Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Den här gången är det Maritas tur att torka upp. Foto: Mikael Andersson
Reportage

En natt på partybåten

– Jag har inte varit med om en enda helgnatt utan spyor, säger Marita Lappeteläinen, nattstädare på Viking Lines nöjesfartyg Cinderella.

12 juni 2012 13:26

Det är måndag i slutet av maj och Viking Cinderella fylls ungefär till hälften. Mest pensionärer men även någ­ra grupper som ser ut att vara på konferens och så några kompisgäng i tjugoårsåldern. På helgerna är det annorlunda – då är det fullbokat och party, party, party på 21,5-­timmeskryssningen till Åland. Men då vill inte Viking Lines informationsavdelning ha några journalister ombord.

På helgerna är det fem städare på natten, två ordinarie, två nattextra och en plock­ extra. På vardagarna är de bara två. I natt är det Marita Lappeteläinen och Richard Havam som tjänstgör. När Sekotidningen träffar dem vid niotiden är det dags för en runda. Vi går in i ett för­råd där de först drar på sig tunna bomulls­handskar och sedan plasthandskar ovanpå.

– Vi plockar mycket glassplitter och så, därför har vi alltid handskar. Ja, förutom om vi ska bädda någons säng, då tar vi av dem eftersom det ser lite otrevligt ut annars, för­ klarar Richard.
– Men om vi bäddar ur sängar så behåller vi dem på, tillägger Marita med en rysning.

Vi åker upp till översta våningen, däck 11, och går igenom korridorerna. Det är relativ städat, förutom några glasbitar på golvet. Så rundan fortsätter ner till däck 10 där toalet­ terna kollas och handfaten skuras, sedan föl­ jer inspektion av hyttkorridorerna.

Plötsligt sprakar det till i komradion.
– Nattis från info, kom.

– Ja, kom du, svarar Richard.

– 7013 får inte ner sängen.

– 7013, uppfattat.
Richard antecknar i ett litet block och vi går ner till däck 7 för att fälla ner en bädd­ soffa i hytt 7013.

Bäddsofforna kan vara knepiga att fälla ner. Så under kvällen kommer många liknande anrop från informationsdisken. Det är mer den typen av service dagar som den här, när det är många pensionärer på båten.

– Men de är alltid så trevliga och tacksam­ma. Det är bara roligt att ge service till dem, säger Richard.
– Och så är de duktiga och går till soptun­nan med sitt skräp, så det blir inte så myck­et för oss att plocka, säger Marita och visar upp varukorgen som de samlar tomma glas och muggar i.
Den är inte ens halvfull.
– På helgerna har vi varsin korg och de blir överfulla innan vi hunnit klart vår runda, fortsätter hon.
– Då hinner man nästan aldrig ta paus. Så fort en runda är klar är det bara att börja om, tillägger Richard.

Nu har vi kommit till däck 2, längst ner i fartyget där de billigaste hytterna finns. Kor­ridorerna kontrolleras och när vi närmar oss aktern hörs hög musik och festglada röster.

– Här var det visst lite party. Då kan det bli att plocka för oss sedan, konstaterar Marita. När vi går vidare hörs musik från några and­ra hytter längre bort. Men nu börjar klockan närma sig halv elva och det är dags för kvällsmat. I mässen har det dukats upp hamburgare och varmkorv, till dessert är det glass. Medan de äter berät­tar Marita och Richard om jobbet.

– Jag har jobbat här i ett och ett halvt år och jag tycker det är skitkul. Jag trivs som fan, el­ler förlåt, som bara den. Framför allt är det kollegerna man gillar, vi har en otroligt bra sammanhållning ombord. Och så tycker jag faktiskt om att städa, även om folk tycker jag är tokig, säger Marita.

Och Richard håller med.

– Det är väldigt kul folk som jobbar här. Dessutom är jobbet väldigt omväxlande, man vet aldrig vad man kommer att få se när man jobbar natt. Alltid är det något nytt. Och så är det ledigheten förstås. Jag skulle aldrig klara att jobba måndag till fredag 9 till 5, säger han.

