Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Rebecka Bohlin
Krönika

De säljs till lägstbjudande

Sällan har väl kritiken mot privatisering av tidigare statlig verksamhet varit så intensiv som när det gäller tågtrafik och järnvägsunderhåll, skriver Rebecka Bohlin.

27 augusti 2016 16:24

Mitt emot mig i fikarummet sitter två järnvägsunderhållsarbetare. Efter 40 år

vid järnvägen riskerar Leif ”Leffe” Andersson, som är inspektör, att få gå.

Företaget han jobbar för, Infranord, har förlorat en upphandling och nu ska ett antal tjänster bort.

Framför Leffe ligger sannolikt att kliva in på Arbetsförmedlingen, 58 år gammal, med högt blodtryck, pacemaker, diabetes och fråga: Vem vill ha mig?

Leffe diskuterar situationen med kollegan Björn Weidlertz, spårsvetsare, med 26 år i branschen. De är båda oroliga för sin framtid – och förbannade. Björn konstaterar att det inte finns några tillsvidareanställningar längre inom verksamhet som upphandlas.

De två männen bryr sig egentligen inte om vad företaget de arbetar för heter, men de bryr sig om sin trygghet i anställning. Sina pensionsvillkor.

Vad kan en fackförening göra för sina medlemmar i en situation som denna? Jag följer med Håkan Englund, vice ordförande för Seko på Infranord och den som håller i de pågående förhandlingarna, på ett tidigt morgoninformationsmöte där han förklarar läget för de berörda. Och fram träder bilden av att facket trots allt kan göra en del.

För att sätta press på företaget har Seko sagt upp tre lokala avtal till 1 september, för att förmå. cheferna att inleda samtal i god tid. Utan avtal får Infranord göra om planeringen och hyra in folk, det blir dyrare.

Pågår konstruktiva förhandlingar kan de förlänga avtalen 14 dagar i taget. Om inte, kan facket i stället .åstadkomma produktionsstörningar.

Jag är övertygad om att Håkans engagemang, och Björns, Leffes och de andra berördas vrede, kommer att ge resultat. Men varför ska den här striden ens behöva föras?

Sällan har väl kritiken mot privatisering av tidigare statlig verksamhet varit så intensiv som när det gäller tågtrafik och järnvägsunderhåll. Det är svårt för bolagen att samverka, underhållet fungerar inte – och tågen kommer inte i tid.

I valrörelsen lovade statsministern att återförstatliga järnvägsunderhållet. Ett löfte som inte infriats. Endast spridda fragment av underhållet ska nu tas tillbaka till Trafikverket. I reda siffror handlar det om ungefär 1 procent, resten utförs av vinstmaximerade entreprenörsföretag.

Det är inte omöjligt att Björn kan behålla jobbet efter .årsskiftet då det nuvarande kontraktet löper ut, men för Leffe ser det mörkare ut, eftersom besiktarna är den grupp som ligger sämst till.

Han frågar sig om han kan gå tillbaka till banjobb, han har provat ibland men det ”hugger i pumpen” direkt. Det är priset för privatiseringen. Vinnarnas vinster kan bli stora – men de betalas av människor som Leffe och Björn.

De betalar redan ett pris för att jobbet är farligt. Inte bara för att de jobbar nätter, i sig en hälsorisk, utan också. för att de har tågen vid fötterna, kör tunga och farliga maskiner och exponeras för kläm- och brännrisker.

Som tack för sin insats – säljs de ut till lägstbjudande på marknaden.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Damberg utesluter inte delning av Postnord

Damberg utesluter inte delning av Postnord

Outsourcing, hyvling och de danska problemen avhandlades när näringsminister Mikael Damberg besökte Seko Postens representantskapsmöte. Till Sekotidningen säger han att han inte utesluter en delning av bolaget. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson valberedningens förslag till ny ordförande för Seko

Inte helt oväntat föreslår valberedningen att Sekos nuvarande avtalssekreterare Valle Karlsson väljs till ordförande för förbundet vid kongressen den 25-27 april. Som vice ordförande föreslås Gabriella Lavecchia, med bakgrund på Telia Mobitel. Läs mer

Stora brister i arbetsmiljön på SJ-depå

Arbetsmiljöverket gjorde en oanmäld inspektion på SJ:s depå i Malmö. Resultatet blev en lista på 31 brister i arbetsmiljön, bland annat när det gäller raster och pauser. Nu har SJ kallat till extra möte i skyddskommittén. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Stolparna blir kvar på Stockholms lokalbanor

Stolparna blir permanenta på lokalbanorna i Stockholm. Det beslutade trafiknämnden i Stockholm läns landsting i går. Beslutet innebär att det installeras valideringsstolpar på samtliga linjer, utom Spårväg city där frågan ska utredas. Läs mer

Sista kongressen för ordförande Rudén och ombudet Rosén

Sista kongressen för ordförande Rudén och ombudet Rosén

Den 25–27 april har Seko kongress i Stockholm. De 200 ombuden ska ta ställning till knappt 100 motioner, välja styrelse och ledning, samt besluta om nya stadgar och förbundets verksamhet de närmaste fyra åren. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia har tagit fram en säkerhetsapp som ska användas vid ensamarbete. Appen larmar automatiskt om man inte markerar att jobbet är utfört efter beräknad tid. Läs mer

I rök och damm

I rök och damm

Luften fylls periodvis av damm och avgaser när underhållsarbete pågår i tunnelbanan nattetid. Det sticker i ögon och hals på de anställda, men ingen vet om det är farligt för hälsan. Läs mer

Seko kräver lika villkor för in- och uthyrda

Det måste bli ordning och reda och lika villkor för alla i branschen, menar Seko som kräver att få granska in- och uthyrningen av arbetskraft på järnvägsinfrastrukturavtalet. Idag har Seko och Almega tjänsteföretagen växlat yrkanden på avtalsområdet. Läs mer

Individuella uppgörelser om Almega får bestämma

Almega vill att såväl lön som arbetstid ska kunna förhandlas med individen och inte regleras i kollektivavtal. Det framgår av deras avtalsyrkanden för telebranschen. Läs mer

”En fråga om patientsäkerhet”

Det råder akut brist på djursjukskötare. Något som Jordbruksverket vill lösa genom undantag från det legitimationskrav som infördes för sju år sedan. Ett förslag som avvisas av de flesta remissinstanser, inklusive Sekoklubben på SLU. Läs mer

Seko kräver att restid ingår i arbetstiden

Även telebranschen har nu växlat avtalsyrkanden. Seko kräver bland annat att restid ska ingå i arbetstiden för den som är hemstationerad och en ny lägstalön på 20 000 för den som har två års yrkeserfarenhet. Seko kräver också en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

”Almegas krav gör det svårare att kombinera arbete och fritid”

Almegas företrädare lever i en helt annan verklighet än våra medlemmar. Anställda i spårbranschen har ofta svårt att kombinera arbete och fritid. Arbetsgivarnas krav i avtalsrörelsen gör att det blir ännu svårare. Läs mer

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

Striden om tiden är het i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Sekotidningen har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. För Sekos del handlar striden om hyvling, flexibilitet och inflytande. Läs mer

Bud

Ett förhandlingsförslag från arbetsgivarparten.