Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Signalvakt – ett jobb med låg lön och osäkre villkor. Emelie Granfors vet aldrig när hon ska få jobba. Foto: Martin Hultén
Reportage

Dubbel otrygghet på vägen

Det händer titt som tätt att bilar smiter förbi signalvakterna som ska skydda dem som arbetar på vägen. – Bilister bara kör, tycker att de har bråttom, säger Emilie Granfors, när hon gör sig klar bak i Saaben som hon äger tillsammans med sin pappa.

14 juni 2012 10:55

Det är dags att byta av kollegan ute vid vägen, plocka ihop matlådan, stoppa tillbaka burken i kylväskan och göra det sista. Hon tar med sig flaggan, varseljackan och komradion.

Emilies uppdrag är inte att till varje pris stoppa bilarna på vägen.

– Det är bara att gå undan om någon bestämt sig för att köra förbi mig, säger hon, annars blir man påkörd.

Emilie Granfors tar ett steg åt sidan när det behövs och är inte rädd för att stå mitt i vägen med flagga eller signallampa. Hon blir lite förvånad när hon får höra att vi som ser henne på vägen tycker att jobbet ser far­ligt ut.

– Gör det? Vi försöker se till att skylta ordentligt med vaktskylt och hastighetsskylt, inte i en kurva eller på ett backkrön.

Hon har aldrig råkat ut för någon olycka eller tillbud, men har sett en arbetskamrat till sin pappa vara riktigt illa ute under ett vägjobb. Som barn följde Emilie ofta med sin pappa på hans uppdrag som asfaltläggare.

–Både den som körde och min pappas kollega klarade sig i olyckan, säger hon.

Otryggheten i jobbet som signalvakt är istället, som Emilie Granfors ser det, främst de osäkra arbetsvillkoren. Företaget hon jobbar åt anställer bara på timme, det betyder att hon får ett sms om att det behövs folk någonstans i Sverige, i bästa fall dagen innan. Det kan också komma samma förmiddag, med en restid på åtskilliga timmar.

Kunderna hon arbetar åt är of­tast stora bolag som Peab, NCC och Skanska. Hur mycket arbete det blir under en säsong är omöjligt att för­utse, vissa arbeten har jobbgaranti på ett visst antal timmar, en garanti som dock är beroende av vädret. Börjar det regna kan timmar frysa inne och därmed lönen.

Hon får ett nytt anställningsbevis för varje arbetsdag. Lönen är 120 kronor per timme, med lägsta övertidsersättning och nattillägg. Signalvakter hör till gruppen öv­riga och har lägsta lön.

– Om vi sågs som en egen arbetsgrupp skulle lönen säkert bli 136 kronor per timme, säger Emilie Granfors, som även är fackligt aktiv och kämpar för bättre villkor. När Emilie jobbar kan det inte bara bli få timmar, utan också det motsatta, många timmar i sträck, emellanåt utan rast, allt efter ar­betets och kundens behov. Jobbet ska bli klart och det kan hålla på från tidig morgon till sen natt, ibland med tidig start igen dagen efter. Sommaren 2011 hade hon 200 övertidstimmar.

Eftersom arbetstiden är minst sagt flexibel vet Emilie aldrig hur mycket lön hon får, och när arbetslöshetsperioden kommer – signalvakt är ett säsongsjobb – får hon ingen a-­kassa. Kravet att arbeta minst halvtid, kommer hon inte upp i.

Hon klarar ekonomin eftersom hon bor kvar hemma, ett par mil utanför Karlstad. Hon har ännu inte haft råd att skaffa något eget.

– Jag söker hela tiden andra jobb, säger Emilie, som ska fylla 22 år i år. Kristihimmelsfärdsveckan har hon fått ett tvådagarsjobb i Almunge utanför Uppsala och det är då Sekotidningen får hänga med.

En firma ska byta ut tunnlar för vatten som leds under vägen, och signalvakterna Emilie och två kolleger har som jobb att leda trafiken förbi maskinen som gräver kring tunneln. Arbetet började klockan 06 och är kanske slut vid 20-­tiden.

Vägen som går mellan Uppsala och Almunge är smal och krokig och trots att det är mitt på dagen rullar trafik hela tiden. Arbetet är uppdelat i tvåtimmarspass med rast emellan. Här finns ingen toalett eller bod att sitta i, vilket det kan finnas på större vägprojekt. Men där är signalvakterna sällan välkomna:

– Nja, senast förrförra veckan,som var mitt första uppdrag i år, fanns det toalett på plats, men vi fick inte använda den. ”Åk till macken”, var det besked vi fick. Så det blev en hel del besök på macken.

I Almunge är det bilen och skogen som är den fasta punkten för Emilie och de andra. Nattvilan blir den här gången hos kompisar i Knivsta, ganska nära arbetsplatsen. Övernattning är något signalvakterna får fixa själva och det har hänt att det blivit i bilen.

Emilie Granfors har redan hunnit arbeta som signalvakt i tre år. Hon tog körkort så fort hon fyllt 18 år för att stå redo för vägjobb sommaren 2009. Pappas jobb gav henne idén.

– Det är för tråkigt att köra vält, som pappa, säger hon och skrattar.

Arbetet som signalvakt är fritt och rörligt, men ändå en besvikelse, tycker Emilie. Om det gick att få ihop arbetstid året runt, helst en fast anställning, skulle mycket vara vunnet. De flesta som arbetar som sig­nalvakter är timanställda, säsongsarbetande ungdomar mellan 18 och 25 år. Sådana villkor har även Jimmy Andersson, Emilies kollega i Al­munge. Han ogillar ryckigheten men tycker om att arbeta långt hemifrån,

– Tala för dig själv, ropar Emi­lie, som tycker det kan vara svårt att hitta någonstans att sova när hon är på resande fot.

Emilie Granfors och Jimmy Andersson är även oense om farorna med jobbet. Han säger att han trubbats av och vant sig vid farorna efter två olyckor där han blivit påkörd med, som han upp­ fattar det, berått mod. Två polisutredningar senare har inget hänt med bilisterna.

–Trots att jag hade bildbevis och två vittnen.

Hur stoppar man det?

– Jag vet inte. Leda undan trafik är ett sätt. Att få ner hastigheten genom att skapa långa köer är ett annat. Ju långsammare desto bättre, säger Jimmy.

I Almunge har det hittills gått lugnt till. Emilie har fått sin lunch och när hon löst av Jimmy ber hon honom hämta ett nytt batteri till komradion. Han släntrar ner till den lilla parkeringsplatsen, gräver i Saabens baklucka och hittar det han letar efter. Emilie kan meddela sin kollega längre fram att hon just släppt fram en grå husbil.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Tarifflön

Ett lönesystem som bygger på anställningstid och yrkesgrupp.