Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Rebecka Bohlin
Krönika

De säljs till lägstbjudande

Sällan har väl kritiken mot privatisering av tidigare statlig verksamhet varit så intensiv som när det gäller tågtrafik och järnvägsunderhåll, skriver Rebecka Bohlin.

27 augusti 2016 16:24

Mitt emot mig i fikarummet sitter två järnvägsunderhållsarbetare. Efter 40 år

vid järnvägen riskerar Leif ”Leffe” Andersson, som är inspektör, att få gå.

Företaget han jobbar för, Infranord, har förlorat en upphandling och nu ska ett antal tjänster bort.

Framför Leffe ligger sannolikt att kliva in på Arbetsförmedlingen, 58 år gammal, med högt blodtryck, pacemaker, diabetes och fråga: Vem vill ha mig?

Leffe diskuterar situationen med kollegan Björn Weidlertz, spårsvetsare, med 26 år i branschen. De är båda oroliga för sin framtid – och förbannade. Björn konstaterar att det inte finns några tillsvidareanställningar längre inom verksamhet som upphandlas.

De två männen bryr sig egentligen inte om vad företaget de arbetar för heter, men de bryr sig om sin trygghet i anställning. Sina pensionsvillkor.

Vad kan en fackförening göra för sina medlemmar i en situation som denna? Jag följer med Håkan Englund, vice ordförande för Seko på Infranord och den som håller i de pågående förhandlingarna, på ett tidigt morgoninformationsmöte där han förklarar läget för de berörda. Och fram träder bilden av att facket trots allt kan göra en del.

För att sätta press på företaget har Seko sagt upp tre lokala avtal till 1 september, för att förmå. cheferna att inleda samtal i god tid. Utan avtal får Infranord göra om planeringen och hyra in folk, det blir dyrare.

Pågår konstruktiva förhandlingar kan de förlänga avtalen 14 dagar i taget. Om inte, kan facket i stället .åstadkomma produktionsstörningar.

Jag är övertygad om att Håkans engagemang, och Björns, Leffes och de andra berördas vrede, kommer att ge resultat. Men varför ska den här striden ens behöva föras?

Sällan har väl kritiken mot privatisering av tidigare statlig verksamhet varit så intensiv som när det gäller tågtrafik och järnvägsunderhåll. Det är svårt för bolagen att samverka, underhållet fungerar inte – och tågen kommer inte i tid.

I valrörelsen lovade statsministern att återförstatliga järnvägsunderhållet. Ett löfte som inte infriats. Endast spridda fragment av underhållet ska nu tas tillbaka till Trafikverket. I reda siffror handlar det om ungefär 1 procent, resten utförs av vinstmaximerade entreprenörsföretag.

Det är inte omöjligt att Björn kan behålla jobbet efter .årsskiftet då det nuvarande kontraktet löper ut, men för Leffe ser det mörkare ut, eftersom besiktarna är den grupp som ligger sämst till.

Han frågar sig om han kan gå tillbaka till banjobb, han har provat ibland men det ”hugger i pumpen” direkt. Det är priset för privatiseringen. Vinnarnas vinster kan bli stora – men de betalas av människor som Leffe och Björn.

De betalar redan ett pris för att jobbet är farligt. Inte bara för att de jobbar nätter, i sig en hälsorisk, utan också. för att de har tågen vid fötterna, kör tunga och farliga maskiner och exponeras för kläm- och brännrisker.

Som tack för sin insats – säljs de ut till lägstbjudande på marknaden.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Hängavtal

Ett kollektivavtal mellan en facklig organisation och en arbetsgivare som inte är medlem i en arbetsgivarorganisation. Avtalet ”hänger” på det kollektivavtal som träffats mellan det fackförbund och den arbetsgivarorganisation har avtalsrätten inom avtalsområdet.