Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Den här gången är det Maritas tur att torka upp. Foto: Mikael Andersson
Reportage

En natt på partybåten

– Jag har inte varit med om en enda helgnatt utan spyor, säger Marita Lappeteläinen, nattstädare på Viking Lines nöjesfartyg Cinderella.

12 juni 2012 13:26

Det är måndag i slutet av maj och Viking Cinderella fylls ungefär till hälften. Mest pensionärer men även någ­ra grupper som ser ut att vara på konferens och så några kompisgäng i tjugoårsåldern. På helgerna är det annorlunda – då är det fullbokat och party, party, party på 21,5-­timmeskryssningen till Åland. Men då vill inte Viking Lines informationsavdelning ha några journalister ombord.

På helgerna är det fem städare på natten, två ordinarie, två nattextra och en plock­ extra. På vardagarna är de bara två. I natt är det Marita Lappeteläinen och Richard Havam som tjänstgör. När Sekotidningen träffar dem vid niotiden är det dags för en runda. Vi går in i ett för­råd där de först drar på sig tunna bomulls­handskar och sedan plasthandskar ovanpå.

– Vi plockar mycket glassplitter och så, därför har vi alltid handskar. Ja, förutom om vi ska bädda någons säng, då tar vi av dem eftersom det ser lite otrevligt ut annars, för­ klarar Richard.
– Men om vi bäddar ur sängar så behåller vi dem på, tillägger Marita med en rysning.

Vi åker upp till översta våningen, däck 11, och går igenom korridorerna. Det är relativ städat, förutom några glasbitar på golvet. Så rundan fortsätter ner till däck 10 där toalet­ terna kollas och handfaten skuras, sedan föl­ jer inspektion av hyttkorridorerna.

Plötsligt sprakar det till i komradion.
– Nattis från info, kom.

– Ja, kom du, svarar Richard.

– 7013 får inte ner sängen.

– 7013, uppfattat.
Richard antecknar i ett litet block och vi går ner till däck 7 för att fälla ner en bädd­ soffa i hytt 7013.

Bäddsofforna kan vara knepiga att fälla ner. Så under kvällen kommer många liknande anrop från informationsdisken. Det är mer den typen av service dagar som den här, när det är många pensionärer på båten.

– Men de är alltid så trevliga och tacksam­ma. Det är bara roligt att ge service till dem, säger Richard.
– Och så är de duktiga och går till soptun­nan med sitt skräp, så det blir inte så myck­et för oss att plocka, säger Marita och visar upp varukorgen som de samlar tomma glas och muggar i.
Den är inte ens halvfull.
– På helgerna har vi varsin korg och de blir överfulla innan vi hunnit klart vår runda, fortsätter hon.
– Då hinner man nästan aldrig ta paus. Så fort en runda är klar är det bara att börja om, tillägger Richard.

Nu har vi kommit till däck 2, längst ner i fartyget där de billigaste hytterna finns. Kor­ridorerna kontrolleras och när vi närmar oss aktern hörs hög musik och festglada röster.

– Här var det visst lite party. Då kan det bli att plocka för oss sedan, konstaterar Marita. När vi går vidare hörs musik från några and­ra hytter längre bort. Men nu börjar klockan närma sig halv elva och det är dags för kvällsmat. I mässen har det dukats upp hamburgare och varmkorv, till dessert är det glass. Medan de äter berät­tar Marita och Richard om jobbet.

– Jag har jobbat här i ett och ett halvt år och jag tycker det är skitkul. Jag trivs som fan, el­ler förlåt, som bara den. Framför allt är det kollegerna man gillar, vi har en otroligt bra sammanhållning ombord. Och så tycker jag faktiskt om att städa, även om folk tycker jag är tokig, säger Marita.

Och Richard håller med.

– Det är väldigt kul folk som jobbar här. Dessutom är jobbet väldigt omväxlande, man vet aldrig vad man kommer att få se när man jobbar natt. Alltid är det något nytt. Och så är det ledigheten förstås. Jag skulle aldrig klara att jobba måndag till fredag 9 till 5, säger han.

