Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 08-791 41 39

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tåg utan tågvärdar innebär stora risker, anser skyddsombuden på Öresundstågen
Nyhet

Kräver stopp för ensamma lokförare

Skyddsombuden på Öresundstågen kräver stopp för avgångar utan tågvärdar, där lokföraren alltså är ensam ombord. Veolia har nu två veckor på sig att svara på kravet.

29 augusti 2013 11:06

Omkring 40 avgångar i månaden saknar annan personal än lokförare ombord. Det medför stora risker, både för föraren och för passagerarna, menar skyddsombuden.

– Om en olycka sker eller en påkörning så kan ju lokföraren bli utslagen, antingen fysiskt eller psykiskt. Ombordpersonalen ska då ta hand om föraren och passagerarna. Saknas ombordpersonal ska vi alltså ta hand om oss själva och lugna passagerarna, säger Jens Christensen, skyddsombud och lokförare på Öresundstågen.

– Vad händer om tåget krockar mitt inne i skogen och lokföraren blir utslagen. Kanske har kontaktledningen fallit ner. Om passagerarna då tar sig av tåget är det livsfarligt, fortsätter han.

Förseningarna riskerar också att öka utan ombordpersonal eftersom lokföraren får fler arbetsuppgifter. Till exempel att kontrollera larm och liknande, samt att hjälpa rullstolsburna av och på tåget, uppgifter som i vanliga fall utförs av tågvärdarna.

– Det är svårt att få överblick över ett tåg som kan vara 240 meter långt med 900 passagerare ombord, säger Jens Christensen.

mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Timmis-strejken 2014, del 1: Öresundståg, från DSB First till Veolia | Ja ja, bra bra...

    […] som redan under innevarande avtal kör runt 40 avgångar i månaden bemannade med endast lokförare, har lagt ett bud som är 15-25% lägre än det inför föregående upphandling och kommer […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Att segla är nödvändigt

Den är smart och relativt miljövänlig, oumbärlig men i stort sett osynlig. Sjöfarten bara finns, utan att vi riktigt tänker på den, eller på villkoren för världens sjöfolk. Det ska Seko Sjöfolk ändra på. Läs mer

”Knäna blev utslitna”

”Knäna blev utslitna”

Läs mer

Järnvägsunderhållet till staten

Infria vallöftet och återta järnvägsunderhållet i statlig regi, ta kamp mot osäkra anställningar och stå för begränsning av vinster i välfärden. Läs mer

Damberg inte kritisk till Infranords ”munkavle”

Näringsminister Mikael Damberg, S, tycker inte att statliga Infranords vd Lars Öhman gjorde något fel när han i den interna personaltidningen Bandelen kritiserade medarbetare för att de uttalat sig i media om regeringens vårbudget. Läs mer

Semester, så gör du

Semester, så gör du

Ta det lugnt på ledigheten, man måste inte en massa saker. Läs mer

Oklar framtid för spårunderhåll

Oklar framtid för spårunderhåll

Tonnageskatt – ja. Bromma flygplats – kanske nedläggning. Förstatligat järnvägsunderhåll – tveksamt, men inte helt uteslutet. De, något svävande, beskeden ger infrastrukturminister Anna Johansson i en intervju med Sekotidningen. Läs mer

Arbetsmiljöbrott
”Vi kan inte fortsätta ha det så här”

”Vi kan inte fortsätta ha det så här”

Bara två timmar innan vi träffar kammaråklagare Christer B Jarlås på Fyrvallavägen i Östersund har hovrätten meddelat sin dom i det så kallade Krokommålet. Han är bedrövad, men inte förvånad. Läs mer

Posten en farlig arbetsplats

Nya fakta från Arbetsmiljöverket visar att brevbärare och posthanterare jämfört med andra yrkesgrupper anmäler dubbelt så många arbetsrelaterade sjukdomar och nästan tre gånger så många arbetsolyckor med sjukfrånvaro, räknat per 1 000 sysselsatta. Läs mer

Seko polisanmäler posttransporter

Vid tre tillfällen på kort tid har Seko lokalt i Luleå fattat misstankar om allvarliga brott mot kör- och vilotidsbestämmelserna för tunga fordon. Seko har polisanmält händelserna som rör underentreprenörer till Post Nord. Läs mer

Lojal eller lydig

När de kritiska tystnar eller tystas, då stannar utvecklingen Läs mer

Ett viktigt steg mot ordning och reda på arbetsmarknaden

Den 1 mars kommer den efterlängtade lagstiftningen som ger möjlighet för polis att genom klampning hindra fordon för fortsatt färd. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Teliaföretag misstänks använda Röda korsets symbol för att slippa tull

Teliaägda företaget Ncell i Nepal misstänks, enligt nepalesiska media, för att ha använt Röda korsets logotyp på importerade varor för att slippa betala tull. Nepalesiska tullmyndigheter har startat en utredning. Läs mer

Mardrömmen som aldrig upphör

Mardrömmen som aldrig upphör

Efter att ha räddat livet på en arbetskamrat och själv lurat döden med minsta möjliga marginal har Nils fått kämpa mot Försäkringskassan i sex år. Nu är kampen över – och han vann. Men han blir aldrig frisk igen. Läs mer

Två reaktorer skrotas

Vattenfall har beslutat att stänga reaktorerna Ringhals 1 och 2 tidigare än beräknat. Orsaken är lägre vinst på grund av lägre elpriser och högre kostnader på grund av en ny skatt på kärnkraften. Läs mer

Hur ser näringsministern på statligt anställdas yttrandefrihet?

Hur vill näringsminister Mikael Damberg säkerställa möjligheten för anställda inom järnvägsbranschen att delta i den politiska debatten inom det område de är verksamma? Läs mer

Seko på Telia skänker pengar till Nepal

Sekos klubb på Telia Sonera skänker 20 000 kronor till Röda korsets hjälparbete i det jordbävningsdrabbade Nepal. Läs mer

Massuppsägningar på finska posten

Finska posten inleder MBL-förhandlingar som rör närmare 500 jobb. - Helt ansvarslöst och fegt! anser postfacket. Läs mer

Dags för renovering – nu töms Kirseberg

Dags för renovering – nu töms Kirseberg

När hundraåriga Kirsebergsanstalten renoveras töms byggnaderna på personal och intagna. De anställda har fått nya jobb inom pendlingsavstånd och klienterna nya platser, någonstans i Sverige. Läs mer

Blockadbrytare

En anställd som arbetar trots att arbetsplatsen är försatt i blockad.