Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Många frågor obesvarade om tågolyckan

14 september 2010 10:15

Seko väntar på besked om traktorgrävarens utbildning och behörighet, om bemanningen på plats och Strukton Rails säkerhetsplanering.
Strukton Rail var ansvarig för arbetet, som utfördes av inhyrda underentreprenörer.
Olyckan skedde när en traktorgrävare spårade ur och krockade med ett X 2000-tåg på väg från Stockholm. Den senaste uppgiften är att traktorn spårade ur några sekunder innan tågmötet. Alltså fanns ingen möjlighet att stoppa trafiken.
– För mig är det naturligt att en traktorförare har en tillsyningsman med sig som talar om att ett tåg är på väg och då uppmanar föraren att stå still, säger Jörgen Lundström med 30 års erfarenhet av banarbete. Han är också ordförande för Seko på Infranord, tidigare Banverket Produktion.
Jan Halvarsson är ombudsman för de privata bolagen inom järnvägsunderhållet och den som ställt frågor till bland annat Strukton Rail. I dag tisdag har han inte fått några besked.
– Frågan är om det exempelvis fanns tillsyningsman på plats, säger han. Det ska finnas vid den här typen av arbete.
Strukton Rail kan inte se att företaget gjort något fel. Det handlar om en ren olyckshändelse, enligt Sven Kristiansen, kommunikationschef och den som utsetts till Struktons talesperson.
– Olyckor kan hända och ett mötande tåg kan spåra ur, likaväl som ett arbetsfordon, säger han.
På frågan om gällande skydds- och säkerhetsregler följts under det aktuella arbetet svarar Sven Kristiansen att arbetet var tillåtet och att olyckor inte går att undvika.
– Vi som entreprenörer måste få mer inflytande över hur arbetet med spårunderhåll ska gå till, säger han. Vi har varit tvungna att utföra arbetet med hög risk och kan inte själva påverka om hela spårområdet ska vara avstängt eller vilken hastighets förbipasserande tåg ska ha.
Vintern 2009/2010 var extra hårt drabbad av tillbud och olyckor. Infranord hade 27 tillbud mot fyra 2007/2008. Tre banarbetare omkom, varav en i snöröjning på banan mellan Linköping och Norrköping. Även den gången var det Strukton Rail som ansvarade för arbetet. Arbetsmiljöverket kritiserade företaget för bristande säkerhetsplanering den gången.
– Det är olyckligt, det får bara inte hända, säger Sven Kristiansen.
För arbete i spårområde gäller en rad olika föreskrifter. Bland annat Banverkets (numer Trafikverkets) regler för arbetsmiljö och säkerhet vid aktiviteter i spårområde.
Där slås det bland annat fast att när ett stort arbetsfordon är i ett spårområde ska arbetsredskapet inte i någon stund riskera att komma in i den säkerhetszon som ska omge till exempel ett tåg i trafik. Arbetsledningen ansvarar för att föraren blir instruerad om detta.
Jörgen Nicklasson är säkerhetsansvarig på Trafikverket. Han gör klart att verkets uppfattning är att avtalen med entreprenörerna, som Strukton Rail och Infranord, innebär att företagen ska följa de säkerhetsregler som gäller.
– Det är helt okej att ha arbetsfordon på ett avstängt spår, säger han. Så länge man informerar och utbildar personalen om hur de ska agera.
Jörgen Lundström är för sin del övertygade om att det går att förhindra fortsatta olyckor. Dels genom stoppa minskade anslag till underhåll – regeringen har minskat Trafikverkets budget med 700 miljoner. Dels genom att staten återtar verksamheten. Något som också Seko anser.
– Nation efter nation, som Nya Zeeland, har visat att det blir säkrare om en sammanhållen myndighet får samhällsansvaret. I dag tror Trafikverket att det går att köpa ansvaret på en marknad.
Olyckan i söndags utreds av Statens Haverikommission Arbetsmiljöverket, Polisen och Strukton Rail.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

Därför skvallras det på arbetsplatser

Därför skvallras det på arbetsplatser

Har det alltid funnits skitsnack, skvaller och grupperingar på arbetsplatser, och går det att göra något åt det? Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

170 personer varslas när Crane AB flyttar sedeltryckeriet från Tumba pappersbruk till Malta. Dessutom berörs ett 60-tal bemanningsanställda av flyttbeskedet. Läs mer

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

”Vi har den lägsta ungdomsarbetslösheten på 15 år.” Så skrev Socialdemokraternas partiledare och Sveriges statsminister Stefan Löfven på DN debatt den 26 februari i år. Vi kollar om det stämmer. Läs mer

Livsfarlig arbetsmiljö vid tunnelbygge

Livsfarlig arbetsmiljö vid tunnelbygge

Livsfarliga brister i sprängmedelshanteringen och farliga maskiner. Arbetsmiljöverket riktar hård kritik mot allvarliga brister i arbetsmiljön hos en av Trafikverkets underentreprenörer som arbetar med Förbifart Stockholm. Det skriver tidningen Arbetet. Läs mer

Shekarabi mötte anställda i tunnelbanan

Shekarabi mötte anställda i tunnelbanan

Höjd pensionsålder och socialdemokraternas utredning om strejkrätten var infekterade frågor när civilminister Ardalan Shekarabi besökte tunnelbaneanställda i Stockholm. Dessutom fick han en tur i förarhytten. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Lönerevision

Lokala löneförhandlingar där man ser över och utvärderar lönesättningen. Sker vanligen en gång per år.