Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Ilska och besvikelse över AD-dom

Seko och Transport satte ett fartyg i blockad för att kräva kollektivavtal över miniminivå. Rederiet stämde facken och fick rätt i Arbetsdomstolen, som idag dömde förbunden betala skadestånd till det norska rederiet.

25 november 2015 14:05

Vid två tillfällen, 2001 och 2003, sattes Sava Star i blockad, först av Transport och sedan av Seko. Fartyget ägdes av det norska rederiet Foonship men seglade under Panama-flagg. Blockaderna var ett försök att få ägarna att teckna kollektivavtal.

Rederiet tog konflikten till Arbetsdomstolen (AD) och krävde skadestånd. Efter en lång rättslig process har AD nu avgjort målet, till rederiets fördel.

Domstolen lutar sig mot det yttrande som de begärde in från EU-domstolen och som kort går ut på att fackens krav strider mot den fria rörligheten. Det var i och för sig inte fel att kräva kollektivavtal, men det skulle ha varit avtal på branschens lägsta nivå.

Dan Holke, chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd är förvånad och besviken över domen.

–­ Visserligen slår domen fast att det var rätt att kräva kollektivavtal, men samtidigt säger AD att det är oskäligt att den norska redaren ska betala mer än 10 000 kronor månaden.

Enligt Dan Holke har staten i och med denna dom tagit på sig rollen som arbetsgivarnas beskyddare mot, det arbetsgivarna ser som, höga lönekrav.

Tomas Abrahamsson, vice förbundsordförande i Seko kallar domen en Kalle Anka-dom och säger att den är ett flagrant brott mot den av ILOs kärnkonventioner som garanterar den fria föreningsrätten.

– När vi genomförde konflikten var ju våra åtgärder lagliga, nu döms vi till skadestånd för samma åtgärder.

Dan Holke för ett liknande resonemang och drar parallellen till Laval-domen, den som sägs öppna för lönedumping. Där dömdes facken till böter men Europarådet konstaterade i efterhand att deras stridsåtgärder var ok när de ägde rum.

­– Nu får facken ta det fulla ansvaret för att svensk rätt tydligen var fel vid tidpunkten för blockaderna av Sava Star.

­– Det här vänder upp och ner på mycket, men för att vända tillbaka så krävs ändringar i EU-rätten så att den ej står i strid med föreningsrätten.

Tomas Abrahamsson säger att Seko nu skall diskutera domen tillsammans med Transport  och de juridiska ombuden för att se om det finns något sätt att driva frågan vidare.

– Det är uppenbart att ekonomisk frihet går före facklig frihet.

Dagens dom hotar inte direkt  kampanjen mot bekvämlighetsflagg och för justa villkor till sjöss eftersom domen uttryckligen gäller ett fartyg ägt av en redare inom EU/EES-området som gick i trafik inom samma område.

Två ledamöter i AD var skiljaktiga, Agneta Lindblom Hulthén och Ella Niia.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Huvudorganisationer

Arbetstagarsidans huvudorganisationer är Landsorganisationen, LO, Tjänstemännens centralorganisation, TCO och Sveriges akademikers centralorganisation, Saco. Seko är en del av LO.

Arbetsgivarsidans huvudorganisation är Svenskt Näringsliv.