Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Järnvägsfack stämt för förtal

3 mars 2011 13:10

En bensinpump har gjort stora kulhål i en godstrafikvagn. Bredvid går det att läsa:
Varje dag dödar man järnvägsfrakterna. Alla är berörda. Vi måste reagera.
Affischer med det här dramatiska budskapet har klistrats upp på 1900 reklampelare i Frankrike under de senaste veckorna.
Bakom står fackklubben på det statliga järnvägsbolaget SNCF, som vill att befolkningen ska få upp ögonen för vad som håller på att hända med godstrafiken.
Kampanjen har knappast setts med blida ögon av järnvägsbolagets ledning, som har stämt fackklubben för förtal. Men den här veckan beslutade en domstol att lägga ner målet.
Enligt det största järnvägsfacket CGT Cheminots halverades volymen av gods på järnvägen mellan 2000 och 2009.
För två år sedan lanserade SNCF:s ledning en omstrukturering av frakttrafiken, och satsar nu framförallt på de största och mest lönsamma linjerna. Enligt fackklubben innebär detta bara en fortsatt nedrustning.
– Det ser jag med egna ögon varje dag. Nyligen slutade vi att serva en betongfabrik i närheten, säger Yves Petitperrin i CGT.
Han berättar att det i Blainville-sur-l’eau i nordöstra Frankrike, där han själv arbetar, tidigare fanns en stor plattform för godstrafiken.
– Men idag finns nästan ingenting kvar. Det är synd för jag tror verkligen att järnvägstransporterna skulle kunna ha en framtid.
Enligt Yves Petitperrin fortsätter den franska regeringen istället att prioritera vägtransporterna, trots löften om miljöförbättringar, och trots de allt dyrare bensinpriserna.
Precis som kollegorna på huvudkontoret i Paris efterlyser han nu en nationell debatt om järnvägstrafikens framtid.
– Det går inte längre att vi bara håller på att diskutera internt. Jag har försökt att väcka opinion om den här frågan flera års tid. Förhoppningsvis har kampanjen fått befolkningen att reagera.

Anna Trenning-Himmelsbach, frilansjournalist Frankrike

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Alltid redo till havs

Alltid redo till havs

Att hämta och lämna lotsar, bistå Sjöräddningen och att sprida de dödas aska. Det är huvuduppgifterna för båtmännen ombord på tjänstebåt 2013 i Malmö. Läs mer

Privat jobbförmedling
Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommenterar Arbetet och Sekotidningens avslöjande om att Arbetsförmedlingens externa jobbcoacher får vara hur dåliga som helst på 27 orter i landet – utan att slängas ut. Läs mer

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

En tre månader lång strejk har inte hindrat att passagerartrafiken öppnas för konkurrens. Men en ny lag ska stoppa privatisering av SNCF, det statliga franska järnvägsbolaget. Läs mer

Privat jobbförmedling
Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Arbetsförmedlingen slänger ut matchningsföretag som inte hittar jobb till arbetslösa deltagare. Men i 27 kommuner kan företagen ha hur dåliga resultat som helst – och ändå få vara kvar. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Drygt 40 städare på Solreneriet i Stockholm har under lång tid fått fel lön. Enligt Seko har städföretaget, som jobbat på uppdrag av MTR, varit skyldiga städarna en halv miljon. Efter förhandlingar har Seko nu lyckats få ut merparten av pengarna. Läs mer

”Vi sköter marken kring slottet”

”Vi sköter marken kring slottet”

Läs mer

Demokratins räddare

Demokratins räddare

Demokratin är hotad från två håll, menar Sverker Gustavsson som forskar om populismen och dess framväxt. Nu är han aktuell som medförfattare till boken ”Vad krävs för att rädda demokratin?”. Läs mer

Ta politikernas oro på allvar

Ta politikernas oro på allvar

Politiker som som har svårt att hantera sin oro innebär på sikt en fara för samhällsutvecklingen. Ett tips är att sluta lyssna på dem som skriker högst och istället satsa på en rättvis fördelning av välfärden. Läs mer

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

När de borgerliga partierna tillsammans med Sverigedemokraterna tar kampen mot anställningstrygghet, då måste vi visa att socialdemokraterna står för tryggare jobb och justa villkor. Det skriver tre riksdagskandidater och Seko-medlemmar i en debattartikel. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Det är trångt, mycket ensamarbete, trakasserier, hot och våld inom Kriminalvården. Det visar en medlemsundersökning som Seko gjort bland medlemmar på anstalter, häkten och i transportverksamheten. Läs mer

Privat jobbförmedling
Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Bemanningsbolag jobbcoachar arbetslösa på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Samtidigt anställer de själva sina deltagare och får bonus för varje fixat jobb. I en gemensam granskning har Sekotidningen och Arbetet tittat på hur det går till. Läs mer

Parterna lägger förslag om strejkrätten

Parterna lägger förslag om strejkrätten

De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco har gjort upp med de privata arbetsgivarna i Svenskt näringsliv om förändringar av strejkrätten. Förslaget innebär att stridsåtgärder ska endast få vidtas för att uppnå kollektivavtal med fredsplikt. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Seko Green Cargo har sagt upp arbetstidsavtalet som infördes 2017. Anledningen är att schemana för lokförarna blev sämre trots löften om motsatsen. Läs mer

Nollavtal

Ett kollektivavtal utan centralt överenskomna löneökningar.