Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 08-791 41 39

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tåg utan tågvärdar innebär stora risker, anser skyddsombuden på Öresundstågen
Nyhet

Kräver stopp för ensamma lokförare

Skyddsombuden på Öresundstågen kräver stopp för avgångar utan tågvärdar, där lokföraren alltså är ensam ombord. Veolia har nu två veckor på sig att svara på kravet.

29 augusti 2013 11:06

Omkring 40 avgångar i månaden saknar annan personal än lokförare ombord. Det medför stora risker, både för föraren och för passagerarna, menar skyddsombuden.

– Om en olycka sker eller en påkörning så kan ju lokföraren bli utslagen, antingen fysiskt eller psykiskt. Ombordpersonalen ska då ta hand om föraren och passagerarna. Saknas ombordpersonal ska vi alltså ta hand om oss själva och lugna passagerarna, säger Jens Christensen, skyddsombud och lokförare på Öresundstågen.

– Vad händer om tåget krockar mitt inne i skogen och lokföraren blir utslagen. Kanske har kontaktledningen fallit ner. Om passagerarna då tar sig av tåget är det livsfarligt, fortsätter han.

Förseningarna riskerar också att öka utan ombordpersonal eftersom lokföraren får fler arbetsuppgifter. Till exempel att kontrollera larm och liknande, samt att hjälpa rullstolsburna av och på tåget, uppgifter som i vanliga fall utförs av tågvärdarna.

– Det är svårt att få överblick över ett tåg som kan vara 240 meter långt med 900 passagerare ombord, säger Jens Christensen.

mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Timmis-strejken 2014, del 1: Öresundståg, från DSB First till Veolia | Ja ja, bra bra...

    […] som redan under innevarande avtal kör runt 40 avgångar i månaden bemannade med endast lokförare, har lagt ett bud som är 15-25% lägre än det inför föregående upphandling och kommer […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Facklig protest mot uppsägning i Nepal

Facklig protest i Nepal mot att Teliaägda företaget Ncell sagt upp en anställd. Läs mer

” Vi skrattar mycket”

” Vi skrattar mycket”

Mari Nilsson, handläggare på Arbetsförmedlingen kundrelationer. Läs mer

Rödgrön budget

I dag presenterade den rödgröna regeringen sin första budget. Här är några av reformerna som kan påverka Sekos medlemmar. Läs mer

“Vi vill självklart bli granskade”

Seko välkomnar en granskning av villkoren för personalen som arbetar med utrikesverksamhet inom Kriminalvårdens transporttjänst. Såväl planering, som regler och praxis bör ses över. Läs mer

Klimatomställning inget offer

Klimatomställning inget offer

Klimatomställningen är inget hot mot välfärden. Den är tvärtom en förutsättning för hållbara jobb. Det hävdar Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen. Läs mer

Bråda dagar i riksdagshuset

Bråda dagar i riksdagshuset

Strax efter valet tog Sekotidningen en runda i riksdagshuset för att se hur det något kaotiska valresultatet drabbar några av Sekomedlemmarna som arbetar i riksdagsförvaltningen. Läs mer

Klartecken för Norrbotniabanan

Regeringen och Vänsterpartiet är överens om att bygga den omdiskuterade Norrbottniabanan, mellan Umeå och Luleå. Läs mer

Lyckade förhandlingar på Stena Line

Lyckade förhandlingar på Stena Line

Stena Line varslade om uppsägning av 46 besättningsmän när färjan M/S Trelleborg togs ur trafik. Efter förhandlingar är man nere på 19 personer, med hopp om att ingen ska behöva sägas upp. Läs mer

Nu börjar (nästa) valrörelse

Den nya regeringen kan välja mellan att visa på en ny väg för Sverige eller att förbereda sig på att göra något annat om fyra år. Läs mer

Regeringen stimulerar svartarbete

Bara socialdemokratin har orken och viljan att göra något åt problemen på svensk arbetsmarknad. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Många timanställda inom Sis

En av fyra anställda inom Statens institutionsstyrelse, Sis, är visstidsanställda, merparten timavlönade. Många arbetar på visstid i flera år och kastas ut strax innan de har rätt till fast anställning. Ofta ersätts de av nya visstidare. Läs mer

Angelica trivs vid ratten

Angelica trivs vid ratten

Det har blivit trendigt med kvinnliga maskinförare. Angelica Olsson är en av dem. Läs mer

SJ fortsätter köra Västtågen

SJ fortsätter köra pendeltåg i Göteborg och regionaltåg i Västra Sverige. Det blev klart i dag. Det nya avtalet träder i kraft i december 2015 och sträcker sig till december 2024. Med möjlighet till ytterligare tre år. Läs mer

Personalöver-tagande lyfts i nystartad upphandling av skärgårdstrafik

Frågan om personalövertagande lyfts i ett nytt förslag på hur upphandlingen av skärgårdstrafiken i Stockholm ska genomföras. Läs mer

20 år efter Estonia

20 år efter Estonia

För 20 år sedan sjönk Estonia med 989 personer ombord. Endast 137 kunde räddas. Katastrofen har påverkat sjösäkerhetsarbetet i hög grad. Men liknande olyckor kan inte uteslutas i framtiden. Läs mer

Säkerhet i fokus på Citybanan

Säkerhet i fokus på Citybanan

I en tunnel 40 meter under marken i centrala Stockholm samlades runt 300 byggarbetare för att reflektera över säkerhet och arbetsmiljö. Man höll också en tyst minut för att hedra förolyckade arbetskamrater. Läs mer

Patrik fick kämpa för hjälp

Patrik fick kämpa för hjälp

Patrik Malmberg arbetar med kvinnor som har missbruksproblem och psykiska störningar. Då är det viktigt att han själv är stabil. Men arbetsgivaren nekade honom hjälp när han drabbades av en personlig kris. Läs mer

Blockad

En stridsåtgärd då arbetstagarsidan stoppar vissa arbeten