Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 08-791 41 39

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tåg utan tågvärdar innebär stora risker, anser skyddsombuden på Öresundstågen
Nyhet

Kräver stopp för ensamma lokförare

Skyddsombuden på Öresundstågen kräver stopp för avgångar utan tågvärdar, där lokföraren alltså är ensam ombord. Veolia har nu två veckor på sig att svara på kravet.

29 augusti 2013 11:06

Omkring 40 avgångar i månaden saknar annan personal än lokförare ombord. Det medför stora risker, både för föraren och för passagerarna, menar skyddsombuden.

– Om en olycka sker eller en påkörning så kan ju lokföraren bli utslagen, antingen fysiskt eller psykiskt. Ombordpersonalen ska då ta hand om föraren och passagerarna. Saknas ombordpersonal ska vi alltså ta hand om oss själva och lugna passagerarna, säger Jens Christensen, skyddsombud och lokförare på Öresundstågen.

– Vad händer om tåget krockar mitt inne i skogen och lokföraren blir utslagen. Kanske har kontaktledningen fallit ner. Om passagerarna då tar sig av tåget är det livsfarligt, fortsätter han.

Förseningarna riskerar också att öka utan ombordpersonal eftersom lokföraren får fler arbetsuppgifter. Till exempel att kontrollera larm och liknande, samt att hjälpa rullstolsburna av och på tåget, uppgifter som i vanliga fall utförs av tågvärdarna.

– Det är svårt att få överblick över ett tåg som kan vara 240 meter långt med 900 passagerare ombord, säger Jens Christensen.

mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Timmis-strejken 2014, del 1: Öresundståg, från DSB First till Veolia | Ja ja, bra bra...

    […] som redan under innevarande avtal kör runt 40 avgångar i månaden bemannade med endast lokförare, har lagt ett bud som är 15-25% lägre än det inför föregående upphandling och kommer […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fackliga ombudsmän får nya uppdrag

Fackliga ombudsmän får nya uppdrag

Framtidens fackliga ombudsmän ska inte bara förknippas med förhandlingar, Las-listor och personalärenden. Hen ska också organisera, rekrytera och bedriva opinionsbildning. Läs mer

“De pratar, vi lyssnar”

“De pratar, vi lyssnar”

Läs mer

Trafikverket har ny chef

Torbjörn Suneson blir tillförordnad generaldirektör för Trafikverket när Gunnar Malm går i pension den sista februari. Det beslutade regeringen i dag. Läs mer

Döms för misshandel av tågvärd

Rättspsykiatrisk vård för grov misshandel blev domen för den 30-åring som i december förra året knivskar en tågvärd. Läs mer

Semester, så gör du

Semester, så gör du

Ta det lugnt på ledigheten, man måste inte en massa saker. Läs mer

”Nu finns det hopp igen”

”Nu finns det hopp igen”

Sverige har glidit isär. För att få ihop landet igen behöver vi återuppfinna de provisoriska utopierna. Det menar Christer Persson, en av författarna till ”Reinfeldtkoden”. Läs mer

De oseriösa åkarnas fiende

De oseriösa åkarnas fiende

Trafikpolisen Sören Johansson och hans kollegor gör allt för att skapa ordning och reda i de olagliga inrikestransporterna. På bara en månad drog de in hela 350 000 kronor från internationella åkerier som bryter mot reglerna. Läs mer

Dyrt att stoppa facket

Facket nekades tillträde till häktet i Malmö när de skulle göra ett helt vanligt arbetsplatsbesök. Nu har de fått ett ett femsiffrigt belopp i skadestånd i en förlikning. Läs mer

Lojal eller lydig

När de kritiska tystnar eller tystas, då stannar utvecklingen Läs mer

Ett viktigt steg mot ordning och reda på arbetsmarknaden

Den 1 mars kommer den efterlängtade lagstiftningen som ger möjlighet för polis att genom klampning hindra fordon för fortsatt färd. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Transdev vill hyra in lokförare

Transdev, tidigare Veolia Öresundståg, vill ta in bemanningsföretag för att täcka behovet av lokförare under sommaren samt vid utbildning av lokförare. Seko säger nej till det. Läs mer

Ingen oro för nedläggning på Bromma

Ingen oro för nedläggning på Bromma

På Bromma flygplats trivs de anställda trots att många har slitiga jobb och dåliga scheman. Och det har blivit bättre. Läs mer

Seko Postens krav blir regeringsfråga

Vad vill regeringen göra med Postnord? Näringsministern har nu chansen att svara på det efter en fråga i riksdagen som bygger på Seko Postens upprop. Läs mer

Arbetsmiljödom överklagas

Kammaråklagare Aino Alhem överklagar domen i Tingsrätten mot två av de tre tidigare häktescheferna i Huddinge. Läs mer

Svårt släcka bränder i tunnlar

Den värsta mardrömmen för räddningstjänsten är brand i gruvor och tunnlar och Stockholms tunnelbana är inget undantag. Det skriver tidningen Dagens Arbete. Läs mer

Ny föreskrift om social arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket ska nu utfärda en ny föreskrift om social arbetsmiljö. Den behandlar ohälsosam arbetsbelastning, konflikter och kränkande behandling, samt att arbetstidens förläggning inte får leda till ohälsa. Läs mer

Post i förändring
Ris och ros till Rosersberg

Ris och ros till Rosersberg

I Rosersberg norr om Stockholm ligger Sveriges största och modernaste postterminal. De anställda ger både ris och ros till den nya arbetsplatsen som ska vara byggd för att möta framtiden. Läs mer

Reallöneökning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallöneökning gör att man kan köpa fler varor och tjänster än tidigare.