Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Inget omedelbart förbud mot ensamarbete

Det blir inget omedelbart förbud mot ensamarbete för lokförarna på Veolia Öresundståg. Arbetsmiljöverket avslår kravet från skyddsombuden.

19 augusti 2014 20:24

Istället har verket beslutat att Veolia får ett halvår på sig att låta alla lokförare genomföra praktiska övningar i att evakuera tåg och övningar relaterade till brand och personpåkörningar.

Veolia ska också ta fram en handlingsplan som gör möjligt lokförarna att göra efterkontroll från hytten. Enligt uppgift innebär det att tågen måste byggas om.

Om villkoren inte uppfylls senast den 2 februari 2015 förbjuds ensamarbete för lokförarna på Öresundståg. Ett vite på 300 000 kronor är kopplat till förbudet.

Beslutet som togs på tisdagen innebär att Arbetsmiljöverket inte tagit hänsyn till Sekos skyddsombuds akuta oro för att ensamarbetet är stressande och ett hot mot hälsan för lokförarna. Och en fara för passagerarna.

Sekos huvudskyddsombud Tony Gezelius säger till Sydsvenskan att han inte tror att Veolia kan genomföra de övningar som Arbetsmiljöverket kräver och att det i praktiken blir ett förbud mot ensamarbete efter den 2 februari.

Som skäl för sitt beslut hänvisar Arbetsmiljöverket till att Veolia och skyddsombuden har motstridiga uppfattningar om omfattningen av ensamarbetet och att det saknas underlag för hur många kritiska situationer som drabbat ensamarbetade förare.

Mot den bakgrunden och med hänsyn till den ”verksamhet Veolia bedriver samt Veolias uppgifter om att företaget arbetar aktivt för att minska ensamarbetet” blir det inget förbud som skyddsombuden begärt, skriver Arbetsmiljöverket.

Däremot anser Arbetsmiljöverket att den utbildning och den övningsverksamhet som finns inte räcker för att lokförarna ska klara sitt ensamarbete. Därför krävs mer övning om inte ensamarbete helt ska förbjudas.

Enligt skyddsombuden finns inte den typ av övningar som Arbetsmiljöverket ställer krav på.

Till stöd för sitt beslut har Arbetsmiljöverket även ett yttrande från Transportstyrelsen där det framgår att det inte finns något förbud mot ensamarbete i föreskrifterna för att få bedriva järnvägstrafik. Det är enligt Transportstyrelsen järnvägsföretagens uppgift att organisera verksamheten.
Å andra sidan uttalar sig inte Transportstyrelsen i sin skrivelse från juni i år om arbetsmiljöfrågan, utan endast om trafiksäkerheten. I samma skrivelse avfärdar dock Transportstyrelsen Veolias påstående att styrelsen godkänt de nya regler för bemanning av tågen som infördes 2013 och som föranledde skyddsombudens krav på förbud hösten 2013.

Under sommaren lade Sekos skyddsombud skyddsstopp på lokförarnas ensamarbete sedan antalet ensamma turer ökat dramatiskt. Stoppet hävdes av Arbetsmiljöverket.
Sedan dess har dock trafikhuvudmännen, bland andra Skånetrafiken, reagerat mot att så många tåg kör utan tågvärdar, i strid mot avtalet med Öresundståg AB.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Konfliktvarsel

Innan en fackförening eller arbetsgivarorganisation vidtar en konfliktåtgärd måste de varsla sin motpart och Medlingsinstitutet om sina planer minst sju dagar i förväg.