Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Birger Jarl i kvarstad

Tingsrätten har beslutat om kvarstad för Birger Jarl. Fartyget är därmed säkerhet för lönefordringar för personalen som blev av med jobbet när ägaren, Leif-Ivan Karlsson, satte verksamheten i konkurs.

24 augusti 2017 11:11

Nio tidigare anställda i driftbolaget som skötte ruljangsen på Birger Jarl har lönefordringar för uppsägningstiden, som inte täcks av den statliga lönegarantin. Därför har Seko stämt Leif-Ivan Karlsson för obetalda löner, med stöd av sjöpanträtten. Det innebär att fartyget kan tas i pant för löneskulder.

Det är andra gången tingsrätten beslutar om kvarstad. Första gången var i juni för fordringar på 460 000 kronor, gällande lön för april och maj.

Rederiet lämnade då en bankgaranti på beloppet och kvarstaden hävdes. Nu har alltså tingsrätten tagit ett nytt kvarstadsbeslut för juni- och julilönerna, totalt 410 000 kronor.

– Det här betyder inte att tingsrätten tagit något beslut i själva frågan, om det finns en löneskuld, utan bara att det är en säkerhet så att det ska finnas pengar när målet väl prövas, säger Anne Alfredson, jurist på LO-TCO Rättskydd, som företräder de nio Sekomedlemmarna.

Enligt uppgift till tidningen Sjömannen ämnar bolaget komma in med en ny bankgaranti för att häva även detta kvarstadsbeslut.

– Men det finns fortfarande uppsägningslön som ännu inte förfallit, så vi kommer komma med ytterligare krav, säger Anne Alfredson.

Från början handlade det om 1,4 miljoner kronor, men då flera har haft annat arbete under uppsägningstiden räknas de inkomsterna av.

Rederiet å sin sida bestrider kravet och anser inte att avräkningarna redovisats korrekt. Dessutom menar det att Seko inte redovisat vilka åtgärder var och en av medlemmarna gjort för att skaffa nytt jobb: ”Arbetsmarknadsläget i Stockholm är sådant att kärendena hade kunnat erhålla ny anställning”, konstaterar rederiet till tingsrätten.

– Så är det inte. Alla är anmälda hos arbetsförmedlingen och gör vad de kan för att få nytt jobb. De vet mycket väl att det är ett krav för att kunna få uppsägningslönen, säger Anne Alfredson.

Om Seko skulle förlora målet, kan medlemmarna bli skyldiga att betala rederiet för de kostnader som uppstått på grund av kvarstaden. Därför har Seko gått med på att verksamheten får fortsätta som tidigare trots kvarstaden.

– Det kan ta ett år innan frågan är avgjord och då skulle det handla om väldigt mycket pengar. Därför får rederiet köra på under tiden, säger Anne Alfredson.

Hon hoppas att man ska hinna med de muntliga förberedelserna i tingsrätten innan jul, men tror att själva huvudförhandlingen och slutgiltigt beslut dröjer till framåt nästa sommar.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Retroaktiv lön

Tillägg till tidigare utbetald lön på grund av att ett nytt kollektivavtal träffats i efterhand.