Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2016
Nyhet

Seko kräver minst 400 till alla i spårtrafiken

Seko har idag överlämnat sina avtalskrav för spårtrafiken. Förutom höjda löner märks även bättre skydd för de anställda vid verksamhetsövergångar, bättre villkor för deltidsanställda och löneskydd för personer som tas ur säkerhetstjänst.

18 februari 2016 14:57

Idag växlar Seko och Almega tjänsteförbunden avtalskrav för spårtrafikbranschen.

Sekos krav utgår från den plattform förbunden inom 6F tagit fram, till vilken nu även Musikerförbundet har anslutit sig.

I avtalsplattformen finns krav på löneökningar om minst 800 kronor per månad på avtalsområden där snittlönen ligger under 25000 kronor. På övriga avtalsområden kräver man minst 3,2 procent på avtalets snittlön. Andra gemensamma frågor rör daglöneri och missbruk av visstidsanställningar samt personlig integritet i arbetslivet.

Specifikt för spåravtalet kräver Seko en garantinivå på minst 400 kronor och att lägsta lönen i avtalet ska höjas till 18000 kronor.

Inom avtalsområdet finns en stor lönespridning, med löner på över 30000 kronor för lokförare medan städare på avtalet tjänar under 18000. De höga lönerna håller uppe snittet vilket gör att de med lägst lön inte omfattas av 6F-kravet på 800 kronor som garantinivå, trots att de tjänar långt under 25000 kronor i månaden.

Ett krav rör de ständiga upphandlingar av trafikområden, något skapar oro hos personalen som sällan vet om de kommer ha kvar jobbet om arbetsgivaren förlorar en upphandling. Därför vill Seko se ett starkare skydd för arbetstagarna vid verksamhetsöverlåtelser inom spårtrafikbranschen.

Seko vill även komma åt missbruk av deltidsanställningar. Där vill man att de som regelbundet arbetar mer än avtalad sysselsättningsgrad ska få sina kontrakt uppskrivna till faktiskt arbetad tid med avstämning var sjätte månad.

– Vi vill förbättra möjligheten till heltidsanställningar inom branschen. Deltids- och timanställningarna skapar otrygga anställningar. Vi ska också motarbeta alla försök till villkorsdumpning i samband med alla de upphandlingar som sker inom spårtrafiken, säger, säger Per-Ola Fällman, avtalsansvarig ombudsman på Seko, i en kommentar.

Dessutom kräver Seko att anställda som tas ur säkerhetstjänst ska ha rätt till oförändrad lön till dess att Transportstyrelsen hanterat dispensansökan och under den tid nödvändig rehabilitering genomförts. Det kan till exempel gälla en lokförare som drabbas av någon sjukdom som gör att hen inte uppfyller säkerhetskraven för tjänsten.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Johnny Karlberg

    Vad spelar 400 kr för roll om det är 10-12h kvartstid i veckan.
    Sänk lönen och ta bort all kvartstid tack. Det skulle sänka sjukskrivningstalen också troligtvis.

  2. Mattias Henriksen

    Som föregående inlägg skrev. ..
    Lägg energin på att få bort eller åtminstone få till en paragraf som minimerar kvartstiden. …..
    Som det är nu så tjänstgör vi gratis väldigt många timmar på en månad.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko säger ja till flexpension

Seko säger ja till flexpension på telekomområdet. Det står klart sedan Seko och Almega tecknat ett avtal om högre pensionsavsättning tjänstepensionen för 4 500 medlemmar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko tar strid om hyvling på Postnord

Postnord tänkte skära ner arbetstiden för de anställda på postterminalen i Umeå. Alla heltider skulle omvandlas till deltider, på 80 procent. Efter centrala förhandlingar ser det något ljusare ut. Läs mer

Hyvling viktigt när spårtrafiken spikar avtalskrav

Hyvling viktigt när spårtrafiken spikar avtalskrav

När spårtrafikens förtroendevalda träffas för att diskutera avtalskrav 2017 är alla överens om att det är mycket viktigt att lösa frågan om ”loss of license”. Liksom att hitta ett sätt att göra det svårare för arbetsgivarna att hyvla, det vill säga att omvandla heltider till deltider. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Regeringen vill skrota Lex Laval

Facket ska kunna kräva svenska kollektivavtal av utländska företag med utstationerad arbetskraft i Sverige. Det är innebörden i den proposition som regeringen lägger fram i veckan. Läs mer

”Jag kan koderna”

”Jag kan koderna”

– Det är klart att dödsskjutningarna lägger sig som en våt filt över hela Malmö, säger David Henriksson, polis i en av de mest utsatta förorterna i Malmö och styrelseledamot i Seko Polisen Syd. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko växlar krav med KFS

Seko växlar krav med KFS

Löneökningar på 2,8 procent, med ett krontal på 672 kronor kräver Seko av KFS för energibranschen. Andra viktiga frågor är övertidsersättningar och beredskap. Läs mer

Medlemsrekrytering
Så ska fler lockas in i Seko

Så ska fler lockas in i Seko

Antalet medlemmar minskar stadigt. För att vända trenden satsar Seko nu 25 miljoner kronor under fem år på lokala projekt. I Stockholm har Seko bildat A-gruppen,en grupp förtroendevalda som brinner för medlemsvärvning. Läs mer

AD tar upp ob för tågvärdar i höst

Först i oktober i år blir det huvudförhandling i tvisten om tågvärdar på Transdev har rätt till ob-ersättning vid tjänstgöringsfritt uppehåll vid bortastation. Seko stämde Transdev till Arbetsdomstolen i augusti förra året. Läs mer

Seko och Fastighets allt närmare

Arbetet med att bilda ett gemensamt förbund av Seko och Fastighets fortsätter. Det har de båda förbundsstyrelserna beslutat idag. Läs mer

Brakförlust för Postnord

Brakförlust för Postnord

Postnord gör en förlust på en miljard fjärde kvartalet 2016. Främsta anledningen påstås vara den danska delen, där digitaliseringen slagit hårt mot brevverksamheten. Nu väntar kraftiga nedskärningar i den danska personalstyrkan. Läs mer

Bomblarmet avblåst

Polisen hittade inga farliga föremål ombord på de två MTR-tåg som bombhotades igår. Avspärrningarna hävdes och trafiken kom igång i går kväll. Läs mer

Nu får hon skadestånd

Nu får hon skadestånd

På natten den 15 januari 2013 kör ett förarlöst tåg på Saltsjöbanan igenom stoppbocken vid ändhållplatsen och kraschar in i ett bostadshus. Arriva ska nu betala 20 000 kronor till städerskan som fanns ombord. Läs mer

Nej till sjukpenning trots att Carina inte kan arbeta längre

Nej till sjukpenning trots att Carina inte kan arbeta längre

För ett år sedan ”kraschade” brevbäraren Carina Östermans högra axel. Då hade hon haft ont i flera månader och kämpat sig igenom arbetsdagarna. När hon inte längre kunde lyfta armen sökte hon hjälp på vårdcentralen. Läs mer

Sifferlöst avtal

Se Nollavtal.