Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Många frågor obesvarade om tågolyckan

14 september 2010 10:15

Seko väntar på besked om traktorgrävarens utbildning och behörighet, om bemanningen på plats och Strukton Rails säkerhetsplanering.
Strukton Rail var ansvarig för arbetet, som utfördes av inhyrda underentreprenörer.
Olyckan skedde när en traktorgrävare spårade ur och krockade med ett X 2000-tåg på väg från Stockholm. Den senaste uppgiften är att traktorn spårade ur några sekunder innan tågmötet. Alltså fanns ingen möjlighet att stoppa trafiken.
– För mig är det naturligt att en traktorförare har en tillsyningsman med sig som talar om att ett tåg är på väg och då uppmanar föraren att stå still, säger Jörgen Lundström med 30 års erfarenhet av banarbete. Han är också ordförande för Seko på Infranord, tidigare Banverket Produktion.
Jan Halvarsson är ombudsman för de privata bolagen inom järnvägsunderhållet och den som ställt frågor till bland annat Strukton Rail. I dag tisdag har han inte fått några besked.
– Frågan är om det exempelvis fanns tillsyningsman på plats, säger han. Det ska finnas vid den här typen av arbete.
Strukton Rail kan inte se att företaget gjort något fel. Det handlar om en ren olyckshändelse, enligt Sven Kristiansen, kommunikationschef och den som utsetts till Struktons talesperson.
– Olyckor kan hända och ett mötande tåg kan spåra ur, likaväl som ett arbetsfordon, säger han.
På frågan om gällande skydds- och säkerhetsregler följts under det aktuella arbetet svarar Sven Kristiansen att arbetet var tillåtet och att olyckor inte går att undvika.
– Vi som entreprenörer måste få mer inflytande över hur arbetet med spårunderhåll ska gå till, säger han. Vi har varit tvungna att utföra arbetet med hög risk och kan inte själva påverka om hela spårområdet ska vara avstängt eller vilken hastighets förbipasserande tåg ska ha.
Vintern 2009/2010 var extra hårt drabbad av tillbud och olyckor. Infranord hade 27 tillbud mot fyra 2007/2008. Tre banarbetare omkom, varav en i snöröjning på banan mellan Linköping och Norrköping. Även den gången var det Strukton Rail som ansvarade för arbetet. Arbetsmiljöverket kritiserade företaget för bristande säkerhetsplanering den gången.
– Det är olyckligt, det får bara inte hända, säger Sven Kristiansen.
För arbete i spårområde gäller en rad olika föreskrifter. Bland annat Banverkets (numer Trafikverkets) regler för arbetsmiljö och säkerhet vid aktiviteter i spårområde.
Där slås det bland annat fast att när ett stort arbetsfordon är i ett spårområde ska arbetsredskapet inte i någon stund riskera att komma in i den säkerhetszon som ska omge till exempel ett tåg i trafik. Arbetsledningen ansvarar för att föraren blir instruerad om detta.
Jörgen Nicklasson är säkerhetsansvarig på Trafikverket. Han gör klart att verkets uppfattning är att avtalen med entreprenörerna, som Strukton Rail och Infranord, innebär att företagen ska följa de säkerhetsregler som gäller.
– Det är helt okej att ha arbetsfordon på ett avstängt spår, säger han. Så länge man informerar och utbildar personalen om hur de ska agera.
Jörgen Lundström är för sin del övertygade om att det går att förhindra fortsatta olyckor. Dels genom stoppa minskade anslag till underhåll – regeringen har minskat Trafikverkets budget med 700 miljoner. Dels genom att staten återtar verksamheten. Något som också Seko anser.
– Nation efter nation, som Nya Zeeland, har visat att det blir säkrare om en sammanhållen myndighet får samhällsansvaret. I dag tror Trafikverket att det går att köpa ansvaret på en marknad.
Olyckan i söndags utreds av Statens Haverikommission Arbetsmiljöverket, Polisen och Strukton Rail.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Varsel

Se Konfliktvarsel.