Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Bengt Westling, matros på Lulea Bogserbåt Foto: Erik Holmstedt
Mitt jobb: Matros

”Det bästa är arbetstiderna”

12 juni 2012 12:29

Vad gör du på jobbet?

– Jag är matros på bogserbåten Viscaria i Luleå hamn. På sommaren kommer kolbåtar på 80 000 ton och då är vi tre bogserare. På vintern bryter vi även is inne i hamnen. Jag kopplar båtarna, fixar trossar och sköter allt under­ håll på däck, målar på sommaren och hjälper till och styr emellanåt. Vi är tre ombord, jag, skepparen och ”chiefen”.

Hur kom du in i yrket?

– Jag var sexton år när jag gick till sjöss, jag ville jobba och det fanns ju en hamn i Luleå så det kändes naturligt. Efter fyra år började jag på Luleå Bogserbåt, det var 1974.

Hur trivs du med jobbet?

– Otroligt bra, det bästa är arbetstiderna. Vi arbetar en vecka i sträck med beredskap dygnet runt, och ibland sover vi på båten. Sedan är vi lediga en vecka.

Finns det några nackdelar?

– Ibland är det kallt och blåsigt, särskilt på hösten. Vi gör hela tiden riskanalyser för att förebygga olyckor. Vi vet att rutin kan vara farligt, det gäller att vara på sin vakt.

Vad gör du på fritiden?

– Jobbar med huset i Sundom. Och så har jag återfallit och köpt en motorcykel, en glidarhoj med mycket kubik, men jag undviker de höga farterna och stora vägarna. Ibland är min fru med och så åker vi och köper glass eller fikar.

karin-byline
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förhandlingarna på staten fortsätter nästa vecka

I dag löper avtalet på staten ut. Parterna är dock inte klara ännu utan har beslutat att förlänga, prolongera, avtalet till början av nästa vecka. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafiken

Seko och Almega har tecknat ett nytt ettårigt avtal för skärgårdstrafiken. Avtalet innebär löneökningar på 2,2 procent. I övriga delar prolongeras, förlängs, det nuvarande avtalet med ett år. Läs mer

Ny upphandling av skärgårdstrafiken

Karusellen runt trafiken i Stockholms skärgård fortsätter. Nu har kammarrätten beslutat att hela upphandlingen ska göras om. Det skriver tidningen Skärgården. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

Seko kan få ny organisation – igen

Efter nästa års kongress kan Sekos ledning se helt annorlunda ut. I det förslag som just nu är ute på remiss i lokal organisation försvinner bland annat posten som avtalssekreterare. Läs mer

Vad hände sen?
Anders är friad från alla misstankar

Anders är friad från alla misstankar

Genom åren har Sekotidningen skrivit om en mängd olika människor och händelser. Rätt ofta har det handlat om problem av olika slag, om människor som fått hjälp, inte fått det eller som varit mitt i en process. Med början i detta nummer ska ni titta tillbaka och ställa frågan: Vad hände sedan? Läs mer

”Vi blir som en andra familj”

”Vi blir som en andra familj”

Läs mer

Politiker med örat mot rälsen

Politiker med örat mot rälsen

Satsa på järnvägen och vattenvägen, det ger ett bättre samhälle och det krävs för att rädda klimatet. Det anser en av Sveriges mest erfarna trafikpolitiker, Karin Svensson Smith (MP). Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Offentlig upphandling ska inte dumpa löner

Med hjälp av Sverigedemokraterna kommer de borgerliga partierna att stjälpa regeringens förslag som skulle gjort det möjligt att kräva schyssta villkor när stat och kommuner gör upphandlingar. Nu fortsätter lönedumpningen med skattebetalarnas pengar. Civilminister Ardalan Shekarabi med flera undrar vad Jimmie Åkesson har emot svenska arbetare. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Lågt i tak på statliga arbetsplatser

Var tredje ST-medlem som arbetar på statliga arbetsplatser upplever att det blivit lägre i tak de senaste tre åren. Läs mer

Osäkra vägjobb
Så ska vägarna bli säkra

Så ska vägarna bli säkra

”Vägarbetare medvetslös ...”, ”Signalvakt död ...”, ”Fler dödas vid vägarbeten ...” Under många år har vi sett rubriker som dessa, under lika många år har arbetet pågått mot olyckor vid vägarbeten. Men olyckorna minskar inte, tvärtom blir de fler och vägarbetarnas oro ökar. Här ger alla inblandade sin bild av varför och av vad som måste göras. Läs mer

SJ hotas med vite för minskad bemanning

Arbetsmiljöverket kräver att SJ ser över arbetsmiljön efter att man dragit ner på bemanningen på många tåg. Annars hotar böter på 250000 kronor. Läs mer

Blå tågets personalbolag i konkurs

Anemone Tågpersonal, som är Skandinaviska Jernbanors bemanningsföretag, har begärts i konkurs. Personalen fick besked igår. Ett femtontal anställda berörs. Läs mer

Arbetsmiljön högt på dagordningen när staten förhandlar

Om en vecka löper det statliga avtalet ut. Förhandlingar pågår men parterna har ännu inte kommit särskilt långt när det gäller löner och allmänna villkor. Läs mer

Ja till tonnageskatt

Riksdagens skatteutskott säger ja till regeringens förslag om ett svenskt tonnageskattesystem. Men med vissa anpassningar till EU-kommissionens synpunkter. Läs mer

Järnvägssatsning nästa mandatperiod

I regeringens budgetproposition för 2017 skjuter man till 200 miljoner för att höja kapaciteten och göra järnvägen mer robust. För 2019-2020 skjuter man till 8,7 infrastrukturmiljarder, främst till järnvägen. Läs mer

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

– Vi har en mörk historia här i Södra Sandby, med sex dödsfall på 60-talet. Alla dog av silikos. Vi vill aldrig sätta oss i den sitsen igen, därför ser vi så allvarligt på riskerna nu, säger Bartlomiej Natanek, miljöledare på NCC Roads. Läs mer

Osakliga löneskillnader

Se Lönediskriminering.