Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 08-791 41 39

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tåg utan tågvärdar innebär stora risker, anser skyddsombuden på Öresundstågen
Nyhet

Kräver stopp för ensamma lokförare

Skyddsombuden på Öresundstågen kräver stopp för avgångar utan tågvärdar, där lokföraren alltså är ensam ombord. Veolia har nu två veckor på sig att svara på kravet.

29 augusti 2013 11:06

Omkring 40 avgångar i månaden saknar annan personal än lokförare ombord. Det medför stora risker, både för föraren och för passagerarna, menar skyddsombuden.

– Om en olycka sker eller en påkörning så kan ju lokföraren bli utslagen, antingen fysiskt eller psykiskt. Ombordpersonalen ska då ta hand om föraren och passagerarna. Saknas ombordpersonal ska vi alltså ta hand om oss själva och lugna passagerarna, säger Jens Christensen, skyddsombud och lokförare på Öresundstågen.

– Vad händer om tåget krockar mitt inne i skogen och lokföraren blir utslagen. Kanske har kontaktledningen fallit ner. Om passagerarna då tar sig av tåget är det livsfarligt, fortsätter han.

Förseningarna riskerar också att öka utan ombordpersonal eftersom lokföraren får fler arbetsuppgifter. Till exempel att kontrollera larm och liknande, samt att hjälpa rullstolsburna av och på tåget, uppgifter som i vanliga fall utförs av tågvärdarna.

– Det är svårt att få överblick över ett tåg som kan vara 240 meter långt med 900 passagerare ombord, säger Jens Christensen.

mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Timmis-strejken 2014, del 1: Öresundståg, från DSB First till Veolia | Ja ja, bra bra...

    […] som redan under innevarande avtal kör runt 40 avgångar i månaden bemannade med endast lokförare, har lagt ett bud som är 15-25% lägre än det inför föregående upphandling och kommer […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kriminalvården stoppade facket

Seko och Kriminalvården kom inte överens i tvisten om de två fackliga förtroendemän som nekades att komma in på häktet i Malmö. Nu inleds en central tvisteförhandling med Arbetsgivarverket Läs mer

” Vi skrattar mycket”

” Vi skrattar mycket”

Mari Nilsson, handläggare på Arbetsförmedlingen kundrelationer. Läs mer

“Idiotiskt att ta bort konduktörerna”

“Idiotiskt att ta bort konduktörerna”

Seko kämpar för att konduktörerna på lokalbanorna i Stockholm inte ska ersättas med stolpar. Läs mer

Nytt avtal ger ungdomar jobb i energibranschen

Seko har tecknat sitt första yrkesintroduktionsavtal i energibranschen. Läs mer

Klimatomställning inget offer

Klimatomställning inget offer

Klimatomställningen är inget hot mot välfärden. Den är tvärtom en förutsättning för hållbara jobb. Det hävdar Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen. Läs mer

Efter valet
Bråda dagar i riksdagshuset

Bråda dagar i riksdagshuset

Strax efter valet tog Sekotidningen en runda i riksdagshuset för att se hur det något kaotiska valresultatet drabbar några av Sekomedlemmarna som arbetar i riksdagsförvaltningen. Läs mer

Fick sparken efter att ha blivit slagen och kallad “nigger”

En biljettkontrollant i Stockholm blev sparkad efter att ha försvarat sig när han blev kallad "nigger" och slagen av en berusad man. Nu har Seko stämt arbetsgivaren och Almega i Arbetsdomstolen. Läs mer

Veolia tvingar förare gå på kurs

I helgen genomför Veolia de första evakueringsutbildningarna för lokförare på Öresundståg. De som inte anmält sig frivilligt beordras att delta på övertid. Läs mer

Nu börjar (nästa) valrörelse

Den nya regeringen kan välja mellan att visa på en ny väg för Sverige eller att förbereda sig på att göra något annat om fyra år. Läs mer

En tyst minut för mycket

Vi strejkar för våra löner, kanske ska vi strejka för vår arbetsmiljö, för våra liv. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Ingen har koll på riskerna vid spårarbete

Ingen har koll på riskerna vid spårarbete

Det går inte att säga om antalet olyckor och tillbud vid spårarbete ökat eller minskat. Enligt Statens Haverikommission saknas tillförlitlig statistik. Läs mer

Angelica trivs vid ratten

Angelica trivs vid ratten

Det har blivit trendigt med kvinnliga maskinförare. Angelica Olsson är en av dem. Läs mer

Förhörd efter Fas 3-artikel

Förhörd efter Fas 3-artikel

Torbjörn Nygren och tre av hans kolleger gick ut i pressen och talade om hur illa det funkade i Fas 3. När tidningen kom ut blev de inkallade på förhör. Läs mer

Personal och klienter far illa på LVM-hem

Det är kaos på landets LVM-hem. Det skriver fackförbundet ST i en debattartikel i Svenska Dagbladet idag. Seko håller med. Läs mer

Facklig seger i Nepal

Facket vid Ncell i Nepal vann. De fick tillbaka sin kollega som sagts upp utan förvarning. Läs mer

Sekos ordförande på Öresundståg avgår

Ordförande för Seko klubb på Öresundståg, Jens Kvist Christensen, lämnar sitt uppdrag. Läs mer

Patrik fick kämpa för hjälp

Patrik fick kämpa för hjälp

Patrik Malmberg arbetar med kvinnor som har missbruksproblem och psykiska störningar. Då är det viktigt att han själv är stabil. Men arbetsgivaren nekade honom hjälp när han drabbades av en personlig kris. Läs mer

Förhandlingsdelegation

En grupp som utses av förbundsstyrelsen för att vara med under avtalsförhandlingarna.