Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Mika Franssila, Marta Aguirre, Christer Alnebratt, Kristoffer Johansson, Jonas Blomqvist och Roger Patriksson utgör interrimstyreslen i spårtrafikens branschorganisation. Louise Reichenberg ingår också men var inte med vid fototilfället.
Nyhet

Spårbranschen går samman

Om ett år ska den vara på plats, branschorganisationen för spårtrafik. Den ska stötta klubbarnas verksamhet och öka medlemmarnas inflytande inom Seko.

24 februari 2016 09:43

-Den största verksamheten sker på klubbnivå och så ska det fortsätta. Klubbarna kan behöva stöttning och det kan branschorganisationen ge, det är vår förhoppning. I grunden ska det bli bättre för medlemmarna, säger Kristoffer Johansson.

Han är fackligt förtroendevald på Stockholmståg och ingår i den interrimstyrelse som ska föreslå vilket uppdrag branschorganisationen ska ha.

Interrimstyrelsen hade sitt andra möte igår och målet är att dra igång verksamheten den 1 januari 2017.

Medlemmarnas bästa är målet. För att nå dit krävs dels att branschen samlar sig kring olika frågor, dels att spårtrafiken kan öka sitt inflytande inom Seko.

Det verkar styrelseledamöterna ense om.

-Vi har inte samma påtryckningsmöjligheter på Seko som andra branscher. De senaste åren har vi blivit svagare, säger Marta Aguirre, också hon från Stockholmståg och ledamot av Sekos förbundsstyrelse.

Hon tror att en förklaring till den svagare ställningen är att spårtrafiken ännu inte har någon branschorganisation.

-Inom Seko har vi flera olika sätt att organisera oss. Det finns regioner, nationella klubbar, förhandlingsorganisationer och branschorganisationer. Att det ska vara så har kongressen beslutat och då är det så vi måste jobba, säger hon.

Idag finns fyra branschorganisationer, energi, telekom, väg- och ban och sjöfolk. Spår blir den femte.

Enligt stadgarna ska en branschorganisation samordna studieverksamhet, förhandlings- och arbetsmiljöarbete, informera och bilda opinion.

Finns det någon risk att starka branscher drar isär Seko som förbund?

-Nej det tror jag inte, säger Marta Aguirre. Starkare branscher betyder inte att solidariteten inom förbundet försvinner.

Vad som blir viktigaste frågan för spårtrafikens branschorganisation är långt ifrån klart ännu.  Åsikterna går isär.

För några företag och klubbar är upphandlingsfrågor viktigast, för andra är arbetstiderna centrala. För ytterligare några är stärkta centrala avtal avgörande.

Roger Patriksson, ordförande för Seko på SJ Götalandståg lyfter fram behovet att arbeta långsiktigt med avtalskrav.

-Hittills har vi inte haft möjlighet att arbeta strategiskt med avtalen. Vi har samlats ett par dagar för att bli överens. Med en branschorganisation kan vi bli lika väl förberedda som arbetsgivarna. De arbetar strategiskt – i stort och smått, säger han.

Idag har Seko medlemmar på 90 olika trafikföretag. Hur många klubbar som berörs är oklart. De större företagen, SJ, Green Cargo och Euromaint har flera klubbar. Andra företag är mycket små, med ibland en eller två anställda.

karin-byline
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upphandling av sjötrafiken måste göras om

Domen i Kammarrätten står fast. Stockholms läns landsting måste göra om upphandlingen av skärgårdstrafiken. Det beskedet ger Högsta förvaltningsdomstolen som inte prövar målet. Läs mer

Avtal 2016

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa de artiklar vi skrivit om om avtalsrörelsen 2016 Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

AD godkänner ”hyvling”

Coop hade rätt att tvinga ner de anställdas arbetstid. Det konstaterar Arbetsdomstolen efter att Handels stämt företaget för brott mot LAS. Domen kan få konsekvenser för andra branscher. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

”Dåligt beslut av riksdagen”

