Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Servicetekniker Roland Karlsson ser till att allt fungerar under brandövningar på Sandöskolan. Foto: Michael Engman
Reportage

Här tränar de för katastrofer

– Sitt på bussens vänstra sida. Om den välter är det nästan alltid till höger. Sitter du då på vänster sida är risken mindre att du bli klämd.

18 december 2014 13:12

Roland Karlsson pekar på bussarna som ligger på rad med däcken i vädret och vänstra sidan upp. Han lägger till:
– Vi brukar säga att de ligger på alla fyra.

Han kör sakta genom bilkyrkogården på Sandöskolan en mil söder om Kramfors. Här på ett av Sandös övningsfält tränar blivande räddningsledare, brandmän och andra katastrofarbetare på att släcka brinnande bilar och plocka ut skadade passagerare ur bil och bussvrak.

Sedan 2009 är MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, huvudman för skolan på Sandö. Förutom anslagsdriven utbildning, som till brandman, köper framför allt kommunernas räddningstjänster kurser.

Roland Karlsson och kollegan Berndt ”Berra” Sjödin är servicetekniker på heltid. Vid sin sida har de servicetekniker Ingvar Nyberg som mestadels kör traktor, och
Leif Fröhlén som främst har utvecklingsuppdrag eftersom han arbetar fackligt på halvtid och inte kan vara på fältet varje dag.

 

Tillsammans sköter de fyra skolans samtliga övningsfält, dukar för övningarna och plockar undan efteråt.

Det är utbildningen, som förstås är kvalitetssäkrad, som avgör vad eleverna övar och hur det ska gå till.

– Det förmedlas till oss via lärarna. Vi förbereder alla övningar, ställer fram brännbara pallar och masonitskivor på strategiska platser särskilt byggda för övningarna, som containrar och fordon, säger Roland.

Doften av brandrök är en ständig följeslagare när vi befinner oss på ön, och kan även kännas i byarna runt om. Dock har det blivit betydligt bättre med åren, enligt Roland Karlsson. På 1980- och 90-talen eldade skolan så hårt med diesel att grannarna på andra sidan Ångermanälven klagade.

– Det var befogade klagomål. Det luktade hemskt. Idag kör vi helt miljövänligt, utan
diesel. Vi använder tändvätska, skivor och pallar utan inpregnering. Och vi tar hand
om alla rester av askan, säger han.
– Kanske det kunde vara lite mer koll på vår hälsa, vi har inte haft någon hälsoundersökning på flera år, säger Berndt och Roland.

Veckan efter höstlovet, när Sekotidningen är på besök, är särskilt tuff för serviceteknikerna. Det är en period av slutövningar och examinationer av bland annat räddningsledare för deltidsbrandkårerna, och minst tre övningsblock per dag.
Sandö har flera övningsfält för brandbekämpning i villor, källare, vårdhem, fartyg och flerfamiljshus. Och det är aktiviteter på samtliga. Roland och Berndt kör runt, dukar, röjer och planerar för flera dagar i förväg.

Sandö har också träningsmöjligheter för andra typer av katastrofer än bränder. De finns på Högberget, någon mil bort. Högberget är perfekt för att öva rasolyckor och katastrofledning sommar- och vintertid. Det senare är framförallt ett led i Sveriges internationella insatser i krigsområden och vid alla typer av katastrofer, ebolautbrottet i några länder i västra Afrika är det senaste exemplet. Sverige
har en försörjningscamp i Liberia.

Roland och Berndt dukar på Högberget, men de följer inte med på internationella
insatser. Sekos medlemmar arbetar främst inom så kallade stödfunktioner, det vill säga allt som inte är lärarledd undervisning och administration. De flesta anställda är lärare.

I vagnhallen och verkstaden håller Micke Nyman koll på att bilar och släckningsutrustning är i god ordning, det vill säga att eleverna på skolan gjort rätt.
– Elevkontakterna är det bästa med mitt jobb, säger Micke. Jag jobbade som bilmekaniker tidigare, men det trivdes jag inte med.

I delvis samma lokaler som MSB finns det lokala räddningsgymnasiet och Folke Bernadotte-akademin. Flera av eleverna på MSB:s smo-program kommer från gymnasiet. Smo står för Skydd mot olyckor, och är en tvåårig eftergymnasial räddningstjänstutbildning.
– De flesta på smo blir heltidsbrandmän, säger Leif Fröhlén, som arbetar fackligt för Seko inom MSB.

Han har bland annat lagt ner mycket tid på ett nytt samverkansavtal som både fack och arbetsgivare hoppas ska öka delaktigheten.

rose
Tre städare med städledare Rose-Marie Thor i spetsen sköter lokalvården i MSB:s lokaler och gymnasiets lektionssalar och korridorer. Hon och kollegerna märker att
det är examinationstider.

– På fredag ska vi städa ur 100 rum på våra internat. Det är kursdeltagare som är klara för den här gången och då är det hotellstädning med allt vad det innebär av våttorkning och bäddning. Men vi har sällan något snusk i rummen. Det kan vara i dagrummen ibland när de haft fester och spillt på golvet, säger Rose-Marie.
Elever som bor på internat under längre tid, gymnasiet och smo-studenter sköter
sina rum själva.
Trots att så många rum ska städas ur på en dag (totalt finns 150 bäddar) ska städarna göra sina vanliga morgonsysslor mellan klockan 06 och 08. Städa klassrum, korridorer och andra allmänna utrymmen. Sådant som de gör varje dag.

– Det går, men är tufft, och vi får ta in extrapersonal om vi vill, säger Rose-Marie Thor.

Hon tycker att lokalvården får de resurser som krävs och är jätteglad över att Seko
lokalt lyckats rädda kvar städningen i egen regi på Sandö.
Så är det inte på MSB:s huvudkontor i Karlstad och Stockholm.

– När vi är direktanställda kan vi göra allt möjligt plock som aldrig skulle ingå i en entreprenad, där får städarna bara göra det som står i kontraktet. Jag har egen erfarenhet av det, säger Rose-Marie.

Men om Rose-Marie är nöjd med resurserna, så saknar Roland och Berra pengar till underhåll och inte minst fler tjänster. Roland Karlsson beskriver utvecklingen:

– Om vi vill ha något till fälten säger ledningen: är det verkligen nödvändigt? Förr var attityden annorlunda. Då sa man bara: kör på.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Kollektivavtal

Ett skriftligt avtal mellan arbetstagar- och arbetsgivarorganisation om löner och andra anställningsvillkor. Finns både på central och lokal nivå.