Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

EU satsar 300 miljarder på järnväg

19 oktober 2011 11:16

I kommissionens förslag till budget för perioden 2014-2020 satsas det stort på det europeiska transportnätet. När allt är klart ska man ha förbundit alla Europas större städer, hamnar och flygplatser. Tanken är att alla medborgare och företag ska nå det europeiska transportnätverket på max en halvtimme.
   EU slantar upp 300 miljarder i en fond från vilken medlemsländerna kan söka pengar. Resten ska medlemsländerna själva stå för, eller tillsammans med privata aktörer.
    Totalt räknar kommissionen med att det kommer krävas investeringar på knappt 5000 miljarder kronor (500 miljarder euro) fram till 2030.
   – Målet är ett komplett nätverk som binder samman Europa. I dag är järnvägsförbindelserna inom medlemsländerna ofta mycket bra, men tyvärr stannar det ofta vid gränsen, säger Ioannis Gheivelis, handläggare på kommissionens generaldirektorat för transportfrågor.
    Dels handlar det om tio så kallade korridorer, där Sverige kommer in i korridoren Helsingfors–Valetta. Det handlar då om hamnsatsningar i Åbo och Stockholm samt satsningar på järnvägen mellan Stockholm och Malmö.
   Kommissionen har också pekat ut andra viktiga delar som är prioriterade och kan söka bidrag.
   För svensk del handlar det om Bottniska korridoren, som binder samman Sverige och Finland och Norrbotniabanan, mellan Sundsvall-Umeå-Luleå. Även Sträckningen Kiruna–norska gränsen pekas ut samt sträckan Malmö–Göteborg.
   Ioannis Gheivelis framhåller att detta är ett förslag från kommissionen som diskuterats med medlemsländerna. Men det är upp till varje enskilt land att genomföra projekten och söka pengar från fonden.
   – Sverige brukar vara väl förberedda och ha genomarbetade ansökningar. Som jag ser det är utfallet för svensk del mycket bra i kommissionens förslag.
   Det är något som Europaparlamentariker Marita Ulvskog (s) håller med om.
   – Vi vet inte exakt vad det innebär men det kommer finnas möjlighet att hämta hem miljarder till svensk järnväg. Men det kommer knappast att ske om inte regeringen står upp för svenska intressen och skjuter till nationella medel. Nu när Norrbotniabanan prioriteras av EU så återstår det för regeringen att snabbt avsätta de investeringar som måste läggas ovanpå EU:s grundplåt, säger Marita Ulvskog.
   När Sekotidningen söker infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd för en kommentar låter hennes pressekreterare meddela att regeringen ännu inte tagit ställning till förslaget.
   – Vi fick ett omarbetat förslag för bara en timme sedan så vi har inte satt ner foten ännu, säger Mychèle Österman.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Nyanställningsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar arbetsgivarens möjlighet att nyanställa personal på en arbetsplats eller inom ett företag.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer