Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 08-791 41 39

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tåg utan tågvärdar innebär stora risker, anser skyddsombuden på Öresundstågen
Nyhet

Kräver stopp för ensamma lokförare

Skyddsombuden på Öresundstågen kräver stopp för avgångar utan tågvärdar, där lokföraren alltså är ensam ombord. Veolia har nu två veckor på sig att svara på kravet.

29 augusti 2013 11:06

Omkring 40 avgångar i månaden saknar annan personal än lokförare ombord. Det medför stora risker, både för föraren och för passagerarna, menar skyddsombuden.

– Om en olycka sker eller en påkörning så kan ju lokföraren bli utslagen, antingen fysiskt eller psykiskt. Ombordpersonalen ska då ta hand om föraren och passagerarna. Saknas ombordpersonal ska vi alltså ta hand om oss själva och lugna passagerarna, säger Jens Christensen, skyddsombud och lokförare på Öresundstågen.

– Vad händer om tåget krockar mitt inne i skogen och lokföraren blir utslagen. Kanske har kontaktledningen fallit ner. Om passagerarna då tar sig av tåget är det livsfarligt, fortsätter han.

Förseningarna riskerar också att öka utan ombordpersonal eftersom lokföraren får fler arbetsuppgifter. Till exempel att kontrollera larm och liknande, samt att hjälpa rullstolsburna av och på tåget, uppgifter som i vanliga fall utförs av tågvärdarna.

– Det är svårt att få överblick över ett tåg som kan vara 240 meter långt med 900 passagerare ombord, säger Jens Christensen.

mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Timmis-strejken 2014, del 1: Öresundståg, från DSB First till Veolia | Ja ja, bra bra...

    […] som redan under innevarande avtal kör runt 40 avgångar i månaden bemannade med endast lokförare, har lagt ett bud som är 15-25% lägre än det inför föregående upphandling och kommer […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Strejk mot våld i Metron

En sönderslagen näsa var ”droppen”. Förarna på Europas mest trafikerade metrolinje gick ut i en spontan strejk på torsdagen. Läs mer

“Tungt och ensamt”

“Tungt och ensamt”

Läs mer

Finska staten stoppar höjda styrelsearvoden i Fortum

Finska regeringen stoppar en föreslagen höjning av styrelsearvodena i kraftbolaget Fortum. Företagets nomineringskommitté föreslog förra veckan bland annat att Fortums ordförande skulle få ett påslag med 140 000 kronor per år, till 840 000. Läs mer

Tågvärd åker tåg igen – utan örhängen

Efter att ha varit avstängd från jobbet som tågvärd på SJ sedan mitten av december har Eva Nilsson börjat åka igen. Dock utan sina örhängen. Läs mer

Semester, så gör du

Semester, så gör du

Ta det lugnt på ledigheten, man måste inte en massa saker. Läs mer

Tågolyckan förändrade livet

Tågolyckan förändrade livet

För tio år sedan var Marita Gustafsson nära att mista livet på jobbet. Hon överlevde men har inte kunnat arbeta sedan dess. Nu har hon fått hjälp av facket för att få rätt ersättning. Läs mer

Se riskerna tidigt

Se riskerna tidigt

Ska ni bygga om på jobbet? Flytta? Köpa nya maskiner eller möbler? Byta städrutiner? Organisera om? Försök då övertyga arbetsgivaren om att det är bättre att skyddsombud och medarbetare är med redan under planeringen. Läs mer

Anställda vid Telia tog paus utan lov och blir av med jobbet

Åtta anställda vid Telias support i Luleå har, enligt arbetsgivaren, tagit långa pauser under arbetsdagen genom att bland annat ringa till varandra. Flera av dem har fått lämna Telia. Läs mer

”Han kommer från ingenstans och skär henne i halsen”

I december knivskars en tågvärd i halsen av en passagerare. Nu berättar hennes kollega om händelsen för Sekotidningen. – Jag vill berätta, för det har blivit väldigt fel som det har rapporterats i tidningarna, säger Johanna. Läs mer

Lojal eller lydig

När de kritiska tystnar eller tystas, då stannar utvecklingen Läs mer

Urspårat Trafikverk stor säkerhetsrisk

Alla inser att ständiga nedskärningar tillsammans med uppstyckningen av järnvägen skapar problem med säkerheten. Det skriver Emma Wallrup, trafikpolitisk talesperson (V) och hänvisar till den senaste veckans avslöjanden om brister hos Trafikverket. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Sjöfolket trycker på för tonnageskatt

Sjöfolket trycker på för tonnageskatt

Parterna inom sjöfarten uppvaktade i dag infrastrukturminister Anna Johansson för att trycka på för en frivillig svensk tonnageskatt. Läs mer

Tystnaden på jobbet
Högt pris för den som säger ifrån

Högt pris för den som säger ifrån

Amelia Lindenmo sa ifrån på jobbet och blev av med sin timanställning i en Teliabutik i Uppsala. Läs mer

Inga löften om att konduktörer ska finnas kvar

Konduktörerna på Stockholms lokalbanor ska inte längre visera biljetter. Det har majoriteten i landstingets trafiknämnd kommit överens om. Formellt beslut fattas den 3 februari. Till att börja med ska modellen provas på ett antal stationer. Läs mer

Lokförare omkom på spåret

Natten till onsdagen omkom en lokförare i närheten av Lindesberg. Han blev påkörd av ett tåg. Läs mer

33 miljoner i skadestånd till Seko-medlemmar

Hela 33,1 miljoner kronor - det var vad medlemmar i Seko fick ut under 2014 i skadestånd och ersättningar efter att de fått rättshjälp av förbundet och LO-TCO Rättsskydd drivit deras ärenden till domstol. Läs mer

Facken i 6F vill att regeringen lånar till investeringar

De fem fackförbunden i 6F anser att regering och riksdag bör överge det så kallade överskottsmålet i statens finanser och istället låna till investeringar. Läs mer

Tacloban – Ett år efter tyfonen

Tacloban – Ett år efter tyfonen

Ännu ett år efter tyfonen Yolanda är förödelsen stor i de drabbade områdena på Filippinerna. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.