Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Fransk transportstrejk

Franska järnvägsarbetare vill inte ha sämre villkor när transportmarknaden blir helt fri. Idag strejkar de för bra minimiregler för alla, oavsett om arbetsgivaren är privat eller offentlig.

9 mars 2016 07:00

Fakta

Fyra fack i strejk

I Frankrike kan en järnvägsanställd välja mellan flera olika fackförbund med olika ideologisk inriktning.

CFDT är ett av de största och mer reformistiska facken.

Bakom den aktuella strejken står också tre andra fack: CGT, Unsa, och Sud.

De anser bland annat att regeringen i sitt nya dekret vill ge arbetsgivarna för vidlyftiga regler vad gäller personalens arbetstider.

Några exempel:

En lokförare kunna köra i åtta timmar utan paus, vilket är två för mycket säger facken.

Den rullande personalen ska kunna övernatta på främmande orter två nätter i rad. Det räcker med en, enligt facken.

Anställda ska kunna tvingas att gå på sina arbetspass fem mil från hemmet, vilket är alldeles för långt.

Facken kräver också att övertid enbart ska kunna motiveras av exceptionella händelser, såsom olyckor, och att det ska finnas tydliga regler för vilka löntagare som är ”järnvägsanställda”, för att inte delar av personalen ska hamna vid sidan om kollektivavtalen.

Onsdagen den nionde mars förväntas bli kaotisk i Frankrike. Över hela landet organiserar fack och studentorganisationer demonstrationer i protest mot en ny arbetsmarknadslag. Samtidigt går anställda på Paris tunnelbana ut i strejk för att kräva lönehöjningar.

Hos järnvägsbolagen lägger löntagarna ner arbetet av en helt annan anledning.

De har siktet inställt på den kommande tioårsperioden när passagerartransporterna ska öppnas för fri konkurrens. Regeringen har lovat att vara förutseende och snart publicera en förordning om minivillkor för de som jobbar för ett järnvägsbolag på franskt territorium.

– Ja, det ska finnas ett gemensam golv för alla, oavsett om de arbetar för ett privat eller ett offentligägt bolag. Målet är att undvika social dumpning, berättar Christophe Dard.

Han är lokförare till yrket och ingår i ledningen för facket CFDT:s järnvägsfederation.

När den nya förordningen är klar är det meningen att facken och arbetsgivarna ska förhandla om ett nytt kollektivavtal. Och det hela ska enligt planerna vara klappat och klart under sommaren.

Men än så länge går arbetet alldeles för trögt, och framförallt är arbetsgivarna ovilliga att lyssna på de anställdas krav. Det hävdar i alla fall facken som är oroliga för att regeringen sätter ribban för lågt i sin förordning. Det bäddar i sin tur för stora orättvisor mellan anställda hos olika arbetsgivare, på sikt till att bolagen ska konkurrera på vitt skilda villkor.

– Det statliga järnvägsbolaget SNCF har en lång tradition av förhandlingar med facken. Arbetsgivaren brukar med få undantag följa de gällande reglerna. Men privata arbetsgivare är mer benägna att fuska, hävdar Christophe Dard.

Endagarsstrejken är ett sätt att slå näven i bordet.

Christophe Dard är optimistisk. Han tror att järnvägsarbetarna är en tillräckligt stark grupp för att kunna sätta press både på regeringen och på arbetsgivarna.

Strejken inleddes på tisdagskvällen och pågår fram tills på torsdag morgon.

Enligt prognoserna kommer omkring 65 procent av den ”rullande” personalen att delta i strejken.

Betydligt färre än så är organiserade i ett fackförbund, men i Frankrike är strejkrätten individuell.

