Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Foto: Infranord
Nyhet

Seko: Lönedumpning på Infranord

Runt 100 kronor i timmen går bemanningspersonal miste om när de jobbar i järnvägsbranschen. Det menar Seko som tvistar med två arbetsgivarorganisationer i frågan.

31 januari 2017 12:56

– Det här måste bli en avtalsfråga, som jag personligen tycker att vi ska kunna strejka för, säger Håkan Englund, vice ordförande för Sekos förhandlingsorganisation på Infranord.

Det handlar om gränsdragning och omfattning av olika avtal. Med Almega har Seko tecknat ett avtal för järnvägsinfrastrukturbranschen och med Sveriges Byggindustrier (BI) har man Väg- och banavtalet.

Inom respektive avtal finns regleringar kring in- och utlåning av personal. Och det är något som utnyttjas av arbetsgivare, menar Håkan Englund.

– Det finns många företag i vår bransch som bara sysslar med bemanning men som går på väg- och banavtalet. De anställda har avtalets lägstalön, som är mycket lägre än på vårt avtal, och har oftast bara timanställningar. När de hyrs in borde de i stället gå på bemanningsavtalet.

Enligt LO:s bemanningsavtal ska den inhyrda ha en lön motsvarande GFL, genomsnittligt förtjänstläge, på den inhyrande arbetsplatsen.

Seko har gjort en granskning av lönerna för inhyrd personal och kommit fram till att de i snitt går miste om 100 kronor i timmen jämfört med om de gått på bemanningsavtalet.

– Då är ob-ersättningar inräknade och det kan ju bli en hel del nattjobb. Problemet där är att väg- och ban har en procentsats på lönen vid beräkning av ob och eftersom de går på lägstalönen blir den väldigt låg. På vårt avtal är det en fast summa som beräknats på ett genomsnitt.

Sekos tolkning av Väg- och banavtalet är att det inte är tillåtet att låna eller hyra ut personal till Järnvägsinfrastrukturavtalet eller Infranord.

–  Med andra företag i branschen fungerar tolkningen av vilka avtal och regler som gäller. Det är obegripligt varför Infranord inte kan följa dessa regler, säger Björn-Inge Björnberg, ombudsman på Seko med ansvar för Väg- och ban.

Seko har ett antal tvister med arbetsgivarparterna, som rör in- och utlåning. Men de ligger lite på vänt inför den stundande avtalsrörelsen. I Sekos avtalsyrkanden för Väg- och banavtalet återfinns krav på att lön och villkor för inlånad personal ska vara minst samma som på den arbetsplats de är utlånade till.

Enligt Infranord bidrar man inte till lönedumpning, då företaget är tydliga med vilka ersättningar som ska gälla, gentemot uthyrande företag.

– Vi kräver att det ska finnas ett kollektivavtal och meddelar vilka ersättningar som ska gälla. När vi hyr in personal ska det vara genomsnittslönen på vår arbetsplats som gäller, säger Torgny Johnsson, personalchef på Infranord.

Enligt Seko får de för låga ersättningar. Hur ser du på det?

– Det har jag ingen kommentar till. Vårt ansvar är att tala om vilka nivåer som gäller. Om de inte följs begår väl det uthyrande företaget ett avtalsbrott.

Kontrollerar ni att de betalar enligt de nivåerna.

– Nej, det är inte vår uppgift. Vi talar bara om hur mycket de ska betala, säger Torgny Johnsson.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Anställda i kollektivtrafiken kan få meddelarskydd

En utredning föreslår att privatanställda i kollektivtrafiken ska omfattas av meddelarskydd. Dock bara de som arbetar i helt eller delvis skattefinansierad verksamhet. Statliga SJ och privatfinansierade trafikbolag omfattas inte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

OB-tillägg

Ett extra tillägg för arbete som utförs under obekväm arbetstid på nätter och helger.