Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: BRISTYRKEN

Gott om anläggningsjobb

Den svenska högkonjunkturen parad med byggboom och stora infrastruktursatsningar har skapat brist på anläggningsarbetare, maskinförare och järnvägstekniker.

7 juni 2017 13:25

Samtidigt går många i pension, vilket gör bristen ännu större.

Enligt Arbetsförmedlingens är det mycket gott om jobb för anläggningsarbetare och anläggningsmaskinförare.

Enligt Björn-Inge Björnberg, ombudsman på Seko med ansvar för väg & banbranschen, beror det bland annat på att det är svårt att rekrytera ungdomar till de utbildningarna.

– Det finns många förutfattade meningar om de yrkena. Förr var det ju väldigt fysiska jobb – kroppsarbete – och den synen lever kvar. Men i dag är det mycket mer tekniska arbeten, med maskiner och hjälpmedel. Tyvärr verkar det var svårt att få ut den bilden.

Ett stort problem anser han vara att det är speciellt svårt att locka kvinnor till branschen. Och där lägger han en del av skulden på skolornas studie- och yrkesvägledare och Arbetsförmedlingen.

– De rekommenderar sällan tjejer att söka de här utbildningarna, och det förstår jag inte. Varför ska man utesluta halva befolkningen? Och så måste vi få in fler nyanlända i branschen, där behöver vi diskutera hur det ska gå till, säger Björn-Inge Björnberg.

När det gäller järnvägsarbetare finns beräkningar på att en tredjedel av de anställda kommer att gå i pension inom de närmaste tio åren.

Förutom att ersätta dem kommer det även att finnas behov av nytt folk till branschen då det kommer skjutas till mycket pengar till järnvägsunderhållet de närmaste åren.

Robert Röder är vd för Strukton rail och ordförande för Sveriges järnvägsentreprenörer. Han ser flera orsaker till att det saknas arbetskraft i branschen.

– För det första har vi stora volymökningar, som kommer bli ännu större från 2019 när regeringens infrastruktursatsningar slår igenom ordentligt. Men backar vi några år så var det väldigt dålig lönsamhet i branschen och företagen vågade inte anställa, då hamnade man efter.

Robert Röder

Enligt honom har många företag klarat av generationsväxlingen hyggligt bra.

– Men volymökningarna har man inte hunnit växla in ännu. En kvalificerad gissning är att det kommer behövas omkring 1 000 personer som måste komma till. Annars riskerar många projekt att inte kunna genomföras.

Han påpekar att lönerna är höga i branschen men att arbetstiderna är ett problem.

– Det är ju mycket nätter och helger när vi får tillgång till spåren. Då är det svårt att få ihop det med ett familjeliv, så många försvinner på grund av det. Vi måste göra branschen mer attraktiv och visa hur kul det är.

I Maskinentreprenörernas (ME) senaste konjunkturbarometer uppger cirka 80 procent av de tillfrågade företagen att det är svårt eller mycket svårt att hitta rätt kompetens.

– Det finns ett enormt sug efter kvalificerade maskinförare. Vi har en byggboom och många infrastrukturprojekt på gång, samtidigt som en stark generation är på väg att gå i pension, säger Hampe Mobärg, vd för ME.

Hampe Mobärg. Foto: Ryno Quantz

– Jag vet många företag som väljer att inte växa och tackar nej till uppdrag för att de inte kan hitta tillräckligt bra personal.

ME driver maskinförarutbildningen på gymnasieskolans bygg- och anläggningsprogram, och håller vuxenutbildningar.

– Vi startade skolor för att vi såg det här komma. Ska jag vara självkritisk borde vi ha gjort det redan för 20 år sedan.

Ett stort problem är att maskinförarutbildning är dyr för gymnasieskolorna, då de måste hålla med dyra maskiner. Det gör att många kommuner drar sig för det.

– Det är en dyr utbildning men den betalar sig snabbt eftersom alla får jobb. Det kan vara svårt för en enskild kommun att klara av det här så mer regionala samarbeten vore bra. Och så behövs en tydligare statlig styrning för att kvaliteten på utbildningarna blir likvärdiga, säger Hampe Mobärg.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Tjänstemännens centralorganisation / TCO

Se Huvudorganisationer