Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Britta Lundgren halkade in på utbildningen.

Allt fler kvinnor vill bli maskinförare

De har så kul på skoltid att de glömmer att åka hem. De tre blivande maskinförarna runt fikabordet på Draget i Bålsta är överens. De har hittat rätt.

24 oktober 2014 12:25

– Jag känner mig hemma här redan, efter bara några veckor. Det går lätt att sätta sig in i jobbet, även om kursen gärna hade fått vara längre än tolv veckor, säger Britta Lundgren.
Det finns hur mycket som helst att lära sig.

Hon är en av sex elever på komvux maskinförarutbildning i Bålsta. Utbildningen har just tagits över av arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörerna, ME, som hoppas att deras medverkan ska öka engagemanget hos branschen och medlemsföretagen. Det behövs, bland annat, fler praktikplatser. Det är ME:s första skola.
– Vi har ett non-profitupplägg och vi samarbetar nära med Upplands-Bro kommun, säger Tomas Lindberg, utbildningsansvarig på ME.
– Vi ska inte göra vinst utan skapa en skola med kvalitet. Och för att det ska lyckas måste vi få våra medlemsföretag att ställa upp med praktik och handledare, säger han. Det är vår förhoppning att de ska göra det nu.

Tre av de sex eleverna i Bålsta är tjejer och följer därmed väl trenden mot ett ökat antal kvinnliga maskinförare. Trenden är tydligast i gruvnäringen där kvinnor får köra de största och dyraste maskinerna.

SONY DSC

Medan Britta Lundgren halkade in på utbildningen på ett bananskal – hon ville inte sitta och jobba vid en dator hela dagarna – var hennes två kvinnliga kurskamrater Caroline Källander och Matilda Franconeri mer säkra på vad de ville.

– Jag har alltid gillat maskiner och bilar, jag gick fordonsprogrammet på gymnasiet och har en tjejkompis som kör grävmaskin. Jag frågade henne hur man blir maskinförare och hon tipsade om kursen, säger Matilda Franconeri.
– Jag var inte säker på att komma in, men det gick bra, säger hon.

Caroline Källander, som arbetat på förskola i många år, ville byta yrke och såg sig om efter ett jobb där hon kan se resultat omedelbart. Hon har alltid fascinerats av maskiner.
– Jag frågade en syokonsulent på komvux vad jag skulle välja och hon föreslog maskinförarutbildningen. Det känns bra, säger Caroline, som lovat sig själv att aldrig mer stanna
i ett yrke där hon inte trivs.

Intresset för maskiner är dock inte avgörande för om man kan klara av eller gilla jobbet, tror Caroline och Matilda. Britta håller med. Hon har själv ingen mer erfarenhet av bilar och maskiner än att hon tagit körkort.
Britta tycker att det är vissa likheter mellan att lära sig köra bil och att lära sig maskinerna.

– Det är viktigt att ha total koll på vad som händer i och runt fordonet, tänka på säkerheten och alltid köra riskmedvetet, säger hon. Det är sådant som även en bilförare måste klara.

Just riskmedvetenhet kan vara en fördel för kvinnor som kommer in i branschen tror Britta, Caroline och Matilda. Föreställningen att kvinnor kör ”mjukare” än män är utbredd bland många arbetsgivare och det är inte helt utan grund, tycker i alla fall Caroline Källander.
Även om det, trots att det låter positivt, kan vara lika fördomsfullt som åsikten att kvinnor inte kan köra stora maskiner.

Tjejerna i Bålsta är överens om att det inte handlar om kön utan om intresse och lust. Men de är också ense om att kvinnor, än så länge, måste stå upp för sig själva. Britta beskriver det som att ha ”skinn på näsan”.

– Ja, det gäller att stå för vem man är och vad man kan, säger hon. Den första halvan av kursen är i huvudsak teoretisk.

Eleverna lär sig om maskinerna, ritningslära, arbetsmiljö och säkerhet, och annat som utgör grunden i arbetet med grävmaskiner och hjullastare. Och de får känna på maskinerna redan efter någon vecka.

Skolan har sina lokaler i grustaget Draget i Bålsta och därmed nära till maskinerna och möjligheter att öva. Maskinparken ska räcka till vuxeneleverna och gymnasieungdomarna som använder samma område för sina praktiska övningar.
Resten av tiden under grundutbildningen är praktik på olika företag. För att få yrkesbevis praktik på olika företag. För att få yrkesbevis och arbeta som maskinförare krävs 4 200 körtimmar. Skoltiden ger 500.

SONY DSC

Eleverna får själva köpa skyddskläder och skor samt läromedel. Sammanlagt handlar
det om 3 000–4 000 kronor.
– Så är det med vuxenutbildning, säger Matilda Franconeri.
Hon är den enda av tjejerna som har studiemedel från CSN – bidragsdelen. Britta och Caroline arbetar extra för att få in pengar under studietiden.
Hur det blir med jobb efter studierna vet ingen av tjejerna. Det är inte självklart att alla som går maskinförarutbildning får jobb. Yrkeslärarna på Draget är dock optimistiska och tror på årets grupp.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Varsel

Se Konfliktvarsel.