Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

EU-ja till upphandlad järnväg

EU-parlamentet röstade ja till den så kallade marknadspelaren i fjärde järnvägspaketet. Det innebär att det i princip blir obligatorisk att upphandla kollektiv järnvägstrafik. Seko och de övriga europeiska facken är kritiska.

14 december 2016 16:00

 

Det klubbade förslaget innebär att EU-normen för offentliga järnvägsavtal blir konkurrensutsatta anbudsförfaranden. De europeiska järnvägsfacken har manifesterat utanför parlamentet för att påverka ledamöterna att rösta nej, men förgäves.

Enligt P-O Fällman, ombudsman på Seko kommer förslaget innebära att det blir sämre för såväl anställda som trafikanter och att det blir dyrare för skattebetalarna.

– Det är tragiskt att man nu tvingar på hela EU detta som vi haft i Sverige och England i många år. Erfarenheten är ju att kostnaderna skenar samtidigt som kvaliteten försämras på järnvägen med marknadslösningar.

För de anställdas del innebär upphandlingsförfarandet en ständig oro för om man får behålla jobbet om en annan entreprenör tar över. Dessutom finns stora risker för avtalsdumpning, enligt P-O Fällman.

– Hade man infört ett skydd för de anställda vid verksamhetsövergång hade det varit bättre. Som det är nu skyddar man bara företagen och marknaden, inte de anställda och deras villkor.

För Sveriges del innebär inte dagens beslut i parlamentet någon större skillnad då den svenska marknaden sedan några år redan är öppen för konkurrens. Men det är en erfarenhet P-O Fällman velat vara utan.

– Vi har levt i den här verkligheten i flera år och Seko har ju sett hur multinationella transportbolag försöker försämra villkoren för de anställda i nästan varje upphandling. Vi måste hela tiden vara vaksamma så inte våra kollektivavtal urholkas.

Jens Nilsson är socialdemokratisk parlamentsledamot och sitter i transportutskottet. I utskottet röstade han ja till förslaget, men när det kom till omröstning i parlamentet hade han ändrat sig och röstade nej.

­– Vi hade en diskussion i partigruppen i går kväll och kom fram till att vi skulle gå på Europafackens linje och rösta nej. Vi försökte stoppa det här eftersom man i många länder har svårt att hantera det här. Tyvärr räckte det inte.

Varför röstade du ja i utskottet?

– För att jag anser att vi klarar av att hantera de här frågorna i Sverige. Men i många andra länder gör man inte det. Så i solidaritet med arbetare i Europa så röstade vi nej i slutomröstningen.

Seko tycker inte att Sverige klarar det så bra. Till exempel när det gäller skydd vid verksamhethetsövergång?

– Jag håller med, och tycker att kommuner och landsting har skött upphandlingar djävligt dåligt. Där måste de bli bättre och då tror jag att den nya upphandlingslagen kommer hjälpa till. I parlamentet hade vi tidigare majoritet för att lägga till skydd vid verksamhetsövergång, men rådet (EU-ländernas stats- och regeringschefer) sa nej.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Anställda i kollektivtrafiken kan få meddelarskydd

En utredning föreslår att privatanställda i kollektivtrafiken ska omfattas av meddelarskydd. Dock bara de som arbetar i helt eller delvis skattefinansierad verksamhet. Statliga SJ och privatfinansierade trafikbolag omfattas inte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Avtal

En överenskommelse mellan två parter, se även kollektivavtal.