Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Servicetekniker Roland Karlsson ser till att allt fungerar under brandövningar på Sandöskolan. Foto: Michael Engman
Reportage

Här tränar de för katastrofer

– Sitt på bussens vänstra sida. Om den välter är det nästan alltid till höger. Sitter du då på vänster sida är risken mindre att du bli klämd.

18 december 2014 13:12

Roland Karlsson pekar på bussarna som ligger på rad med däcken i vädret och vänstra sidan upp. Han lägger till:
– Vi brukar säga att de ligger på alla fyra.

Han kör sakta genom bilkyrkogården på Sandöskolan en mil söder om Kramfors. Här på ett av Sandös övningsfält tränar blivande räddningsledare, brandmän och andra katastrofarbetare på att släcka brinnande bilar och plocka ut skadade passagerare ur bil och bussvrak.

Sedan 2009 är MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, huvudman för skolan på Sandö. Förutom anslagsdriven utbildning, som till brandman, köper framför allt kommunernas räddningstjänster kurser.

Roland Karlsson och kollegan Berndt ”Berra” Sjödin är servicetekniker på heltid. Vid sin sida har de servicetekniker Ingvar Nyberg som mestadels kör traktor, och
Leif Fröhlén som främst har utvecklingsuppdrag eftersom han arbetar fackligt på halvtid och inte kan vara på fältet varje dag.

 

Tillsammans sköter de fyra skolans samtliga övningsfält, dukar för övningarna och plockar undan efteråt.

Det är utbildningen, som förstås är kvalitetssäkrad, som avgör vad eleverna övar och hur det ska gå till.

– Det förmedlas till oss via lärarna. Vi förbereder alla övningar, ställer fram brännbara pallar och masonitskivor på strategiska platser särskilt byggda för övningarna, som containrar och fordon, säger Roland.

Doften av brandrök är en ständig följeslagare när vi befinner oss på ön, och kan även kännas i byarna runt om. Dock har det blivit betydligt bättre med åren, enligt Roland Karlsson. På 1980- och 90-talen eldade skolan så hårt med diesel att grannarna på andra sidan Ångermanälven klagade.

– Det var befogade klagomål. Det luktade hemskt. Idag kör vi helt miljövänligt, utan
diesel. Vi använder tändvätska, skivor och pallar utan inpregnering. Och vi tar hand
om alla rester av askan, säger han.
– Kanske det kunde vara lite mer koll på vår hälsa, vi har inte haft någon hälsoundersökning på flera år, säger Berndt och Roland.

Veckan efter höstlovet, när Sekotidningen är på besök, är särskilt tuff för serviceteknikerna. Det är en period av slutövningar och examinationer av bland annat räddningsledare för deltidsbrandkårerna, och minst tre övningsblock per dag.
Sandö har flera övningsfält för brandbekämpning i villor, källare, vårdhem, fartyg och flerfamiljshus. Och det är aktiviteter på samtliga. Roland och Berndt kör runt, dukar, röjer och planerar för flera dagar i förväg.

Sandö har också träningsmöjligheter för andra typer av katastrofer än bränder. De finns på Högberget, någon mil bort. Högberget är perfekt för att öva rasolyckor och katastrofledning sommar- och vintertid. Det senare är framförallt ett led i Sveriges internationella insatser i krigsområden och vid alla typer av katastrofer, ebolautbrottet i några länder i västra Afrika är det senaste exemplet. Sverige
har en försörjningscamp i Liberia.

Roland och Berndt dukar på Högberget, men de följer inte med på internationella
insatser. Sekos medlemmar arbetar främst inom så kallade stödfunktioner, det vill säga allt som inte är lärarledd undervisning och administration. De flesta anställda är lärare.

I vagnhallen och verkstaden håller Micke Nyman koll på att bilar och släckningsutrustning är i god ordning, det vill säga att eleverna på skolan gjort rätt.
– Elevkontakterna är det bästa med mitt jobb, säger Micke. Jag jobbade som bilmekaniker tidigare, men det trivdes jag inte med.

I delvis samma lokaler som MSB finns det lokala räddningsgymnasiet och Folke Bernadotte-akademin. Flera av eleverna på MSB:s smo-program kommer från gymnasiet. Smo står för Skydd mot olyckor, och är en tvåårig eftergymnasial räddningstjänstutbildning.
– De flesta på smo blir heltidsbrandmän, säger Leif Fröhlén, som arbetar fackligt för Seko inom MSB.

Han har bland annat lagt ner mycket tid på ett nytt samverkansavtal som både fack och arbetsgivare hoppas ska öka delaktigheten.

rose
Tre städare med städledare Rose-Marie Thor i spetsen sköter lokalvården i MSB:s lokaler och gymnasiets lektionssalar och korridorer. Hon och kollegerna märker att
det är examinationstider.

– På fredag ska vi städa ur 100 rum på våra internat. Det är kursdeltagare som är klara för den här gången och då är det hotellstädning med allt vad det innebär av våttorkning och bäddning. Men vi har sällan något snusk i rummen. Det kan vara i dagrummen ibland när de haft fester och spillt på golvet, säger Rose-Marie.
Elever som bor på internat under längre tid, gymnasiet och smo-studenter sköter
sina rum själva.
Trots att så många rum ska städas ur på en dag (totalt finns 150 bäddar) ska städarna göra sina vanliga morgonsysslor mellan klockan 06 och 08. Städa klassrum, korridorer och andra allmänna utrymmen. Sådant som de gör varje dag.

– Det går, men är tufft, och vi får ta in extrapersonal om vi vill, säger Rose-Marie Thor.

Hon tycker att lokalvården får de resurser som krävs och är jätteglad över att Seko
lokalt lyckats rädda kvar städningen i egen regi på Sandö.
Så är det inte på MSB:s huvudkontor i Karlstad och Stockholm.

– När vi är direktanställda kan vi göra allt möjligt plock som aldrig skulle ingå i en entreprenad, där får städarna bara göra det som står i kontraktet. Jag har egen erfarenhet av det, säger Rose-Marie.

Men om Rose-Marie är nöjd med resurserna, så saknar Roland och Berra pengar till underhåll och inte minst fler tjänster. Roland Karlsson beskriver utvecklingen:

– Om vi vill ha något till fälten säger ledningen: är det verkligen nödvändigt? Förr var attityden annorlunda. Då sa man bara: kör på.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

12 miljoner kronor till Sekomedlemmar

Medlemmar i Seko fick förra året ut 12,6 miljoner kronor i olika ersättningar tack vare LO-TCO Rättsskydd. Till största del gällde det sjuk- och arbetsskadeanmälningar. Läs mer

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Retroaktiv lön

Tillägg till tidigare utbetald lön på grund av att ett nytt kollektivavtal träffats i efterhand.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer