Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Förarlösa tåg i Stockholms tunnelbana kan bli verklighet år 2025 Foto: Bombardier
Nyhet

Förarlös tunnelbana år 2025

Trafikförvaltningen i Stockholm har tagit ett inriktningsbeslut om att införa förarlösa tunnelbanetåg på den röda linjen. Men Seko tunnelbanan varnar för säkerhetsrisker med helautomatiserade tåg.

25 augusti 2016 12:58

Med ett nytt signalsystem, nya tåg och plattformsbarriärer mot spåret, anser trafikförvaltningen i Stockholms län att förarlösa tåg kan börja köra på tunnelbanans röda linje år 2025.

Fördelarna, enligt förslaget, är lägre kostnader, tätare och punktligare trafik samt ökad säkerhet, framför allt genom att plattformsbarriärerna hindrar folk från hamna på spåret.

Seko tunnelbanan har länge drivit kravet om att barriärer ska införas i tunnelbanesystemet. Klubben ser det som positivt att det nu blir verklighet, men ser de förarlösa tågen som en säkerhetsrisk.

– Vi ser stora problem om det skulle hända något under färd. Om det inte finns någon förare ombord är frågan vem som ska evakuera tåget om det till exempel börjar brinna. Det kommer inte heller finnas någon som kan meddela trafikledningen att något hänt, säger Gunnar Woldén som är huvudskyddsombud för förarna i tunnelbanan.

Klubben argumenterar också för att närvarande personal skapar trygghet hos resenärerna.

– Politikerna genomför detta bara för att spara pengar på personalen och struntar i säkerhet och trygghet för resenärerna, säger Gunnar Woldén.

Införandet beräknas kosta 1,6 miljarder, där den största kostnaden hamnar på  plattformsbarriärerna. Enligt förslaget skulle det betala sig på cirka 15 år i minskade kostnader för landstinget med minskade personalkostnader och effektivare utnyttjande av tågen.

I förslaget utgår trafikförvaltningen från en personalminskning på 40 procent, vilket skulle innebära minskade kostnader med 56 miljoner per år. Men bedömningen är att det minskade personalbehovet ska kunna hanteras med naturliga avgångar eller flyttning till andra uppgifter. Till exempel talas det om att förarna ska omplaceras så att man ökar antalet anställda i vagnar och på plattformar.

– Man talar om ambulerande personal på tåg och stationer, men de kommer ju inte finnas där hela tiden och överallt. Så det kompenserar inte för att förarna försvinner när det kommer till säkerhet och trygghet, säger Gunnar Woldén.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Dispositiv

En lag eller lagparagraf som kan förhandlas bort för att ersättas med ett avtal mellan fack och arbetsgivare.