Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Den här gången är det Maritas tur att torka upp. Foto: Mikael Andersson
Reportage

En natt på partybåten

– Jag har inte varit med om en enda helgnatt utan spyor, säger Marita Lappeteläinen, nattstädare på Viking Lines nöjesfartyg Cinderella.

12 juni 2012 13:26

Det är måndag i slutet av maj och Viking Cinderella fylls ungefär till hälften. Mest pensionärer men även någ­ra grupper som ser ut att vara på konferens och så några kompisgäng i tjugoårsåldern. På helgerna är det annorlunda – då är det fullbokat och party, party, party på 21,5-­timmeskryssningen till Åland. Men då vill inte Viking Lines informationsavdelning ha några journalister ombord.

På helgerna är det fem städare på natten, två ordinarie, två nattextra och en plock­ extra. På vardagarna är de bara två. I natt är det Marita Lappeteläinen och Richard Havam som tjänstgör. När Sekotidningen träffar dem vid niotiden är det dags för en runda. Vi går in i ett för­råd där de först drar på sig tunna bomulls­handskar och sedan plasthandskar ovanpå.

– Vi plockar mycket glassplitter och så, därför har vi alltid handskar. Ja, förutom om vi ska bädda någons säng, då tar vi av dem eftersom det ser lite otrevligt ut annars, för­ klarar Richard.
– Men om vi bäddar ur sängar så behåller vi dem på, tillägger Marita med en rysning.

Vi åker upp till översta våningen, däck 11, och går igenom korridorerna. Det är relativ städat, förutom några glasbitar på golvet. Så rundan fortsätter ner till däck 10 där toalet­ terna kollas och handfaten skuras, sedan föl­ jer inspektion av hyttkorridorerna.

Plötsligt sprakar det till i komradion.
– Nattis från info, kom.

– Ja, kom du, svarar Richard.

– 7013 får inte ner sängen.

– 7013, uppfattat.
Richard antecknar i ett litet block och vi går ner till däck 7 för att fälla ner en bädd­ soffa i hytt 7013.

Bäddsofforna kan vara knepiga att fälla ner. Så under kvällen kommer många liknande anrop från informationsdisken. Det är mer den typen av service dagar som den här, när det är många pensionärer på båten.

– Men de är alltid så trevliga och tacksam­ma. Det är bara roligt att ge service till dem, säger Richard.
– Och så är de duktiga och går till soptun­nan med sitt skräp, så det blir inte så myck­et för oss att plocka, säger Marita och visar upp varukorgen som de samlar tomma glas och muggar i.
Den är inte ens halvfull.
– På helgerna har vi varsin korg och de blir överfulla innan vi hunnit klart vår runda, fortsätter hon.
– Då hinner man nästan aldrig ta paus. Så fort en runda är klar är det bara att börja om, tillägger Richard.

Nu har vi kommit till däck 2, längst ner i fartyget där de billigaste hytterna finns. Kor­ridorerna kontrolleras och när vi närmar oss aktern hörs hög musik och festglada röster.

– Här var det visst lite party. Då kan det bli att plocka för oss sedan, konstaterar Marita. När vi går vidare hörs musik från några and­ra hytter längre bort. Men nu börjar klockan närma sig halv elva och det är dags för kvällsmat. I mässen har det dukats upp hamburgare och varmkorv, till dessert är det glass. Medan de äter berät­tar Marita och Richard om jobbet.

– Jag har jobbat här i ett och ett halvt år och jag tycker det är skitkul. Jag trivs som fan, el­ler förlåt, som bara den. Framför allt är det kollegerna man gillar, vi har en otroligt bra sammanhållning ombord. Och så tycker jag faktiskt om att städa, även om folk tycker jag är tokig, säger Marita.

Och Richard håller med.

– Det är väldigt kul folk som jobbar här. Dessutom är jobbet väldigt omväxlande, man vet aldrig vad man kommer att få se när man jobbar natt. Alltid är det något nytt. Och så är det ledigheten förstås. Jag skulle aldrig klara att jobba måndag till fredag 9 till 5, säger han.

