Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Rebecka Bohlin
Krönika

De säljs till lägstbjudande

Sällan har väl kritiken mot privatisering av tidigare statlig verksamhet varit så intensiv som när det gäller tågtrafik och järnvägsunderhåll, skriver Rebecka Bohlin.

27 augusti 2016 16:24

Mitt emot mig i fikarummet sitter två järnvägsunderhållsarbetare. Efter 40 år

vid järnvägen riskerar Leif ”Leffe” Andersson, som är inspektör, att få gå.

Företaget han jobbar för, Infranord, har förlorat en upphandling och nu ska ett antal tjänster bort.

Framför Leffe ligger sannolikt att kliva in på Arbetsförmedlingen, 58 år gammal, med högt blodtryck, pacemaker, diabetes och fråga: Vem vill ha mig?

Leffe diskuterar situationen med kollegan Björn Weidlertz, spårsvetsare, med 26 år i branschen. De är båda oroliga för sin framtid – och förbannade. Björn konstaterar att det inte finns några tillsvidareanställningar längre inom verksamhet som upphandlas.

De två männen bryr sig egentligen inte om vad företaget de arbetar för heter, men de bryr sig om sin trygghet i anställning. Sina pensionsvillkor.

Vad kan en fackförening göra för sina medlemmar i en situation som denna? Jag följer med Håkan Englund, vice ordförande för Seko på Infranord och den som håller i de pågående förhandlingarna, på ett tidigt morgoninformationsmöte där han förklarar läget för de berörda. Och fram träder bilden av att facket trots allt kan göra en del.

För att sätta press på företaget har Seko sagt upp tre lokala avtal till 1 september, för att förmå. cheferna att inleda samtal i god tid. Utan avtal får Infranord göra om planeringen och hyra in folk, det blir dyrare.

Pågår konstruktiva förhandlingar kan de förlänga avtalen 14 dagar i taget. Om inte, kan facket i stället .åstadkomma produktionsstörningar.

Jag är övertygad om att Håkans engagemang, och Björns, Leffes och de andra berördas vrede, kommer att ge resultat. Men varför ska den här striden ens behöva föras?

Sällan har väl kritiken mot privatisering av tidigare statlig verksamhet varit så intensiv som när det gäller tågtrafik och järnvägsunderhåll. Det är svårt för bolagen att samverka, underhållet fungerar inte – och tågen kommer inte i tid.

I valrörelsen lovade statsministern att återförstatliga järnvägsunderhållet. Ett löfte som inte infriats. Endast spridda fragment av underhållet ska nu tas tillbaka till Trafikverket. I reda siffror handlar det om ungefär 1 procent, resten utförs av vinstmaximerade entreprenörsföretag.

Det är inte omöjligt att Björn kan behålla jobbet efter .årsskiftet då det nuvarande kontraktet löper ut, men för Leffe ser det mörkare ut, eftersom besiktarna är den grupp som ligger sämst till.

Han frågar sig om han kan gå tillbaka till banjobb, han har provat ibland men det ”hugger i pumpen” direkt. Det är priset för privatiseringen. Vinnarnas vinster kan bli stora – men de betalas av människor som Leffe och Björn.

De betalar redan ett pris för att jobbet är farligt. Inte bara för att de jobbar nätter, i sig en hälsorisk, utan också. för att de har tågen vid fötterna, kör tunga och farliga maskiner och exponeras för kläm- och brännrisker.

Som tack för sin insats – säljs de ut till lägstbjudande på marknaden.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

Neutralitet

En arbetstagare är inte skyldig att utföra arbete som är uttaget i strejk eller blockad på ett annat avtalsområde. Den som inte deltar i konflikten ska kunna göra sitt vanliga arbete.