Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Krönika

Kollektivtrafik måste få kosta mer

Den pågående klimatförändringen är en tickande bomb som riskerar att tillintetgöra levnadsmöjligheterna för våra efterkommande. För de allra flesta kan klimatpåverkan minska snabbast genom att man byter flyg-och bilresor mot utsläppssnåla transportslag.

30 augusti 2013 15:42

Den pågående klimatförändringen är en tickande bomb som riskerar att tillintetgöra levnadsmöjligheterna för våra efterkommande. Redan i dag drabbas många människor av översvämningar i vissa områden, medan andra svälter ihjäl på grund av långvarig torka.

Att de extrema väderfenomenen blir allt vanligare märker vi även i Sverige, mest i form av översvämningar.

När man inser allvaret i det som pågår är det lätt att bli förtvivlad. Vad kan man då göra som enskild?

För de allra flesta kan klimatpåverkan minska snabbast genom att man byter flyg-och bilresor mot utsläppssnåla transportslag. Bäst är förstås att cykla eller gå, men det finns många tillfällen där det är för långt eller att kollektivtrafik av andra skäl är ett mer praktiskt alternativ.

Resenärsforum är en paraplyorganisation som ska tillvarata kollektivtrafikanternas intressen och verka för att branschen får bättre villkor för kunna att erbjuda en snabb, tät och tillförlitlig trafik.

För resenärerna är de anställdas villkor väldigt viktiga. Om anställda är trötta, på grund av långa arbetspass, eller känner sig pressade och otrygga i sin anställning, har de svårt att ge det kundbemötande som behövs för att resan ska bli bra. De anställda i kollektivtrafiken utför en strategisk samhällstjänst och bör bli värderade därefter. Detta är inte bara en fråga för de arbetsgivare som har anställt dem utan även en fråga där kollektivtrafikens villkor styrs av spelregler och anslag som styrs av politiska beslut.

För att resan ska vara säker måste investeringar och underhåll dimensioneras för att minimera risken för olyckor. De förändringar som skötseln av järnvägen har genomgått det senaste årtiondet har lett till färre anställda för det faktiska underhållet, trots att volymen tågtrafik ökat kraftigt.

Forskare vid KTH menar att Trafikverket inte verkar ha kontroll över situationen. Tågrälsen sitter på många ställen lös då rälsens fästen ständigt lossnar. Detta är givetvis helt oacceptabelt.

Kollektivtrafiken måste få kosta mer för att såväl resenärer som anställda i kollektivtrafikbranschen ska få rimliga villkor.

Att så blir fallet är en angelägenhet för hela samhället, eftersom en attraktiv kollektivtrafik är en förutsättning för att komma till och från jobbet, för att städerna inte ska korka igen av trängsel och för att minska trafikens klimatpåverkan till en acceptabel nivå.

Resenärsforum stödjer därför de fackliga organisationernas krav på trygga och rimliga arbetsvillkor, men riktar även krav på att riksdag och regering ger kollektivtrafikbranschen bättre förutsättningar att verka inom.

Karin Svensson Smih, ordförande Resenärsforum
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Anställda i kollektivtrafiken kan få meddelarskydd

En utredning föreslår att privatanställda i kollektivtrafiken ska omfattas av meddelarskydd. Dock bara de som arbetar i helt eller delvis skattefinansierad verksamhet. Statliga SJ och privatfinansierade trafikbolag omfattas inte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Mertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt mertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.