escort bursa eskisehir escort escort istanbul escort adana escort mersin escort gaziantep

٥
Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 08-791 41 39

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tåg utan tågvärdar innebär stora risker, anser skyddsombuden på Öresundstågen
Nyhet

Kräver stopp för ensamma lokförare

Skyddsombuden på Öresundstågen kräver stopp för avgångar utan tågvärdar, där lokföraren alltså är ensam ombord. Veolia har nu två veckor på sig att svara på kravet.

29 augusti 2013 11:06

Omkring 40 avgångar i månaden saknar annan personal än lokförare ombord. Det medför stora risker, både för föraren och för passagerarna, menar skyddsombuden.

– Om en olycka sker eller en påkörning så kan ju lokföraren bli utslagen, antingen fysiskt eller psykiskt. Ombordpersonalen ska då ta hand om föraren och passagerarna. Saknas ombordpersonal ska vi alltså ta hand om oss själva och lugna passagerarna, säger Jens Christensen, skyddsombud och lokförare på Öresundstågen.

– Vad händer om tåget krockar mitt inne i skogen och lokföraren blir utslagen. Kanske har kontaktledningen fallit ner. Om passagerarna då tar sig av tåget är det livsfarligt, fortsätter han.

Förseningarna riskerar också att öka utan ombordpersonal eftersom lokföraren får fler arbetsuppgifter. Till exempel att kontrollera larm och liknande, samt att hjälpa rullstolsburna av och på tåget, uppgifter som i vanliga fall utförs av tågvärdarna.

– Det är svårt att få överblick över ett tåg som kan vara 240 meter långt med 900 passagerare ombord, säger Jens Christensen.

mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Timmis-strejken 2014, del 1: Öresundståg, från DSB First till Veolia | Ja ja, bra bra...

    […] som redan under innevarande avtal kör runt 40 avgångar i månaden bemannade med endast lokförare, har lagt ett bud som är 15-25% lägre än det inför föregående upphandling och kommer […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Hattrick för Arlanda Express

För tredje året i rad ansåg kunderna att Arlanda Express är bäst på service när det gäller transporter på land. Platt organisation och mycket information är receptet bakom enligt tågvärden Paula Stregnell-Edlund. Läs mer

”Knäna blev utslitna”

”Knäna blev utslitna”

Läs mer

Trafikverket: dagens system det bästa

Dagen efter att Trafikverket sågats i en statlig utredning kommer myndigheten med en egen utredning om organiseringen av underhållet. För dem som förespråkar ett återtagande av underhållet är det dyster läsning. Läs mer

Skarp kritik mot Trafikverket

Skarp kritik mot Trafikverket

Trafikverket fick en rejäl känga när utredningen om järnvägens organisation i dag presenterade ett delbetänkande om järnvägsunderhållet. Ingen koll och dålig styrning var betyget från utredaren. Läs mer

Semester, så gör du

Semester, så gör du

Ta det lugnt på ledigheten, man måste inte en massa saker. Läs mer

Oklar framtid för spårunderhåll

Oklar framtid för spårunderhåll

Tonnageskatt – ja. Bromma flygplats – kanske nedläggning. Förstatligat järnvägsunderhåll – tveksamt, men inte helt uteslutet. De, något svävande, beskeden ger infrastrukturminister Anna Johansson i en intervju med Sekotidningen. Läs mer

Arbetsmiljöbrott
“Vi kan inte fortsätta ha det så här”

“Vi kan inte fortsätta ha det så här”

Bara två timmar innan vi träffar kammaråklagare Christer B Jarlås på Fyrvallavägen i Östersund har hovrätten meddelat sin dom i det så kallade Krokommålet. Han är bedrövad, men inte förvånad. Läs mer

Tidningsbud delar ut post åt Bring Citymail

När Bring Citymail startar verksamhet i Ystad i början av sommaren är det tidningsbud som delar ut posten. Företaget anställer inga egna brevbärare. Läs mer

Facket kritiserar nedskärningar i pendeltrafiken

Pendeltågstrafiken i Stockholm ska spara 23 miljoner kronor. Det innebär bland annat färre avgångar, kortare tåg, stängda stationer och att alla betalvärdar försvinner. Läs mer

Lojal eller lydig

När de kritiska tystnar eller tystas, då stannar utvecklingen Läs mer

Ett viktigt steg mot ordning och reda på arbetsmarknaden

Den 1 mars kommer den efterlängtade lagstiftningen som ger möjlighet för polis att genom klampning hindra fordon för fortsatt färd. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Mer pengar till järnvägsunderhåll

Regeringen föreslår i vårbudgeten 620 miljoner till ökat järnvägsunderhåll 2015 och 1,24 miljarder årligen fram till 2018. För 2015 är det samma summa som regeringen föreslog i den budget som röstades ner i höstas. Läs mer

Mardrömmen som aldrig upphör

Mardrömmen som aldrig upphör

Efter att ha räddat livet på en arbetskamrat och själv lurat döden med minsta möjliga marginal har Nils fått kämpa mot Försäkringskassan i sex år. Nu är kampen över – och han vann. Men han blir aldrig frisk igen. Läs mer

Deltidsanställda diskrimineras på MTR

Deltidsanställda i tunnelbanan blir diskriminerade. Det hävdar Seko som tvistar med MTR om frågan. Läs mer

Telia säger upp 110 anställda

Telia Sonera lägger ner kundtjänsten för privatpersoner i Karlstad och 110 av totalt 340 anställda sägs upp från 1 oktober. Seko har reserverat sig mot beslutet. Läs mer

Seko säger upp avtal med försvaret

Seko har sagt upp samverkansavtalet inom försvarsmakten i protest. – Det är en mycket kraftfull markering från vår sida, säger Lars Johansson, ombudsman på Seko. Läs mer

Svensk neutralitet i finsk isbrytarstrejk

I mitten av mars gick Finska sjömansunionen och maskinbefälsförbundet ut i strejk. Det handlar om villkoren på isbrytare inom Artic Shipping-koncernen. Läs mer

Dags för renovering – nu töms Kirseberg

Dags för renovering – nu töms Kirseberg

När hundraåriga Kirsebergsanstalten renoveras töms byggnaderna på personal och intagna. De anställda har fått nya jobb inom pendlingsavstånd och klienterna nya platser, någonstans i Sverige. Läs mer

Mertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt mertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.