Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Förarlösa tåg i Stockholms tunnelbana kan bli verklighet år 2025 Foto: Bombardier
Nyhet

Förarlös tunnelbana år 2025

Trafikförvaltningen i Stockholm har tagit ett inriktningsbeslut om att införa förarlösa tunnelbanetåg på den röda linjen. Men Seko tunnelbanan varnar för säkerhetsrisker med helautomatiserade tåg.

25 augusti 2016 12:58

Med ett nytt signalsystem, nya tåg och plattformsbarriärer mot spåret, anser trafikförvaltningen i Stockholms län att förarlösa tåg kan börja köra på tunnelbanans röda linje år 2025.

Fördelarna, enligt förslaget, är lägre kostnader, tätare och punktligare trafik samt ökad säkerhet, framför allt genom att plattformsbarriärerna hindrar folk från hamna på spåret.

Seko tunnelbanan har länge drivit kravet om att barriärer ska införas i tunnelbanesystemet. Klubben ser det som positivt att det nu blir verklighet, men ser de förarlösa tågen som en säkerhetsrisk.

– Vi ser stora problem om det skulle hända något under färd. Om det inte finns någon förare ombord är frågan vem som ska evakuera tåget om det till exempel börjar brinna. Det kommer inte heller finnas någon som kan meddela trafikledningen att något hänt, säger Gunnar Woldén som är huvudskyddsombud för förarna i tunnelbanan.

Klubben argumenterar också för att närvarande personal skapar trygghet hos resenärerna.

– Politikerna genomför detta bara för att spara pengar på personalen och struntar i säkerhet och trygghet för resenärerna, säger Gunnar Woldén.

Införandet beräknas kosta 1,6 miljarder, där den största kostnaden hamnar på  plattformsbarriärerna. Enligt förslaget skulle det betala sig på cirka 15 år i minskade kostnader för landstinget med minskade personalkostnader och effektivare utnyttjande av tågen.

I förslaget utgår trafikförvaltningen från en personalminskning på 40 procent, vilket skulle innebära minskade kostnader med 56 miljoner per år. Men bedömningen är att det minskade personalbehovet ska kunna hanteras med naturliga avgångar eller flyttning till andra uppgifter. Till exempel talas det om att förarna ska omplaceras så att man ökar antalet anställda i vagnar och på plattformar.

– Man talar om ambulerande personal på tåg och stationer, men de kommer ju inte finnas där hela tiden och överallt. Så det kompenserar inte för att förarna försvinner när det kommer till säkerhet och trygghet, säger Gunnar Woldén.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Löneväxling

Att byta en del av lönen mot en förmån, till exempel tjänstebil eller pensionsförmån.