Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Britta Lundgren halkade in på utbildningen.

Allt fler kvinnor vill bli maskinförare

De har så kul på skoltid att de glömmer att åka hem. De tre blivande maskinförarna runt fikabordet på Draget i Bålsta är överens. De har hittat rätt.

24 oktober 2014 12:25

– Jag känner mig hemma här redan, efter bara några veckor. Det går lätt att sätta sig in i jobbet, även om kursen gärna hade fått vara längre än tolv veckor, säger Britta Lundgren.
Det finns hur mycket som helst att lära sig.

Hon är en av sex elever på komvux maskinförarutbildning i Bålsta. Utbildningen har just tagits över av arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörerna, ME, som hoppas att deras medverkan ska öka engagemanget hos branschen och medlemsföretagen. Det behövs, bland annat, fler praktikplatser. Det är ME:s första skola.
– Vi har ett non-profitupplägg och vi samarbetar nära med Upplands-Bro kommun, säger Tomas Lindberg, utbildningsansvarig på ME.
– Vi ska inte göra vinst utan skapa en skola med kvalitet. Och för att det ska lyckas måste vi få våra medlemsföretag att ställa upp med praktik och handledare, säger han. Det är vår förhoppning att de ska göra det nu.

Tre av de sex eleverna i Bålsta är tjejer och följer därmed väl trenden mot ett ökat antal kvinnliga maskinförare. Trenden är tydligast i gruvnäringen där kvinnor får köra de största och dyraste maskinerna.

SONY DSC

Medan Britta Lundgren halkade in på utbildningen på ett bananskal – hon ville inte sitta och jobba vid en dator hela dagarna – var hennes två kvinnliga kurskamrater Caroline Källander och Matilda Franconeri mer säkra på vad de ville.

– Jag har alltid gillat maskiner och bilar, jag gick fordonsprogrammet på gymnasiet och har en tjejkompis som kör grävmaskin. Jag frågade henne hur man blir maskinförare och hon tipsade om kursen, säger Matilda Franconeri.
– Jag var inte säker på att komma in, men det gick bra, säger hon.

Caroline Källander, som arbetat på förskola i många år, ville byta yrke och såg sig om efter ett jobb där hon kan se resultat omedelbart. Hon har alltid fascinerats av maskiner.
– Jag frågade en syokonsulent på komvux vad jag skulle välja och hon föreslog maskinförarutbildningen. Det känns bra, säger Caroline, som lovat sig själv att aldrig mer stanna
i ett yrke där hon inte trivs.

Intresset för maskiner är dock inte avgörande för om man kan klara av eller gilla jobbet, tror Caroline och Matilda. Britta håller med. Hon har själv ingen mer erfarenhet av bilar och maskiner än att hon tagit körkort.
Britta tycker att det är vissa likheter mellan att lära sig köra bil och att lära sig maskinerna.

– Det är viktigt att ha total koll på vad som händer i och runt fordonet, tänka på säkerheten och alltid köra riskmedvetet, säger hon. Det är sådant som även en bilförare måste klara.

Just riskmedvetenhet kan vara en fördel för kvinnor som kommer in i branschen tror Britta, Caroline och Matilda. Föreställningen att kvinnor kör ”mjukare” än män är utbredd bland många arbetsgivare och det är inte helt utan grund, tycker i alla fall Caroline Källander.
Även om det, trots att det låter positivt, kan vara lika fördomsfullt som åsikten att kvinnor inte kan köra stora maskiner.

Tjejerna i Bålsta är överens om att det inte handlar om kön utan om intresse och lust. Men de är också ense om att kvinnor, än så länge, måste stå upp för sig själva. Britta beskriver det som att ha ”skinn på näsan”.

– Ja, det gäller att stå för vem man är och vad man kan, säger hon. Den första halvan av kursen är i huvudsak teoretisk.

Eleverna lär sig om maskinerna, ritningslära, arbetsmiljö och säkerhet, och annat som utgör grunden i arbetet med grävmaskiner och hjullastare. Och de får känna på maskinerna redan efter någon vecka.

Skolan har sina lokaler i grustaget Draget i Bålsta och därmed nära till maskinerna och möjligheter att öva. Maskinparken ska räcka till vuxeneleverna och gymnasieungdomarna som använder samma område för sina praktiska övningar.
Resten av tiden under grundutbildningen är praktik på olika företag. För att få yrkesbevis praktik på olika företag. För att få yrkesbevis och arbeta som maskinförare krävs 4 200 körtimmar. Skoltiden ger 500.

SONY DSC

Eleverna får själva köpa skyddskläder och skor samt läromedel. Sammanlagt handlar
det om 3 000–4 000 kronor.
– Så är det med vuxenutbildning, säger Matilda Franconeri.
Hon är den enda av tjejerna som har studiemedel från CSN – bidragsdelen. Britta och Caroline arbetar extra för att få in pengar under studietiden.
Hur det blir med jobb efter studierna vet ingen av tjejerna. Det är inte självklart att alla som går maskinförarutbildning får jobb. Yrkeslärarna på Draget är dock optimistiska och tror på årets grupp.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Löneutvecklingsgaranti

Se Förtjänstutvecklingsgaranti.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer