Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
– Människor integreras inte bättre av att de får en lön de inte kan leva på, sa Janne Rudén på kollektivavtalets dag den 17 mars.
Nyhet

”Bort med politisk klåfingrighet”

Debatten om sänkta lägstalöner har blivit hård och intensiv. Arbetsgivarna vill få in det i avtalsrörelsen, medan flera Allianspartier vill ta till lagstiftning om inte parterna kan komma överens. Men facken vill värna den svenska modellen.

24 mars 2016 10:13

Ett av de främsta argumenten från lönesänkarfalangen handlar om integration. För att fixa jobb åt alla nyanlända i flyktingkatastrofens spår måste lönerna sänkas, för att sänka tröskeln in till arbetsmarknaden.

Från fackligt håll hörs högljudda protester. Bland annat har förbunden inom 6F dragit i gång kampanjen Lönesänkarna. Den tar fasta på att den svenska ekonomin går för högvarv, att chefslönerna ökar kraftigt och att aktieutdelningarna är mycket stora. Samtidigt kräver de som håvar in pengarna att de med lägst lön ska tjäna ännu mindre.

– Människor integreras inte bättre av att de får en lön som inte går att leva på. Vi vill istället satsa på utbildning för dem som ingen har och snabbspår för dem med som redan har utbildning så de snabbt kan komma i arbete, säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén.

Han menar att syftet hos dem som vill sänka lägstalönerna är ett annat än att få nyanlända i arbete.

– De är ju ute efter att sänka lönerna på hela arbetsmarknaden. Och att borgerliga politiker hotar med lagstiftning kan vi inte acceptera. Bort med politisk klåfingrighet. Lönerna reglerar vi bäst själva.

Att sänkta lägstalöner pressar ner lönerna har stöd i den forskning som finns. Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) konstaterar att om lägstalönerna sänks med en krona så sänks de näst lägsta lönerna med ungefär hälften, alltså 50 öre.

Forskningnen visar också att effekterna är små, eller obefintliga, med sänkta löner för jobbskapandet, om de inte sänks rejält. IFAU konstaterar att de sänkningar som skulle vara nödvändiga är så stora att de inte skulle kunna betraktas som rimliga på den svenska arbetsmarknaden.

Dessutom finns redan i dag en rad olika lönesubventioner till arbetsgivare som anställer nyanlända eller personer med kort utbildning. Till exempel finns så kallade instegsjobb där Arbetsförmedlingen står för upp till 80 procent av lönekostnaden. Det innebär att arbetsgivarens totala kostnad är 4265 kronor vid en månadslön på 17000 kronor, vilket idag är lägstalönen i några av Sekos avtal. Men intresset från arbetsgivarhåll är svalt. Under 2015 tillkom bara knappt 8000 sådana jobb, enligt statistik från Arbetsförmedlingen.

Sänkta löner skulle också innebära större kostnader för skattebetalarna.

– Det är redan idag många, framför allt deltidsanställda, som hamnar på nivåer runt existensminimum. Om lönerna sänks ännu mer skulle man vältra över mycket till det sociala försäkringssystemet, framför allt det kommunala försörjningsstödet, säger Tapio Salonen, professor i socialt arbete vid Malmö Högskola.

tapiosalonen

Enligt honom skulle sänkta lägstalöner innebära ett systemskifte.

– På de låga nivåerna skulle de ambitionerna vi haft i Sverige inte fungera. Vi har ju fört en politik som går ut på att man ska kunna leva på sin lön och det skulle inte gå längre.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Huvudavtal

Ett avtal mellan två eller flera huvudorganisationer på arbetsmarknaden, som innehåller enhetliga och varaktiga regler för parternas agerande framför allt i fråga om förhandlingar och stridsåtgärder. Sveriges äldsta huvudavtal är det som träffades i Saltsjöbaden 1938 mellan Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF) och Landsorganisationen (LO);