Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Debatt

Vi satsar på säkerheten vid vägarbete

Att ha vägen som sin arbetsplats är orimligt riskfyllt, därför måste hastighetsöverträdelser vid vägarbete ge straffskärpning och hårdare påföljd. Det, tillsammans med skärpt övervakning, kräver socialdemokraterna Lawen Redar, justitieutskottet och Teres Lindberg, trafikutskottet.

23 januari 2017 14:18

För den som lägger asfalt, sätter ut skyltar eller fräser bort gammal beläggning mitt bland framrusande trafik finns många tänkbara olycksscenarier. Att ha vägen som sin arbetsplats är orimligt riskfyllt och så får det inte vara. Ingen ska behöva oroas för att råka ut för en olycka eller skadas på sin arbetsplats.

Varje arbetsskada eller liv som spills på grund av brister i arbetsmiljön eller säkerheten på arbetsplatsen är en skam för vårt samhälle. Därför har regeringen presenterat ett antal satsningar på arbetsmiljön för år 2016. En ny strategi för arbetsmiljöpolitiken har tagits fram i nära samråd med arbetsmarknadens parter som omfattar en nollvision för dödsolyckor.

Vi ökar resurserna till Arbetsmiljöverket, det statliga bidraget till regionala skyddsombud, arbetslivsforskningen, företagsvårdens kompetensförsörjning och utbildningssatsningar. Vi tror dock inte att detta räcker. Regeringen måste särskilt adressera frågan om vägarbetares särskilda utsatthet på arbetsplatsen mot bakgrund av miljön.

Vårdslös körning och hastighetsöverträdelser utgör en vardagssyn för vägarbetare och är huvudanledningen till varför vägarbetare känner sig otrygga på sin arbetsplats, enligt Novus Opinions undersökning på uppdrag av Seko från 2016. 82 procent oroar sig ibland eller ofta för att arbeta på vägen på grund av bristande säkerhet och 45 procent uppger att de under det senaste året drabbats av minst en trafikrelaterad incident vid den egna arbetsplatsen. 91 procent av de tillfrågade anger att de inte tycker att trafikanterna tar tillräcklig hänsyn vid vägarbeten.

I syfte att få ner antal olyckor vid vägarbeten och trygga arbetsmiljön för trafikarbetare finns flera åtgärder som kan vidtas. Den säkraste enligt Seko är omledning som innebär att man stänger av trafiken vid vägarbete och leder trafiken via en annan väg. Problem uppstår när detta inte är möjligt. Andra alternativ är att sänka hastigheterna, övervaka i form av kontroller och fartkameror och slutligen att skärpa straffen för hastighetsöverträdelser vid vägarbeten.

Som lagstiftare har vi ansvar att adressera problemet. Detta gör vi genom en aktiv arbetsmarknadspolitik med arbetsmiljökrav, riktade resurser till arbetsmiljöarbetet och forskningen samt en strategi för att adressera särskilt utsatta arbetsplatser. Därutöver kommer vi att verka för att hastighetsövervakningen ska utökas vid vägarbeten, att skärpt lagstiftning ska till vid hastighetsöverträdelser vid vägarbeten samt genom att efterlysa uppföljning vad gäller trafikverkets föreskrifter om Säkerhet vid arbete på väg efterlevs.

Brott och överträdelser i trafiken som bland annat fortkörning, rattfylleri, smitning, vårdslöshet och olovlig körning regleras i brottsbalken och trafikförordningen. Enligt Trafikförordningen döms den förare som begår hastighetsöverträdelse till penningböter. Idag finns inga regler om försvårande omständigheter vid hastighetsöverträdelser på en plats där det pågår trafikarbete.

Vi har föreslagit i Riksdagen att hastighetsöverträdelser vid trafikarbete måste ses som en försvårande omständighet som i sig ska leda till straffskärpning och hårdare påföljd. Idag reglerar trafikförordningen bötesnivån utifrån hastighet. Vi menar att det är hög tid att införa kriterier i förordningen om särskilt försvårande omständigheter för vägtrafikanter som begår hastighetsöverträdelse vid vägarbete.

Lawen Redar (S) justitieutskottet, Teres Lindberg (S) trafikutskottet
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Krister nöjd med sin sista kongress

Krister nöjd med sin sista kongress

Seko får en ny ledning och, säger ombudet Krister Rosén, en därmed ny ledarstil. Han välkomnar att det blir två kvinnor och två män. Han förväntar sig också större öppenhet och närmare kontakt mellan förbundsstyrelsen och medlemmarna. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Anna ser fram emot nästa kongress

Anna ser fram emot nästa kongress

Hon ser fram emot nästa kongress. Då ska hon motionera om fler frågor, näringspolitik till exempel. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Janne Rudén går i pension

Sekos kongress är avslutad och det är även Janne Rudéns tid som förbundsordförande. En märkbart rörd Rudén överraskades med ett bildspel från den fackliga karriären. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”Jävlas inte med Seko”

”Jävlas inte med Seko”

När Valle Karlsson gick upp i talarstolen i Folkets hus för sitt första tal som ny ordförande började han med att ta av sig den randiga slipsen och knäppa upp de översta skjortknapparna. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Anna Johansson: Vi måste ha ett jämlikt samhälle

Sekos kongress gästades av en triss i socialdemokratiska ministrar. Sist ut var infrastrukturminister Anna Johansson som talade om vikten av ett jämlikt samhälle. Läs mer

Avtal klart på energiområdet

Seko har tecknat avtal med energiarbetsgivarna, EFA. Avtalet ger 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Seko utreder lönemodell

Seko utreder lönemodell

De viktigaste uppgifterna för Seko är även i fortsättningen att teckna kollektivavtal och rekrytera medlemmar. Det framgår av den verksamhetsplan som den pågående kongressen antog på torsdagen. Läs mer

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson anser att de borgerliga politikerna har otur, både när de regerar och när de gör prognoser. Och hon är stolt över att riksdagen just nu, under hennes tal, röstade för att riva upp Lex Laval.  Läs mer

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Idag är vi alla fastighetsanställda, i dag står vi bakom Fastighets i deras kamp mot Almega, för en låglönesatsning. Ett enigt LO stöder kraven. Läs mer

Arriva säger upp konduktörerna

Arriva säger upp alla kvarvarande konduktörer på Tvär- och Nockebybanorna i Stockholm från början av maj. 59 personer berörs. Läs mer

ARBETSPLATSEN
Här finns hjälp för alla sorters djur

Här finns hjälp för alla sorters djur

Hundar, katter, hästar, en och annan åsna samt diverse smådjur behandlas på Universitets­djursjukhuset i Uppsala. Dessutom finns här Sekomedlemmar med yrken som djursjukskötare, receptionister och foderrådgivare – bland annat. Läs mer

Löneutrymme

Det utrymme som finns för löneökningar; det som arbetsgivarsidan nästan aldrig har när man börjar förhandla.