Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Mika Franssila, Marta Aguirre, Christer Alnebratt, Kristoffer Johansson, Jonas Blomqvist och Roger Patriksson utgör interrimstyreslen i spårtrafikens branschorganisation. Louise Reichenberg ingår också men var inte med vid fototilfället.
Nyhet

Spårbranschen går samman

Om ett år ska den vara på plats, branschorganisationen för spårtrafik. Den ska stötta klubbarnas verksamhet och öka medlemmarnas inflytande inom Seko.

24 februari 2016 09:43

-Den största verksamheten sker på klubbnivå och så ska det fortsätta. Klubbarna kan behöva stöttning och det kan branschorganisationen ge, det är vår förhoppning. I grunden ska det bli bättre för medlemmarna, säger Kristoffer Johansson.

Han är fackligt förtroendevald på Stockholmståg och ingår i den interrimstyrelse som ska föreslå vilket uppdrag branschorganisationen ska ha.

Interrimstyrelsen hade sitt andra möte igår och målet är att dra igång verksamheten den 1 januari 2017.

Medlemmarnas bästa är målet. För att nå dit krävs dels att branschen samlar sig kring olika frågor, dels att spårtrafiken kan öka sitt inflytande inom Seko.

Det verkar styrelseledamöterna ense om.

-Vi har inte samma påtryckningsmöjligheter på Seko som andra branscher. De senaste åren har vi blivit svagare, säger Marta Aguirre, också hon från Stockholmståg och ledamot av Sekos förbundsstyrelse.

Hon tror att en förklaring till den svagare ställningen är att spårtrafiken ännu inte har någon branschorganisation.

-Inom Seko har vi flera olika sätt att organisera oss. Det finns regioner, nationella klubbar, förhandlingsorganisationer och branschorganisationer. Att det ska vara så har kongressen beslutat och då är det så vi måste jobba, säger hon.

Idag finns fyra branschorganisationer, energi, telekom, väg- och ban och sjöfolk. Spår blir den femte.

Enligt stadgarna ska en branschorganisation samordna studieverksamhet, förhandlings- och arbetsmiljöarbete, informera och bilda opinion.

Finns det någon risk att starka branscher drar isär Seko som förbund?

-Nej det tror jag inte, säger Marta Aguirre. Starkare branscher betyder inte att solidariteten inom förbundet försvinner.

Vad som blir viktigaste frågan för spårtrafikens branschorganisation är långt ifrån klart ännu.  Åsikterna går isär.

För några företag och klubbar är upphandlingsfrågor viktigast, för andra är arbetstiderna centrala. För ytterligare några är stärkta centrala avtal avgörande.

Roger Patriksson, ordförande för Seko på SJ Götalandståg lyfter fram behovet att arbeta långsiktigt med avtalskrav.

-Hittills har vi inte haft möjlighet att arbeta strategiskt med avtalen. Vi har samlats ett par dagar för att bli överens. Med en branschorganisation kan vi bli lika väl förberedda som arbetsgivarna. De arbetar strategiskt – i stort och smått, säger han.

Idag har Seko medlemmar på 90 olika trafikföretag. Hur många klubbar som berörs är oklart. De större företagen, SJ, Green Cargo och Euromaint har flera klubbar. Andra företag är mycket små, med ibland en eller två anställda.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Schilde: Rederiet är konkursmässigt

Skärgårdsbolaget, tidigare TRSM, är konkursmässigt hävdar den tidigare vd:n, Anette Schilde, enligt tidningen Skärgården. Nuvarande vd, Henrik Cars, menar att förlusterna beror på den förra ledningen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Facklig info dåligt översatt

Nyanlända som söker facklig information på nätet lämnas ofta i sticket. Det visar tidningen Arbetets granskning av LO-förbundens webb-sidor och informationsmaterial. 5 av de 13 förbunden, däribland Seko, hänvisar endast till en Google translate-knapp. Läs mer