Arbetsgivarorganisationerna jublar medan facken förbannar gårdagens beslut i riksdagen om att rösta ned regeringens förslag om möjligheten att ställa arbetsrättsliga krav i offentliga upphandlingar. Läs mer

Jane hann aldrig få sin ersättning

Jane hann aldrig få sin ersättning

Kriminalvårdaren Jane Engman hann inte få någon arbetsskadeersättning. Hon gick bort i lungcancer förra året, innan Afa-försäkring fattat något beslut. Läs mer

”Jag får göra folk glada”

”Jag får göra folk glada”

– Jag älskar mitt jobb, fortfarande efter tolv år. Läs mer

”Tiden mogen för ny lönemodell”

”Tiden mogen för ny lönemodell”

Enligt Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson krävs kompromissvilja och ödmjukhet från alla parter för att LO-förbunden ska lyckas med samordningen i nästa avtalsrörelse. Seko är redo att kompromissa, men inte om allt. Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Till dig, arbetare och sverigedemokrat

Du arbetare som röstade på Sverigedemokraterna för att slippa utländska konkurrenter som dumpar löner och villkor, som snor jobben och som tar över. Var är du nu, när din partiledning vill stoppa regeringens förslag som ska försvåra allt detta? Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Nej till sociala krav i upphandlingar

Riksdagen röstade idag nej till regeringens förslag om arbetsrättsliga krav vid upphandling. Övriga förslag om en ny lag för offentlig upphandling fick däremot grönt ljus av riksdagen. Läs mer

Nöjda kunder det viktigaste för postchauffören Anneli

Nöjda kunder det viktigaste för postchauffören Anneli

Det går i expressfart när postchaufför Anneli Thiel levererar paket till sina företagskunder i östra Västerås.
I dag har hon 79 stopp med små och stora paket. Det innebär ett stopp var sjätte minut. Läs mer

Ordning och reda på avtalskonferens

Ordning och reda på avtalskonferens

På Sekos avtalskonferens för entreprenadområdet ville man komma till rätta med missbruk av visstidsanställningar och bemanningsbolag. Andra heta frågor handlar om individgaranti, restid och lönerevision. Läs mer

Sex företag vill köra Pågatågen

Om två år kanske regionaltågen i Skåne, Pågatågen, byter operatör. Verksamheten är under upphandling och anbuden ska lämnas in till regionen i december. Sex företag har anmält intresse. Läs mer

Seko förbereder sympatiåtgärder mot Idol

Seko har fått en formell begäran om sympatiåtgärder från Musikerförbundet, som varslat om stridsåtgärder mot produktionsbolaget Fremantlemedia som producerar Tv4-programmet Idol. Läs mer

Slit till sjöss

Slit till sjöss

Tunga tallrikar, svårstädade hytter och långa dagar med mycket stress. Det är några av problemen i intendenturens arbetsmiljö som leder till många och långa sjukskrivningar. Läs mer

6F stödjer Idolstrejk

Förbunden inom 6F ger sitt stöd till Musikerförbundet, som har varslat om strejk för Idoldeltagarna om inte produktionsbolaget tecknar kollektivavtal. 6F överväger sympatiåtgärder. Läs mer

Arbetsmiljöverket fick ingen anmälan om dödsolycka

Än så länge är det oklart vad som orsakade olyckan i Dalarna förra veckan då två linjemontörer omkom. Arbetsmiljöverket samlar information tillsammans med Elsäkerhetsverket. Läs mer

Mer stress i polisens nya organisation

Mer stress i polisens nya organisation

Stress och övertid hör till vardagen för de civilanställda operatörerna på polisens regionkommunikationscentral i Umeå. Men jobbet är givande och problemen förhoppningsvis övergående. Läs mer

Neutralitet

En arbetstagare är inte skyldig att utföra arbete som är uttaget i strejk eller blockad på ett annat avtalsområde. Den som inte deltar i konflikten ska kunna göra sitt vanliga arbete.