Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Många frågor obesvarade om tågolyckan

14 september 2010 10:15

Seko väntar på besked om traktorgrävarens utbildning och behörighet, om bemanningen på plats och Strukton Rails säkerhetsplanering.
Strukton Rail var ansvarig för arbetet, som utfördes av inhyrda underentreprenörer.
Olyckan skedde när en traktorgrävare spårade ur och krockade med ett X 2000-tåg på väg från Stockholm. Den senaste uppgiften är att traktorn spårade ur några sekunder innan tågmötet. Alltså fanns ingen möjlighet att stoppa trafiken.
– För mig är det naturligt att en traktorförare har en tillsyningsman med sig som talar om att ett tåg är på väg och då uppmanar föraren att stå still, säger Jörgen Lundström med 30 års erfarenhet av banarbete. Han är också ordförande för Seko på Infranord, tidigare Banverket Produktion.
Jan Halvarsson är ombudsman för de privata bolagen inom järnvägsunderhållet och den som ställt frågor till bland annat Strukton Rail. I dag tisdag har han inte fått några besked.
– Frågan är om det exempelvis fanns tillsyningsman på plats, säger han. Det ska finnas vid den här typen av arbete.
Strukton Rail kan inte se att företaget gjort något fel. Det handlar om en ren olyckshändelse, enligt Sven Kristiansen, kommunikationschef och den som utsetts till Struktons talesperson.
– Olyckor kan hända och ett mötande tåg kan spåra ur, likaväl som ett arbetsfordon, säger han.
På frågan om gällande skydds- och säkerhetsregler följts under det aktuella arbetet svarar Sven Kristiansen att arbetet var tillåtet och att olyckor inte går att undvika.
– Vi som entreprenörer måste få mer inflytande över hur arbetet med spårunderhåll ska gå till, säger han. Vi har varit tvungna att utföra arbetet med hög risk och kan inte själva påverka om hela spårområdet ska vara avstängt eller vilken hastighets förbipasserande tåg ska ha.
Vintern 2009/2010 var extra hårt drabbad av tillbud och olyckor. Infranord hade 27 tillbud mot fyra 2007/2008. Tre banarbetare omkom, varav en i snöröjning på banan mellan Linköping och Norrköping. Även den gången var det Strukton Rail som ansvarade för arbetet. Arbetsmiljöverket kritiserade företaget för bristande säkerhetsplanering den gången.
– Det är olyckligt, det får bara inte hända, säger Sven Kristiansen.
För arbete i spårområde gäller en rad olika föreskrifter. Bland annat Banverkets (numer Trafikverkets) regler för arbetsmiljö och säkerhet vid aktiviteter i spårområde.
Där slås det bland annat fast att när ett stort arbetsfordon är i ett spårområde ska arbetsredskapet inte i någon stund riskera att komma in i den säkerhetszon som ska omge till exempel ett tåg i trafik. Arbetsledningen ansvarar för att föraren blir instruerad om detta.
Jörgen Nicklasson är säkerhetsansvarig på Trafikverket. Han gör klart att verkets uppfattning är att avtalen med entreprenörerna, som Strukton Rail och Infranord, innebär att företagen ska följa de säkerhetsregler som gäller.
– Det är helt okej att ha arbetsfordon på ett avstängt spår, säger han. Så länge man informerar och utbildar personalen om hur de ska agera.
Jörgen Lundström är för sin del övertygade om att det går att förhindra fortsatta olyckor. Dels genom stoppa minskade anslag till underhåll – regeringen har minskat Trafikverkets budget med 700 miljoner. Dels genom att staten återtar verksamheten. Något som också Seko anser.
– Nation efter nation, som Nya Zeeland, har visat att det blir säkrare om en sammanhållen myndighet får samhällsansvaret. I dag tror Trafikverket att det går att köpa ansvaret på en marknad.
Olyckan i söndags utreds av Statens Haverikommission Arbetsmiljöverket, Polisen och Strukton Rail.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Reallöneökning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallöneökning gör att man kan köpa fler varor och tjänster än tidigare.