Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Bengt Westling, matros på Lulea Bogserbåt Foto: Erik Holmstedt
Mitt jobb: Matros

”Det bästa är arbetstiderna”

12 juni 2012 12:29

Vad gör du på jobbet?

– Jag är matros på bogserbåten Viscaria i Luleå hamn. På sommaren kommer kolbåtar på 80 000 ton och då är vi tre bogserare. På vintern bryter vi även is inne i hamnen. Jag kopplar båtarna, fixar trossar och sköter allt under­ håll på däck, målar på sommaren och hjälper till och styr emellanåt. Vi är tre ombord, jag, skepparen och ”chiefen”.

Hur kom du in i yrket?

– Jag var sexton år när jag gick till sjöss, jag ville jobba och det fanns ju en hamn i Luleå så det kändes naturligt. Efter fyra år började jag på Luleå Bogserbåt, det var 1974.

Hur trivs du med jobbet?

– Otroligt bra, det bästa är arbetstiderna. Vi arbetar en vecka i sträck med beredskap dygnet runt, och ibland sover vi på båten. Sedan är vi lediga en vecka.

Finns det några nackdelar?

– Ibland är det kallt och blåsigt, särskilt på hösten. Vi gör hela tiden riskanalyser för att förebygga olyckor. Vi vet att rutin kan vara farligt, det gäller att vara på sin vakt.

Vad gör du på fritiden?

– Jobbar med huset i Sundom. Och så har jag återfallit och köpt en motorcykel, en glidarhoj med mycket kubik, men jag undviker de höga farterna och stora vägarna. Ibland är min fru med och så åker vi och köper glass eller fikar.

karin-byline
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Bra samtal med Tågkompaniet”

I somras blev det klart att Tågkompaniet tar över regiontrafiken i norra Sverige från hösten 2016. Idag körs trafiken av Botniatåg, samägt av SJ och Arriva. Läs mer

Utsatt jobb på vägarna

Utsatt jobb på vägarna

Läs mer

Ruttna sliprar byts ut

De 350 ruttna sliprar vid Karlberg i Stockholm, som haft anmärkningar sedan lång tid tillbaka, byts ut. Arbetet påbörjades förra veckan och ska vara klart denna vecka. Läs mer

Olika regler för politiska annonser

Få har väl undgått Sverigedemokraternas kampanj som på knackig engelska bad turister om ursäkt på röran i Sverige, syftande på tiggande EU-migranter. SL, som tillät kampanjen, har fått mycket kritik, inte minst från Seko. Skånetrafiken sa nej till samma annons. Läs mer

Semester, så gör du

Semester, så gör du

Ta det lugnt på ledigheten, man måste inte en massa saker. Läs mer

”Det ska vara högt i tak i facket”

”Det ska vara högt i tak i facket”

Världen har blivit Björn Linds arbetsfält under de nästan 40 år som han jobbat fackligt på heltid. Nu går ”brother Björn” i pension. Läs mer

Heta nätter på motorvägen

Heta nätter på motorvägen

Omgivna av heta gaslågor och asfaltångor arbetar sig beläggningsarbetarna fram på E 4, meter för meter. Hastigheten på motorvägen är sänkt till 30 km/t, men många bilister blåser bara förbi utan en tanke på säkerheten. Läs mer

Den ryska besättningen har fått sin lön

Den ryska besättningen har fått sin lön

Besättningen på det ryska fartyget Zamoskvorechye har fått sina löner. Skulden på drygt 94 000 dollar är betald. Transportstyrelsen har därmed hävt nyttjandeförbudet och fartyget har lämnat Norrköping. Läs mer

Ovisst för timanställda när Kriminalvården tar över

Kriminalvården och Polisen planerar ett samarbete om arresten på polishuset i Växjö. Tanken är att häktet ska ta över verksamheten, med undantag för omhändertaganden av berusade personer. Det har skett på flera andra orter i Sverige. Läs mer

5 miljarder skäl fixa järnvägen

Det är dyrt med järnväg, dyrt att bygga, att underhålla och laga, och ju längre man väntar desto dyrare blir det. Men att låta bli är också kostsamt. Inte minst för miljön, som kräver fler människor och mer gods på järnväg istället för på väg. Läs mer

Dags att ta ansvar för järnvägen

Så här räddar vi järnvägen, fem punkter från Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott. Ta tillbaka järnvägsunderhållet och lägg det i en nybildad järnvägsdivision inom Trafikverket. Bygg höghastighetsbanor. Ge SJ ett samhällsuppdrag. Inför avgifter som ger rättvisa mellan flyg, väg och järnväg. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Häktesmålet i hovrätten

Åklagaren i arbetsmiljömålet mot tre tidigare chefer på häktet i Huddinge överklagade i februari den friande domen mot två av cheferna. I dag den 19 augusti inleddes rättegången i Svea Hovrätt. Läs mer

Livet som timmis – ständig väntan och osäker inkomst

Livet som timmis – ständig väntan och osäker inkomst

Att vara timanställda innebär för många att vara tillgänglig för arbetsgivaren dygnets alla timmar. Men samtidigt inte vara garanterad någonting, vare sig arbete eller pengar. Läs mer

Ryskt fartyg hålls kvar i Norrköping

Ett ryskt fartyg, registrerat i Malta, har belagts med nyttjandeförbud av Transportstyrelsen. Orsaken är att den ryska besättningen på 13 man inte fått lön på tre månader. Skulden till besättningen är på 200 000 dollar. Läs mer

Många frågetecken kring de 14 miljonerna

Det finns många oklarheter kring vad som hänt med de 14 miljoner som Väg & Banklubben Gävle-Dala fört över till sin fritidsförening. Och medlemmarna står utan information. Läs mer

De 620 järnvägsmiljonerna går till storstäder

När vårbudgeten togs i mitten av juni beslutade riksdagen ge Trafikverket 620 miljoner kronor i extra för järnvägsunderhåll 2015. Enligt Näringsdepartementet ska en stor del av pengarna gå till Stockholmsområdet för att säkra arbetspendlingen. Läs mer

Sprucken räls oroar lokförare

Mer än 120 mil räls på den svenska järnvägen spricker sönder. Fel som i värsta fall kan leda till urspårning. Den felaktiga rälsen finns såväl i norr som på västra och södra stambanan. Läs mer

Ånge – orten som staten glömde

Ånge – orten som staten glömde

Ingenstans i Sverige har det försvunnit så många statliga jobb i förhållande till folkmängden som i Ånge. Och det har pågått länge. 1994 var Sekotidningens föregångare där och gjorde reportage när SJ lade ner. 2010 var vi där när Posten beslutade att lägga ner paketterminalen, och nu reser vi tillbaka för att se vad som hänt sedan dess. Läs mer

Stupstocksregel

En tvingande regel som gäller om lokala fack och arbetsgivare inte kommer överens.