Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Hattrick för Arlanda Express

För tredje året i rad ansåg kunderna att Arlanda Express är bäst på service när det gäller transporter på land. Platt organisation och mycket information är receptet bakom enligt tågvärden Paula Stregnell-Edlund.

21 april 2015 15:34

I en årlig mätning av hur svenska folket upplever service inom olika branscher kammar Arlanda Express alltså hem förstapriset för tredje året i rad.

– Det är väldigt roligt att vi är så omtyckta, säger tågvärden Paula Stregnell-Edlund.

paula

Varför vinner ni hela tiden?       

– Vi är närvarande. Vi finns på tågen och på plattformarna, och vårt biljettkontor är nästan alltid öppet så folk har alltid kan alltid ställa frågor. Även folk från kontoret är utbildade för att kunna svara på frågor och kommer ner till plattformen om det händer något speciellt.

Får ni utbildning i kundservice?

– Ja, vi har haft några endagsutbildningar då vi fått sätta oss in i hur kunderna tänker. Hur man ska hantera arga kunder och glada också för den delen.

Finns det något annat som ligger bakom?

– Vi är ett ganska litet företag med korta beslutsvägar. Det är nära till ledningen och vi kan fatta många beslut själva, så kunderna behöver inte vänta eller hänvisas någon annanstans.

– Och vi informerar. För ett tag sedan hade vi ett avbrott i trafiken och då ropade vi ut information i högtalarna. Och även när vi inte hade något nytt att säga så ropade vi ut det, att vi inte hade någon ny information. Efteråt var det en dam som kom och berömde oss för just det, för då kände hon att hon kunde lita på att vi inte glömt resenärerna eller struntade i dem.

Är du själv en jobbig kund som ställer extremt höga krav?

– Det skulle jag inte säga. Men jag tycker det är extremt viktigt att sätta kunden i fokus. Kunden måste alltid vara viktigare än din egen mobiltelefon.

Häromdagen var jag på en restaurang och de kom aldrig och tog min beställning, inte ens efter att jag påpekat det. Då gick jag därifrån.

Lokföraren tillika klubbordföranden Ulf Eriksson är inne på samma spår (ursäkta ordvitsen).

– Servicemässigt ligger vi väldigt bra i alla mätningar. Det är stort fokus på service. Redan vid rekryteringen trycker man på de frågorna. Och så har vi en relativt platt organisation och bra stämning på företaget. Det gör nog sitt till.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Neutralitet

En arbetstagare är inte skyldig att utföra arbete som är uttaget i strejk eller blockad på ett annat avtalsområde. Den som inte deltar i konflikten ska kunna göra sitt vanliga arbete.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer