Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Mika Franssila, Marta Aguirre, Christer Alnebratt, Kristoffer Johansson, Jonas Blomqvist och Roger Patriksson utgör interrimstyreslen i spårtrafikens branschorganisation. Louise Reichenberg ingår också men var inte med vid fototilfället.
Nyhet

Spårbranschen går samman

Om ett år ska den vara på plats, branschorganisationen för spårtrafik. Den ska stötta klubbarnas verksamhet och öka medlemmarnas inflytande inom Seko.

24 februari 2016 09:43

-Den största verksamheten sker på klubbnivå och så ska det fortsätta. Klubbarna kan behöva stöttning och det kan branschorganisationen ge, det är vår förhoppning. I grunden ska det bli bättre för medlemmarna, säger Kristoffer Johansson.

Han är fackligt förtroendevald på Stockholmståg och ingår i den interrimstyrelse som ska föreslå vilket uppdrag branschorganisationen ska ha.

Interrimstyrelsen hade sitt andra möte igår och målet är att dra igång verksamheten den 1 januari 2017.

Medlemmarnas bästa är målet. För att nå dit krävs dels att branschen samlar sig kring olika frågor, dels att spårtrafiken kan öka sitt inflytande inom Seko.

Det verkar styrelseledamöterna ense om.

-Vi har inte samma påtryckningsmöjligheter på Seko som andra branscher. De senaste åren har vi blivit svagare, säger Marta Aguirre, också hon från Stockholmståg och ledamot av Sekos förbundsstyrelse.

Hon tror att en förklaring till den svagare ställningen är att spårtrafiken ännu inte har någon branschorganisation.

-Inom Seko har vi flera olika sätt att organisera oss. Det finns regioner, nationella klubbar, förhandlingsorganisationer och branschorganisationer. Att det ska vara så har kongressen beslutat och då är det så vi måste jobba, säger hon.

Idag finns fyra branschorganisationer, energi, telekom, väg- och ban och sjöfolk. Spår blir den femte.

Enligt stadgarna ska en branschorganisation samordna studieverksamhet, förhandlings- och arbetsmiljöarbete, informera och bilda opinion.

Finns det någon risk att starka branscher drar isär Seko som förbund?

-Nej det tror jag inte, säger Marta Aguirre. Starkare branscher betyder inte att solidariteten inom förbundet försvinner.

Vad som blir viktigaste frågan för spårtrafikens branschorganisation är långt ifrån klart ännu.  Åsikterna går isär.

För några företag och klubbar är upphandlingsfrågor viktigast, för andra är arbetstiderna centrala. För ytterligare några är stärkta centrala avtal avgörande.

Roger Patriksson, ordförande för Seko på SJ Götalandståg lyfter fram behovet att arbeta långsiktigt med avtalskrav.

-Hittills har vi inte haft möjlighet att arbeta strategiskt med avtalen. Vi har samlats ett par dagar för att bli överens. Med en branschorganisation kan vi bli lika väl förberedda som arbetsgivarna. De arbetar strategiskt – i stort och smått, säger han.

Idag har Seko medlemmar på 90 olika trafikföretag. Hur många klubbar som berörs är oklart. De större företagen, SJ, Green Cargo och Euromaint har flera klubbar. Andra företag är mycket små, med ibland en eller två anställda.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko säger ja till flexpension

Seko säger ja till flexpension på telekomområdet. Det står klart sedan Seko och Almega tecknat ett avtal om högre pensionsavsättning tjänstepensionen för 4 500 medlemmar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko tar strid om hyvling på Postnord

Postnord tänkte skära ner arbetstiden för de anställda på postterminalen i Umeå. Alla heltider skulle omvandlas till deltider, på 80 procent. Efter centrala förhandlingar ser det något ljusare ut. Läs mer

Hyvling viktigt när spårtrafiken spikar avtalskrav

Hyvling viktigt när spårtrafiken spikar avtalskrav

När spårtrafikens förtroendevalda träffas för att diskutera avtalskrav 2017 är alla överens om att det är mycket viktigt att lösa frågan om ”loss of license”. Liksom att hitta ett sätt att göra det svårare för arbetsgivarna att hyvla, det vill säga att omvandla heltider till deltider. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Regeringen vill skrota Lex Laval

Facket ska kunna kräva svenska kollektivavtal av utländska företag med utstationerad arbetskraft i Sverige. Det är innebörden i den proposition som regeringen lägger fram i veckan. Läs mer

”Jag kan koderna”

”Jag kan koderna”

– Det är klart att dödsskjutningarna lägger sig som en våt filt över hela Malmö, säger David Henriksson, polis i en av de mest utsatta förorterna i Malmö och styrelseledamot i Seko Polisen Syd. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko växlar krav med KFS

Seko växlar krav med KFS

Löneökningar på 2,8 procent, med ett krontal på 672 kronor kräver Seko av KFS för energibranschen. Andra viktiga frågor är övertidsersättningar och beredskap. Läs mer

Medlemsrekrytering
Så ska fler lockas in i Seko

Så ska fler lockas in i Seko

Antalet medlemmar minskar stadigt. För att vända trenden satsar Seko nu 25 miljoner kronor under fem år på lokala projekt. I Stockholm har Seko bildat A-gruppen,en grupp förtroendevalda som brinner för medlemsvärvning. Läs mer

AD tar upp ob för tågvärdar i höst

Först i oktober i år blir det huvudförhandling i tvisten om tågvärdar på Transdev har rätt till ob-ersättning vid tjänstgöringsfritt uppehåll vid bortastation. Seko stämde Transdev till Arbetsdomstolen i augusti förra året. Läs mer

Seko och Fastighets allt närmare

Arbetet med att bilda ett gemensamt förbund av Seko och Fastighets fortsätter. Det har de båda förbundsstyrelserna beslutat idag. Läs mer

Brakförlust för Postnord

Brakförlust för Postnord

Postnord gör en förlust på en miljard fjärde kvartalet 2016. Främsta anledningen påstås vara den danska delen, där digitaliseringen slagit hårt mot brevverksamheten. Nu väntar kraftiga nedskärningar i den danska personalstyrkan. Läs mer

Bomblarmet avblåst

Polisen hittade inga farliga föremål ombord på de två MTR-tåg som bombhotades igår. Avspärrningarna hävdes och trafiken kom igång i går kväll. Läs mer

Nu får hon skadestånd

Nu får hon skadestånd

På natten den 15 januari 2013 kör ett förarlöst tåg på Saltsjöbanan igenom stoppbocken vid ändhållplatsen och kraschar in i ett bostadshus. Arriva ska nu betala 20 000 kronor till städerskan som fanns ombord. Läs mer

Nej till sjukpenning trots att Carina inte kan arbeta längre

Nej till sjukpenning trots att Carina inte kan arbeta längre

För ett år sedan ”kraschade” brevbäraren Carina Östermans högra axel. Då hade hon haft ont i flera månader och kämpat sig igenom arbetsdagarna. När hon inte längre kunde lyfta armen sökte hon hjälp på vårdcentralen. Läs mer

Bonus

Ett särskilt tillägg som brukar vara kopplat till prestation.