Järnvägskontroll i egen regi

Järnvägskontroll i egen regi

Ett första steg mot ett samlat statligt ansvar för järnvägsunderhållet togs idag. Detta då regeringen beslutade att Trafikverket snarast ska genomföra underhållsbesiktning och leveransuppföljning i egen regi. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Avtal 2017

Höjda ob för kriminalvårdare

Det lokala avtalet inom Kriminalvården ger höjda ob-tillägg och en extra satsning på kriminalvårdare som tjänar under 22 900 kronor i månaden. Nästan allt utöver det centrala avtalet. Läs mer

Osäker inkomst för extraanställd

Osäker inkomst för extraanställd

80 timmar ena månaden och 144 nästa. Trots ojämn inkomst och osäkert kontrakt trivs Alex B med jobbet som städare på Nyboda-depån i södra Stockholm. Men han skulle vilja ha en fast tjänst. Läs mer

”Jag får göra folk glada”

”Jag får göra folk glada”

– Jag älskar mitt jobb, fortfarande efter tolv år. Läs mer

Prisad för sitt klassperspektiv

Prisad för sitt klassperspektiv

Fru klass.
 – Det är så jag kallas när jag är ute och föreläser på skolor, bibliotek och ABF, säger författaren Anneli Jordahl, som just tilldelats Ivar Lo-priset.
 Läs mer

Förvånas inte över SD

Det borde vara rimligt att kunna kräva lön, semester och arbetstider som åtminstone ligger på kollektivavtalets lägsta nivå. Men nej, det tycker inte de borgerliga partierna, och det tycker inte Sverigedemokraterna. Läs mer

Ett leende kan göra underverk

"Man fixar och trixar trots att man själv kanske redan jobbat 3-4 timmar över på grund av förseningen. Fötterna värker, man är törstig och hungrig och man vill inget hellre än att komma hem." Läs varför ni inte ska gnälla på ombordpersonalen vid tågförseningar. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

”Varje brevbärare får mer att säga till om”

Strax före jul kom Seko Posten och Postnord överens om en justering av Koncept utdelning. Nu ska det lokala inflytandet öka. Läs mer

Färre fasta städtjänster

Tidsbegränsade anställningar är dubbelt så vanliga bland städare som bland alla anställda. Det visar siffror som SCB tagit fram på uppdrag av flera fackförbundstidningar. Läs mer

”Postnord ska föregå med gott exempel”

Under julhelgerna har Svenska Dagbladet berättat att Postnord anlitar åkerier som inte har kollektivavtal. Det gäller främst tunga fjärrtransporter. Seko Postens ordförande Johan Lindholm är mycket kritisk. Läs mer

God jul och gott nytt år

God jul och gott nytt år

Sekotidningen tar julledigt och passar på att önska en god jul och ett gott nytt år till alla läsare. Med en extra hälsning till alla er som måste jobba när många andra har ledigt. Läs mer

Strejk bland pendelstädare

Ett trettiotal städare och klottersanerare på Stockholms pendeltåg strejkade under onsdagsmorgonen. Anledningen är missnöje med villkoren när de gått över till en ny arbetsgivare. Läs mer

Maskinförare död i olycka

En 66-årig man omkom i en arbetsplatsolycka då hans grävmaskin föll 20 meter i en bergtäkt utanför Örebro. Läs mer

Seko vill ha kvar samhällsuppdraget för paket

Postlagsutredningens förslag att på sikt eventuellt slopa samhällsuppdraget för paket är en dålig idé, skriver Seko i sitt remissvar på betänkandet ”Till sista utposten”. Läs mer

Telenätet som binder samman nu och då

Telenätet som binder samman nu och då

Den här historien börjar vid Tele- och posthuset och slutar vid snickerifabriken. Den kan också börja i slutet av 1600-talet, eller kanske 1853 och sträcka sig in i framtiden. Den handlar om att minnas och att binda samman. Läs mer

Reallön

Lönen i förhållande till hur mycket varor och tjänster man kan köpa för den.