Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: ROBOTISERING
Foto: Shutterstock

Experterna: Framtidens arbeten blir mer komplexa

Tekniska innovationer har alltid stökat om på arbetsmarknaden. När maskiner tar över manuellt arbete försvinner vissa yrken, men hittills har andra kommit i dess ställe. Frågan är vad som händer denna gång.

13 december 2017 10:52

Enligt en rapport från 2014, skriven av nationalekonomen Stefan Fölster, förutspås att hälften av alla yrken på den svenska arbetsmarknaden kommer vara borta inom 20 år.

När det gäller yrken inom Sekos branscher sticker framför allt fyra ut som med högst sannolikhet har ersatts av teknik Det är maskinförare och lokförare där sannolikheten är 90 procent, samt sjöfolk och brevbärare, med en sannolikhet runt 80 procent.

Stefan Fönster. Foto: Pressbild

– Ta brevbärare till exempel, där väntar vi fortfarande på en lösning. Men föreställ dig att det finns en flotta av självkörande taxibilar. De kan ju vara ute och köra hela tiden och då kan de även sköta leveranser till och från hushållen, till exempel av brev och paket och att hämta sopor, säger Stefan Fölster.

Men han tror ändå att ett land som Sverige, där arbetslinjen är helig, kommer hitta sätt att skapa nya jobb i stället för de som försvinner. Men de kommer bli färre och mer komplexa än i dag.

– En lokförare har idag ansvar för ett lok. I framtiden kan det bli kanske 30 självkörande lok som samma person ansvarar för, och då kommer det behövas längre utbildning än idag.

Enligt honom kommer det att skapas nya kvalificerade yrken som är inriktade på själva digitaliseringen. Men de är inte så många, däremot tror han på en utveckling av tjänstesektorn.

– När inkomsterna ökar köper vi in mer tjänster. Om man sneglar på vad de rika köper idag kan man få en föreställning om framtiden. Barnkalas är ett sådant exempel, istället för att ordna själv så köper man den tjänsten.

Bo Dahlbom, it-professor vid Göteborgs universitet, är skeptisk till vissa av Stefan Fölsters slutsatser.

– Jag tror framför allt inte att det kommer gå så fort. Det tar lång tid innan teknik, som i vissa fall redan finns, slår igenom. På ett teoretiskt plan kan man komma fram till att olika arbetsuppgifter kan göras av datorer, men sedan stöter det på samhället med hela dess komplexitet, säger Bo Dahlbom.

Han är övertygad om att även om vissa yrken försvinner kommer nya i dess ställen, många inom turism och service. Som exempel nämner han fartygsbesättningar som enligt Fölsters studie till 80 procent kommer ha försvunnit inom 20 år.

Bo dahlbom

– Visst, det finns helautomatiserade fartyg, men det handlar ju om fraktfartyg, Samtidigt exploderar kryssningsverksamheten. Medan ett fraktfartyg har 20 mans besättning kan ett stort kryssningsfartyg ha 1 000 personer som jobbar ombord.

Men framför allt tror Bo Dahlbom att det kommer att skapas yrken som vi inte kan föreställa oss idag. Och själv är han en teknikoptimist och vill att utvecklingen ska gå snabbt.

– Antingen är man alarmist och tror att det går åt pipan eller så ser man det som en spännande utmaning. Då kan man få igång en diskussion om hur vi vill forma framtiden istället för att bara vara för eller emot tekniken.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

AD avgör tågvärdars rätt till ob

AD avgör tågvärdars rätt till ob

Den 20 juni avgör Arbetsdomstolen om två tågvärdar på Öresundståg har rätt till ob-ersättning för så kallad uppehållstid, tid då tågvärden inte utför sina normala uppgifter, men har betald arbetstid. Seko stämde Transdev, som kör Öresundståg, till AD hösten 2016. Läs mer

Avskedade kontrollanter till AD

Avskedade kontrollanter till AD

Seko stämmer ISS i Arbetsdomstolen för avskedandet av biljettkontrollanter i Stockholm. De centrala förhandlingarna med Almega ledde inte till att biljettkontrollanterna fick tillbaka sina jobb. Läs mer

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Lönekostnad

Löner plus sociala avgifter.