Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: BRISTYRKEN

Gott om anläggningsjobb

Den svenska högkonjunkturen parad med byggboom och stora infrastruktursatsningar har skapat brist på anläggningsarbetare, maskinförare och järnvägstekniker.

7 juni 2017 13:25

Samtidigt går många i pension, vilket gör bristen ännu större.

Enligt Arbetsförmedlingens är det mycket gott om jobb för anläggningsarbetare och anläggningsmaskinförare.

Enligt Björn-Inge Björnberg, ombudsman på Seko med ansvar för väg & banbranschen, beror det bland annat på att det är svårt att rekrytera ungdomar till de utbildningarna.

– Det finns många förutfattade meningar om de yrkena. Förr var det ju väldigt fysiska jobb – kroppsarbete – och den synen lever kvar. Men i dag är det mycket mer tekniska arbeten, med maskiner och hjälpmedel. Tyvärr verkar det var svårt att få ut den bilden.

Ett stort problem anser han vara att det är speciellt svårt att locka kvinnor till branschen. Och där lägger han en del av skulden på skolornas studie- och yrkesvägledare och Arbetsförmedlingen.

– De rekommenderar sällan tjejer att söka de här utbildningarna, och det förstår jag inte. Varför ska man utesluta halva befolkningen? Och så måste vi få in fler nyanlända i branschen, där behöver vi diskutera hur det ska gå till, säger Björn-Inge Björnberg.

När det gäller järnvägsarbetare finns beräkningar på att en tredjedel av de anställda kommer att gå i pension inom de närmaste tio åren.

Förutom att ersätta dem kommer det även att finnas behov av nytt folk till branschen då det kommer skjutas till mycket pengar till järnvägsunderhållet de närmaste åren.

Robert Röder är vd för Strukton rail och ordförande för Sveriges järnvägsentreprenörer. Han ser flera orsaker till att det saknas arbetskraft i branschen.

– För det första har vi stora volymökningar, som kommer bli ännu större från 2019 när regeringens infrastruktursatsningar slår igenom ordentligt. Men backar vi några år så var det väldigt dålig lönsamhet i branschen och företagen vågade inte anställa, då hamnade man efter.

Robert Röder

Enligt honom har många företag klarat av generationsväxlingen hyggligt bra.

– Men volymökningarna har man inte hunnit växla in ännu. En kvalificerad gissning är att det kommer behövas omkring 1 000 personer som måste komma till. Annars riskerar många projekt att inte kunna genomföras.

Han påpekar att lönerna är höga i branschen men att arbetstiderna är ett problem.

– Det är ju mycket nätter och helger när vi får tillgång till spåren. Då är det svårt att få ihop det med ett familjeliv, så många försvinner på grund av det. Vi måste göra branschen mer attraktiv och visa hur kul det är.

I Maskinentreprenörernas (ME) senaste konjunkturbarometer uppger cirka 80 procent av de tillfrågade företagen att det är svårt eller mycket svårt att hitta rätt kompetens.

– Det finns ett enormt sug efter kvalificerade maskinförare. Vi har en byggboom och många infrastrukturprojekt på gång, samtidigt som en stark generation är på väg att gå i pension, säger Hampe Mobärg, vd för ME.

Hampe Mobärg. Foto: Ryno Quantz

– Jag vet många företag som väljer att inte växa och tackar nej till uppdrag för att de inte kan hitta tillräckligt bra personal.

ME driver maskinförarutbildningen på gymnasieskolans bygg- och anläggningsprogram, och håller vuxenutbildningar.

– Vi startade skolor för att vi såg det här komma. Ska jag vara självkritisk borde vi ha gjort det redan för 20 år sedan.

Ett stort problem är att maskinförarutbildning är dyr för gymnasieskolorna, då de måste hålla med dyra maskiner. Det gör att många kommuner drar sig för det.

– Det är en dyr utbildning men den betalar sig snabbt eftersom alla får jobb. Det kan vara svårt för en enskild kommun att klara av det här så mer regionala samarbeten vore bra. Och så behövs en tydligare statlig styrning för att kvaliteten på utbildningarna blir likvärdiga, säger Hampe Mobärg.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Lokal pott

De pengar som avsatts i de centrala kollektivavtalsförhandlingarna för att de ska fördelas lokalt, i företaget eller på arbetsplatsen.