Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Varken Annika Stentorn, Ulla-Britt Salomonsson eller Leif Eriksson fick nytt jobb på SJ. Alla tre fick dock tillbaka sina jobb på Trafficare. Foto: Mattias Dahlgren
Nyhet

Tågstädarna förlorade i AD

Arbetsdomstolen gick på SJ:s linje i fråga om de uppsagda tågstädarna på Trafficare. Det var varken fråga om verksamhetsövergång eller åldersdiskriminering enligt domstolen.

19 mars 2014 13:26

– Vilken tung dag det är för oss. Vi hade ju hoppats på någon form av upprättelse här och att vi skulle få se SJ AB vid skampålen, säger Ulla-Britt Salomonsson.

Hon var en av de 200 som blev uppsagda från Trafficare i samband med att SJ tog tillbaka tågstädningen. Hon hade emellertid tur och fick efter ett tag tillbaka jobbet på Trafficare.

Seko hade stämt SJ på två punkter och förlorade på båda. Dels åldersdiskriminering då de som anställdes av SJ var betydligt yngre och i många fall saknade erfarenhet jämfört med dem som sades upp från Trafficare.

Dels menade förbundet att det rörde sig om en verksamhetsövergång vilket skulle ha inneburit att SJ varit tvunget att ta över personalen från Trafficare.

Men där uppstår ett moment 22. AD hänvisar till ett av de kriterier som finns för att det ska räknas som verksamhetsövergång, nämligen att huvuddelen av personalen ska övertas. Då endast en tredjedel av de som anställdes av SJ kom från Trafficare menar AD att det alltså inte är en verksamhetsövergång.

– Då är det ju bara för arbetsgivarna att ta över 49 procent så går de fria. Det var ju inte syftet med lagen. Tanken var ju att den skulle vara ett skydd för arbetstagarna. Men så är det ju inte längre, säger Per-Olof Fällman, ombudsman på Seko.

Han menar att man i Sverige tolkar lagen på ett ofördelaktigt sätt för arbetstagarna.

– I Holland till exempel följer personalen alltid med. Och då grundar man det på samma EU-direktiv som här i Sverige får de här konsekvenserna.

Även förre klubbordföranden på Trafficare, Leif Eriksson, är inne på samma spår.

– Det visar hur tandlös lagen är. Den har spelat ut sin roll och måste ses över. Den kanske funkade förr när det bara handlade om industrier, men nu när det är det mer tjänsteföretag och då är förutsättningarna helt annorlunda.

Han är mycket besviken över domen.

– Många har ju suttit och hoppats på upprättelse. Men det är ändå bra att vi drivit den här frågan så långt det går. Nu har AD sagt sitt och då måste vi arbeta för en politisk förändring, säger Leif Eriksson.

Något Ulla–Britt Salomonsson håller med om.

– Nu får kampen drivas på det politiska planet. För det här gäller inte bara oss tågstädare utan det rör ju alla även alla andra vars verksamheter kommer att handlas upp i framtiden.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

4 kommentarer

  1. Bert S

    Ni är utan tvekan det mest stillasittande facket som finns. Helt tandlösa, att ni förlorar ett mål som är självklart säger mycket om er kompetens. Tack och hej för mig, kommer aldrig sätta min tro för ett fack som inte kan skydda sina medlemmar. Den enda uppgiften som ni har.

  2. Hans Hedström

    Sedan Sverige blev medlem i EU har svensk arbetsrätt stadigt försämrats och det arbetande folket ses enbart som förbrukningsvaror. Bemanningsföretag började dyka upp redan för 20 år sedan och ansvaret för deras utbredning och skadliga inverkan på arbetsmarknaden vilar tungt hos både M och S som båda är ivriga förespråkare för privatiseringar.

    AD-domen framstår som ett dåligt skämt när man försöker motivera SJ:s agerande och det råder knappast någon tvekan om att man ville göra sig av med äldre personal och fackligt aktiva. SJ:s förfall började redan i slutet av 80-talet och numera bär de sig lika illa åt som vilket börsbolag som helst och något stöd från arbetsgivarnas bäste kompis AD ska de anställda inte vänta sig!

    Tågstädning är ett slitsamt arbete även om personalen kallas ”komfortoperatörer” och det förvånar mig att såväl Leif Eriksson som Ulla-Britt Samuelsson orkat hänga med så många år!

  3. Hans Hedström

    Ursäkta, Salomonsson heter Ulla-Britt naturligtvis!

  4. Simone Laslo

    Jag säger bara ; res tåg med MTR när dom börjar köra fjärrtåg. Sj är ett renodlat skitföretag som ständigt är i konflikt med sina anställda och fackföreningarna.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

SJ får vite för dålig arbetsmiljö

SJ döms att betala 600 000 kronor i vite på grund av att man inte rättat sig efter Arbetsmiljöverkets förbud rörande arbete på bangården i Hagalund. Läs mer

”Timanställda borde få betalt för all bokad tid”

Seko på SJ fick upp ögonen för problemet med felaktiga bokningar för en tid sedan och har enligt Elias Catano, ordförande för Seko Sektion åkande, lyckats dokumentera mycket av det som medlemmarna lyft fram. Läs mer

Livet som timmis – ständig väntan och osäker inkomst

Livet som timmis – ständig väntan och osäker inkomst

Att vara timanställda innebär för många att vara tillgänglig för arbetsgivaren dygnets alla timmar. Men samtidigt inte vara garanterad någonting, vare sig arbete eller pengar. Läs mer

Påstådd dieselstöld fråga för AD

En krossmaskinist avskedades av Skanska den 3 oktober 2013 för påstådd stöld av diesel från arbetsplatsen. Läs mer

Skanska hade rätt att avskeda för dieselstöld

Enligt Arbetsdomstolen var det rätt av Skanska att avskeda en krossmaskinist som anklagats för att ha stulit diesel i en av företaget bergkrossar. Domstolen anser att arbetsgivaren bevisat att medlemmen är skyldig till stöld. Och att tillgreppet riktat sig mot Skanska. Läs mer

SJ drar ner på tre orter

SJ minskar antalet ombordanställda i Kalmar, Sundsvall och Östersund. Dagens verksamhetsförhandlingar mellan SJ och Seko slutade i oenighet. Läs mer

Förlikning mellan Seko och TT-line

TT-line backar och tar tillbaka hälften av uppsägningarna, förlänger uppsägningstiden och ger avgångsvederlag till dem som slutar självmant. I gengäld drar Seko tillbaka stämningen från Arbetsdomstolen. Läs mer

Tågstädarna förlorade i AD

Arbetsdomstolen gick på SJ:s linje i fråga om de uppsagda tågstädarna på Trafficare. Det var varken fråga om verksamhetsövergång eller åldersdiskriminering enligt domstolen. Läs mer

Tågstädarna i Arbetsdomstolen

Efter närmare två år prövas nu tågstädarnas sak i Arbetsdomstolen. – Jag är så glad att jag är här. Som vi har väntat, säger Annika Stentorn, en av de uppsagda städarna. Läs mer

SJ drar tillbaka förhandling om bemanningsföretag

SJ vill öka möjligheterna att ta in bemanningsföretag på tågen och hade kallat facken till förhandling i slutet av oktober. Nu backar SJ och drar tillbaka förhandlingen. Läs mer