Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2016
Nyhet

Seko kräver minst 400 till alla i spårtrafiken

Seko har idag överlämnat sina avtalskrav för spårtrafiken. Förutom höjda löner märks även bättre skydd för de anställda vid verksamhetsövergångar, bättre villkor för deltidsanställda och löneskydd för personer som tas ur säkerhetstjänst.

18 februari 2016 14:57

Idag växlar Seko och Almega tjänsteförbunden avtalskrav för spårtrafikbranschen.

Sekos krav utgår från den plattform förbunden inom 6F tagit fram, till vilken nu även Musikerförbundet har anslutit sig.

I avtalsplattformen finns krav på löneökningar om minst 800 kronor per månad på avtalsområden där snittlönen ligger under 25000 kronor. På övriga avtalsområden kräver man minst 3,2 procent på avtalets snittlön. Andra gemensamma frågor rör daglöneri och missbruk av visstidsanställningar samt personlig integritet i arbetslivet.

Specifikt för spåravtalet kräver Seko en garantinivå på minst 400 kronor och att lägsta lönen i avtalet ska höjas till 18000 kronor.

Inom avtalsområdet finns en stor lönespridning, med löner på över 30000 kronor för lokförare medan städare på avtalet tjänar under 18000. De höga lönerna håller uppe snittet vilket gör att de med lägst lön inte omfattas av 6F-kravet på 800 kronor som garantinivå, trots att de tjänar långt under 25000 kronor i månaden.

Ett krav rör de ständiga upphandlingar av trafikområden, något skapar oro hos personalen som sällan vet om de kommer ha kvar jobbet om arbetsgivaren förlorar en upphandling. Därför vill Seko se ett starkare skydd för arbetstagarna vid verksamhetsöverlåtelser inom spårtrafikbranschen.

Seko vill även komma åt missbruk av deltidsanställningar. Där vill man att de som regelbundet arbetar mer än avtalad sysselsättningsgrad ska få sina kontrakt uppskrivna till faktiskt arbetad tid med avstämning var sjätte månad.

– Vi vill förbättra möjligheten till heltidsanställningar inom branschen. Deltids- och timanställningarna skapar otrygga anställningar. Vi ska också motarbeta alla försök till villkorsdumpning i samband med alla de upphandlingar som sker inom spårtrafiken, säger, säger Per-Ola Fällman, avtalsansvarig ombudsman på Seko, i en kommentar.

Dessutom kräver Seko att anställda som tas ur säkerhetstjänst ska ha rätt till oförändrad lön till dess att Transportstyrelsen hanterat dispensansökan och under den tid nödvändig rehabilitering genomförts. Det kan till exempel gälla en lokförare som drabbas av någon sjukdom som gör att hen inte uppfyller säkerhetskraven för tjänsten.

mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Johnny Karlberg

    Vad spelar 400 kr för roll om det är 10-12h kvartstid i veckan.
    Sänk lönen och ta bort all kvartstid tack. Det skulle sänka sjukskrivningstalen också troligtvis.

  2. Mattias Henriksen

    Som föregående inlägg skrev. ..
    Lägg energin på att få bort eller åtminstone få till en paragraf som minimerar kvartstiden. …..
    Som det är nu så tjänstgör vi gratis väldigt många timmar på en månad.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko kan få ny organisation – igen

Efter nästa års kongress kan Sekos ledning se helt annorlunda ut. I det förslag som just nu är ute på remiss i lokal organisation försvinner bland annat posten som avtalssekreterare. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Lågt i tak på statliga arbetsplatser

Var tredje ST-medlem som arbetar på statliga arbetsplatser upplever att det blivit lägre i tak de senaste tre åren. Läs mer

SJ hotas med vite för minskad bemanning

Arbetsmiljöverket kräver att SJ ser över arbetsmiljön efter att man dragit ner på bemanningen på många tåg. Annars hotar böter på 250000 kronor. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

Blå tågets personalbolag i konkurs

Anemone Tågpersonal, som är Skandinaviska Jernbanors bemanningsföretag, har begärts i konkurs. Personalen fick besked igår. Ett femtontal anställda berörs. Läs mer

Vad hände sen?
Anders är friad från alla misstankar

Anders är friad från alla misstankar

Genom åren har Sekotidningen skrivit om en mängd olika människor och händelser. Rätt ofta har det handlat om problem av olika slag, om människor som fått hjälp, inte fått det eller som varit mitt i en process. Med början i detta nummer ska ni titta tillbaka och ställa frågan: Vad hände sedan? Läs mer

”Vi blir som en andra familj”

”Vi blir som en andra familj”

Läs mer

Politiker med örat mot rälsen

Politiker med örat mot rälsen

Satsa på järnvägen och vattenvägen, det ger ett bättre samhälle och det krävs för att rädda klimatet. Det anser en av Sveriges mest erfarna trafikpolitiker, Karin Svensson Smith (MP). Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Arbetsmiljön högt på dagordningen när staten förhandlar

Om en vecka löper det statliga avtalet ut. Förhandlingar pågår men parterna har ännu inte kommit särskilt långt när det gäller löner och allmänna villkor. Läs mer

Osäkra vägjobb
Så ska vägarna bli säkra

Så ska vägarna bli säkra

”Vägarbetare medvetslös ...”, ”Signalvakt död ...”, ”Fler dödas vid vägarbeten ...” Under många år har vi sett rubriker som dessa, under lika många år har arbetet pågått mot olyckor vid vägarbeten. Men olyckorna minskar inte, tvärtom blir de fler och vägarbetarnas oro ökar. Här ger alla inblandade sin bild av varför och av vad som måste göras. Läs mer

Ja till tonnageskatt

Riksdagens skatteutskott säger ja till regeringens förslag om ett svenskt tonnageskattesystem. Men med vissa anpassningar till EU-kommissionens synpunkter. Läs mer

Järnvägssatsning nästa mandatperiod

I regeringens budgetproposition för 2017 skjuter man till 200 miljoner för att höja kapaciteten och göra järnvägen mer robust. För 2019-2020 skjuter man till 8,7 infrastrukturmiljarder, främst till järnvägen. Läs mer

Förundersökning klar i Sekohärvan

Polisen är nu färdig med utredningen kring de 14 försvunna miljonerna från väg- och banklubben i Gävle/Dala. Enligt utredande polis är bevisläget gott uppger Hela Hälsingland. Läs mer

Säkerheten för banarbetare i fokus

Seko bjöd in till en heldag om säkerhet för spårarbetare med skyddsombud, arbetsgivare och Trafikverket på plats. – Nu hoppas vi att det här kan bli årligt återkommande, säger Ingvar Carlsson, arbetsmiljöansvarig på Seko väg och ban. Läs mer

Bring Citymail måste se till att personal kan gå på toaletten

Bring Citymail måste se till att brevbärarna kan ta lunchrast, göra toalettbesök och ta paus under en arbetsdag. Det har Arbetsmiljöverket beslutat efter en anmälan från Sekos skyddsombud. Läs mer

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

– Vi har en mörk historia här i Södra Sandby, med sex dödsfall på 60-talet. Alla dog av silikos. Vi vill aldrig sätta oss i den sitsen igen, därför ser vi så allvarligt på riskerna nu, säger Bartlomiej Natanek, miljöledare på NCC Roads. Läs mer

Löneväxling

Att byta en del av lönen mot en förmån, till exempel tjänstebil eller pensionsförmån.