Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Foto: Göteborgs hamn
Nyhet

Beväpnade vakter tillåts på svenska fartyg

Riksdagen har tagit beslut om att tillåta beväpnade vakter från privata vaktbolag ombord på svenska fartyg som skydd mot pirater. Men frågan är kontroversiell.

3 maj 2013 10:51

Hittills har det inte varit tillåtet för svenska redare att ha vapen ombord på civila last- och passagerarfartyg. Men nu har riksdagen tagit beslut om att tillåta beväpnade vakter från privata vaktbolag ombord.

Förslaget gäller bara last- och passagerarfartyg i internationell trafik i utomeuropeiska vatten.

– Hade du frågat mig för tre år sedan hade jag sagt nej till ett sådant förslag. Men sedan dess har piratverksamheten ökat så mycket i omfattning och blivit så mycket råare att vi ändrat ståndpunkt. Minsta motstånd och du blir misshandlad eller dödad, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk.

Han motiverar ytterligare med att piraterna tidigare bara var fokuserade på fartygen och lasten.

– Men nu har de insett att de tjänar mycket mer på att ta besättningen som gisslan och då blir det mycket allvarligare.

Helst hade Seko sett att det var svensk militär som skötte det väpnade uppdraget och i andra hand med ett FN-mandat. Först som tredje alternativ kunde man gå med på privata för att sköta uppdraget.

– Tyvärr fick vi inte gehör för våra åsikter. Nu gäller det att kontrollen är rigorös av de här bolagen som ska sköta uppdraget.

Miljöpartiet var det enda partiet i riksdagen som röstade mot förslaget.

– Det statliga våldsmonopolet är en mycket viktig princip och det överges här på väldigt lösa boliner, säger Annika Lillemets, riksdagsledamot för Miljöpartiet.

Hon är noga med att framhålla att partiet tar sjömännens riskfyllda arbete på största allvar, men att privata vaktbolag inte är lösningen.

– Ska militärt våld, och det är det frågan om här, utövas så är det Försvarsmakten som ska utöva det. Men det har inte ens utretts i regerings förslag. Man avfärdar det som för dyrt, men det måste få kosta i det här fallet.

Hon ser stora problem med kontrollen av de säkerhetsföretag som kommer att anlitas av svenska redare. Tillstånd och tillsyn kommer att skötas av Transportstyrelsen.

– Men där säger de själva att de kommer ha mycket begränsade möjligheter att utföra kontroller. Transportstyrelsen kan ju inte öppna lokalkontor där nere direkt.

Sveriges radios Ekot har rapporterat om ett antal incidenter där privata vaktbolag varit inblandade. Bland annat hävdar Jemens regering att elva oskyldiga fiskare dödats för att de misstagits för pirater.

Enligt Kenny Reinhold är det bara ett svenskt rederi, Wallenius, som kör i de vattnen. Så för Sekos del handlar det om 150-200 medlemmar som berörs av förslaget.

Sedan finns det många svenska sjömän och befäl på utflaggade fartyg, men de har ofta redan beväpning ombord

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Nyanställningsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar arbetsgivarens möjlighet att nyanställa personal på en arbetsplats eller inom ett företag.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer