Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Han var mänsklig sköld i Gaza

För två år sedan var matrosen Charlie Andreasson ombord på segelskonaren Estelle, Ship to Gazas fartyg, som bordades av israelisk militär. Nu är han i Gaza och har agerat mänsklig sköld vid sjukhus.

13 augusti 2014 11:24

När Sekotidningen når Charlie Andreasson på telefon från Gaza råder tillfällig vapenvila.

– Det är mycket mer folk ute, mer trafik. Folk försöker ta sig hem från skyddsrummen, om de nu har några hem kvar, säger han medan sirener tjuter i bakgrunden.

Han reste ner till Gaza redan för tio månader sedan för att hjälpa till att renovera fartyget Gazas Ark. En båt som var tänkt att bryta blockaden från andra hållet – att återuppta exporten från Gaza. Men planerna har gått om intet.

– Israel bombade båten redan den tredje dagen av den här konflikten. Så nu stannar jag kvar några veckor, kanske en månad för att sälja av projektets tillgångar.

Under de senaste veckorna har han varit mitt uppe i kriget och hjälpt till där han kunnat.

– Vi har evakuerat folk och hjälpt till människor att hitta sina tillhörigheter i bombhögarna efter deras hus. Och så har vi agerat mänskliga sköldar vid flera sjukhus, men de har till slut blivit attackerade i alla fall, helt i strid med Genevekonventionen.

Är du aldrig rädd?

– När allting händer är det så intensivt så man har inte tid att vara rädd. Man trycker undan det för annars kan man inte agera rationellt. Hittills tycker jag att jag klarat det bra, men vi får se vad som händer när jag kommer hem igen.

För tillfället råder alltså vapenvila och parterna är i Kairo för förhandlingar. Men nöden för Gazaborna är stor enligt Charlie Andreasson. Han har sett familjer som försöker spänna upp en presenning som ett tält i ruinerna av sina forna hem. Och vattenbristen är svår.

– Israel har ju bombat elverk och ledningar så det är svårt att få fram färskvatten och avloppsvattnet spolas rakt ut. Och det kommer ta lång tid innan det kan repareras.

– Men trots allt går livet ändå vidare på något sätt, även om situationen är långt ifrån normal.

För honom själv har livet förändrats märkbart. Han tog tjänstledigt från jobbet som däcksman på Styrsöbolaget i Göteborg för att åka ner till Gaza. När han skulle återvända efter tjänstledigheten hade gränsövergången till Egypten stängts. Han kunde då inte lämna Gaza eftersom även gränsen till Israel är stängd.

– Eftersom jag inte kom hem blev jag av med jobbet. Så nu får vi se vad som händer när jag kommer till Sverige igen. Förhoppningsvis kan jag fortsätta med Ship to Gaza. Det planeras ju en ny aktion med Freedom Flotilla.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Lönedifferentiering

Skillnader i lön som beror på olika faktorer som ansvar, ålder, yrkesskicklighet med mera.