Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: BRISTYRKEN

Gott om anläggningsjobb

Den svenska högkonjunkturen parad med byggboom och stora infrastruktursatsningar har skapat brist på anläggningsarbetare, maskinförare och järnvägstekniker.

7 juni 2017 13:25

Samtidigt går många i pension, vilket gör bristen ännu större.

Enligt Arbetsförmedlingens är det mycket gott om jobb för anläggningsarbetare och anläggningsmaskinförare.

Enligt Björn-Inge Björnberg, ombudsman på Seko med ansvar för väg & banbranschen, beror det bland annat på att det är svårt att rekrytera ungdomar till de utbildningarna.

– Det finns många förutfattade meningar om de yrkena. Förr var det ju väldigt fysiska jobb – kroppsarbete – och den synen lever kvar. Men i dag är det mycket mer tekniska arbeten, med maskiner och hjälpmedel. Tyvärr verkar det var svårt att få ut den bilden.

Ett stort problem anser han vara att det är speciellt svårt att locka kvinnor till branschen. Och där lägger han en del av skulden på skolornas studie- och yrkesvägledare och Arbetsförmedlingen.

– De rekommenderar sällan tjejer att söka de här utbildningarna, och det förstår jag inte. Varför ska man utesluta halva befolkningen? Och så måste vi få in fler nyanlända i branschen, där behöver vi diskutera hur det ska gå till, säger Björn-Inge Björnberg.

När det gäller järnvägsarbetare finns beräkningar på att en tredjedel av de anställda kommer att gå i pension inom de närmaste tio åren.

Förutom att ersätta dem kommer det även att finnas behov av nytt folk till branschen då det kommer skjutas till mycket pengar till järnvägsunderhållet de närmaste åren.

Robert Röder är vd för Strukton rail och ordförande för Sveriges järnvägsentreprenörer. Han ser flera orsaker till att det saknas arbetskraft i branschen.

– För det första har vi stora volymökningar, som kommer bli ännu större från 2019 när regeringens infrastruktursatsningar slår igenom ordentligt. Men backar vi några år så var det väldigt dålig lönsamhet i branschen och företagen vågade inte anställa, då hamnade man efter.

Robert Röder

Enligt honom har många företag klarat av generationsväxlingen hyggligt bra.

– Men volymökningarna har man inte hunnit växla in ännu. En kvalificerad gissning är att det kommer behövas omkring 1 000 personer som måste komma till. Annars riskerar många projekt att inte kunna genomföras.

Han påpekar att lönerna är höga i branschen men att arbetstiderna är ett problem.

– Det är ju mycket nätter och helger när vi får tillgång till spåren. Då är det svårt att få ihop det med ett familjeliv, så många försvinner på grund av det. Vi måste göra branschen mer attraktiv och visa hur kul det är.

I Maskinentreprenörernas (ME) senaste konjunkturbarometer uppger cirka 80 procent av de tillfrågade företagen att det är svårt eller mycket svårt att hitta rätt kompetens.

– Det finns ett enormt sug efter kvalificerade maskinförare. Vi har en byggboom och många infrastrukturprojekt på gång, samtidigt som en stark generation är på väg att gå i pension, säger Hampe Mobärg, vd för ME.

Hampe Mobärg. Foto: Ryno Quantz

– Jag vet många företag som väljer att inte växa och tackar nej till uppdrag för att de inte kan hitta tillräckligt bra personal.

ME driver maskinförarutbildningen på gymnasieskolans bygg- och anläggningsprogram, och håller vuxenutbildningar.

– Vi startade skolor för att vi såg det här komma. Ska jag vara självkritisk borde vi ha gjort det redan för 20 år sedan.

Ett stort problem är att maskinförarutbildning är dyr för gymnasieskolorna, då de måste hålla med dyra maskiner. Det gör att många kommuner drar sig för det.

– Det är en dyr utbildning men den betalar sig snabbt eftersom alla får jobb. Det kan vara svårt för en enskild kommun att klara av det här så mer regionala samarbeten vore bra. Och så behövs en tydligare statlig styrning för att kvaliteten på utbildningarna blir likvärdiga, säger Hampe Mobärg.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fota ditt jobb

Fota ditt jobb

Visa upp din arbetsplats, delta i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Enda kravet är att bilden på något sätt ska ha anknytning till jobbet och gärna till dina arbetskamrater. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Varnar för smutsigare pendeltåg

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Yrkande

Ett förhandlingskrav från arbetstagarparten.