Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Fransk transportstrejk

Franska järnvägsarbetare vill inte ha sämre villkor när transportmarknaden blir helt fri. Idag strejkar de för bra minimiregler för alla, oavsett om arbetsgivaren är privat eller offentlig.

9 mars 2016 07:00

Fakta

Fyra fack i strejk

I Frankrike kan en järnvägsanställd välja mellan flera olika fackförbund med olika ideologisk inriktning.

CFDT är ett av de största och mer reformistiska facken.

Bakom den aktuella strejken står också tre andra fack: CGT, Unsa, och Sud.

De anser bland annat att regeringen i sitt nya dekret vill ge arbetsgivarna för vidlyftiga regler vad gäller personalens arbetstider.

Några exempel:

En lokförare kunna köra i åtta timmar utan paus, vilket är två för mycket säger facken.

Den rullande personalen ska kunna övernatta på främmande orter två nätter i rad. Det räcker med en, enligt facken.

Anställda ska kunna tvingas att gå på sina arbetspass fem mil från hemmet, vilket är alldeles för långt.

Facken kräver också att övertid enbart ska kunna motiveras av exceptionella händelser, såsom olyckor, och att det ska finnas tydliga regler för vilka löntagare som är ”järnvägsanställda”, för att inte delar av personalen ska hamna vid sidan om kollektivavtalen.

Onsdagen den nionde mars förväntas bli kaotisk i Frankrike. Över hela landet organiserar fack och studentorganisationer demonstrationer i protest mot en ny arbetsmarknadslag. Samtidigt går anställda på Paris tunnelbana ut i strejk för att kräva lönehöjningar.

Hos järnvägsbolagen lägger löntagarna ner arbetet av en helt annan anledning.

De har siktet inställt på den kommande tioårsperioden när passagerartransporterna ska öppnas för fri konkurrens. Regeringen har lovat att vara förutseende och snart publicera en förordning om minivillkor för de som jobbar för ett järnvägsbolag på franskt territorium.

– Ja, det ska finnas ett gemensam golv för alla, oavsett om de arbetar för ett privat eller ett offentligägt bolag. Målet är att undvika social dumpning, berättar Christophe Dard.

Han är lokförare till yrket och ingår i ledningen för facket CFDT:s järnvägsfederation.

När den nya förordningen är klar är det meningen att facken och arbetsgivarna ska förhandla om ett nytt kollektivavtal. Och det hela ska enligt planerna vara klappat och klart under sommaren.

Men än så länge går arbetet alldeles för trögt, och framförallt är arbetsgivarna ovilliga att lyssna på de anställdas krav. Det hävdar i alla fall facken som är oroliga för att regeringen sätter ribban för lågt i sin förordning. Det bäddar i sin tur för stora orättvisor mellan anställda hos olika arbetsgivare, på sikt till att bolagen ska konkurrera på vitt skilda villkor.

– Det statliga järnvägsbolaget SNCF har en lång tradition av förhandlingar med facken. Arbetsgivaren brukar med få undantag följa de gällande reglerna. Men privata arbetsgivare är mer benägna att fuska, hävdar Christophe Dard.

Endagarsstrejken är ett sätt att slå näven i bordet.

Christophe Dard är optimistisk. Han tror att järnvägsarbetarna är en tillräckligt stark grupp för att kunna sätta press både på regeringen och på arbetsgivarna.

Strejken inleddes på tisdagskvällen och pågår fram tills på torsdag morgon.

Enligt prognoserna kommer omkring 65 procent av den ”rullande” personalen att delta i strejken.

Betydligt färre än så är organiserade i ett fackförbund, men i Frankrike är strejkrätten individuell.