De jobbar i stället tio dagar i sträck, 10,5 tim­ mar varje natt, och är sedan lediga i tio dagar.
Men allt är inte frid och fröjd. Arbetet är på­frestande, både fysiskt och psykiskt. Att ständigt böja sig ned för att plocka skräp och glas från golvet, att varje natt dammsuga i 2–2,5 timmar, att torka spyor och samtidigt försöka hantera fulla passage­ rare tar på krafterna. Speciellt helgnätterna tär på psyket.

– Det kan komma fram fulla killar, ställa sig typ en decimeter ifrån mig och kläcka ur sig något i stil med, ”tjena bruden, ska ru me till min hytt”, säger Marita.
Även Richard har blivit utsatt för ovälkomna närmanden – och tjafs.
– Det är ju en del bråk också, nästan varje helg. För ett tag sedan var det stort slagsmål i diskot. Flera som sparkade på en kille som låg ner. Vi sprang in och skyddade honom till fartygsvärdarna kom.
För säkerhets skull går de alltid tillsam­mans på helgerna, på vardagsnätterna näs­tan alltid. Och båda försäkrar att de inte är rädda.

Så sprakar det till i komradion igen, mitt i maten.
– På schemat har vi 30 minuters matrast, men vi har ju radion hela tiden. Ropar de så måste vi springa, säger Richard.
Det är ytterligare en bäddsoffa som ska fällas ner. Utan föregående diskussion räk­nar de till tre och Maritas sten vinner över Richards sax. Han lommar iväg, men är snart tillbaka. Han hinner dock knappt sätta sig innan nästa utrop kommer.

– Spya på damtoan vid diskot!

Sten sax påse igen. Ny förlust för Richard, vilket innebär att det är han som får torka medan Marita står bredvid med sopsäck­ en. Men det visar sig vara falskt alarm. Så det blir en ny runda i stället, plocka skräp, glas, muggar, putsa toaletter och torka aska i rökrummen.

Då kommer nästa utrop, denna gång är det en spya i en av hissarna. Rutinen med sten sax påse följs och Richard förlorar.
– Haha, jag vinner jämt, retas Marita.
Den här gången är det på riktigt, så Richard går ner på knä och börjar torka.
Sedan är det dags att dammsuga i buffé­ restaurangen med plats för 600 personer. Det tar ungefär en timme för två personer. De avbryts dock snart av komradion. Denna gång har någon mått illa på däck 2, utanför hissen.
– Då kanske det är samma person, kon­ staterar Marita.
Den här gången är det hon som förlorar och får torka upp på heltäckningsmattan.

På Viking Lines finskflaggade båtar får städarna ett ”spytillägg” på 11 euro per upp­ torkad spya, men Cinderella är svenskflag­ gad. Så här blir det inget extra.
Städarna är, tillsammans med restau­rangnissarna, sämst betalda på färjan. Ingångslönen ligger på drygt 16 000 kronor, plus ett ombordtillägg som kan ge upp till 1 600 kronor i månaden. Efter sju år har man nått maxlönen som ligger på 22 000 kronor i månaden.

Det utgår inga tillägg för obekväm arbets­tid på nätter eller helger, förutom jul­, nyårs­, påsk­ och midsommarafton. Då blir det 60 kronor extra i timmen under fyra timmar.


Richard och Marita återvänder till damm­sugningen men blir snart avbrutna igen. En krånglande luftkonditionering i en av hyt­terna behöver åtgärdas. De går dit och kon­staterar att den är trasig.
– Vill ni byta hytt eller vill ni vänta medan jag ringer på en reparatör? frågar Richard.
Sällskapet vill ha en ny hytt så de blir hän­visade till informationen.
Och så fortsätter det, plockrundor, toalett­ torkning och rökrumsrengöring varvas med service i hytterna och dammsugning i res­ tauranger och serveringar. Hela natten till klockan sju då de blir avlösta av dagskiftet, men efter 13 timmar är det dags igen.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Ajournera

Att göra ett tillfälligt uppehåll i förhandlingar, till exempel för enskilda överläggningar.