Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Mika Franssila, Marta Aguirre, Christer Alnebratt, Kristoffer Johansson, Jonas Blomqvist och Roger Patriksson utgör interrimstyreslen i spårtrafikens branschorganisation. Louise Reichenberg ingår också men var inte med vid fototilfället.
Nyhet

Spårbranschen går samman

Om ett år ska den vara på plats, branschorganisationen för spårtrafik. Den ska stötta klubbarnas verksamhet och öka medlemmarnas inflytande inom Seko.

24 februari 2016 09:43

-Den största verksamheten sker på klubbnivå och så ska det fortsätta. Klubbarna kan behöva stöttning och det kan branschorganisationen ge, det är vår förhoppning. I grunden ska det bli bättre för medlemmarna, säger Kristoffer Johansson.

Han är fackligt förtroendevald på Stockholmståg och ingår i den interrimstyrelse som ska föreslå vilket uppdrag branschorganisationen ska ha.

Interrimstyrelsen hade sitt andra möte igår och målet är att dra igång verksamheten den 1 januari 2017.

Medlemmarnas bästa är målet. För att nå dit krävs dels att branschen samlar sig kring olika frågor, dels att spårtrafiken kan öka sitt inflytande inom Seko.

Det verkar styrelseledamöterna ense om.

-Vi har inte samma påtryckningsmöjligheter på Seko som andra branscher. De senaste åren har vi blivit svagare, säger Marta Aguirre, också hon från Stockholmståg och ledamot av Sekos förbundsstyrelse.

Hon tror att en förklaring till den svagare ställningen är att spårtrafiken ännu inte har någon branschorganisation.

-Inom Seko har vi flera olika sätt att organisera oss. Det finns regioner, nationella klubbar, förhandlingsorganisationer och branschorganisationer. Att det ska vara så har kongressen beslutat och då är det så vi måste jobba, säger hon.

Idag finns fyra branschorganisationer, energi, telekom, väg- och ban och sjöfolk. Spår blir den femte.

Enligt stadgarna ska en branschorganisation samordna studieverksamhet, förhandlings- och arbetsmiljöarbete, informera och bilda opinion.

Finns det någon risk att starka branscher drar isär Seko som förbund?

-Nej det tror jag inte, säger Marta Aguirre. Starkare branscher betyder inte att solidariteten inom förbundet försvinner.

Vad som blir viktigaste frågan för spårtrafikens branschorganisation är långt ifrån klart ännu.  Åsikterna går isär.

För några företag och klubbar är upphandlingsfrågor viktigast, för andra är arbetstiderna centrala. För ytterligare några är stärkta centrala avtal avgörande.

Roger Patriksson, ordförande för Seko på SJ Götalandståg lyfter fram behovet att arbeta långsiktigt med avtalskrav.

-Hittills har vi inte haft möjlighet att arbeta strategiskt med avtalen. Vi har samlats ett par dagar för att bli överens. Med en branschorganisation kan vi bli lika väl förberedda som arbetsgivarna. De arbetar strategiskt – i stort och smått, säger han.

Idag har Seko medlemmar på 90 olika trafikföretag. Hur många klubbar som berörs är oklart. De större företagen, SJ, Green Cargo och Euromaint har flera klubbar. Andra företag är mycket små, med ibland en eller två anställda.

karin-byline
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Allt värre vara vägarbetare

Allt värre vara vägarbetare

Hastigheten på vägarna ökar, också hastigheten förbi vägarbetsplatser. Med det ökar olycksrisken. Tillbuden och olyckorna blir fler och åtta vägarbetare av tio oroar sig. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Nytt avtal för kommunikation

Seko har tecknat avtal för bransch Kommunikation med Almega. Det rör omkring 15.000 medlemmar som arbetar inom post- och flygområdet.  Läs mer

Parterna har växlat yrkanden på staten

Idag har parterna på statens områden växlat sina avtalskrav. Seko kräver bland annat ökad anställningstrygghet. Arbetsgivarverket vill ha tillsvidareavtal och lönesättande samtal. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

EU försenar tonnageskatt

Denna vecka skulle riksdagen ha tagit beslut om införandet av ett svenskt tonnageskattesystem. Nu sätter EU käppar i hjulet och menar att det svenska förslaget är ett hot mot den fria rörligheten, trots att konstruktionerna är godkända i andra länder. Läs mer

Semestertips i sekoland

Semestertips i sekoland

Telehistoria eller försvarshistoria. Postmuseum eller ånglok på smalspår. Eller kanske en frontlastare från 40-talet. Sverige är fullt av historia med Sekoanknytning och här tipsar vi om hundratalet lämpliga avstickare att göra en ledig dag. Läs mer

”Kollegerna är det bästa”

”Kollegerna är det bästa”

Läs mer

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

Han beskrivs som en av Sveriges främsta satirtecknare och har pennudden riktad mot Sverigedemokrater, Alliansen, rövarkapitalister och orättvisor i allmänhet. Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Två nya i LO:s ledning

I dag måndag avslutas LO-kongressen och en delvis ny ledning tar över. Ingela Edlund lämnar posten som andra vice ordförande och återgår till sin tjänst på Seko. Hon ersätts av Berit Müllerström från Kommunal. Läs mer

Sexuella trakasserier
Vanligare än man tror

Vanligare än man tror

Ingen vet exakt hur vanligt det är med sexuella trakasserier på jobbet. Det vi ser är toppen på ett isberg, tror forskare. Orsaken är ofta bristande jämställdhet. Facket kan göra mycket för att stötta sin medlem, men det är arbetsgivarens ansvar att vidta åtgärder. Läs mer

LO-kongressen: Bort med allmän visstid ur Las.

LO-kongressen gick på Sekos linje och ställde sig bakom kravet att LO ska arbeta för att allmän visstidsanställning ska tas bort ur lagen om anställningsskydd. Läs mer

Kvarts ger Strukton böter

Strukton Rail tvingas betala maximal sanktionsavgift, 150 000 kronor, sedan Arbetsmiljöverket vid en inspektion funnit att bolaget brutit mot föreskrifterna om kvarts. Läs mer

Seko och Fastighets tar ställning efter sommaren

Beslut om en fördjupad utredning av en eventuell sammanslagning av Seko och Fastighets kommer efter sommaren. Det beslutade de båda styrelserna idag efter en dragning av den förstudie som genomförts. Läs mer

Avtal klart för kommunala energibolag

Nu har även elmontörer och drifttekniker i kommunala energibolag och tekniker på kommunala flygplatser fått ett nytt avtal. Läs mer

Konduktörer ersätts med stolpar

Konduktörer ersätts med stolpar

Sören Edzén är en av drygt 50 konduktörer som från och med i fredags, den 10 juni, inte längre jobbar på Tvär- och Nockebybanorna i Stockholm. Läs mer

Arbetsplatsen
Här är vägen in i Sverige

Här är vägen in i Sverige

I centrala Göteborg ligger arbetsförmedlingens etableringskontor. Hit kommer de som fått uppehållstillstånd för att slussas in på arbetsmarknaden. Där kan de få hjälp av Sekomedlemmarna Jonathan Karlsson och Khawlah Abbassi. Läs mer

Lönerevision

Lokala löneförhandlingar där man ser över och utvärderar lönesättningen. Sker vanligen en gång per år.