Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

I väntan på industriavtalet

Sekos avtalsförhandlare går i väntans tider. Trots att det bara är ett par veckor kvar innan flera stora avtal löper ut finns inga resultat.

14 mars 2013 13:16

Alla väntar på industrin, som ska sätta det så kallade märket. Den nivå för löneökningar som industrin kommer överens om blir alla andra branschers budget. I dag kom det första budet från medlarna inom industrin. På lördag svarar IF Metall på det.

I Seko är det väg och ban, spårtrafik, tele, energi och järnvägsinfrastruktur som förhandlar för närvarande och på samtliga områden går det trögt. Inom spår och järnvägsinfrastruktur händer ingenting. Inte heller på energisidan. Inom telebranschen pågår långtgående samtal om ett gemensamt arbetsmiljöråd som till att börja med ska kartlägga risker och problem inom telebranschen.

Arbetsmiljö är även en viktig fråga för väg och ban. Där finns ett avtal som inte ger någon vägledning till de lokala förhandlarna, enligt Seko.

–Vi vill ha samverkan om arbetsmiljöfrågorna med byggindustriarbetsgivarna, men hittills har de inte varit intresserade. De pratar gärna om arbetsmiljö, men vill inget göra, säger Björn-Inge Björnberg, ombudsman på Seko.

Byggnads har varslat om strejk och Sveriges byggindustrier om lockout från och med tisdag den 19 mars. Seko har ett hundratal medlemmar som arbetar på de berörda arbetsplatserna. Det är upp till var och en av dem att själva bestämma om de ska arbeta eller inte. Seko har inte lagt något sympativarsel.

Till grund för förhandlingar som pågår ligger LO-samordningens krav på minst 2,8 procent för alla som tjänar över 25 000 kronor och minst 700 till alla som tjänar mindre. LO-förbunden kräver också ett försäkringspaket med bland annat en ny avtalsförsäkring som innehåller ett föräldrapenningstillägg med 10 procent av lönen i 180 dagar till alla anställda som är föräldralediga.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Almega förlorade”

När krutröken lagt sig efter den laddade konflikten i skärgårdstrafiken kan Seko utropa sig till vinnare. Almega fick en ny mening inskriven i avtalet men tarifflönerna blir kvar. Läs mer

Parterna träffar medlarna

Just nu träffar parterna i skärgårdskonflikten medlarna. Enligt uppgift till Sekotidningen sker mötet på arbetsgivarnas initiativ. Läs mer

Moralisk fråga hur parterna ska agera vid konflikt

Vad parterna får göra vid en konflikt på arbetsmarknaden, som den på skärgårdsområdet just nu, är framför allt en moralisk fråga. Läs mer

”Knepig medling i skärgårdskonflikten”

Ingen av parterna i skärgårdskonflikten har tagit nya kontakter med medlarna och medlarna gör ingenting på eget initiativ. Läs mer

Strejk i skärgårdstrafiken

Strejken i skärgårdstrafiken är nu ett faktum. Klockan 12 gick sista Djurgårdsfärjan från Slussen. Och strejken kan bli utdragen då ingen är beredd att ge sig. Läs mer

Almega varslar om lockout i skärgårdstrafiken

Precis som för ett år sedan möter Almega Sekos strejkvarsel inom skärgårdstrafiken med en lockout på lediga dagar. Det vill säga den tid som de anställda är lediga blir de utan lön. Läs mer

Skärgårdstrafiken hotas av strejk

Seko varslar om strejk i skärgårdstrafiken. Detta för att få tillbaka arbetsgivarna till förhandlingsbordet. Om det inte lyckas bryter strejken ut den 4 november. Läs mer

Almega säger upp skärgårdsavtalet

Almega har sagt upp avtalet för de anställda i skärgårdstrafiken. Nu väntar Seko in arbetsgivarorganisationens nästa drag. Läs mer

”Varslet gav önskad effekt”

Det nya avtalet i kommunikationsbranschen verkar ha fallit i god jord hos de anställda. Viktigast var att få krontalshöjning för lågavlönade. Läs mer

”Bra resultat av medlingen”

Bra resultat av medlingen, skönt att vi slapp strejka, säger Tommy Larsson, brevbärare i Gävle. Han har talat med några kolleger på sitt kontor och alla verkar vara av samma uppfattning. Läs mer