De jobbar i stället tio dagar i sträck, 10,5 tim­ mar varje natt, och är sedan lediga i tio dagar.
Men allt är inte frid och fröjd. Arbetet är på­frestande, både fysiskt och psykiskt. Att ständigt böja sig ned för att plocka skräp och glas från golvet, att varje natt dammsuga i 2–2,5 timmar, att torka spyor och samtidigt försöka hantera fulla passage­ rare tar på krafterna. Speciellt helgnätterna tär på psyket.

– Det kan komma fram fulla killar, ställa sig typ en decimeter ifrån mig och kläcka ur sig något i stil med, ”tjena bruden, ska ru me till min hytt”, säger Marita.
Även Richard har blivit utsatt för ovälkomna närmanden – och tjafs.
– Det är ju en del bråk också, nästan varje helg. För ett tag sedan var det stort slagsmål i diskot. Flera som sparkade på en kille som låg ner. Vi sprang in och skyddade honom till fartygsvärdarna kom.
För säkerhets skull går de alltid tillsam­mans på helgerna, på vardagsnätterna näs­tan alltid. Och båda försäkrar att de inte är rädda.

Så sprakar det till i komradion igen, mitt i maten.
– På schemat har vi 30 minuters matrast, men vi har ju radion hela tiden. Ropar de så måste vi springa, säger Richard.
Det är ytterligare en bäddsoffa som ska fällas ner. Utan föregående diskussion räk­nar de till tre och Maritas sten vinner över Richards sax. Han lommar iväg, men är snart tillbaka. Han hinner dock knappt sätta sig innan nästa utrop kommer.

– Spya på damtoan vid diskot!

Sten sax påse igen. Ny förlust för Richard, vilket innebär att det är han som får torka medan Marita står bredvid med sopsäck­ en. Men det visar sig vara falskt alarm. Så det blir en ny runda i stället, plocka skräp, glas, muggar, putsa toaletter och torka aska i rökrummen.

Då kommer nästa utrop, denna gång är det en spya i en av hissarna. Rutinen med sten sax påse följs och Richard förlorar.
– Haha, jag vinner jämt, retas Marita.
Den här gången är det på riktigt, så Richard går ner på knä och börjar torka.
Sedan är det dags att dammsuga i buffé­ restaurangen med plats för 600 personer. Det tar ungefär en timme för två personer. De avbryts dock snart av komradion. Denna gång har någon mått illa på däck 2, utanför hissen.
– Då kanske det är samma person, kon­ staterar Marita.
Den här gången är det hon som förlorar och får torka upp på heltäckningsmattan.

På Viking Lines finskflaggade båtar får städarna ett ”spytillägg” på 11 euro per upp­ torkad spya, men Cinderella är svenskflag­ gad. Så här blir det inget extra.
Städarna är, tillsammans med restau­rangnissarna, sämst betalda på färjan. Ingångslönen ligger på drygt 16 000 kronor, plus ett ombordtillägg som kan ge upp till 1 600 kronor i månaden. Efter sju år har man nått maxlönen som ligger på 22 000 kronor i månaden.

Det utgår inga tillägg för obekväm arbets­tid på nätter eller helger, förutom jul­, nyårs­, påsk­ och midsommarafton. Då blir det 60 kronor extra i timmen under fyra timmar.


Richard och Marita återvänder till damm­sugningen men blir snart avbrutna igen. En krånglande luftkonditionering i en av hyt­terna behöver åtgärdas. De går dit och kon­staterar att den är trasig.
– Vill ni byta hytt eller vill ni vänta medan jag ringer på en reparatör? frågar Richard.
Sällskapet vill ha en ny hytt så de blir hän­visade till informationen.
Och så fortsätter det, plockrundor, toalett­ torkning och rökrumsrengöring varvas med service i hytterna och dammsugning i res­ tauranger och serveringar. Hela natten till klockan sju då de blir avlösta av dagskiftet, men efter 13 timmar är det dags igen.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Retroaktivitet

Ett kollektivavtal som träffas i efterhand där man kommer överens om att betala ut löneökningar tillbaka i tiden.