönenivåer som äventyrar Riksbankens inflationsmål eller blir högre än i Sveriges konkurrentländer.