Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Fransk transportstrejk

Franska järnvägsarbetare vill inte ha sämre villkor när transportmarknaden blir helt fri. Idag strejkar de för bra minimiregler för alla, oavsett om arbetsgivaren är privat eller offentlig.

9 mars 2016 07:00

Fakta

Fyra fack i strejk

I Frankrike kan en järnvägsanställd välja mellan flera olika fackförbund med olika ideologisk inriktning.

CFDT är ett av de största och mer reformistiska facken.

Bakom den aktuella strejken står också tre andra fack: CGT, Unsa, och Sud.

De anser bland annat att regeringen i sitt nya dekret vill ge arbetsgivarna för vidlyftiga regler vad gäller personalens arbetstider.

Några exempel:

En lokförare kunna köra i åtta timmar utan paus, vilket är två för mycket säger facken.

Den rullande personalen ska kunna övernatta på främmande orter två nätter i rad. Det räcker med en, enligt facken.

Anställda ska kunna tvingas att gå på sina arbetspass fem mil från hemmet, vilket är alldeles för långt.

Facken kräver också att övertid enbart ska kunna motiveras av exceptionella händelser, såsom olyckor, och att det ska finnas tydliga regler för vilka löntagare som är ”järnvägsanställda”, för att inte delar av personalen ska hamna vid sidan om kollektivavtalen.

Onsdagen den nionde mars förväntas bli kaotisk i Frankrike. Över hela landet organiserar fack och studentorganisationer demonstrationer i protest mot en ny arbetsmarknadslag. Samtidigt går anställda på Paris tunnelbana ut i strejk för att kräva lönehöjningar.

Hos järnvägsbolagen lägger löntagarna ner arbetet av en helt annan anledning.

De har siktet inställt på den kommande tioårsperioden när passagerartransporterna ska öppnas för fri konkurrens. Regeringen har lovat att vara förutseende och snart publicera en förordning om minivillkor för de som jobbar för ett järnvägsbolag på franskt territorium.

– Ja, det ska finnas ett gemensam golv för alla, oavsett om de arbetar för ett privat eller ett offentligägt bolag. Målet är att undvika social dumpning, berättar Christophe Dard.

Han är lokförare till yrket och ingår i ledningen för facket CFDT:s järnvägsfederation.

När den nya förordningen är klar är det meningen att facken och arbetsgivarna ska förhandla om ett nytt kollektivavtal. Och det hela ska enligt planerna vara klappat och klart under sommaren.

Men än så länge går arbetet alldeles för trögt, och framförallt är arbetsgivarna ovilliga att lyssna på de anställdas krav. Det hävdar i alla fall facken som är oroliga för att regeringen sätter ribban för lågt i sin förordning. Det bäddar i sin tur för stora orättvisor mellan anställda hos olika arbetsgivare, på sikt till att bolagen ska konkurrera på vitt skilda villkor.

– Det statliga järnvägsbolaget SNCF har en lång tradition av förhandlingar med facken. Arbetsgivaren brukar med få undantag följa de gällande reglerna. Men privata arbetsgivare är mer benägna att fuska, hävdar Christophe Dard.

Endagarsstrejken är ett sätt att slå näven i bordet.

Christophe Dard är optimistisk. Han tror att järnvägsarbetarna är en tillräckligt stark grupp för att kunna sätta press både på regeringen och på arbetsgivarna.

Strejken inleddes på tisdagskvällen och pågår fram tills på torsdag morgon.

Enligt prognoserna kommer omkring 65 procent av den ”rullande” personalen att delta i strejken.

Betydligt färre än så är organiserade i ett fackförbund, men i Frankrike är strejkrätten individuell.