Anna Trenning-Himmelsbach, frilansjournalist Frankrike
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förarlös tunnelbana år 2025

Förarlös tunnelbana år 2025

Trafikförvaltningen i Stockholm har tagit ett inriktningsbeslut om att införa förarlösa tunnelbanetåg på den röda linjen. Men Seko tunnelbanan varnar för säkerhetsrisker med helautomatiserade tåg. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Seko och Fastighets utreder samgående

Sekos och Fastighets styrelser har beslutat gå vidare och utreda ett samgående mellan förbunden. Förbunden börjar med att utreda avgiftssystemet. Läs mer

”Bra för mina och Sekos medlemmar”

Sverige fick släppa kravet på att minst 20 procent av fartygen ska vara svenskflaggade för att få igenom tonnageskatten. – EU-kommissionen tyckte att det var ett russin för mycket i den svenska kakan, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

Utredning vill placera häktade på ungdomshem

Häktade under 18 ska förvaras på särskilt ungdomshem istället för på Kriminalvårdens häkten. Och unga ska ha rätt till minst fyra timmars vistelse med andra varje dag. Läs mer

Osäkra vägjobb
Så ska vägarna bli säkra

Så ska vägarna bli säkra

”Vägarbetare medvetslös ...”, ”Signalvakt död ...”, ”Fler dödas vid vägarbeten ...” Under många år har vi sett rubriker som dessa, under lika många år har arbetet pågått mot olyckor vid vägarbeten. Men olyckorna minskar inte, tvärtom blir de fler och vägarbetarnas oro ökar. Här ger alla inblandade sin bild av varför och av vad som måste göras. Läs mer

”Vi blir som en andra familj”

”Vi blir som en andra familj”

Läs mer

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

Han beskrivs som en av Sveriges främsta satirtecknare och har pennudden riktad mot Sverigedemokrater, Alliansen, rövarkapitalister och orättvisor i allmänhet. Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

EU-ja till tonnageskatt

Sista hindret för en svensk tonnageskatt är undanröjt i och med att EU-kommissionen nu har godkänt förslaget. Förhoppningen är att systemet ska vara infört vid årsskiftet som planerat. Läs mer

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

– Vi har en mörk historia här i Södra Sandby, med sex dödsfall på 60-talet. Alla dog av silikos. Vi vill aldrig sätta oss i den sitsen igen, därför ser vi så allvarligt på riskerna nu, säger Bartlomiej Natanek, miljöledare på NCC Roads. Läs mer

Österåker stänger hus med mögelproblem

Ett av husen på Österåkeranstalten har spår av mögel och Kriminalvården har beslutat tömma huset på intagna och personal. Läs mer

Fler hot när konduktörerna försvann

Fler hot när konduktörerna försvann

Den 10 juni försvann konduktörerna från Stockholms lokalbanor. Istället ska passagerarna under en försöksperiod själva blippa sina reskassekort på stolpar vid stationerna. Samtidigt ökade antalet biljettkontrollanter. Läs mer

Ledningen för TRSM avgår

Efter våldsam turbulens inom skärgårdstrafiken meddelar idag TRSM:s vd, Anette Schilde, att hon avgår på egen begäran. Även vice vd och trafikchefen slutar. Ny vd blir Henrik Cars, som idag är vice vd för Gotlandsbolaget. Läs mer

Bristande rutiner bakom järnvägsolycka

Bristande rutiner tycks ligga bakom olyckan då två banarbetare skadades, varav en svårt, när de blev påkörda av ett tåg i slutet av maj. Arbetet hade inte anmälts till Trafikverket och a-skydd hade inte begärts. Läs mer

Sämre hälsa med otrygg anställning?

En forskargrupp vid Karolinska institutet ska undersöka hälsoeffekterna av otrygga anställningar i en flerårig studie. Frågorna man söker svar på är hur och varför hälsan påverkas av visstid och timanställningar. Läs mer

Arbetsplatsen
De sätter säkerheten främst

De sätter säkerheten främst

Omväxlande och varierat med felsökning, reparationer och underhåll. Det är det bästa med jobbet, tycker tågteknikerna på Mantenas underhållsdepå. Och numera står säkerheten högt i kurs i Hagalund. Läs mer

Löneutveckling

Den förändring som sker av lönenivån för en person, en grupp eller ett yrke.