Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Järnvägsbolag utreds för mutbrott

Ett av de tre företag som bjudits in att lägga anbud på inköp av nya tåg till Mälardalsområdet utreds just nu för mutbrott i Rumänien. Utredningen leds av den rumänska anti-korruptionsmyndigheten.

5 juni 2015 08:55

Fakta

Myndighet kan ha rätt att utesluta företag som misstänks för brott

Det kan räcka med misstanke om brott för att en myndighet ska ha rätt att kasta ut en anbudsgivare från en upphandling.

Det visar en dom i Förvaltningsrätten i Stockholm i april i år. Då friades Stockholms stad för att kommunen, som upphandlande myndighet, uteslutit en flyttfirma från upphandling av flyttjänster sedan det framkommit att Konkurrensverket stämt företaget för konkurrensbegränsade aktiviteter.

Domstolen anser att flyttfirman gjort sig skyldig till ”ett allvarligt fel i yrkesutövningen” bara genom att Konkurrensverket gjort en utredning och stämt i domstol. Det krävdes ingen lagakraftvunnen dom.

Om sedan företaget frias från misstankarna kvarstår upphandlingens resultat.

Förvaltningsrätten hänvisar till Lagen om offentlig upphandling och till en beaktandesats i EU-direktivet om offentlig upphandling. Där sägs just att ett företag som bland annat misstänks för fel i yrkesutövningen kan plockas bort från en upphandling. Utan att det finns en fällande dom i domstol.

I EU-direktivet tas även korruption upp.

Det är det spanska företaget CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) som i samband med inköp av nya tunnelbanetåg i Bukarest misstänks ha mutat tunnelbaneföretaget Metrorex med resor och överdrivna betalningar för översättningsarbete.

Tjänstemännen på Metrorex misstänks i sin tur ha avslöjat innehållet i de konkurrerande företagens anbud för CAF, som fått en fördel i anbudsgivningen.

Enligt lokala medier har upphandlingen i Bukarest avbrutits i avvaktan på att utredningen ska bli klar.

Den rumänska anti-korruptionsmyndigheten bekräftar i ett brev till Sekotidningen att en utredning pågår.

CAF skriver i ett mejl att företaget är beredda att samarbeta med de rumänska myndigheterna för att reda ut alla misstankar. Men att företaget i övrigt inte vill kommentera utredningen.

Den aktuella upphandlingen i Mälardalsområdet berör trafik på fyra företagsekonomiskt olönsamma linjer i mälardalsområdet. Det landstingsägda Mälab subventionerar trafiken och har gett Transitio, som ägs av ett 20-tal landsting och kollektivtrafikmyndigheter, uppdraget att köpa in 33 tåg till de fyra linjerna.

För ett år sedan slöts ramavtal med tre företag, som nu bjudits in för att komma med anbud. Förutom CAF, Bombardier och Stadler. Beslut fattas i sommar och enligt uppgift till Sekotidningen ligger CAF bra till.

Mutmisstankarna mot CAF är dock inget som bekymrar de svenska företagen. Varken Transitios vd Stefan Kallin eller Mälabs vd Mårten Levin ser någon anledning att agera.

-Jag känner inte till den uppgiften. Det var första gången jag hör talas om det, av dig, säger Stefan Kallin.

Hur reagerar du på uppgifterna?

-Jag vet inte, det är första gången jag hör det som sagt.

Skulle uppgifterna kunna föranleda någon åtgärd från er sida?

-Ingen aning.

Mårten Levin säger att Transitio äger frågan om inköpen av de 33 tågen och att Mälab har fullt förtroende för deras arbete.

-Inget tyder på att Transitio har svagheter i sitt upphandlingsarbete. Jag har själv träffat företrädare för de tre företag som bjudits in att lägga anbud och de gör ett seriöst arbete.

Uppgifterna om mututredningen mot CAF föranleder inte Mälab att agera på något sätt, enligt Mårten Levin.

-Om Transitio måste göra någon förändring i upphandlingen måste de flagg upp för oss. Då tar vi ställning till det.

Så om det blir ett inköp av ett företag som sedan fälls för mutbrott i ett annat EU-land så är det Transitios ansvar?

-Ja.

En av ägarna till Mälab och Transitio är Stockholms läns landsting. Varken moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons eller oppositionens trafiklandstingsråd Nanna Wikholm vill kommentera upphandlingen och mutmisstankarna.

Claes Wersäll, pressekreterare åt Kristoffer Tamsons säger att politikerna har som policy att inte kommentera juridiska processer medan de pågår.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lönediskriminering

Osakliga löneskillnader, som inte motiveras av skillnader i erfarenhet, ansvar, produktivitet med mera.