Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation

M/S Argos full med asbest

För tre år sedan låg Fiskeriverkets forskningsfartyg M/S Argos på varv i Göteborg. Båten skulle rustas upp, men i stället togs den ur drift. Argos innerväggar var fulla med asbest och det fanns fri asbest i luften.

14 april 2014 12:54

I dag är fartyget skrotat, Fiskeriverket ombildat till Havs- och vattenmyndigheten och fartygsenheten nedlagd. Besättningen på Argos är uppsagd sedan två år tillbaka.

Det är oklart hur besättningen mår i dag men det är klarlagt att två anställda hade plack eller begynnande plack i lungorna i september 2011.

Enligt uppgift från fackliga företrädarehar dessa personer fått ersättning från Afa.

Under tiden på Argos var besättningen medlemmar i Seko Sjöfolk. Men efter att de sades upp för ett år sedan är det ingen inom Seko som har kontakt med gruppen. De som är arbetslösa tillhör ingen klubb. Några har fått nya jobb.

Den som arbetat på fartyget har dock rätt att när som helst kontakta Feelgood, Havs- och vattenmyndighetens företagshälsovård.

– Vi har ett avtal om detta, säger Karin Brunnström Algell, personalutvecklare på myndigheten.

Stig Thörnqvist var skyddsombud på Fiskeriverket när asbestlarmet kom 2011. Han initierade den skyddsrond som ledde till att fartyget togs ur drift. Han är fortfarande upprörd över att ledningen för Fiskeriverket påstod att ingen känt till att det var asbest ombord.

– Det visste man redan i början av 90-talet.

Argos var ett gammalt fartyg som hade tjänat ut, långt innan larmet kom. Behovet av ett nytt fartyg lyftes flera gånger till regeringen.

Det blev dock ingen lösning. Verksamheten fortsatte, samtidigt som personalen utsattes för en dålig arbetsmiljö.

– Man skulle kunna säga att Fiskeriverkets ledning riskerade personalens hälsa hellre än att i tid ta fartyget ur drift. Det blev en dyr historia, merkostnader på tiotals miljoner kronor. Och så förlorade människor sina jobb, säger Stig Thörnqvist.

För honom är händelsen avslutad, men han väntar fortfarande på vad arbetsmiljöåklagaren i Göteborg ska säga. Åklagaren inledde en förundersökning om arbetsmiljöbrott då båten togs ur drift 2011.

Händelserna på Argos ledde till att Transportstyrelsen inledde en inventering av asbest på 1 600 svenskflaggade fartyg. Inventeringarna skulle varit klara redan för ett år sedan, men hittills har bara cirka 10 procent svarat på uppmaningen. Av dem har 33 deklarerat att de har asbest ombord.

SONY DSC

– Man har framför allt hittat asbest i skorstenar och bromsband. Den får inte damma, om den gör det måste båten saneras, säger Christina Östberg som ansvararför inventeringen på Transportstyrelsen.

Rederierna har ytterligare cirka fyra år på sig att lämna in dokumentationen. De fartyg som inte gör det riskerar att bli av med sina certifikat och därmed sina tillstånd att bedriva sjöfart.

– Våra inspektörer besöker fartygen vart femte år och de har med sig den här frågan vid sina ordinarie besök. Har fartyget inte lämnat in någon inventering tar inspektören upp det, säger Christina Östberg.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Anställda i kollektivtrafiken kan få meddelarskydd

En utredning föreslår att privatanställda i kollektivtrafiken ska omfattas av meddelarskydd. Dock bara de som arbetar i helt eller delvis skattefinansierad verksamhet. Statliga SJ och privatfinansierade trafikbolag omfattas inte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Vild strejk

En strejk som inte är tillåten.