Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tåg utan tågvärdar innebär stora risker, anser skyddsombuden på Öresundstågen
Nyhet

Kräver stopp för ensamma lokförare

Skyddsombuden på Öresundstågen kräver stopp för avgångar utan tågvärdar, där lokföraren alltså är ensam ombord. Veolia har nu två veckor på sig att svara på kravet.

29 augusti 2013 11:06

Omkring 40 avgångar i månaden saknar annan personal än lokförare ombord. Det medför stora risker, både för föraren och för passagerarna, menar skyddsombuden.

– Om en olycka sker eller en påkörning så kan ju lokföraren bli utslagen, antingen fysiskt eller psykiskt. Ombordpersonalen ska då ta hand om föraren och passagerarna. Saknas ombordpersonal ska vi alltså ta hand om oss själva och lugna passagerarna, säger Jens Christensen, skyddsombud och lokförare på Öresundstågen.

– Vad händer om tåget krockar mitt inne i skogen och lokföraren blir utslagen. Kanske har kontaktledningen fallit ner. Om passagerarna då tar sig av tåget är det livsfarligt, fortsätter han.

Förseningarna riskerar också att öka utan ombordpersonal eftersom lokföraren får fler arbetsuppgifter. Till exempel att kontrollera larm och liknande, samt att hjälpa rullstolsburna av och på tåget, uppgifter som i vanliga fall utförs av tågvärdarna.

– Det är svårt att få överblick över ett tåg som kan vara 240 meter långt med 900 passagerare ombord, säger Jens Christensen.

mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Timmis-strejken 2014, del 1: Öresundståg, från DSB First till Veolia | Ja ja, bra bra...

    […] som redan under innevarande avtal kör runt 40 avgångar i månaden bemannade med endast lokförare, har lagt ett bud som är 15-25% lägre än det inför föregående upphandling och kommer […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skyddsombud anmäler Green cargo

Skyddsombud anmäler Green cargo

Skyddsombuden på Green cargo i Borlänge anser att företaget lägger omänskliga scheman. Sjuktalen har gått från 5 till 15 procent och folk har svårt att planera sina liv. Därför har de lämnat en anmälan till Arbetsmiljöverket. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

”Ett under att ingen skadats”

”Ett under att ingen skadats”

Först efter att lokförare vid flera tillfällen rapporterat om allvarliga tillbud vid bygget av en planskild korsning i Karlskrona tillsatte Trafikverket en utredning av säkerheten på arbetsplatsen. Då hade arbetet pågått i flera månader. Läs mer

”Det är aldrig monotont”

”Det är aldrig monotont”

Läs mer

När det värsta händer

När det värsta händer

"Det är klart jag saknar honom – vi hade arbetat ihop i massor med år." Läs mer

Både SM-guld och tonnageskatt

Både SM-guld och tonnageskatt

Pia Berglund är vd för redarnas branschorganisation Svensk sjöfart. Hon har haft ett bra år både professionellt och privat – om fotboll räknas till privatlivet. Och det ser bra ut också när hon blickar framåt. Läs mer

Varsel ett ständigt hot

Varsel ett ständigt hot

Städare varslas om uppsägning upp till tre gånger oftare än andra yrkesgrupper. För många återkommer hotet gång på gång när kontrakt omförhandlas. Att leva med otrygga trygga jobb har blivit vardag. Läs mer

BI vill frysa grundlönen på väg och ban

Medan 6F målar upp en ljus bild av den svenska ekonomin inför årets avtalsrörelse är arbetsgivarna betydligt mer pessimistiska. Läs mer

Fas 3 fasas ut

Från och med den 1 februari anvisas ingen längre till Fas 3. Samtliga sysselsättningsplatser kommer vara borta den 31 januari 2018. I stället satsas på utbildning och extratjänster i välfärden. Läs mer

5 miljarder skäl fixa järnvägen

Det är dyrt med järnväg, dyrt att bygga, att underhålla och laga, och ju längre man väntar desto dyrare blir det. Men att låta bli är också kostsamt. Inte minst för miljön, som kräver fler människor och mer gods på järnväg istället för på väg. Läs mer

Socialdemokraterna kan bättre

2015 var på flera sätt ett skitår. Låt oss göra 2016 till ett bra år för socialdemokratiska idéer och framgång. Åtminstone början till framgång. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Seko väg- och ban kräver höjd grundlön

Idag är det Seko väg- och bans tur att lämna avtalskrav. Mottagare är arbetsgivarna inom Sveriges Byggindustrier. Ett av de viktigaste kraven är att öka ansvaret för det företag som är huvudentreprenör. Läs mer

Ung i Seko

Ung i Seko

Finns det särskilda fackliga ungdomsfrågor eller är ungas problem bara vanliga fackliga frågor? Ska unga driva sina egna frågor, unga värva unga eller spelar ålder ingen roll? Läs mer

Skärgårdstrafiken snabbupphandlas i väntan på överprövning

Personalen på skärgårdsbåtarna i Stockholm kan tvingas byta arbetsgivare två gånger på ett år. Det kan bli följden av att Trafikförvaltningen nu förbereder direktupphandlingar med de vinnande entreprenörerna trots att upphandlingen är överklagad. Läs mer

Om lokförare och döden

Ungefär 80 gånger om året tvingas någon lokförare vara med om att tåget används som redskap av en desperat människa för att avsluta livet.  Läs mer

”Whiskey Trio en dödsfälla”

Skandalfartyget Whiskey Trio får inte lämna Varbergs hamn. Fartyget är i så dåligt skick att Transportstyrelsen förlänger nyttjandeförbudet. Igår upptäcktes bland annat att brandskyddet är obefintligt och att det läcker in vatten genom lastluckorna. Läs mer

Seko och Fastighets kan bli ett förbund

Seko och Fastighets funderar på att bilda ett gemensamt förbund. Som ett första steg har man tagit initiativet till en förstudie som ska vara klar till sommaren. Läs mer

Arriva snålar med vinterjackor till tågpersonalen

Många tågvärdar på Arrivas tåg riskerar att få frysa i vinterkylan. Den nya, varma, vinterjackan är oåtkomlig för de som inte arbetat heltid det senaste året. Och inte ens då är det lätt att få en varm jacka. Läs mer

Inlåst på jobbet

Inlåst på jobbet

Hinseberg utanför Örebro är Sveriges största anstalt för kvinnor. Just nu är det fullbelagt med 100 intagna. Trots låga löner trivs de flesta i personalen. Och nu ser det ut att bli fler tjänster så att man äntligen kan få bort ensamarbetet. Läs mer

Löneform

I huvudsak finns det två löneformer: fast tidlön, oftast månadslön, och rörlig lön, som beror på prestation och resultat. Ackord är en typ av rörlig lön. Man kan också komma överens om en kombination av fast tidlön och rörlig lön, så kallad premielön.