Anna Trenning-Himmelsbach, frilansjournalist Frankrike
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Trafikverket vill ha pokémonfria zoner

Trafikverket vill ha pokémonfria zoner

Det omåttligt populära mobilspelet Pokémon go tycks få folk att tappa omdömet. De små djuren jagas runt om i hela världen, ibland med fara både för eget och andras liv. Nu vill Trafikverket inrätta Pokémonfria zoner kring järnvägar och motorvägar. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Kritik av Trafikverkets upphandlingar

Lägsta pris i stället för kvalitet gör livet farligare för väg- och spårarbetare. Ställ säkerhetskrav redan i upphandlingsfasen och utöka antalet arbetsplatskontroller. Det är några av rekommendationerna till Trafikverket i en rapport från VTI. Läs mer

Strukton frias från dödsolycka

Strukton rail har inte något ansvar för dödsolyckan i Kimstad utanför Norrköping för sex år sedan. Norrköpings tingsrätt friar företaget som därmed inte behöver betala företagsboten på fem miljoner kronor. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

Otrygga anställningar – en fråga om makt

För att komma tillrätta med de otrygga anställningarna måste den svenska arbetsmarknaden politiseras, maktbalansen ändras och arbetslösheten minska. Läs mer

Semestertips i sekoland

Semestertips i sekoland

Telehistoria eller försvarshistoria. Postmuseum eller ånglok på smalspår. Eller kanske en frontlastare från 40-talet. Sverige är fullt av historia med Sekoanknytning och här tipsar vi om hundratalet lämpliga avstickare att göra en ledig dag. Läs mer

”Kollegerna är det bästa”

”Kollegerna är det bästa”

Läs mer

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

Han beskrivs som en av Sveriges främsta satirtecknare och har pennudden riktad mot Sverigedemokrater, Alliansen, rövarkapitalister och orättvisor i allmänhet. Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Allt värre vara vägarbetare

Allt värre vara vägarbetare

Hastigheten på vägarna ökar, också hastigheten förbi vägarbetsplatser. Med det ökar olycksrisken. Tillbuden och olyckorna blir fler och åtta vägarbetare av tio oroar sig. Läs mer

Sexuella trakasserier
Vanligare än man tror

Vanligare än man tror

Ingen vet exakt hur vanligt det är med sexuella trakasserier på jobbet. Det vi ser är toppen på ett isberg, tror forskare. Orsaken är ofta bristande jämställdhet. Facket kan göra mycket för att stötta sin medlem, men det är arbetsgivarens ansvar att vidta åtgärder. Läs mer

Nytt avtal för kommunikation

Seko har tecknat avtal för bransch Kommunikation med Almega. Det rör omkring 15.000 medlemmar som arbetar inom post- och flygområdet.  Läs mer

Parterna har växlat yrkanden på staten

Idag har parterna på statens områden växlat sina avtalskrav. Seko kräver bland annat ökad anställningstrygghet. Arbetsgivarverket vill ha tillsvidareavtal och lönesättande samtal. Läs mer

EU försenar tonnageskatt

Denna vecka skulle riksdagen ha tagit beslut om införandet av ett svenskt tonnageskattesystem. Nu sätter EU käppar i hjulet och menar att det svenska förslaget är ett hot mot den fria rörligheten, trots att konstruktionerna är godkända i andra länder. Läs mer

Två nya i LO:s ledning

I dag måndag avslutas LO-kongressen och en delvis ny ledning tar över. Ingela Edlund lämnar posten som andra vice ordförande och återgår till sin tjänst på Seko. Hon ersätts av Berit Müllerström från Kommunal. Läs mer

LO-kongressen: Bort med allmän visstid ur Las.

LO-kongressen gick på Sekos linje och ställde sig bakom kravet att LO ska arbeta för att allmän visstidsanställning ska tas bort ur lagen om anställningsskydd. Läs mer

Arbetsplatsen
Här är vägen in i Sverige

Här är vägen in i Sverige

I centrala Göteborg ligger arbetsförmedlingens etableringskontor. Hit kommer de som fått uppehållstillstånd för att slussas in på arbetsmarknaden. Där kan de få hjälp av Sekomedlemmarna Jonathan Karlsson och Khawlah Abbassi. Läs mer

Premielön

En lön som består av en större del fast tidlön och en mindre rörlig del, som beror på arbetsresultat eller prestation.