Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Servicetekniker Roland Karlsson ser till att allt fungerar under brandövningar på Sandöskolan. Foto: Michael Engman
Reportage

Här tränar de för katastrofer

– Sitt på bussens vänstra sida. Om den välter är det nästan alltid till höger. Sitter du då på vänster sida är risken mindre att du bli klämd.

18 december 2014 13:12

Roland Karlsson pekar på bussarna som ligger på rad med däcken i vädret och vänstra sidan upp. Han lägger till:
– Vi brukar säga att de ligger på alla fyra.

Han kör sakta genom bilkyrkogården på Sandöskolan en mil söder om Kramfors. Här på ett av Sandös övningsfält tränar blivande räddningsledare, brandmän och andra katastrofarbetare på att släcka brinnande bilar och plocka ut skadade passagerare ur bil och bussvrak.

Sedan 2009 är MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, huvudman för skolan på Sandö. Förutom anslagsdriven utbildning, som till brandman, köper framför allt kommunernas räddningstjänster kurser.

Roland Karlsson och kollegan Berndt ”Berra” Sjödin är servicetekniker på heltid. Vid sin sida har de servicetekniker Ingvar Nyberg som mestadels kör traktor, och
Leif Fröhlén som främst har utvecklingsuppdrag eftersom han arbetar fackligt på halvtid och inte kan vara på fältet varje dag.

 

Tillsammans sköter de fyra skolans samtliga övningsfält, dukar för övningarna och plockar undan efteråt.

Det är utbildningen, som förstås är kvalitetssäkrad, som avgör vad eleverna övar och hur det ska gå till.

– Det förmedlas till oss via lärarna. Vi förbereder alla övningar, ställer fram brännbara pallar och masonitskivor på strategiska platser särskilt byggda för övningarna, som containrar och fordon, säger Roland.

Doften av brandrök är en ständig följeslagare när vi befinner oss på ön, och kan även kännas i byarna runt om. Dock har det blivit betydligt bättre med åren, enligt Roland Karlsson. På 1980- och 90-talen eldade skolan så hårt med diesel att grannarna på andra sidan Ångermanälven klagade.

– Det var befogade klagomål. Det luktade hemskt. Idag kör vi helt miljövänligt, utan
diesel. Vi använder tändvätska, skivor och pallar utan inpregnering. Och vi tar hand
om alla rester av askan, säger han.
– Kanske det kunde vara lite mer koll på vår hälsa, vi har inte haft någon hälsoundersökning på flera år, säger Berndt och Roland.

Veckan efter höstlovet, när Sekotidningen är på besök, är särskilt tuff för serviceteknikerna. Det är en period av slutövningar och examinationer av bland annat räddningsledare för deltidsbrandkårerna, och minst tre övningsblock per dag.
Sandö har flera övningsfält för brandbekämpning i villor, källare, vårdhem, fartyg och flerfamiljshus. Och det är aktiviteter på samtliga. Roland och Berndt kör runt, dukar, röjer och planerar för flera dagar i förväg.

Sandö har också träningsmöjligheter för andra typer av katastrofer än bränder. De finns på Högberget, någon mil bort. Högberget är perfekt för att öva rasolyckor och katastrofledning sommar- och vintertid. Det senare är framförallt ett led i Sveriges internationella insatser i krigsområden och vid alla typer av katastrofer, ebolautbrottet i några länder i västra Afrika är det senaste exemplet. Sverige
har en försörjningscamp i Liberia.

Roland och Berndt dukar på Högberget, men de följer inte med på internationella
insatser. Sekos medlemmar arbetar främst inom så kallade stödfunktioner, det vill säga allt som inte är lärarledd undervisning och administration. De flesta anställda är lärare.

I vagnhallen och verkstaden håller Micke Nyman koll på att bilar och släckningsutrustning är i god ordning, det vill säga att eleverna på skolan gjort rätt.
– Elevkontakterna är det bästa med mitt jobb, säger Micke. Jag jobbade som bilmekaniker tidigare, men det trivdes jag inte med.

I delvis samma lokaler som MSB finns det lokala räddningsgymnasiet och Folke Bernadotte-akademin. Flera av eleverna på MSB:s smo-program kommer från gymnasiet. Smo står för Skydd mot olyckor, och är en tvåårig eftergymnasial räddningstjänstutbildning.
– De flesta på smo blir heltidsbrandmän, säger Leif Fröhlén, som arbetar fackligt för Seko inom MSB.

Han har bland annat lagt ner mycket tid på ett nytt samverkansavtal som både fack och arbetsgivare hoppas ska öka delaktigheten.

rose
Tre städare med städledare Rose-Marie Thor i spetsen sköter lokalvården i MSB:s lokaler och gymnasiets lektionssalar och korridorer. Hon och kollegerna märker att
det är examinationstider.

– På fredag ska vi städa ur 100 rum på våra internat. Det är kursdeltagare som är klara för den här gången och då är det hotellstädning med allt vad det innebär av våttorkning och bäddning. Men vi har sällan något snusk i rummen. Det kan vara i dagrummen ibland när de haft fester och spillt på golvet, säger Rose-Marie.
Elever som bor på internat under längre tid, gymnasiet och smo-studenter sköter
sina rum själva.
Trots att så många rum ska städas ur på en dag (totalt finns 150 bäddar) ska städarna göra sina vanliga morgonsysslor mellan klockan 06 och 08. Städa klassrum, korridorer och andra allmänna utrymmen. Sådant som de gör varje dag.

– Det går, men är tufft, och vi får ta in extrapersonal om vi vill, säger Rose-Marie Thor.

Hon tycker att lokalvården får de resurser som krävs och är jätteglad över att Seko
lokalt lyckats rädda kvar städningen i egen regi på Sandö.
Så är det inte på MSB:s huvudkontor i Karlstad och Stockholm.

– När vi är direktanställda kan vi göra allt möjligt plock som aldrig skulle ingå i en entreprenad, där får städarna bara göra det som står i kontraktet. Jag har egen erfarenhet av det, säger Rose-Marie.

Men om Rose-Marie är nöjd med resurserna, så saknar Roland och Berra pengar till underhåll och inte minst fler tjänster. Roland Karlsson beskriver utvecklingen:

– Om vi vill ha något till fälten säger ledningen: är det verkligen nödvändigt? Förr var attityden annorlunda. Då sa man bara: kör på.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Landsorganisationen / LO

Se Huvudorganisationer