Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2016
Nyhet

Seko kräver minst 400 till alla i spårtrafiken

Seko har idag överlämnat sina avtalskrav för spårtrafiken. Förutom höjda löner märks även bättre skydd för de anställda vid verksamhetsövergångar, bättre villkor för deltidsanställda och löneskydd för personer som tas ur säkerhetstjänst.

18 februari 2016 14:57

Idag växlar Seko och Almega tjänsteförbunden avtalskrav för spårtrafikbranschen.

Sekos krav utgår från den plattform förbunden inom 6F tagit fram, till vilken nu även Musikerförbundet har anslutit sig.

I avtalsplattformen finns krav på löneökningar om minst 800 kronor per månad på avtalsområden där snittlönen ligger under 25000 kronor. På övriga avtalsområden kräver man minst 3,2 procent på avtalets snittlön. Andra gemensamma frågor rör daglöneri och missbruk av visstidsanställningar samt personlig integritet i arbetslivet.

Specifikt för spåravtalet kräver Seko en garantinivå på minst 400 kronor och att lägsta lönen i avtalet ska höjas till 18000 kronor.

Inom avtalsområdet finns en stor lönespridning, med löner på över 30000 kronor för lokförare medan städare på avtalet tjänar under 18000. De höga lönerna håller uppe snittet vilket gör att de med lägst lön inte omfattas av 6F-kravet på 800 kronor som garantinivå, trots att de tjänar långt under 25000 kronor i månaden.

Ett krav rör de ständiga upphandlingar av trafikområden, något skapar oro hos personalen som sällan vet om de kommer ha kvar jobbet om arbetsgivaren förlorar en upphandling. Därför vill Seko se ett starkare skydd för arbetstagarna vid verksamhetsöverlåtelser inom spårtrafikbranschen.

Seko vill även komma åt missbruk av deltidsanställningar. Där vill man att de som regelbundet arbetar mer än avtalad sysselsättningsgrad ska få sina kontrakt uppskrivna till faktiskt arbetad tid med avstämning var sjätte månad.

– Vi vill förbättra möjligheten till heltidsanställningar inom branschen. Deltids- och timanställningarna skapar otrygga anställningar. Vi ska också motarbeta alla försök till villkorsdumpning i samband med alla de upphandlingar som sker inom spårtrafiken, säger, säger Per-Ola Fällman, avtalsansvarig ombudsman på Seko, i en kommentar.

Dessutom kräver Seko att anställda som tas ur säkerhetstjänst ska ha rätt till oförändrad lön till dess att Transportstyrelsen hanterat dispensansökan och under den tid nödvändig rehabilitering genomförts. Det kan till exempel gälla en lokförare som drabbas av någon sjukdom som gör att hen inte uppfyller säkerhetskraven för tjänsten.

mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Johnny Karlberg

    Vad spelar 400 kr för roll om det är 10-12h kvartstid i veckan.
    Sänk lönen och ta bort all kvartstid tack. Det skulle sänka sjukskrivningstalen också troligtvis.

  2. Mattias Henriksen

    Som föregående inlägg skrev. ..
    Lägg energin på att få bort eller åtminstone få till en paragraf som minimerar kvartstiden. …..
    Som det är nu så tjänstgör vi gratis väldigt många timmar på en månad.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förarlös tunnelbana år 2025

Förarlös tunnelbana år 2025

Trafikförvaltningen i Stockholm har tagit ett inriktningsbeslut om att införa förarlösa tunnelbanetåg på den röda linjen. Men Seko tunnelbanan varnar för säkerhetsrisker med helautomatiserade tåg. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Seko och Fastighets utreder samgående

Sekos och Fastighets styrelser har beslutat gå vidare och utreda ett samgående mellan förbunden. Förbunden börjar med att utreda avgiftssystemet. Läs mer

”Bra för mina och Sekos medlemmar”

Sverige fick släppa kravet på att minst 20 procent av fartygen ska vara svenskflaggade för att få igenom tonnageskatten. – EU-kommissionen tyckte att det var ett russin för mycket i den svenska kakan, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

Utredning vill placera häktade på ungdomshem

Häktade under 18 ska förvaras på särskilt ungdomshem istället för på Kriminalvårdens häkten. Och unga ska ha rätt till minst fyra timmars vistelse med andra varje dag. Läs mer

Osäkra vägjobb
Så ska vägarna bli säkra

Så ska vägarna bli säkra

”Vägarbetare medvetslös ...”, ”Signalvakt död ...”, ”Fler dödas vid vägarbeten ...” Under många år har vi sett rubriker som dessa, under lika många år har arbetet pågått mot olyckor vid vägarbeten. Men olyckorna minskar inte, tvärtom blir de fler och vägarbetarnas oro ökar. Här ger alla inblandade sin bild av varför och av vad som måste göras. Läs mer

”Vi blir som en andra familj”

”Vi blir som en andra familj”

Läs mer

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

Han beskrivs som en av Sveriges främsta satirtecknare och har pennudden riktad mot Sverigedemokrater, Alliansen, rövarkapitalister och orättvisor i allmänhet. Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

EU-ja till tonnageskatt

Sista hindret för en svensk tonnageskatt är undanröjt i och med att EU-kommissionen nu har godkänt förslaget. Förhoppningen är att systemet ska vara infört vid årsskiftet som planerat. Läs mer

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

– Vi har en mörk historia här i Södra Sandby, med sex dödsfall på 60-talet. Alla dog av silikos. Vi vill aldrig sätta oss i den sitsen igen, därför ser vi så allvarligt på riskerna nu, säger Bartlomiej Natanek, miljöledare på NCC Roads. Läs mer

Österåker stänger hus med mögelproblem

Ett av husen på Österåkeranstalten har spår av mögel och Kriminalvården har beslutat tömma huset på intagna och personal. Läs mer

Fler hot när konduktörerna försvann

Fler hot när konduktörerna försvann

Den 10 juni försvann konduktörerna från Stockholms lokalbanor. Istället ska passagerarna under en försöksperiod själva blippa sina reskassekort på stolpar vid stationerna. Samtidigt ökade antalet biljettkontrollanter. Läs mer

Ledningen för TRSM avgår

Efter våldsam turbulens inom skärgårdstrafiken meddelar idag TRSM:s vd, Anette Schilde, att hon avgår på egen begäran. Även vice vd och trafikchefen slutar. Ny vd blir Henrik Cars, som idag är vice vd för Gotlandsbolaget. Läs mer

Bristande rutiner bakom järnvägsolycka

Bristande rutiner tycks ligga bakom olyckan då två banarbetare skadades, varav en svårt, när de blev påkörda av ett tåg i slutet av maj. Arbetet hade inte anmälts till Trafikverket och a-skydd hade inte begärts. Läs mer

Sämre hälsa med otrygg anställning?

En forskargrupp vid Karolinska institutet ska undersöka hälsoeffekterna av otrygga anställningar i en flerårig studie. Frågorna man söker svar på är hur och varför hälsan påverkas av visstid och timanställningar. Läs mer

Arbetsplatsen
De sätter säkerheten främst

De sätter säkerheten främst

Omväxlande och varierat med felsökning, reparationer och underhåll. Det är det bästa med jobbet, tycker tågteknikerna på Mantenas underhållsdepå. Och numera står säkerheten högt i kurs i Hagalund. Läs mer

Konfliktvarsel

Innan en fackförening eller arbetsgivarorganisation vidtar en konfliktåtgärd måste de varsla sin motpart och Medlingsinstitutet om sina planer minst sju dagar i förväg.