Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Matrosen Charlie Andreasson var mänsklig sköld för att hindra israeliska bombningar av palestinska sjukhus – förgäves.
Nyhet

Han var mänsklig sköld i Gaza

För två år sedan var matrosen Charlie Andreasson ombord på segelskonaren Estelle, Ship to Gazas fartyg, som bordades av israelisk militär. Nu är han i Gaza och har agerat mänsklig sköld vid sjukhus.

13 augusti 2014 11:24

När Sekotidningen når Charlie Andreasson på telefon från Gaza råder tillfällig vapenvila.

– Det är mycket mer folk ute, mer trafik. Folk försöker ta sig hem från skyddsrummen, om de nu har några hem kvar, säger han medan sirener tjuter i bakgrunden.

Han reste ner till Gaza redan för tio månader sedan för att hjälpa till att renovera fartyget Gazas Ark. En båt som var tänkt att bryta blockaden från andra hållet – att återuppta exporten från Gaza. Men planerna har gått om intet.

– Israel bombade båten redan den tredje dagen av den här konflikten. Så nu stannar jag kvar några veckor, kanske en månad för att sälja av projektets tillgångar.

Under de senaste veckorna har han varit mitt uppe i kriget och hjälpt till där han kunnat.

– Vi har evakuerat folk och hjälpt till människor att hitta sina tillhörigheter i bombhögarna efter deras hus. Och så har vi agerat mänskliga sköldar vid flera sjukhus, men de har till slut blivit attackerade i alla fall, helt i strid med Genevekonventionen.

Är du aldrig rädd?

– När allting händer är det så intensivt så man har inte tid att vara rädd. Man trycker undan det för annars kan man inte agera rationellt. Hittills tycker jag att jag klarat det bra, men vi får se vad som händer när jag kommer hem igen.

För tillfället råder alltså vapenvila och parterna är i Kairo för förhandlingar. Men nöden för Gazaborna är stor enligt Charlie Andreasson. Han har sett familjer som försöker spänna upp en presenning som ett tält i ruinerna av sina forna hem. Och vattenbristen är svår.

– Israel har ju bombat elverk och ledningar så det är svårt att få fram färskvatten och avloppsvattnet spolas rakt ut. Och det kommer ta lång tid innan det kan repareras.

– Men trots allt går livet ändå vidare på något sätt, även om situationen är långt ifrån normal.

För honom själv har livet förändrats märkbart. Han tog tjänstledigt från jobbet som däcksman på Styrsöbolaget i Göteborg för att åka ner till Gaza. När han skulle återvända efter tjänstledigheten hade gränsövergången till Egypten stängts. Han kunde då inte lämna Gaza eftersom även gränsen till Israel är stängd.

– Eftersom jag inte kom hem blev jag av med jobbet. Så nu får vi se vad som händer när jag kommer till Sverige igen. Förhoppningsvis kan jag fortsätta med Ship to Gaza. Det planeras ju en ny aktion med Freedom Flotilla.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Sekos motparter

Följande arbetsgivarorganisationer är motparter till Seko på central nivå:

  • Almega ITA
  • Almega Tjänsteförbunden
  • Arbetsgivarverket
  • Elektriska Installatörsorganisationen, EIO
  • Energiföretagens Arbetsgivarförening, EFA
  • Kommunala företagens samorganisation, KFS
  • Maskinentreprenörerna, ME
  • Pacta
  • Sjöfartens Arbetsgivarförbund, SARF
  • Stål- & Metallförbundet
  • Sveriges Byggindustrier, BI