Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Nedbemanningen

SJ hotas av böter för sämre arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket kräver att SJ ser över arbetsmiljön efter att man dragit ner på bemanningen på många tåg. Annars hotar böter på 250.000 kronor.

17 oktober 2016 10:47

För två år sedan drog SJ igång ett projekt kallat Ratio. Man inledde då ett test med lägre bemanning och nya arbetssätt på utvalda snabbtåg och regionaltåg. Snabbtågen gick ner från tre till två tågvärdar och regionaltåg körs med en tågvärd.

Ny teknik och sparbeting låg bakom försöket. Nu är nedbemanning fullt genomförd och ska utvärderas under hösten.

Men Seko har hela tiden motsatt sig neddragningarna, och anser att det skapar en orimlig arbetsbörda på ombordpersonalen. Det kulminerade i att skyddsombuden anmälde SJ till Arbetsmiljöverket.

Efter inspektion och skriftväxling har nu Arbetsmiljöverket kommit fram till att man delar skyddsombudens oro över SJ:s beslut, och har utfärdat ett vitesföreläggande mot bolaget. Verket kräver att SJ ser över de risker som finns för de ombordanställda med nedbemanningen.

– Det är väldigt positivt att Arbetsmiljöverket går på vår linje, men det var inte oväntat, säger Lennart Jansson, Sekos huvudskyddsombud för de ombordanställda.

Kraven från Arbetsmiljöverket handlar bland annat om att SJ måste se till att resurserna är anpassade till kraven i arbetet med särskild hänsyn till den nya förordningen om organisatorisk och social arbetsmiljö som kom i våras.

– Med lägre bemanning blir folk stressade och känner sig otillräckliga. Så problemen handlar framför allt om den psykosociala arbetsmiljön, säger Lennart Jansson.

SJ menar att man minskat kraven på personalen i samband med den minskade bemanningen. Men Arbetsmiljöverket låter sig inte helt övertygas: ”Det kvarstår dock för er att säkerställa att de befintliga resurserna i form av bemanning, verktyg och tydlighet i arbetsinnehåll är anpassade till de faktiska kraven i arbetet”, skriver Arbetsmiljöverket i sitt beslut.

Man konstaterar också att sjuktalen för ombordpersonalen ligger på 10 procent, och kräver åtgärder för att få ner dessa.

– Sjuktalen för ombordanställda är mer än dubbelt så höga som för lokförarna, så det är ju kundkontakten det handlar om. Därför måste vi vara tillräckligt många för att utföra vårt arbete, säger Lennart Jansson.

Han har gott hopp om att SJ tar frågan på allvar.

– Man har redan bemannat upp igen på vissa avgångar där de insett att det behövs. Så jag tror nog att riskanalysen ger för handen att vi måste bemanna upp er avgångar.

Efter inspektionen i juni svarade SJ att man: ”har för avsikt att genomföra en utvärdering ungefär 6 månader efter genomförd förändring men beaktar eventuella oväntade effekter som framkommer innan dess.”

I Arbetsmiljöverkets beslut om ett vitesföreläggande har man lyssnat till SJ såtillvida att företaget får på sig till den sista november med åtgärderna.

Madeleine Raukas, chef för trafik och service på SJ, ser inga problem med att uppfylla Arbetsmiljöverkets krav.

– Vi välkomnar detta. Det är inte konstigt när vi genomför en sådan här förändring samtidigt som det kommit en ny förordning om organisatorisk och social arbetsmiljö. De krav de ställer ligger helt i linje med den utvärdering vi redan håller på med, där vi i samråd med skyddsombuden bedömer riskerna och tar fram en handlingsplan.

Foto: Magnus Fond
Madeline Raukas. Foto: Magnus Fond

I Sekotidningens enkät till de ombordanställda uppger många att de känner stress och frustration över att inte kunna ge tillräcklig service till resenärerna. Men enligt Madeleine Raukas måste de anpassa ambitionsnivån.

– Vi har ändrat arbetsinnehållet, med en ny prioriteringsordning, och infört nya verktyg för att anpassa servicen till den lägre bemanningen.

Ska resenärerna alltså förvänta sig sämre service?

–Inte sämre. Den ser bara ut på ett annat sätt. Samtidigt har vi sänkt priserna så er kan åka med oss, då kan man kanske ha förståelse för varierade öppettider i bistron till exempel.

En annan viktig fråga de ombordanställda lyfter är säkerheten, både för egen och resenärernas del. Om man till exempel måste evakuera ett ihopkopplat tåg, eller om en resenär blir sjuk i det obemannade tågsättet kan inte tågvärden komma dit.

– För oss kommer alltid säkerheten först. Sådana situationer hanteras enligt våra rutiner som är trafiksäkra. Vi har ju trots allt högre bemanning än många andra tågverksamheter, säger Madeleine Raukas.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Anställda i kollektivtrafiken kan få meddelarskydd

En utredning föreslår att privatanställda i kollektivtrafiken ska omfattas av meddelarskydd. Dock bara de som arbetar i helt eller delvis skattefinansierad verksamhet. Statliga SJ och privatfinansierade trafikbolag omfattas inte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Avtalsdelegation

Fackets förhandlingsgrupp, som biträder förhandlingsavdelningen under de centrala avtalsförhandlingarna. Avtalsdelegationen arbetar bara med det egna avtalsområdet och utses formellt av förbundsstyrelsen.