Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Reportage

Dubbel otrygghet på vägen

Det händer titt som tätt att bilar smiter förbi signalvakterna som ska skydda dem som arbetar på vägen. – Bilister bara kör, tycker att de har bråttom, säger Emilie Granfors, när hon gör sig klar bak i Saaben som hon äger tillsammans med sin pappa.

14 juni 2012 10:55

Det är dags att byta av kollegan ute vid vägen, plocka ihop matlådan, stoppa tillbaka burken i kylväskan och göra det sista. Hon tar med sig flaggan, varseljackan och komradion.

Emilies uppdrag är inte att till varje pris stoppa bilarna på vägen.

– Det är bara att gå undan om någon bestämt sig för att köra förbi mig, säger hon, annars blir man påkörd.

Emilie Granfors tar ett steg åt sidan när det behövs och är inte rädd för att stå mitt i vägen med flagga eller signallampa. Hon blir lite förvånad när hon får höra att vi som ser henne på vägen tycker att jobbet ser far­ligt ut.

– Gör det? Vi försöker se till att skylta ordentligt med vaktskylt och hastighetsskylt, inte i en kurva eller på ett backkrön.

Hon har aldrig råkat ut för någon olycka eller tillbud, men har sett en arbetskamrat till sin pappa vara riktigt illa ute under ett vägjobb. Som barn följde Emilie ofta med sin pappa på hans uppdrag som asfaltläggare.

–Både den som körde och min pappas kollega klarade sig i olyckan, säger hon.

Otryggheten i jobbet som signalvakt är istället, som Emilie Granfors ser det, främst de osäkra arbetsvillkoren. Företaget hon jobbar åt anställer bara på timme, det betyder att hon får ett sms om att det behövs folk någonstans i Sverige, i bästa fall dagen innan. Det kan också komma samma förmiddag, med en restid på åtskilliga timmar.

Kunderna hon arbetar åt är of­tast stora bolag som Peab, NCC och Skanska. Hur mycket arbete det blir under en säsong är omöjligt att för­utse, vissa arbeten har jobbgaranti på ett visst antal timmar, en garanti som dock är beroende av vädret. Börjar det regna kan timmar frysa inne och därmed lönen.

Hon får ett nytt anställningsbevis för varje arbetsdag. Lönen är 120 kronor per timme, med lägsta övertidsersättning och nattillägg. Signalvakter hör till gruppen öv­riga och har lägsta lön.

– Om vi sågs som en egen arbetsgrupp skulle lönen säkert bli 136 kronor per timme, säger Emilie Granfors, som även är fackligt aktiv och kämpar för bättre villkor. När Emilie jobbar kan det inte bara bli få timmar, utan också det motsatta, många timmar i sträck, emellanåt utan rast, allt efter ar­betets och kundens behov. Jobbet ska bli klart och det kan hålla på från tidig morgon till sen natt, ibland med tidig start igen dagen efter. Sommaren 2011 hade hon 200 övertidstimmar.

Eftersom arbetstiden är minst sagt flexibel vet Emilie aldrig hur mycket lön hon får, och när arbetslöshetsperioden kommer – signalvakt är ett säsongsjobb – får hon ingen a-­kassa. Kravet att arbeta minst halvtid, kommer hon inte upp i.

Hon klarar ekonomin eftersom hon bor kvar hemma, ett par mil utanför Karlstad. Hon har ännu inte haft råd att skaffa något eget.

– Jag söker hela tiden andra jobb, säger Emilie, som ska fylla 22 år i år. Kristihimmelsfärdsveckan har hon fått ett tvådagarsjobb i Almunge utanför Uppsala och det är då Sekotidningen får hänga med.

En firma ska byta ut tunnlar för vatten som leds under vägen, och signalvakterna Emilie och två kolleger har som jobb att leda trafiken förbi maskinen som gräver kring tunneln. Arbetet började klockan 06 och är kanske slut vid 20-­tiden.

Vägen som går mellan Uppsala och Almunge är smal och krokig och trots att det är mitt på dagen rullar trafik hela tiden. Arbetet är uppdelat i tvåtimmarspass med rast emellan. Här finns ingen toalett eller bod att sitta i, vilket det kan finnas på större vägprojekt. Men där är signalvakterna sällan välkomna:

– Nja, senast förrförra veckan,som var mitt första uppdrag i år, fanns det toalett på plats, men vi fick inte använda den. ”Åk till macken”, var det besked vi fick. Så det blev en hel del besök på macken.

I Almunge är det bilen och skogen som är den fasta punkten för Emilie och de andra. Nattvilan blir den här gången hos kompisar i Knivsta, ganska nära arbetsplatsen. Övernattning är något signalvakterna får fixa själva och det har hänt att det blivit i bilen.

Emilie Granfors har redan hunnit arbeta som signalvakt i tre år. Hon tog körkort så fort hon fyllt 18 år för att stå redo för vägjobb sommaren 2009. Pappas jobb gav henne idén.

– Det är för tråkigt att köra vält, som pappa, säger hon och skrattar.

Arbetet som signalvakt är fritt och rörligt, men ändå en besvikelse, tycker Emilie. Om det gick att få ihop arbetstid året runt, helst en fast anställning, skulle mycket vara vunnet. De flesta som arbetar som sig­nalvakter är timanställda, säsongsarbetande ungdomar mellan 18 och 25 år. Sådana villkor har även Jimmy Andersson, Emilies kollega i Al­munge. Han ogillar ryckigheten men tycker om att arbeta långt hemifrån,

– Tala för dig själv, ropar Emi­lie, som tycker det kan vara svårt att hitta någonstans att sova när hon är på resande fot.

Emilie Granfors och Jimmy Andersson är även oense om farorna med jobbet. Han säger att han trubbats av och vant sig vid farorna efter två olyckor där han blivit påkörd med, som han upp­ fattar det, berått mod. Två polisutredningar senare har inget hänt med bilisterna.

–Trots att jag hade bildbevis och två vittnen.

Hur stoppar man det?

– Jag vet inte. Leda undan trafik är ett sätt. Att få ner hastigheten genom att skapa långa köer är ett annat. Ju långsammare desto bättre, säger Jimmy.

I Almunge har det hittills gått lugnt till. Emilie har fått sin lunch och när hon löst av Jimmy ber hon honom hämta ett nytt batteri till komradion. Han släntrar ner till den lilla parkeringsplatsen, gräver i Saabens baklucka och hittar det han letar efter. Emilie kan meddela sin kollega längre fram att hon just släppt fram en grå husbil.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Reallönesänkning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallönesänkning gör att man kan köpa färre varor och tjänster än tidigare.