Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tåg utan tågvärdar innebär stora risker, anser skyddsombuden på Öresundstågen
Nyhet

Kräver stopp för ensamma lokförare

Skyddsombuden på Öresundstågen kräver stopp för avgångar utan tågvärdar, där lokföraren alltså är ensam ombord. Veolia har nu två veckor på sig att svara på kravet.

29 augusti 2013 11:06

Omkring 40 avgångar i månaden saknar annan personal än lokförare ombord. Det medför stora risker, både för föraren och för passagerarna, menar skyddsombuden.

– Om en olycka sker eller en påkörning så kan ju lokföraren bli utslagen, antingen fysiskt eller psykiskt. Ombordpersonalen ska då ta hand om föraren och passagerarna. Saknas ombordpersonal ska vi alltså ta hand om oss själva och lugna passagerarna, säger Jens Christensen, skyddsombud och lokförare på Öresundstågen.

– Vad händer om tåget krockar mitt inne i skogen och lokföraren blir utslagen. Kanske har kontaktledningen fallit ner. Om passagerarna då tar sig av tåget är det livsfarligt, fortsätter han.

Förseningarna riskerar också att öka utan ombordpersonal eftersom lokföraren får fler arbetsuppgifter. Till exempel att kontrollera larm och liknande, samt att hjälpa rullstolsburna av och på tåget, uppgifter som i vanliga fall utförs av tågvärdarna.

– Det är svårt att få överblick över ett tåg som kan vara 240 meter långt med 900 passagerare ombord, säger Jens Christensen.

mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Timmis-strejken 2014, del 1: Öresundståg, från DSB First till Veolia | Ja ja, bra bra...

    […] som redan under innevarande avtal kör runt 40 avgångar i månaden bemannade med endast lokförare, har lagt ett bud som är 15-25% lägre än det inför föregående upphandling och kommer […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Strategi med få konkreta åtgärder

Strategi med få konkreta åtgärder

I dag presenterade infrastrukturminister Anna Johansson regeringens strategi för den maritima sektorn. Där tas ett helhetsgrepp på hav och sjö och näringarna däromkring. Men de konkreta förslagen lyser med sin frånvaro. Läs mer

Utsatt jobb på vägarna

Utsatt jobb på vägarna

Läs mer

Strukton vill inte betala för Kimstadolyckan

Arbetsmiljöåklagare Jan Olof Andersson har stämt Strukton Rail på 2,5 miljoner för arbetsmiljöbrott och vållande till annans död i samband med dödsolyckan i Kimstad 2010. Det stod klart i juni i år. Läs mer

”Bra samtal med Tågkompaniet”

I somras blev det klart att Tågkompaniet tar över regiontrafiken i norra Sverige från hösten 2016. Idag körs trafiken av Botniatåg, samägt av SJ och Arriva. Läs mer

Semester, så gör du

Semester, så gör du

Ta det lugnt på ledigheten, man måste inte en massa saker. Läs mer

Kvinnan som ska rädda järnvägen

Kvinnan som ska rädda järnvägen

Sprucken räls på murken sliper, trasiga växlar och signalfel. Kontaktledningar som rasar och en allmänhet som gör detsamma. Lena Erixon, välkommen till Trafikverket, en av Sveriges mest utskällda myndigheter. Läs mer

Heta nätter på motorvägen

Heta nätter på motorvägen

Omgivna av heta gaslågor och asfaltångor arbetar sig beläggningsarbetarna fram på E 4, meter för meter. Hastigheten på motorvägen är sänkt till 30 km/t, men många bilister blåser bara förbi utan en tanke på säkerheten. Läs mer

Ruttna sliprar byts ut

De 350 ruttna sliprar vid Karlberg i Stockholm, som haft anmärkningar sedan lång tid tillbaka, byts ut. Arbetet påbörjades förra veckan och ska vara klart denna vecka. Läs mer

Olika regler för politiska annonser

Få har väl undgått Sverigedemokraternas kampanj som på knackig engelska bad turister om ursäkt på röran i Sverige, syftande på tiggande EU-migranter. SL, som tillät kampanjen, har fått mycket kritik, inte minst från Seko. Skånetrafiken sa nej till samma annons. Läs mer

5 miljarder skäl fixa järnvägen

Det är dyrt med järnväg, dyrt att bygga, att underhålla och laga, och ju längre man väntar desto dyrare blir det. Men att låta bli är också kostsamt. Inte minst för miljön, som kräver fler människor och mer gods på järnväg istället för på väg. Läs mer

Dags att ta ansvar för järnvägen

Så här räddar vi järnvägen, fem punkter från Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott. Ta tillbaka järnvägsunderhållet och lägg det i en nybildad järnvägsdivision inom Trafikverket. Bygg höghastighetsbanor. Ge SJ ett samhällsuppdrag. Inför avgifter som ger rättvisa mellan flyg, väg och järnväg. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Den ryska besättningen har fått sin lön

Den ryska besättningen har fått sin lön

Besättningen på det ryska fartyget Zamoskvorechye har fått sina löner. Skulden på drygt 94 000 dollar är betald. Transportstyrelsen har därmed hävt nyttjandeförbudet och fartyget har lämnat Norrköping. Läs mer

Livet som timmis – ständig väntan och osäker inkomst

Livet som timmis – ständig väntan och osäker inkomst

Att vara timanställda innebär för många att vara tillgänglig för arbetsgivaren dygnets alla timmar. Men samtidigt inte vara garanterad någonting, vare sig arbete eller pengar. Läs mer

Ovisst för timanställda när Kriminalvården tar över

Kriminalvården och Polisen planerar ett samarbete om arresten på polishuset i Växjö. Tanken är att häktet ska ta över verksamheten, med undantag för omhändertaganden av berusade personer. Det har skett på flera andra orter i Sverige. Läs mer

Häktesmålet i hovrätten

Åklagaren i arbetsmiljömålet mot tre tidigare chefer på häktet i Huddinge överklagade i februari den friande domen mot två av cheferna. I dag den 19 augusti inleddes rättegången i Svea Hovrätt. Läs mer

Ryskt fartyg hålls kvar i Norrköping

Ett ryskt fartyg, registrerat i Malta, har belagts med nyttjandeförbud av Transportstyrelsen. Orsaken är att den ryska besättningen på 13 man inte fått lön på tre månader. Skulden till besättningen är på 200 000 dollar. Läs mer

Många frågetecken kring de 14 miljonerna

Det finns många oklarheter kring vad som hänt med de 14 miljoner som Väg & Banklubben Gävle-Dala fört över till sin fritidsförening. Och medlemmarna står utan information. Läs mer

Ånge – orten som staten glömde

Ånge – orten som staten glömde

Ingenstans i Sverige har det försvunnit så många statliga jobb i förhållande till folkmängden som i Ånge. Och det har pågått länge. 1994 var Sekotidningens föregångare där och gjorde reportage när SJ lade ner. 2010 var vi där när Posten beslutade att lägga ner paketterminalen, och nu reser vi tillbaka för att se vad som hänt sedan dess. Läs mer

Varsel

Se Konfliktvarsel.