Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tåg utan tågvärdar innebär stora risker, anser skyddsombuden på Öresundstågen
Nyhet

Kräver stopp för ensamma lokförare

Skyddsombuden på Öresundstågen kräver stopp för avgångar utan tågvärdar, där lokföraren alltså är ensam ombord. Veolia har nu två veckor på sig att svara på kravet.

29 augusti 2013 11:06

Omkring 40 avgångar i månaden saknar annan personal än lokförare ombord. Det medför stora risker, både för föraren och för passagerarna, menar skyddsombuden.

– Om en olycka sker eller en påkörning så kan ju lokföraren bli utslagen, antingen fysiskt eller psykiskt. Ombordpersonalen ska då ta hand om föraren och passagerarna. Saknas ombordpersonal ska vi alltså ta hand om oss själva och lugna passagerarna, säger Jens Christensen, skyddsombud och lokförare på Öresundstågen.

– Vad händer om tåget krockar mitt inne i skogen och lokföraren blir utslagen. Kanske har kontaktledningen fallit ner. Om passagerarna då tar sig av tåget är det livsfarligt, fortsätter han.

Förseningarna riskerar också att öka utan ombordpersonal eftersom lokföraren får fler arbetsuppgifter. Till exempel att kontrollera larm och liknande, samt att hjälpa rullstolsburna av och på tåget, uppgifter som i vanliga fall utförs av tågvärdarna.

– Det är svårt att få överblick över ett tåg som kan vara 240 meter långt med 900 passagerare ombord, säger Jens Christensen.

mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Timmis-strejken 2014, del 1: Öresundståg, från DSB First till Veolia | Ja ja, bra bra...

    […] som redan under innevarande avtal kör runt 40 avgångar i månaden bemannade med endast lokförare, har lagt ett bud som är 15-25% lägre än det inför föregående upphandling och kommer […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Klubbstyrelse avsätts – frågetecken kring 14 miljoner

Oklarheter om vart 14 miljoner kronor tagit vägen har lett till att hela klubbstyrelsen för Väg & Ban Gävle-Dala har suspenderats. Två företrädare för klubben har polisanmälts av Seko och åklagaren har beslutat att inleda en förundersökning. Läs mer

”Man måste vilja prata”

”Man måste vilja prata”

Läs mer

Semesterstängt

Nu går Sekotidningen på semester. I början av augusti sitter vi på våra platser igen. Skön sommar! Läs mer

Pengar, igen, till spårbyte

Pengar till spårbyte mellan Boden och Bastuträsk finns nu. Det berättade Trafikverkets tillförordnade vd, Torbjörn Suneson, på onsdagen. Läs mer

Semester, så gör du

Semester, så gör du

Ta det lugnt på ledigheten, man måste inte en massa saker. Läs mer

”Det ska vara högt i tak i facket”

”Det ska vara högt i tak i facket”

Världen har blivit Björn Linds arbetsfält under de nästan 40 år som han jobbat fackligt på heltid. Nu går ”brother Björn” i pension. Läs mer

Opålitlig järnväg
Opålitlig järnväg kostar miljarder

Opålitlig järnväg kostar miljarder

Strul med järnvägen kostar miljarder varje år och förtroendet för spåren dalar. Tung exportindustri måste ständigt parera för störningar. Sekotidningen och tidningen Dagens Arbete har tagit reda på vad som krävs för att rädda transporterna. Läs mer

Låna och bygg

”Lånar vi inte pengar, då skiter sig alltihop.” Orden kommer från Janne Rudén, förbundsordförande i Seko. ”Alltihop” är i detta sammanhang investeringar i ny järnväg och underhåll av gammal. Han räknar även in ett tillräckligt bostadsbyggande. Läs mer

Bordad blockadbrytare

Den svenskflaggade och ombyggda trålaren Marianne av Göteborg, har bordats av israelisk militär på sin färd mot Gaza. Läs mer

5 miljarder skäl fixa järnvägen

Det är dyrt med järnväg, dyrt att bygga, att underhålla och laga, och ju längre man väntar desto dyrare blir det. Men att låta bli är också kostsamt. Inte minst för miljön, som kräver fler människor och mer gods på järnväg istället för på väg. Läs mer

Dags att ta ansvar för järnvägen

Så här räddar vi järnvägen, fem punkter från Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott. Ta tillbaka järnvägsunderhållet och lägg det i en nybildad järnvägsdivision inom Trafikverket. Bygg höghastighetsbanor. Ge SJ ett samhällsuppdrag. Inför avgifter som ger rättvisa mellan flyg, väg och järnväg. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Tågkompaniet tar över Norrtåg

Tågkompaniet tar över Norrtåg

Från hösten 2016 tar Tågkompaniet över regiontrafiken i norra Sverige. Euromaint tar samtidigt över underhållet av tågen. Inga stora förändringar väntar nuvarande personal på Botniatåg och Mantena. Läs mer

Hur lång tid ska det ta att bli betraktad som svensk?

Hur lång tid ska det ta att bli betraktad som svensk?

Om du har ett jobb, då är du lyckad. Med de orden beskriver Yeter Erdal, terminalarbetare på Posten i Årsta, vad integration betyder för henne. Läs mer

Facklig världskongress i Stockholm

Facklig världskongress i Stockholm

Bara sex procent av arbetskraften i Malaysia är med i facket. Men det gör inte så mycket, tycker Mohamed Shafie BP Mammal, ordförande för det globala facket UNI i Malaysia. Läs mer

Stadler levererar tåg till Mälardalstrafiken

Det blev schweiziska tågbolaget Stadler som vann upphandlingen av 33 dubbeldäckartåg till Mälardalstrafiken, i konkurrens med Bombardier och spanska CAF. Samtliga företag hade bjudits in att lägga anbud. Läs mer

Massuppsägningar på finsk Post

Besvikelsen är stor bland de postanställda i Finland, sedan det står klart att 77 kontor ska stängas och över 300 anställda mister jobbet. - Arbetsgivaren försöker inte ens underlätta situationen för de anställda, konstaterar postfacket PAUs förtroendeman Mirja Sandberg. Läs mer

Järnvägsbranschen: Vi kommer in för sent

Fyra något frustrerade företrädare för järnvägsbranschen hade i dag på morgonen ett frukostmöte för att ge sin syn på ”krisen” i den svenska järnvägen. Läs mer

Arbetsplatsen
Sekoiter med central uppgift

Sekoiter med central uppgift

I en 45 000 kvadratmeter stor lagerlokal förvaras allt som kan behövas inom försvarsmakten, och det är Sekomedlemmar som håller ordning på pryttlarna. Läs mer

Likalönskonventionen

En internationell ILO-konvention från år 1951, som kräver lika lön för arbete av lika värde för kvinnor och män. Konventionen ratificerades, antogs, av Sverige år 1962.