De jobbar i stället tio dagar i sträck, 10,5 tim­ mar varje natt, och är sedan lediga i tio dagar.
Men allt är inte frid och fröjd. Arbetet är på­frestande, både fysiskt och psykiskt. Att ständigt böja sig ned för att plocka skräp och glas från golvet, att varje natt dammsuga i 2–2,5 timmar, att torka spyor och samtidigt försöka hantera fulla passage­ rare tar på krafterna. Speciellt helgnätterna tär på psyket.

– Det kan komma fram fulla killar, ställa sig typ en decimeter ifrån mig och kläcka ur sig något i stil med, ”tjena bruden, ska ru me till min hytt”, säger Marita.
Även Richard har blivit utsatt för ovälkomna närmanden – och tjafs.
– Det är ju en del bråk också, nästan varje helg. För ett tag sedan var det stort slagsmål i diskot. Flera som sparkade på en kille som låg ner. Vi sprang in och skyddade honom till fartygsvärdarna kom.
För säkerhets skull går de alltid tillsam­mans på helgerna, på vardagsnätterna näs­tan alltid. Och båda försäkrar att de inte är rädda.

Så sprakar det till i komradion igen, mitt i maten.
– På schemat har vi 30 minuters matrast, men vi har ju radion hela tiden. Ropar de så måste vi springa, säger Richard.
Det är ytterligare en bäddsoffa som ska fällas ner. Utan föregående diskussion räk­nar de till tre och Maritas sten vinner över Richards sax. Han lommar iväg, men är snart tillbaka. Han hinner dock knappt sätta sig innan nästa utrop kommer.

– Spya på damtoan vid diskot!

Sten sax påse igen. Ny förlust för Richard, vilket innebär att det är han som får torka medan Marita står bredvid med sopsäck­ en. Men det visar sig vara falskt alarm. Så det blir en ny runda i stället, plocka skräp, glas, muggar, putsa toaletter och torka aska i rökrummen.

Då kommer nästa utrop, denna gång är det en spya i en av hissarna. Rutinen med sten sax påse följs och Richard förlorar.
– Haha, jag vinner jämt, retas Marita.
Den här gången är det på riktigt, så Richard går ner på knä och börjar torka.
Sedan är det dags att dammsuga i buffé­ restaurangen med plats för 600 personer. Det tar ungefär en timme för två personer. De avbryts dock snart av komradion. Denna gång har någon mått illa på däck 2, utanför hissen.
– Då kanske det är samma person, kon­ staterar Marita.
Den här gången är det hon som förlorar och får torka upp på heltäckningsmattan.

På Viking Lines finskflaggade båtar får städarna ett ”spytillägg” på 11 euro per upp­ torkad spya, men Cinderella är svenskflag­ gad. Så här blir det inget extra.
Städarna är, tillsammans med restau­rangnissarna, sämst betalda på färjan. Ingångslönen ligger på drygt 16 000 kronor, plus ett ombordtillägg som kan ge upp till 1 600 kronor i månaden. Efter sju år har man nått maxlönen som ligger på 22 000 kronor i månaden.

Det utgår inga tillägg för obekväm arbets­tid på nätter eller helger, förutom jul­, nyårs­, påsk­ och midsommarafton. Då blir det 60 kronor extra i timmen under fyra timmar.


Richard och Marita återvänder till damm­sugningen men blir snart avbrutna igen. En krånglande luftkonditionering i en av hyt­terna behöver åtgärdas. De går dit och kon­staterar att den är trasig.
– Vill ni byta hytt eller vill ni vänta medan jag ringer på en reparatör? frågar Richard.
Sällskapet vill ha en ny hytt så de blir hän­visade till informationen.
Och så fortsätter det, plockrundor, toalett­ torkning och rökrumsrengöring varvas med service i hytterna och dammsugning i res­ tauranger och serveringar. Hela natten till klockan sju då de blir avlösta av dagskiftet, men efter 13 timmar är det dags igen.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Lokala löneförhandlingar

Förhandlingar om nya löner som sker lokalt; för ett företag eller för en arbetsplats.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer