Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Mika Franssila, Marta Aguirre, Christer Alnebratt, Kristoffer Johansson, Jonas Blomqvist och Roger Patriksson utgör interrimstyreslen i spårtrafikens branschorganisation. Louise Reichenberg ingår också men var inte med vid fototilfället.
Nyhet

Spårbranschen går samman

Om ett år ska den vara på plats, branschorganisationen för spårtrafik. Den ska stötta klubbarnas verksamhet och öka medlemmarnas inflytande inom Seko.

24 februari 2016 09:43

-Den största verksamheten sker på klubbnivå och så ska det fortsätta. Klubbarna kan behöva stöttning och det kan branschorganisationen ge, det är vår förhoppning. I grunden ska det bli bättre för medlemmarna, säger Kristoffer Johansson.

Han är fackligt förtroendevald på Stockholmståg och ingår i den interrimstyrelse som ska föreslå vilket uppdrag branschorganisationen ska ha.

Interrimstyrelsen hade sitt andra möte igår och målet är att dra igång verksamheten den 1 januari 2017.

Medlemmarnas bästa är målet. För att nå dit krävs dels att branschen samlar sig kring olika frågor, dels att spårtrafiken kan öka sitt inflytande inom Seko.

Det verkar styrelseledamöterna ense om.

-Vi har inte samma påtryckningsmöjligheter på Seko som andra branscher. De senaste åren har vi blivit svagare, säger Marta Aguirre, också hon från Stockholmståg och ledamot av Sekos förbundsstyrelse.

Hon tror att en förklaring till den svagare ställningen är att spårtrafiken ännu inte har någon branschorganisation.

-Inom Seko har vi flera olika sätt att organisera oss. Det finns regioner, nationella klubbar, förhandlingsorganisationer och branschorganisationer. Att det ska vara så har kongressen beslutat och då är det så vi måste jobba, säger hon.

Idag finns fyra branschorganisationer, energi, telekom, väg- och ban och sjöfolk. Spår blir den femte.

Enligt stadgarna ska en branschorganisation samordna studieverksamhet, förhandlings- och arbetsmiljöarbete, informera och bilda opinion.

Finns det någon risk att starka branscher drar isär Seko som förbund?

-Nej det tror jag inte, säger Marta Aguirre. Starkare branscher betyder inte att solidariteten inom förbundet försvinner.

Vad som blir viktigaste frågan för spårtrafikens branschorganisation är långt ifrån klart ännu.  Åsikterna går isär.

För några företag och klubbar är upphandlingsfrågor viktigast, för andra är arbetstiderna centrala. För ytterligare några är stärkta centrala avtal avgörande.

Roger Patriksson, ordförande för Seko på SJ Götalandståg lyfter fram behovet att arbeta långsiktigt med avtalskrav.

-Hittills har vi inte haft möjlighet att arbeta strategiskt med avtalen. Vi har samlats ett par dagar för att bli överens. Med en branschorganisation kan vi bli lika väl förberedda som arbetsgivarna. De arbetar strategiskt – i stort och smått, säger han.

Idag har Seko medlemmar på 90 olika trafikföretag. Hur många klubbar som berörs är oklart. De större företagen, SJ, Green Cargo och Euromaint har flera klubbar. Andra företag är mycket små, med ibland en eller två anställda.

karin-byline
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Ny upphandling av skärgårdstrafiken

Karusellen runt trafiken i Stockholms skärgård fortsätter. Nu har kammarrätten beslutat att hela upphandlingen ska göras om. Det skriver tidningen Skärgården. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Seko kan få ny organisation – igen

Efter nästa års kongress kan Sekos ledning se helt annorlunda ut. I det förslag som just nu är ute på remiss i lokal organisation försvinner bland annat posten som avtalssekreterare. Läs mer

Lågt i tak på statliga arbetsplatser

Var tredje ST-medlem som arbetar på statliga arbetsplatser upplever att det blivit lägre i tak de senaste tre åren. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

SJ hotas med vite för minskad bemanning

Arbetsmiljöverket kräver att SJ ser över arbetsmiljön efter att man dragit ner på bemanningen på många tåg. Annars hotar böter på 250000 kronor. Läs mer

Vad hände sen?
Anders är friad från alla misstankar

Anders är friad från alla misstankar

Genom åren har Sekotidningen skrivit om en mängd olika människor och händelser. Rätt ofta har det handlat om problem av olika slag, om människor som fått hjälp, inte fått det eller som varit mitt i en process. Med början i detta nummer ska ni titta tillbaka och ställa frågan: Vad hände sedan? Läs mer

”Vi blir som en andra familj”

”Vi blir som en andra familj”

Läs mer

Politiker med örat mot rälsen

Politiker med örat mot rälsen

Satsa på järnvägen och vattenvägen, det ger ett bättre samhälle och det krävs för att rädda klimatet. Det anser en av Sveriges mest erfarna trafikpolitiker, Karin Svensson Smith (MP). Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Blå tågets personalbolag i konkurs

Anemone Tågpersonal, som är Skandinaviska Jernbanors bemanningsföretag, har begärts i konkurs. Personalen fick besked igår. Ett femtontal anställda berörs. Läs mer

Osäkra vägjobb
Så ska vägarna bli säkra

Så ska vägarna bli säkra

”Vägarbetare medvetslös ...”, ”Signalvakt död ...”, ”Fler dödas vid vägarbeten ...” Under många år har vi sett rubriker som dessa, under lika många år har arbetet pågått mot olyckor vid vägarbeten. Men olyckorna minskar inte, tvärtom blir de fler och vägarbetarnas oro ökar. Här ger alla inblandade sin bild av varför och av vad som måste göras. Läs mer

Arbetsmiljön högt på dagordningen när staten förhandlar

Om en vecka löper det statliga avtalet ut. Förhandlingar pågår men parterna har ännu inte kommit särskilt långt när det gäller löner och allmänna villkor. Läs mer

Ja till tonnageskatt

Riksdagens skatteutskott säger ja till regeringens förslag om ett svenskt tonnageskattesystem. Men med vissa anpassningar till EU-kommissionens synpunkter. Läs mer

Järnvägssatsning nästa mandatperiod

I regeringens budgetproposition för 2017 skjuter man till 200 miljoner för att höja kapaciteten och göra järnvägen mer robust. För 2019-2020 skjuter man till 8,7 infrastrukturmiljarder, främst till järnvägen. Läs mer

Förundersökning klar i Sekohärvan

Polisen är nu färdig med utredningen kring de 14 försvunna miljonerna från väg- och banklubben i Gävle/Dala. Enligt utredande polis är bevisläget gott uppger Hela Hälsingland. Läs mer

Säkerheten för banarbetare i fokus

Seko bjöd in till en heldag om säkerhet för spårarbetare med skyddsombud, arbetsgivare och Trafikverket på plats. – Nu hoppas vi att det här kan bli årligt återkommande, säger Ingvar Carlsson, arbetsmiljöansvarig på Seko väg och ban. Läs mer

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

– Vi har en mörk historia här i Södra Sandby, med sex dödsfall på 60-talet. Alla dog av silikos. Vi vill aldrig sätta oss i den sitsen igen, därför ser vi så allvarligt på riskerna nu, säger Bartlomiej Natanek, miljöledare på NCC Roads. Läs mer

Mertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt mertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.