Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Kockums väntar på ubåtsorder

På Karlskronavarvet går man och väntar på att kontraktet på två ubåtar ska undertecknas. Förhandlingar pågår mellan FMV och varvets ägare, tyska Thyssen Krupp.

29 januari 2014 13:34

– Vi är laddade som tusan. Vi är beredda att börja bygga redan innan bläcket hunnit torka på kontraktet, säger John Ahlmark, kommunikationschef på Kockums.

I fyra år har Kockums i Malmö arbetat med att ta fram en konstruktion för en ny ubåt på beställning av svenska staten. Sedan uppstod en konflikt mellan de tyska ägarna, som råkar ha ett ubåtsvarv till – i Tyskland, och beställaren FMV. Konflikten rörde själva produktionen av ubåtarna som FMV ville ha på Karlskronavarvet. Thyssen Krupp å sin sida tyckte att det tyska varvet var bättre. Dessutom ville man inte producera ubåt till ett fast pris, som FMV krävde, eftersom det är svårt att beräkna slutpriset.

På FMV är man tystlåten.

– Tyvärr kan jag inte uttala mig om detta eftersom det pågår en offertutvärdering, säger Louise Wileen Bjarke, presschef på FMV.

När blir den klar?

– Den har blivit förlängd, men någon gång under våren ska det vara klart.

Kommer ubåtarna att tillverkas i Sverige?

– Det kan jag inte uttala mig om.

Är det en del av offertutvärderingen?

– Mmmm.

På Karlskronavarvet väntar man med spänning på att förhandlingarna mellan beställaren FMV och Thyssen Krupp ska avslutas.

– Men vi kan ju inte vänta hur länge som helst. Vi förlorar kompetens om vi inte har något att göra, säger John Ahlmark.

Enligt honom är ordern avgörande för om man ska kunna behålla kapaciteten att bygga undervattensfarkoster i Sverige.

– Vi måste få den här affären. Det är väldigt svårt att sälja till något annat land om inte det egna landet köpt först.

Medan man väntar ägnar man sig åt provbyggen.

– Vi byggde ett spant precis innan jul bara för att kolla så vi inte glömt hur man gör, säger John Ahlmark.

Det förekommer uppgifter att ordern är värd åtta miljarder?

– Det är inget jag kan kommentera. Det är väl bland annat det man förhandlar om.

Behöver ni nyanställa när ordern kommer?

– Vi kommer behöva nytt folk. Både arbetare och ingenjörer, men hur många är svårt att säga. Det blir i alla fall ett tvåsiffrigt antal även om det inte säger så mycket.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Lönekonferens

Seko startar avtalsrörelsen med att arrangera allmänna lönekonferenser runt om i landet, där förtroendevalda diskuterar övergripande avtalsfrågor och avtalsrörelsens inriktning. Konferenserna är rådgivande.