I cirka tolv år jobbade Carola Hellström, 65, till sjöss. Hon arbetade i taxfreebutiken på passagerarfärjan M/S Eckerö, som går mellan Sverige och Åland. Men under coronapandemin blev Carola och hela manskapet på flera hundra personer uppsagda.

Sedan oktober 2020 har hon sökt jobb, men inte lyckats få någon fast tjänst.

I december förra året fick Carola hoppa in som kafébiträde på olika båtar i Ålands skärgård. Det är allt. Detta trots att sjöfarten skriker efter sjömän.

”Åldern emot sig”

Enligt Transportföretagen är det störst behov i kategorin cateringvärdar, vilket bland annat inkluderar arbete i butik eller restaurang. Arbeten som Carola Hellström redan har sökt.

– Man har väl åldern emot sig. Rederierna vill väl ha sådana här tjugoåringar, säger hon.

Nu har hon bestämt sig för att gå i pension. Men hon hoppas ändå på att få vikariera på någon båt eller färja framöver. För arbetet till sjöss är något av det roligaste Carola Hellström vet.

– Det är absolut det bästa. Det är en perfekt tillvaro. Du bor på båten och jobbar ordentligt när du jobbar. När du är ledig är du verkligen ledig, säger hon.

Seko sjöfolk: Det finns arbete

Enligt statistik från Arbetsförmedlingen och Sekos a-kassa är väldigt få sjömän arbetslösa.

Enligt facket är behovet av personal stort i hela branschen, och framför allt inom några år då många sjömän väntas gå i pension.

Mikael Lindmark, ombudsman på Seko sjöfolk, vet inte varför Carola Hellström inte har fått jobb. Han känner bara till ett fåtal andra personer som är i liknande situation.

– Det finns absolut arbete. Vi är inte i närheten av att kunna täcka upp för alla pensionsavgångar som kommer att ske inom de närmsta tre, fyra åren, säger han.