Anna Trenning-Himmelsbach, frilansjournalist Frankrike
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Avtal klart för skärgårdstrafiken

Seko och Almega har tecknat ett nytt ettårigt avtal för skärgårdstrafiken. Avtalet innebär löneökningar på 2,2 procent. I övriga delar prolongeras, förlängs, det nuvarande avtalet med ett år. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Ny upphandling av skärgårdstrafiken

Karusellen runt trafiken i Stockholms skärgård fortsätter. Nu har kammarrätten beslutat att hela upphandlingen ska göras om. Det skriver tidningen Skärgården. Läs mer

Seko kan få ny organisation – igen

Efter nästa års kongress kan Sekos ledning se helt annorlunda ut. I det förslag som just nu är ute på remiss i lokal organisation försvinner bland annat posten som avtalssekreterare. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

Lågt i tak på statliga arbetsplatser

Var tredje ST-medlem som arbetar på statliga arbetsplatser upplever att det blivit lägre i tak de senaste tre åren. Läs mer

Vad hände sen?
Anders är friad från alla misstankar

Anders är friad från alla misstankar

Genom åren har Sekotidningen skrivit om en mängd olika människor och händelser. Rätt ofta har det handlat om problem av olika slag, om människor som fått hjälp, inte fått det eller som varit mitt i en process. Med början i detta nummer ska ni titta tillbaka och ställa frågan: Vad hände sedan? Läs mer

”Vi blir som en andra familj”

”Vi blir som en andra familj”

Läs mer

Politiker med örat mot rälsen

Politiker med örat mot rälsen

Satsa på järnvägen och vattenvägen, det ger ett bättre samhälle och det krävs för att rädda klimatet. Det anser en av Sveriges mest erfarna trafikpolitiker, Karin Svensson Smith (MP). Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

SJ hotas med vite för minskad bemanning

Arbetsmiljöverket kräver att SJ ser över arbetsmiljön efter att man dragit ner på bemanningen på många tåg. Annars hotar böter på 250000 kronor. Läs mer

Osäkra vägjobb
Så ska vägarna bli säkra

Så ska vägarna bli säkra

”Vägarbetare medvetslös ...”, ”Signalvakt död ...”, ”Fler dödas vid vägarbeten ...” Under många år har vi sett rubriker som dessa, under lika många år har arbetet pågått mot olyckor vid vägarbeten. Men olyckorna minskar inte, tvärtom blir de fler och vägarbetarnas oro ökar. Här ger alla inblandade sin bild av varför och av vad som måste göras. Läs mer

Blå tågets personalbolag i konkurs

Anemone Tågpersonal, som är Skandinaviska Jernbanors bemanningsföretag, har begärts i konkurs. Personalen fick besked igår. Ett femtontal anställda berörs. Läs mer

Arbetsmiljön högt på dagordningen när staten förhandlar

Om en vecka löper det statliga avtalet ut. Förhandlingar pågår men parterna har ännu inte kommit särskilt långt när det gäller löner och allmänna villkor. Läs mer

Ja till tonnageskatt

Riksdagens skatteutskott säger ja till regeringens förslag om ett svenskt tonnageskattesystem. Men med vissa anpassningar till EU-kommissionens synpunkter. Läs mer

Järnvägssatsning nästa mandatperiod

I regeringens budgetproposition för 2017 skjuter man till 200 miljoner för att höja kapaciteten och göra järnvägen mer robust. För 2019-2020 skjuter man till 8,7 infrastrukturmiljarder, främst till järnvägen. Läs mer

Förundersökning klar i Sekohärvan

Polisen är nu färdig med utredningen kring de 14 försvunna miljonerna från väg- och banklubben i Gävle/Dala. Enligt utredande polis är bevisläget gott uppger Hela Hälsingland. Läs mer

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

– Vi har en mörk historia här i Södra Sandby, med sex dödsfall på 60-talet. Alla dog av silikos. Vi vill aldrig sätta oss i den sitsen igen, därför ser vi så allvarligt på riskerna nu, säger Bartlomiej Natanek, miljöledare på NCC Roads. Läs mer

Neutralitet

En arbetstagare är inte skyldig att utföra arbete som är uttaget i strejk eller blockad på ett annat avtalsområde. Den som inte deltar i konflikten ska kunna göra sitt vanliga arbete.