Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Insändare

Fackets uppgift?

1 september 2015 12:31

Är det verkligen Fackets uppgift att sälja försäkringar? Fick ett utskick som man verkligen blev förvånad över, det gällde någon ”Juristförsäkring”, reserverade man sig inte skulle 45 kronor/mån. dras på mitt konto. Reservationen skulle sändas in på en lapp som var 8×10 cm, så tveksamt om posten upptäcker den. Den var föradresserad till Edita Broberg AB Örebro. Jag tycker att det stinker bedrägeri och svågerpolitik.

MVH Sven Nordén

SVAR:

Fackets uppgift är att tillvarata medlemmarnas intressen på bästa möjliga sätt så att medlemskapet ger ett mervärde. Huvuduppdraget är givetvis att teckna och upprätthålla kollektivavtalen och förhandla. För att skapa ytterligare mervärde så strävar vi efter att kunna erbjuda olika reella förmåner som exempelvis försäkringar till väldigt bra villkor.

Sekos beslut om att samarbeta med HELP Försäkring har föregåtts av flertalet möten och diskussioner med Sekos lokala organisation, information på medlemsmöten, medlemsundersökningar, och sedermera beslut på Sekos representantskapsmöte.

Vi ser detta som ytterligare ett sätt att öka möjligheten till trygghet för våra medlemmar. Valet föll på att samarbeta med HELP kring den här försäkringen eftersom de var mest konkurrenskraftiga och hade en lång erfarenhet från såväl samarbete med de norska LO-förbunden som Elektrikerförbundet här i Sverige.

Att försäkringen tecknas med så kallad reservationsrätt (det vill säga man måste tacka nej till försäkringen) innebar för Sekos del att premien landade på 35 kronor/månad för medlemmarna.

Hade vi inte gjort det via reservationsrätt hade premien landat på omkring 80 kronor/månad/medlem. Ska så många som möjligt kunna få en bra försäkring via sitt fackförbund, som de allra flesta sannolikt kommer att utnyttja någon gång i livet, såg vi detta som det bästa alternativet.

När möjligheten att tacka nej finns och när informationsmaterialet tydligt berättar detta, valde vi det mest förmånliga alternativet.

 

Jonas Pettersson

Kanslichef Seko, VU:s kansli

Dela det här

6 kommentarer

  1. Anna

    Fråga till Jonas Pettersson.
    Hur gjordes medlemsundersökningarna? Vilka medlemmar frågades? Vika medlemsmöten togs detta upp på?

  2. Anders Andersson

    Håller med de som anser att detta försäkringserbjudande osar bondfångeri. Varför skulle det bli en dyrare försäkring ifall man istället valt att låta varje medlem själv tacka ja, istället för nej till försäkringen? Undrar dessutom om detta förfaringssätt förenligt med svensk lag?
    Vad händer om den oansenliga ”nej-lappen” inte levereras av posten inom utsatt tid. När får avsändaren återkoppling från mottagaren att meddelandet mottagits?

    (Seko hänvisar till tidigare svar)

  3. Göran

    Fråga!
    När gav jag som medlem SEKO mandat att köpa produkter åt mig?
    Oavsett vad det handlar om för tjänst/vara så väljer jag när/om jag vill köpa den. Jag vill INTE tvingas att tacka nej till något jag inte har beställt.
    Var går gränsen för SEKO:s omtanke? Kommer SEKO att beställa bil, dator eller liknande till ett rabatterat pris när SEKO anser att detta ger mig ett mervärde.
    Instämmer också i Annas fråga. Hur och när gjordes medlemsundersökningarna?

  4. Bengt

    Fick häromdagen ett brev om att jag var kund hos Help försäkringar. Forskade vidare i detta och då har SEKO ingått ett avtal där alla medlemmar som inte tackar nej blir kund. Kostnaden fom 2016 är 480:-/år. Detta förfaringssätt att man via utskick blir kund om man inte tackar nej, trodde jag inte att SEKO sysslade med. Det är oseriöst. Detta förfaringssätt användes av oseriösa företag, och är inte ett bindande sätt att ingå ett avtal. Jag ringde till Help försäkringar och sa till dom att ta bort mig som kund. Jag ifrågasatte detta förfaringssätt, och deras juridiska kompetens och seriösa företagande. Hon jag pratade med lät väldigt nervös, och ville inte prata mer. Dom tog bort mig som kund.

    För att bli bunden av ett avtal måste du acceptera det. Passivitet har ingen avtalsverkan. Finns domar i marknadsdomstolen om detta

    En anbudsgivare kan inte ensidigt bestämma att ömsesidig avtalsbundenhetska uppkomma om anbudsmottagaren inte aktivt avböjer anbudet.

    Även en annan fråga är hur personuppgifter hanteras, av SEKO. SEKO har nog ett antal medlemmar inom rättsväsendet som inte vill att deras personuppgifter förs vidare.

  5. Adam Lundström Ramírez

    Passar på att kommentera det här eftersom man har tre månaders uppsägningstid. Ni som missat/glömt att säga upp er försäkring bör alltså göra det innan januari är slut.

    Information om uppsägning kan hittas i pdf:erna på HELPs hemsida.

    http://www.helpforsakring.se/Juristfoersaekring/Juristfoersaekring-i-fackfoerbund/Seko/Foertroendevalda/Foersaekringsvillkor-Seko

    http://www.helpforsakring.se/Juristfoersaekring/Juristfoersaekring-i-fackfoerbund/Seko/Foertroendevalda/Fraagor-och-svar

    God fortsättning på er!

  6. Britta Isaksson

    ”Huvudregeln i svensk rätt är att man måste acceptera ett avtal för att bli bunden av det. Man kan inte bli bunden på grund av sin passivitet så kallad negativ avtalsverkan.”

    Trodde SEKO var mer bevandrad i Svensk lag att man vet att Det ovan citerade gäller. Att skylla på att det skulle bli billigare kan inte vara riktigt. Hoppas nu bara att uppsägninge fungerar.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Minimilön

Den lägsta lön som arbetsgivaren enligt gällande kollektivavtal får betala ut.