Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Bengt Westling, matros på Lulea Bogserbåt Foto: Erik Holmstedt
Mitt jobb: Matros

”Det bästa är arbetstiderna”

12 juni 2012 12:29

Vad gör du på jobbet?

– Jag är matros på bogserbåten Viscaria i Luleå hamn. På sommaren kommer kolbåtar på 80 000 ton och då är vi tre bogserare. På vintern bryter vi även is inne i hamnen. Jag kopplar båtarna, fixar trossar och sköter allt under­ håll på däck, målar på sommaren och hjälper till och styr emellanåt. Vi är tre ombord, jag, skepparen och ”chiefen”.

Hur kom du in i yrket?

– Jag var sexton år när jag gick till sjöss, jag ville jobba och det fanns ju en hamn i Luleå så det kändes naturligt. Efter fyra år började jag på Luleå Bogserbåt, det var 1974.

Hur trivs du med jobbet?

– Otroligt bra, det bästa är arbetstiderna. Vi arbetar en vecka i sträck med beredskap dygnet runt, och ibland sover vi på båten. Sedan är vi lediga en vecka.

Finns det några nackdelar?

– Ibland är det kallt och blåsigt, särskilt på hösten. Vi gör hela tiden riskanalyser för att förebygga olyckor. Vi vet att rutin kan vara farligt, det gäller att vara på sin vakt.

Vad gör du på fritiden?

– Jobbar med huset i Sundom. Och så har jag återfallit och köpt en motorcykel, en glidarhoj med mycket kubik, men jag undviker de höga farterna och stora vägarna. Ibland är min fru med och så åker vi och köper glass eller fikar.

karin-byline
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Sprucken räls oroar lokförare

Mer än 120 mil räls på den svenska järnvägen spricker sönder. Fel som i värsta fall kan leda till urspårning. Den felaktiga rälsen finns såväl i norr som på västra och södra stambanan. Läs mer

”Man måste vilja prata”

”Man måste vilja prata”

Läs mer

Klubbstyrelse avsätts – frågetecken kring 14 miljoner

Oklarheter om vart 14 miljoner kronor tagit vägen har lett till att hela klubbstyrelsen för Väg & Ban Gävle-Dala har suspenderats. Två företrädare för klubben har polisanmälts av Seko och åklagaren har beslutat att inleda en förundersökning. Läs mer

Semesterstängt

Nu går Sekotidningen på semester. I början av augusti sitter vi på våra platser igen. Skön sommar! Läs mer

Semester, så gör du

Semester, så gör du

Ta det lugnt på ledigheten, man måste inte en massa saker. Läs mer

”Det ska vara högt i tak i facket”

”Det ska vara högt i tak i facket”

Världen har blivit Björn Linds arbetsfält under de nästan 40 år som han jobbat fackligt på heltid. Nu går ”brother Björn” i pension. Läs mer

Opålitlig järnväg
Opålitlig järnväg kostar miljarder

Opålitlig järnväg kostar miljarder

Strul med järnvägen kostar miljarder varje år och förtroendet för spåren dalar. Tung exportindustri måste ständigt parera för störningar. Sekotidningen och tidningen Dagens Arbete har tagit reda på vad som krävs för att rädda transporterna. Läs mer

Pengar, igen, till spårbyte

Pengar till spårbyte mellan Boden och Bastuträsk finns nu. Det berättade Trafikverkets tillförordnade vd, Torbjörn Suneson, på onsdagen. Läs mer

Låna och bygg

”Lånar vi inte pengar, då skiter sig alltihop.” Orden kommer från Janne Rudén, förbundsordförande i Seko. ”Alltihop” är i detta sammanhang investeringar i ny järnväg och underhåll av gammal. Han räknar även in ett tillräckligt bostadsbyggande. Läs mer

5 miljarder skäl fixa järnvägen

Det är dyrt med järnväg, dyrt att bygga, att underhålla och laga, och ju längre man väntar desto dyrare blir det. Men att låta bli är också kostsamt. Inte minst för miljön, som kräver fler människor och mer gods på järnväg istället för på väg. Läs mer

Dags att ta ansvar för järnvägen

Så här räddar vi järnvägen, fem punkter från Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott. Ta tillbaka järnvägsunderhållet och lägg det i en nybildad järnvägsdivision inom Trafikverket. Bygg höghastighetsbanor. Ge SJ ett samhällsuppdrag. Inför avgifter som ger rättvisa mellan flyg, väg och järnväg. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Bordad blockadbrytare

Den svenskflaggade och ombyggda trålaren Marianne av Göteborg, har bordats av israelisk militär på sin färd mot Gaza. Läs mer

Hur lång tid ska det ta att bli betraktad som svensk?

Hur lång tid ska det ta att bli betraktad som svensk?

Om du har ett jobb, då är du lyckad. Med de orden beskriver Yeter Erdal, terminalarbetare på Posten i Årsta, vad integration betyder för henne. Läs mer

Tågkompaniet tar över Norrtåg

Tågkompaniet tar över Norrtåg

Från hösten 2016 tar Tågkompaniet över regiontrafiken i norra Sverige. Euromaint tar samtidigt över underhållet av tågen. Inga stora förändringar väntar nuvarande personal på Botniatåg och Mantena. Läs mer

Facklig världskongress i Stockholm

Facklig världskongress i Stockholm

Bara sex procent av arbetskraften i Malaysia är med i facket. Men det gör inte så mycket, tycker Mohamed Shafie BP Mammal, ordförande för det globala facket UNI i Malaysia. Läs mer

Stadler levererar tåg till Mälardalstrafiken

Det blev schweiziska tågbolaget Stadler som vann upphandlingen av 33 dubbeldäckartåg till Mälardalstrafiken, i konkurrens med Bombardier och spanska CAF. Samtliga företag hade bjudits in att lägga anbud. Läs mer

Massuppsägningar på finsk Post

Besvikelsen är stor bland de postanställda i Finland, sedan det står klart att 77 kontor ska stängas och över 300 anställda mister jobbet. - Arbetsgivaren försöker inte ens underlätta situationen för de anställda, konstaterar postfacket PAUs förtroendeman Mirja Sandberg. Läs mer

Arbetsplatsen
Sekoiter med central uppgift

Sekoiter med central uppgift

I en 45 000 kvadratmeter stor lagerlokal förvaras allt som kan behövas inom försvarsmakten, och det är Sekomedlemmar som håller ordning på pryttlarna. Läs mer

Lönesättning

Att fastställa lönenivåerna för en grupp eller i ett företag.