Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Rebecka Bohlin
Krönika

De säljs till lägstbjudande

Sällan har väl kritiken mot privatisering av tidigare statlig verksamhet varit så intensiv som när det gäller tågtrafik och järnvägsunderhåll, skriver Rebecka Bohlin.

27 augusti 2016 16:24

Mitt emot mig i fikarummet sitter två järnvägsunderhållsarbetare. Efter 40 år

vid järnvägen riskerar Leif ”Leffe” Andersson, som är inspektör, att få gå.

Företaget han jobbar för, Infranord, har förlorat en upphandling och nu ska ett antal tjänster bort.

Framför Leffe ligger sannolikt att kliva in på Arbetsförmedlingen, 58 år gammal, med högt blodtryck, pacemaker, diabetes och fråga: Vem vill ha mig?

Leffe diskuterar situationen med kollegan Björn Weidlertz, spårsvetsare, med 26 år i branschen. De är båda oroliga för sin framtid – och förbannade. Björn konstaterar att det inte finns några tillsvidareanställningar längre inom verksamhet som upphandlas.

De två männen bryr sig egentligen inte om vad företaget de arbetar för heter, men de bryr sig om sin trygghet i anställning. Sina pensionsvillkor.

Vad kan en fackförening göra för sina medlemmar i en situation som denna? Jag följer med Håkan Englund, vice ordförande för Seko på Infranord och den som håller i de pågående förhandlingarna, på ett tidigt morgoninformationsmöte där han förklarar läget för de berörda. Och fram träder bilden av att facket trots allt kan göra en del.

För att sätta press på företaget har Seko sagt upp tre lokala avtal till 1 september, för att förmå. cheferna att inleda samtal i god tid. Utan avtal får Infranord göra om planeringen och hyra in folk, det blir dyrare.

Pågår konstruktiva förhandlingar kan de förlänga avtalen 14 dagar i taget. Om inte, kan facket i stället .åstadkomma produktionsstörningar.

Jag är övertygad om att Håkans engagemang, och Björns, Leffes och de andra berördas vrede, kommer att ge resultat. Men varför ska den här striden ens behöva föras?

Sällan har väl kritiken mot privatisering av tidigare statlig verksamhet varit så intensiv som när det gäller tågtrafik och järnvägsunderhåll. Det är svårt för bolagen att samverka, underhållet fungerar inte – och tågen kommer inte i tid.

I valrörelsen lovade statsministern att återförstatliga järnvägsunderhållet. Ett löfte som inte infriats. Endast spridda fragment av underhållet ska nu tas tillbaka till Trafikverket. I reda siffror handlar det om ungefär 1 procent, resten utförs av vinstmaximerade entreprenörsföretag.

Det är inte omöjligt att Björn kan behålla jobbet efter .årsskiftet då det nuvarande kontraktet löper ut, men för Leffe ser det mörkare ut, eftersom besiktarna är den grupp som ligger sämst till.

Han frågar sig om han kan gå tillbaka till banjobb, han har provat ibland men det ”hugger i pumpen” direkt. Det är priset för privatiseringen. Vinnarnas vinster kan bli stora – men de betalas av människor som Leffe och Björn.

De betalar redan ett pris för att jobbet är farligt. Inte bara för att de jobbar nätter, i sig en hälsorisk, utan också. för att de har tågen vid fötterna, kör tunga och farliga maskiner och exponeras för kläm- och brännrisker.

Som tack för sin insats – säljs de ut till lägstbjudande på marknaden.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Lönediskriminering

Osakliga löneskillnader, som inte motiveras av skillnader i erfarenhet, ansvar, produktivitet med mera.