Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Krönika

Kollektivtrafik måste få kosta mer

Den pågående klimatförändringen är en tickande bomb som riskerar att tillintetgöra levnadsmöjligheterna för våra efterkommande. För de allra flesta kan klimatpåverkan minska snabbast genom att man byter flyg-och bilresor mot utsläppssnåla transportslag.

30 augusti 2013 15:42

Den pågående klimatförändringen är en tickande bomb som riskerar att tillintetgöra levnadsmöjligheterna för våra efterkommande. Redan i dag drabbas många människor av översvämningar i vissa områden, medan andra svälter ihjäl på grund av långvarig torka.

Att de extrema väderfenomenen blir allt vanligare märker vi även i Sverige, mest i form av översvämningar.

När man inser allvaret i det som pågår är det lätt att bli förtvivlad. Vad kan man då göra som enskild?

För de allra flesta kan klimatpåverkan minska snabbast genom att man byter flyg-och bilresor mot utsläppssnåla transportslag. Bäst är förstås att cykla eller gå, men det finns många tillfällen där det är för långt eller att kollektivtrafik av andra skäl är ett mer praktiskt alternativ.

Resenärsforum är en paraplyorganisation som ska tillvarata kollektivtrafikanternas intressen och verka för att branschen får bättre villkor för kunna att erbjuda en snabb, tät och tillförlitlig trafik.

För resenärerna är de anställdas villkor väldigt viktiga. Om anställda är trötta, på grund av långa arbetspass, eller känner sig pressade och otrygga i sin anställning, har de svårt att ge det kundbemötande som behövs för att resan ska bli bra. De anställda i kollektivtrafiken utför en strategisk samhällstjänst och bör bli värderade därefter. Detta är inte bara en fråga för de arbetsgivare som har anställt dem utan även en fråga där kollektivtrafikens villkor styrs av spelregler och anslag som styrs av politiska beslut.

För att resan ska vara säker måste investeringar och underhåll dimensioneras för att minimera risken för olyckor. De förändringar som skötseln av järnvägen har genomgått det senaste årtiondet har lett till färre anställda för det faktiska underhållet, trots att volymen tågtrafik ökat kraftigt.

Forskare vid KTH menar att Trafikverket inte verkar ha kontroll över situationen. Tågrälsen sitter på många ställen lös då rälsens fästen ständigt lossnar. Detta är givetvis helt oacceptabelt.

Kollektivtrafiken måste få kosta mer för att såväl resenärer som anställda i kollektivtrafikbranschen ska få rimliga villkor.

Att så blir fallet är en angelägenhet för hela samhället, eftersom en attraktiv kollektivtrafik är en förutsättning för att komma till och från jobbet, för att städerna inte ska korka igen av trängsel och för att minska trafikens klimatpåverkan till en acceptabel nivå.

Resenärsforum stödjer därför de fackliga organisationernas krav på trygga och rimliga arbetsvillkor, men riktar även krav på att riksdag och regering ger kollektivtrafikbranschen bättre förutsättningar att verka inom.

Karin Svensson Smih, ordförande Resenärsforum
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson anser att de borgerliga politikerna har otur, både när de regerar och när de gör prognoser. Och hon är stolt över att riksdagen just nu, under hennes tal, röstade för att riva upp Lex Laval.  Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Idag är vi alla fastighetsanställda, i dag står vi bakom Fastighets i deras kamp mot Almega, för en låglönesatsning. Ett enigt LO stöder kraven. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Arriva säger upp konduktörerna

Arriva säger upp alla kvarvarande konduktörer på Tvär- och Nockebybanorna i Stockholm från början av maj. 59 personer berörs. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”Vi ska ta ledigt och skriva”

”Vi ska ta ledigt och skriva”

Jenny Wrangborg och David Ericsson får Sekos litteraturpris i Ove Allanssons namn och tog idag emot varsin check på 50 000 kronor. Båda ska använda pengarna till att ta ledigt och skriva. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Ny förbundsstyrelse

Efter viss palaver har Sekos kongress valt ny förbundsstyrelse, bestående av elva ordinarie ledamöter. Läs mer

”Flera hjärnor tänker bättre än en”

”Flera hjärnor tänker bättre än en”

Att väljas till ordförande för Seko är att fyllas med en mängd känslor. Allt från stolthet och glädje till oro över de förväntningar som finns i organisationen. Läs mer

Ny avtalssekreterare i hetluften direkt

Ny avtalssekreterare i hetluften direkt

Sekos nye avtalssekreterare Mats Ekeklint kommer rätt in i en pågående avtalsrörelse där det redan nästa vecka kan bli aktuellt att varsla om stridsåtgärder. Läs mer

”Jag har kommit hem”

”Jag har kommit hem”

Efter ett antal år på LO och hos Socialdemokraterna känner Gabriella Lavecchia att hon nu kommit hem. Sekos nyvalda vice ordförande brinner för organisering och förhandling. Läs mer

Valle Karlsson ny ordförande

Valle Karlsson ny ordförande

En enig kongress valde Valle Karlsson till ny förbundsordförande. Han tar över efter Janne Rudén som nu går i pension. Valle Karlsson har fram till idag varit förbundets avtalssekreterare. Läs mer

Finansministern: Ta debatten om vilket samhälle vi vill ha.

Finansministern: Ta debatten om vilket samhälle vi vill ha.

Finansminister Magdalena Andersson inledde kongressens andra dag med att jämföra Världsbanken och World Economic Forum med ett socialdemokratiskt partimöte. Läs mer

ARBETSPLATSEN
Här finns hjälp för alla sorters djur

Här finns hjälp för alla sorters djur

Hundar, katter, hästar, en och annan åsna samt diverse smådjur behandlas på Universitets­djursjukhuset i Uppsala. Dessutom finns här Sekomedlemmar med yrken som djursjukskötare, receptionister och foderrådgivare – bland annat. Läs mer

Osakliga löneskillnader

Se Lönediskriminering.