Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Inget omedelbart förbud mot ensamarbete

Det blir inget omedelbart förbud mot ensamarbete för lokförarna på Veolia Öresundståg. Arbetsmiljöverket avslår kravet från skyddsombuden.

19 augusti 2014 20:24

Istället har verket beslutat att Veolia får ett halvår på sig att låta alla lokförare genomföra praktiska övningar i att evakuera tåg och övningar relaterade till brand och personpåkörningar.

Veolia ska också ta fram en handlingsplan som gör möjligt lokförarna att göra efterkontroll från hytten. Enligt uppgift innebär det att tågen måste byggas om.

Om villkoren inte uppfylls senast den 2 februari 2015 förbjuds ensamarbete för lokförarna på Öresundståg. Ett vite på 300 000 kronor är kopplat till förbudet.

Beslutet som togs på tisdagen innebär att Arbetsmiljöverket inte tagit hänsyn till Sekos skyddsombuds akuta oro för att ensamarbetet är stressande och ett hot mot hälsan för lokförarna. Och en fara för passagerarna.

Sekos huvudskyddsombud Tony Gezelius säger till Sydsvenskan att han inte tror att Veolia kan genomföra de övningar som Arbetsmiljöverket kräver och att det i praktiken blir ett förbud mot ensamarbete efter den 2 februari.

Som skäl för sitt beslut hänvisar Arbetsmiljöverket till att Veolia och skyddsombuden har motstridiga uppfattningar om omfattningen av ensamarbetet och att det saknas underlag för hur många kritiska situationer som drabbat ensamarbetade förare.

Mot den bakgrunden och med hänsyn till den ”verksamhet Veolia bedriver samt Veolias uppgifter om att företaget arbetar aktivt för att minska ensamarbetet” blir det inget förbud som skyddsombuden begärt, skriver Arbetsmiljöverket.

Däremot anser Arbetsmiljöverket att den utbildning och den övningsverksamhet som finns inte räcker för att lokförarna ska klara sitt ensamarbete. Därför krävs mer övning om inte ensamarbete helt ska förbjudas.

Enligt skyddsombuden finns inte den typ av övningar som Arbetsmiljöverket ställer krav på.

Till stöd för sitt beslut har Arbetsmiljöverket även ett yttrande från Transportstyrelsen där det framgår att det inte finns något förbud mot ensamarbete i föreskrifterna för att få bedriva järnvägstrafik. Det är enligt Transportstyrelsen järnvägsföretagens uppgift att organisera verksamheten.
Å andra sidan uttalar sig inte Transportstyrelsen i sin skrivelse från juni i år om arbetsmiljöfrågan, utan endast om trafiksäkerheten. I samma skrivelse avfärdar dock Transportstyrelsen Veolias påstående att styrelsen godkänt de nya regler för bemanning av tågen som infördes 2013 och som föranledde skyddsombudens krav på förbud hösten 2013.

Under sommaren lade Sekos skyddsombud skyddsstopp på lokförarnas ensamarbete sedan antalet ensamma turer ökat dramatiskt. Stoppet hävdes av Arbetsmiljöverket.
Sedan dess har dock trafikhuvudmännen, bland andra Skånetrafiken, reagerat mot att så många tåg kör utan tågvärdar, i strid mot avtalet med Öresundståg AB.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Premielön

En lön som består av en större del fast tidlön och en mindre rörlig del, som beror på arbetsresultat eller prestation.