Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

På Karlskronavarvet väntar man på att få börja tillverka den nykonstruerade ubåten Foto: Kockums AB
Nyhet

Kockums väntar på ubåtsorder

På Karlskronavarvet går man och väntar på att kontraktet på två ubåtar ska undertecknas. Förhandlingar pågår mellan FMV och varvets ägare, tyska Thyssen Krupp.

29 januari 2014 13:34

– Vi är laddade som tusan. Vi är beredda att börja bygga redan innan bläcket hunnit torka på kontraktet, säger John Ahlmark, kommunikationschef på Kockums.

I fyra år har Kockums i Malmö arbetat med att ta fram en konstruktion för en ny ubåt på beställning av svenska staten. Sedan uppstod en konflikt mellan de tyska ägarna, som råkar ha ett ubåtsvarv till – i Tyskland, och beställaren FMV. Konflikten rörde själva produktionen av ubåtarna som FMV ville ha på Karlskronavarvet. Thyssen Krupp å sin sida tyckte att det tyska varvet var bättre. Dessutom ville man inte producera ubåt till ett fast pris, som FMV krävde, eftersom det är svårt att beräkna slutpriset.

På FMV är man tystlåten.

– Tyvärr kan jag inte uttala mig om detta eftersom det pågår en offertutvärdering, säger Louise Wileen Bjarke, presschef på FMV.

När blir den klar?

– Den har blivit förlängd, men någon gång under våren ska det vara klart.

Kommer ubåtarna att tillverkas i Sverige?

– Det kan jag inte uttala mig om.

Är det en del av offertutvärderingen?

– Mmmm.

På Karlskronavarvet väntar man med spänning på att förhandlingarna mellan beställaren FMV och Thyssen Krupp ska avslutas.

– Men vi kan ju inte vänta hur länge som helst. Vi förlorar kompetens om vi inte har något att göra, säger John Ahlmark.

Enligt honom är ordern avgörande för om man ska kunna behålla kapaciteten att bygga undervattensfarkoster i Sverige.

– Vi måste få den här affären. Det är väldigt svårt att sälja till något annat land om inte det egna landet köpt först.

Medan man väntar ägnar man sig åt provbyggen.

– Vi byggde ett spant precis innan jul bara för att kolla så vi inte glömt hur man gör, säger John Ahlmark.

Det förekommer uppgifter att ordern är värd åtta miljarder?

– Det är inget jag kan kommentera. Det är väl bland annat det man förhandlar om.

Behöver ni nyanställa när ordern kommer?

– Vi kommer behöva nytt folk. Både arbetare och ingenjörer, men hur många är svårt att säga. Det blir i alla fall ett tvåsiffrigt antal även om det inte säger så mycket.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Sifferlöst avtal

Se Nollavtal.