Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

På Karlskronavarvet väntar man på att få börja tillverka den nykonstruerade ubåten Foto: Kockums AB
Nyhet

Kockums väntar på ubåtsorder

På Karlskronavarvet går man och väntar på att kontraktet på två ubåtar ska undertecknas. Förhandlingar pågår mellan FMV och varvets ägare, tyska Thyssen Krupp.

29 januari 2014 13:34

– Vi är laddade som tusan. Vi är beredda att börja bygga redan innan bläcket hunnit torka på kontraktet, säger John Ahlmark, kommunikationschef på Kockums.

I fyra år har Kockums i Malmö arbetat med att ta fram en konstruktion för en ny ubåt på beställning av svenska staten. Sedan uppstod en konflikt mellan de tyska ägarna, som råkar ha ett ubåtsvarv till – i Tyskland, och beställaren FMV. Konflikten rörde själva produktionen av ubåtarna som FMV ville ha på Karlskronavarvet. Thyssen Krupp å sin sida tyckte att det tyska varvet var bättre. Dessutom ville man inte producera ubåt till ett fast pris, som FMV krävde, eftersom det är svårt att beräkna slutpriset.

På FMV är man tystlåten.

– Tyvärr kan jag inte uttala mig om detta eftersom det pågår en offertutvärdering, säger Louise Wileen Bjarke, presschef på FMV.

När blir den klar?

– Den har blivit förlängd, men någon gång under våren ska det vara klart.

Kommer ubåtarna att tillverkas i Sverige?

– Det kan jag inte uttala mig om.

Är det en del av offertutvärderingen?

– Mmmm.

På Karlskronavarvet väntar man med spänning på att förhandlingarna mellan beställaren FMV och Thyssen Krupp ska avslutas.

– Men vi kan ju inte vänta hur länge som helst. Vi förlorar kompetens om vi inte har något att göra, säger John Ahlmark.

Enligt honom är ordern avgörande för om man ska kunna behålla kapaciteten att bygga undervattensfarkoster i Sverige.

– Vi måste få den här affären. Det är väldigt svårt att sälja till något annat land om inte det egna landet köpt först.

Medan man väntar ägnar man sig åt provbyggen.

– Vi byggde ett spant precis innan jul bara för att kolla så vi inte glömt hur man gör, säger John Ahlmark.

Det förekommer uppgifter att ordern är värd åtta miljarder?

– Det är inget jag kan kommentera. Det är väl bland annat det man förhandlar om.

Behöver ni nyanställa när ordern kommer?

– Vi kommer behöva nytt folk. Både arbetare och ingenjörer, men hur många är svårt att säga. Det blir i alla fall ett tvåsiffrigt antal även om det inte säger så mycket.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Green cargo behöver lokförare – värvar offensivt

Green cargo behöver lokförare – värvar offensivt

Green cargo behöver rekrytera omkring 100 nya lokförare per år de närmaste åren. Nu tar man till nya grepp för att locka till sig folk. Läs mer

Konfliktfylld fransk vår

Konfliktfylld fransk vår

Idag, torsdag, har hälften av alla tåg ställts in. Järnvägspersonalen protesterar mot regeringens planer för spårtrafiken. Samtidigt strejkar statsanställda mot personalminskningar. Läs mer

Bring Citymail får nya ägare

Bring Citymail får nya ägare. Norska Posten säljer brevverksamheten till det tyska investmentbolaget Allegra Capital. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Löneutveckling

Den förändring som sker av lönenivån för en person, en grupp eller ett yrke.